Gå til innhold

Nytt skjermkort som passer til i7-4790k

Anbefalte innlegg

Jeg ser at tiden var kommet for å bytte ut mitt gamle r9 290 tri-x kort og oppgradere.

Mitt system:

Hk: Asus Maximus hero vii

Psu: corsair rm850

Cpu: i7-4790k med en gedigen svær noctua vifte.

Ram: 12 gb

Monitor: acer lcd v275hl

Dette systemet begynner å bli gammelt. Cpu er på 4 året feks. Psu er relativt ny grunnet reklamasjon hos komplett.

Jeg har trålet markedet, men jeg klarer ikke finne ut hva jeg trenger.

Har jeg noe nytte av ett 1080ti med dette systemet? Eller holder det med 1060 feks?

Jeg spiller mest Ark for øyeblikket, men det er som mange vet, ikke ett godt spill å "benchmarke" noe som helst på.

Monitor blir ikke byttet ut i denne omgang.

Hva ville dere valgt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thor: støv har jeg passet på, men kjølepasta bytte har ikke streifet meg engang. Det skal bli gjort. Tusen takk.

Jarmo/begge: 1070 og 1080 har nesten samme pris når det gjelder disse mindre kjente merkene. Palit, kfa2, inno3d etc. Er det bedre å ta ett mere kjent 1070 kort? Det glemte jeg å si, jeg håper ikke å bruke mer enn 5-6k på nytt kort.

Lenke til kommentar

Jeg ser at tiden var kommet for å bytte ut mitt gamle r9 290 tri-x kort og oppgradere.

Mitt system:

Hk: Asus Maximus hero vii

Psu: corsair rm850

Cpu: i7-4790k med en gedigen svær noctua vifte.

Ram: 12 gb

Monitor: acer lcd v275hl

Dette systemet begynner å bli gammelt. Cpu er på 4 året feks. Psu er relativt ny grunnet reklamasjon hos komplett.

Jeg har trålet markedet, men jeg klarer ikke finne ut hva jeg trenger.

Har jeg noe nytte av ett 1080ti med dette systemet? Eller holder det med 1060 feks?

Jeg spiller mest Ark for øyeblikket, men det er som mange vet, ikke ett godt spill å "benchmarke" noe som helst på.

Monitor blir ikke byttet ut i denne omgang.

Hva ville dere valgt?

Det var da en merkelig RAM konfigurasjon? Mye som kan være feil der. Har du 3x4GB så kjører du nok mest sannsynlig i singel channel modus. Som igjen kan dempe ytelsen til systemet ditt markant. Har du 4 + 8GB så bruker du 2 forskjellige brikker. Og igjen, sannsynligvis i singel channel, i tillegg til at det kan komme mye krasj med forskjellige sub timinger på brikkene. Som vil stjele ytterligere ytelse.

Et R9 290 skjermkort skal ligge omtrent rundt ytelsen til et GTX970/GTX1060 3GB. Så alt under GTX1070 av oppgraderinger gir ingen mening. Og da vet jeg ikke en gang om Nvidia Maxwell/Pascal arkitektur er foretrukken for spillet Ark?..

Men først altså, last ned CPU-Z og sjekk under Memory fanen om du kjører i dual eller single channel. Kjører du i single, så fikser du det først, og ser om ikke det gir deg en ytelses boost, det alene..

Lenke til kommentar

Jeg kjører faktisk 2+2+4+4gb. Så om single channel er default, så kjører de nok på det dessverre. Men det er uansett på tide å få ut 2+2gb brikkene og erstatte med 4+4gb. Da skal jeg få endret til dual channel. Men det var godt tips, tusen takk!

Men etter ram fix så er 1070 ett godt alternativ mtp mitt system?

Lenke til kommentar

4790K + ram med litt speed i dual channel som nevnt over og et gtx1080 er en god kombinasjon.

Sønnen min har akkurat slik kombo sammen med Acer Predator 1440p.

Du har en 1080p 60hz skjerm og strengt tatt klarer du deg med gtx 1070.

Skal du bytte skjerm derimot...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg kjører faktisk 2+2+4+4gb. Så om single channel er default, så kjører de nok på det dessverre. Men det er uansett på tide å få ut 2+2gb brikkene og erstatte med 4+4gb. Da skal jeg få endret til dual channel. Men det var godt tips, tusen takk!

