aaad Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Eg har installerte 2x8GB DDR3-minne, nokså standard Corsair 1333 MHz, på eit Gigabyte GA-990FXA-UD3 På systeminfo viser 2x4GB (?) Kva er gale då? Eg såg at nokon meinte det kunne vere dårleg montert CPU, skeive pinnar eller skeivt trykk frå kjølaren... Har sjekka pinnane, remontert CPU-en sirlig og nøye, men framleis viser berre halve minnet. Brikkene står i anbefalte slot-ar, men eg har òg prøvd andre plasseringar og fylt opp med fire brikker, men same resultat... Køyrer no 2x8GB + 2x4GB, som altså skulle vore 24 GB, men viser altså berre som 12GB. No er jo 12GB gangbart nok for det meste, så det er kanskje ikkje så farleg, men det IRRITERER meg :/ 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Du kan begynne med å finne "User manual" (fra nettet) og lese hva som er gyldige kombinasjoner av RAM-brikker. Dersom to ulike sett med ulik RAM-mengde er OK, så er neste å sjekke om alle brikkene har kommet skikkelig på plass i slots. Så er det å prøve med kun 2x8GB og se om du da får 16GB system-memory.. osv... Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 På systeminfo viser 2x4GB (?) men viser altså berre som 12GB. Du mener 8? Ville tatt ut 2*4 settet og kun brukt 2*8. Det er absolutt ingen garanti for at man kan blande ulike sett som du gjør nå. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Bruker du 64 bits OS? Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Fra manualen: When enabling Dual Channel mode with two or four memory modules, it is recommended that memory of the same capacity, brand, speed, and chips be used for optimum performance. For optimum performance, when enabling Dual Channel mode with two memory modules, we recommend that you install them in the DDR3_1 and DDR3_2 sockets. Hvis du deaktiver Dual channel får du opp alt? Så ta ut 2*4. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Han deaktiverer jo ikke dual channel selv om han tar ut 2*4 .. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Ensidige eller tosidige brikker alle sammen? Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 (endret) Hei. Kan du ikke bare kjøre 2x 8 GB Brikker da sånn at du har 16 GB tilsammen? Så kan du f. eks kjøpe 2x 8 Brikker til i samme sett også blir det 32 GB hvis du trenger? Forøvrig ilpostino. Du vet at 32 Bit Windows ikke støtter mer enn 3.87 GB ja? Så da hadde han heller ikke fått opp 8 GB. Endret 11. februar 2018 av wil Lenke til kommentar
aaad Skrevet 11. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2018 Ja, eg har vore i manualen og sjekka optimal plassering. Dei kan plasserast i slot-1 og slot 2, ev. slot 3 og slot 4 - altså i annenhver slot slik de er plassert på bordet. Og ja, eg hadde i utgangspunktet berre dei to 8GB brikkene, men etter å ha prøvd forskjellig plassering, prøvde eg til slutt å prøve med brikker i alle slot-ene...derfor de to 4GB-brikkene i tillegg, same type som dei andre, men uansett med samme resultat - halv ram (!) Og ja, dei er sett skikkelig på plass.... Og ja, det er eit 64 bit system, Windows 10 Det er for øvrig brikker av DENNE typen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå