Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Irriterende blåfarge i skyggene

Anbefalte innlegg

Hei

Har opplevd tre ganger i det siste at skyggene i spill erstattes av en fæl blåfarge. Det har skjedd når jeg har spilt PUBG. Første gangen jeg ble kvitt problemet kjørte jeg en format av C: med frisk installasjon av Windows. Nå når det skjer igjen har jeg nytt skjermkort i maskinen, og løsningen denne gangen var at jeg kjørte rensk av driver, og reinstallerte den + dro ut strømkabel og DP-kabel av skjermen. Tredje gangen det skjedde dro jeg bare ut strøm av monitoren, og det ble fint igjen!

Dette er passe irriterende, og jeg lurer på om det er noe feil med monitoren. Er det noen andre som har opplevd dette?

Googlet litt, og fant umiddelbart 3 andre tilfeller, og det var tilfeldigvis på samme monitor som jeg har. Se vedlagt bilde fra en av sakene, det er sånn det blir hos meg også. t1j3khv3lj201.jpg

På forhånd takk for svar - om det skulle komme noen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis feilen kommer på et screenshot så kan det ikke være pga. skjermen.

Jeg tok skjermdumpen fra en fyr som har opplevd det samme.

Ikke testet å ta skjermdump, men det er feil også ute i Bios, samt at det eneste som løser problemet er å koble ut strømmen på skjermen, og så vente litt før jeg kobler den til strøm og PC igjen.

Lenke til kommentar

https://www.howtogeek.com/285277/how-to-avoid-washed-out-colors-when-using-hdmi-on-your-pc/

Denne artikkelen omhandler en instilling på PCen. Sjekk at tilsvarende innstilling står riktig på selve skjermen din.

Når sant skal sies, så tror jeg det er noe i veien med selve skjermen din.

Ja, virker å være skjermen. Fiksen er å ta ut strøm, og så koble strømmen til igjen. Da er det ikke Windows eller drivere som er årsaken.

Lenke til kommentar

Mine to cents tilsier at dette er en eller annen innstilling som markerer de mørkeste områdene i skjermbildet.

Windows eller noe i skjerm?

Den hvite Komplett-logoen, som vel er ute i Bios, er også preget av den stygge blåfargen. Så da er det vel ikke Windows-problem?

Lenke til kommentar

Hvor den innstillingen er skal jeg ikke uttale meg for mye om men det er noe jeg kjenner igjen fra diverse kameraer jeg har hatt for en kan få tilsvarende "highlighighting" av mørke og lyse områder av bilder. Du kan jo titte i BIOS til HK eller skjermkortet (hvis du har dedikert skjermkort) og se om du finner noe der.

Edit: sikker på at det ikke er en eller annen innstilling i skjermen? 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Hvor den innstillingen er skal jeg ikke uttale meg for mye om men det er noe jeg kjenner igjen fra diverse kameraer jeg har hatt for en kan få tilsvarende "highlighighting" av mørke og lyse områder av bilder. Du kan jo titte i BIOS til HK eller skjermkortet (hvis du har dedikert skjermkort) og se om du finner noe der.

Edit: sikker på at det ikke er en eller annen innstilling i skjermen? 

Dedikert skjermkort, har testet to forskjellige skjermkort, samme skjer med skjermen.

Mulig det er en innstilling på skjermen, men jeg har testet litt forskjellig, samt at jeg fabrikkinnstilt den. Nå skjedde det igjen, og fargen er ikke på skjermbildene jeg tok, og denne gangen var det tilstrekkelig å kun ta ut strømmen, og så sette den inn igjen.

Se bilder tatt med kamera av skjerm; ett av KOMPLETT-logo ute i bios(?) + ett fra innloggingsskjerm windows;

Snapchat-46242919.jpg

Snapchat-175032689.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Leverte den inn på service. Fikk tilbakemelding i går, og det ble en ny tilsvarende skjerm på meg. Hva som var feil med skjermen sa de ikke, men sikkert for dyrt å reparere.

Da har tråden en slags avslutning uten at problemet er kjent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...