Men etter ram fix så er 1070 ett godt alternativ mtp mitt system?

Om det ikke er bedre optimalisert enn dette enda, så er det jo nesten minimum. :p

Som sagt kan du laste ned CPU-Z og sjekke der om du kjører i single eller dual channel nå. Med din konfigurasjon er det mulig, men jeg tviler fremdeles. Det kommer veldig an på hovedkortet.

Når du bytter ut 2GB brikkene, så sørg for at du får nøyaktig samme 4GB brikker som allerede står i. Ellers bør du selge all RAM'en din på finn.no eller liknende, og heller kjøpe et 2x8GB eller 4x4GB kit.

Lenke til kommentar

Jeg ville enten ventet til mining hypen går over, da kan man håpe på en del røverkjøp av 1080 ti, eller ventet til nVidia lanserer Ampere i Mars/April.

Selv ville jeg ikke anbefalt å kjøpe overpriset skjermkort nå som de er på randen av sin livslinje, er ikke en spesielt god innvestering.

Et GTX 1060 er ikke noe særlig oppgradering over det du har i dag. Skal du ikke bytte skjerm på en god stund så vil GTX 1070 holde, så er ikke et helt ubrukelig kjøp. Men har en filosofi at skjermkort er ferskvare og skal kjøpes når det er nytt. Pascal er snart 2 år gammel, så da er ikke 5k for et GTX 1070 et godt kjøp. Får mer for penga med å kjøpe det når det er nytt, men det er nå min mening. Om du absolutt må ha nå, så funker GTX 1070.

Lenke til kommentar

Ser ut til at hovedkortet har mulighet for dual channel. Men jeg ser de brikkene jeg har, er på 1333mhz. Er de akseptert for litt casual gaming per dags dato?

Jeg har disse: https://www.komplett.no/product/650285/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-value-s-ddr3-1333mhz-8gb?noredirect=true?noredirect=true

Åh herre, du må advare folk om hva som er i linker! Nå vet jeg hvordan vampyrer har det når de blir overrasket med et kors! :p

Det der er mishandling av CPU'en din! Vi skulle hatt datamaskinvern på linje med barnevern i Norge!  :rofl:

Eh.. OK, ferdig nå.. Jeg overdriver litt. Fordi jeg vet ikke om Ark trenger rask RAM. Nå har du omtrent det verste som finnes i din maskin. Så det er vanskelig å forestille seg at det ikke påvirker ytelsen til de fleste spill. Men Ark var spesielt, ihvertfall når det var i Early Access. Så det er ikke godt å si om du vil få en voldsom boost bare med å bytte RAM. Men Spider sansen min sier at det er meget sannsynlig.

Altså, skjermkortet ditt nå, har "bare" 4GB VRAM. Så når du beveger deg rundt i en stor verden der det er egne texturer for nesten hvert eneste objekt. Så kan du ikke gå lange biten før det som er i VRAM skal byttes ut. Og det må jo da hentes fra system minnet. Jeg tror derfor at du faktisk kan få en god boost med maskinen din, uten å bytte skjermkortet. Men rett og slett bare fikse/oppgradere RAM'en. Altså få deg et par brikker med god hastighet, og så sørge for at de kjører i dual channel mode. Det gjøres ved å sette dem i de korrekte slot'ene som det står i manualen til hovedkortet hva er.

Du svarte aldri på om du sjekket med CPU-Z om du faktisk kjører i single channel nå?

MEN.. Så er det det da.. RAM er såpass dyrt nå, at det er litt kjipt å bruke masse penger på et såpass gammelt system.. Jeg ser på prisjakt at 16GB DDR3 2400MHz brikker er dyrere enn tilsvarende DDR4 3000MHz brikker til nyere systemer. Spørsmålet er om nå er et greit tidspunkt å oppgradere hele sulamitten?

Mens på den andre side.. Om du kjøper et skjermkort med 8GB, eller til og med 1080Ti med sine 11GB VRAM. Kanskje hastighet/størrelse på system RAM ikke blir like viktig?.. Det kan jeg ikke svare på..

Om det var meg, og jeg visste jeg skulle ha maskinen i flere år fremover. Så ville jeg nok spandert et godt dual channel 16GB RAM kit på maskinen, gjerne 2400MHz, eller raskere avhengig av pris. Du må også sjekke hva maks hastighet er på hovedkortet, og eventuelt oppdatere BIOS. Finn.no kan også være en aktuell plass å kikke. Selv 1866MHz er vesentlig bedre enn de vanlige 1600MHz brikkene, når spillet man spiller har nytte av raskere RAM. Så se gjerne etter det også, og finner du et slikt 16GB kit, eller 2133MHz til ~1000 lappen. Så gir det kanskje mer mening enn å absolutt gå for 2400MHz til 2000Kr i butikk..

Ellers sa du i første post at skjerm ikke skal byttes nå. Men det er faktisk mye ytelse å hente på å kjøpe en Freesync skjerm med ditt nåværende skjermkort. Dersom du spiller med V-Sync på i dag, for å unngå tearing. Men, i så fall, kan du også kikke på den nye sync metoden til AMD som heter Enhanced sync. Den vil hjelpe litt mot hakking, uten å introdusere tearing. Og du har det allerede. Det er bare å oppdatere driver til AMD skjermkortet, og aktivere det der. :)

Lenke til kommentar

Hehe? jeg fortjener nok den. Jeg har ikke vært oppdatert i it-verden de siste årene. Nei jeg har ikke fått kikket på cpu-z ennå, har vært litt opptatt med unger osv. Men skal få sjekket ikveld. Men jeg har skjønt at markedet er ganske hett nå, men det er jo heller ingenting som tilsier at datautstyr vil bli noe billigere heller, pga mining blant annet.

Så jeg kommer nok til å kjøpe ny ram så den stakkars pcen min kan puste litt bedre?

Amd kortet er faktisk solgt, så ny skjerm trenger jeg ikke. Men igjen, godt forslag.

Men jeg ser mange av dere anbefaler ett 1070 kort. Dette for min del og ny ram (som passer med hk), vil nok øke spilleopplevelsen mye. R9 kortet hørtes ut som ett jetfly, så jeg håper nvidia er noe mere stille.

Tusen takk for veldig god hjelp!

Lenke til kommentar

R9 kortet trakk vel rundt 250 Watt tenker jeg. Så et GTX1070 som trekker "bare" ~150 Watt, vil med en grei kjøler lage mye mindre bråk. Bare hold deg unna skjermkort med kjølere i såkalt "blower style" med mindre du virkelig trenger en slik. De bråker kanskje ikke såå mye som det gamle kortet ditt grunnet lavere effekt. Men de bråker uansett omtrent dobbelt så mye som en helt vanlig grei kjøler. "Blower style" er til mer spesielle situasjoner, der man ikke har nok volum/luft-flyt i kabinettet.

Ellers ser jeg at skjermen din har VGA inngang. Om du brukte VGA kabel med den før, så kan det være greit å huske på at Nvidias 10-serie skjermkort, ikke har hverken VGA utgang, eller støtter overganger fra DVI til VGA, slik skjermkort gjorde i "gamle dager". Så, om du ikke bruker HDMI kabel/utgang, så trenger du et skjermkort med DVI utgang, eller en overgang fra DVI til HDMI. Flere nyere 10-serie skjermkort har vel ikke DVI utgang heller. Så da trenger du eventuelt en HDMI kabel, om det ikke er det du brukte allerede..

Også Nvidia har en sync metode som AMDs "Enhanced sync". Det var faktisk Nvidia som gjenopplivet metoden. Den var tidligere kjent som "triple buffering". Men når den nå ble gjenopplivet som Nvidias "Fastsync", så ble den kanskje endret litt. Gamle spill som støttet triple buffering, hadde en forferdelig responstid fra når man beveget på mus/joystick til det faktisk skjedde noe på skjermen. Mens implementeringen nå, er at det siste ferdig rendrede bildet blir sendt til skjermen. Og dermed kortes responstiden ned. Dersom du ikke klarer å sende over 60 fps til skjermen din, slik at det blir litt hakkete. Kan du altså vurdere å teste "Fastsync" med det nye skjermkortet, for å få ned hakkingen, uten å introdusere tearing.

Et annet tips er å sjekke om skjermen din kan takle 75Hz i 1080p. Manualen sier maks 60Hz i 1080p, men den støtter offisielt 75Hz i en annen oppløsning, og mange skjermer støtter da likevel 75Hz i 1080p også. Disse siste 15 Hz'ene gir en veldig merkbart bedre flyt i bildene. Så om den "nye" maskinen med godt skjermkort klarer 75fps+ så er det verdt å teste.

Helt til slutt; et GTX1080 er ~20% raskere enn GTX1070 til spill. Men det er ikke like mye bedre i krypto mining. Derfor er GTX1070 faktisk mer populært til mining. Som igjen gjør at det ikke har vært samme presset på GTX1080 før lagrene gikk tomme for GTX1070. Poenget er at det kan være mulig å få GTX1080 som er mindre enn 20% dyrere enn GTX1070. Og at det da faktisk gir bedre ytelse per krone enn GTX 1070. Så GTX1080 kan være verdt å vurdere. Om ikke annet, så vil det jo uansett vare lenger enn GTX1070.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har hdmi på skjermen, den er bare 2 år gammel isj. Veldig ok bilde på den.

Jeg kjørte cpu-z nå og det står det dual på minne.

Vet ikke om jeg tør si det, men de kjører på rundt 600mhz??

Så de må jo byttes asap selvfølgelig.

Dæven jeg lærer så mye denne uka?

Men da handler jeg 16gb minne nå og skjermkort når det kommer på lager. Jeg får se ann litt hva det blir, men sikter da mest mot 1080.

Lenke til kommentar

CDON har på lager til 6290,- Jeg kan ikke fordra den butikken, men "Beggars can't be choosers". Ellers forventer Komplett det samme kortet inn i løpet av et par dager. Men da til 5990,- Og om du kan vente enda litt til (vel, en måned :p), så er der et par hundrelapper til å spare på å bestille dette. Det kan jo plutselig poppe opp før tiden også. :p

Uansett, IKKE vent på at skjermkort "kommer på lager". De både kommer, og forsvinner, før du får sukk for deg. Bestill det du vil ha, og gjør det så fort som mulig. Slik at du ikke havner langt bak i reservasjons køen..

Av RAM ville jeg nok gått for disse. Ikke så gal pris faktisk. Vel, alt er relativt. Når jeg kjøpte de for et par år siden betalte jeg vel under 700,- på tilbud hos Komplett.. :p

Vel, jeg lyver litt. Jeg hadde faktisk gått for disse dersom hovedkortet støtter så raskt minne. Bare en 500 lapp ekstra. De har enda 200MHz raskere frekvens, men likevel har det lavere Cas Latency! CL angis i antall "klokkeslag". Altså, de første brikkene jeg linket til har CL11, og kjører på 2400MHz. Det gir en adgangstid på (11/2400) ~4,58ns eller så. Dersom 2600MHz brikkene også hadde hatt CL11, så ville de hatt adgangstid på (11/2600) ~4,23ns. Men de er altså enda rasker, i det de har CL på 10. Altså 10/2600~3,85ns!! Vel, siden det er DDR, så skal vel disse tallene dobles. Men poenget var å forklare prinsippet med at CL11 på en frekvens ikke gir samme adgangstid som CL11 på en annen frekvens.

Forresten: Når CPU-Z angir MHz, så forteller den brikkenes faktiske frekvens. Produsentene angir i stedet brikkenes datarate, som altså er det dobbelte av frekvensen. Så om CPU-Z sier 667MHz, så er dataraten det dobbelte, altså ~1333MHz.  Så brikkene dine kjøre på den hastigheten de skal. Men klarer hovedkortet ditt dual med både 2 og 4GB brikker på likt altså? Eller er dette med bare 4GB brikkene i?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Da tok jeg rådet ditt og bestilte det windforce kortet :)

Ser ut som hk støtter inntil 3200mhz minnebrikker, så jeg avventer litt og ser om det kommer ett tilbud på de G.skill brikkene.

Nei det er kun 4+4gb som kjører dual. På hk er de merket i rødt som jeg da konkluderer med er dual slot. 2+2gb gutta kjører single. De er merket i sort.

Mange takk for hjelpen Gabriel og ikke minst dere andre. Nå blir det gaming og forhåpentligsvis ikke altfor sur samboer :rofl:

Endret av LøperFraElg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...