WPX Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 (endret) Hei! Jeg er noob på dette, så derfor spør jeg her. Om jeg ønsker å ha kablet internettilkobling i PS4 og Tv-dekoder, men har kun ett ethernetuttak fra veggen - vil en switch løse dette? Slik at uttaket fra veggen går i switchen og to kabler går i PS4 og dekoder derfra? Har 2,4 og 5 Ghz på modemet mitt, men PS4-en tar ikke 5ghz, og 2,4 er ufattelig dårlig på wifi. Så med kabelen rett i PS4-en får jeg 50mbps i stedet for 1-2 med 2,4. Endret 11. februar 2018 av WPX Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Ja, en enkel switch brukes til slikt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Kom til å tenke på at jeg må presisere litt bedre, "kun ett ethernetuttak fra veggen" er ikke en entydig beskrivelse. Hvis dette er kabel utenfra (rett fra leverandøren) som router er koblet til, da går det ikke. Men siden du nevner modem og WiFi så har du en router, og da antar jeg at dette vegguttaket er koblet til en utgang på din router? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Hvis du har en ruter allerede så har du jo flere porter i den? Du må nesten utdype litt slik som Hårek sier Lenke til kommentar
WPX Skrevet 11. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2018 (endret) Kom til å tenke på at jeg må presisere litt bedre, "kun ett ethernetuttak fra veggen" er ikke en entydig beskrivelse. Hvis dette er kabel utenfra (rett fra leverandøren) som router er koblet til, da går det ikke. Men siden du nevner modem og WiFi så har du en router, og da antar jeg at dette vegguttaket er koblet til en utgang på din router? Hvis du har en ruter allerede så har du jo flere porter i den? Du må nesten utdype litt slik som Hårek sier La meg presisere situasjonen! Jeg leier en leilighet, i boden står moden og ruter, se under. Koblet til i et slags skap: I stuen i to rom ved siden av står Tv-dekoder og PS4, her har jeg uttak fra veggen. Her er internett og coax koblet til tv-dekoder, se under. Jeg tenkte som dere, hvorfor har jeg ikke bare ruter og modem i stuen. Så jeg dro ut alt fra skapet og gikk i stuen, men innså da at jeg ikke har plass til modemets coax i veggen i stuen - her har jo allerede tv-dekoderen tatt den ene plassen jeg har i veggen. What to do? Edit: ble noen svære bilder, vet ikke helt hvordan jeg endrer det. Og hva med bare ruter i stuen? Det går vel gjerne ikke, ser den er koblet til modemet med noen kabler. Endret 11. februar 2018 av WPX Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Modemet er koblet til routeren med én kabel. En vanlig nettverkskabel. Det går helt fint å ha routeren i stua og koble alt på den. 1 Lenke til kommentar
WPX Skrevet 12. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2018 Modemet er koblet til routeren med én kabel. En vanlig nettverkskabel. Det går helt fint å ha routeren i stua og koble alt på den. Høres bra ut! Er nok obvious for de med litt mer nettvett enn meg, takker for oppklaringen. Skal prøves Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Antar at Wifi også blir mye bedre hvis router flyttes ut av et metallskap. Lenke til kommentar
WPX Skrevet 12. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2018 (endret) Har nå forsøkt å flytte ruter ut i stuen, der den er koblet til rett i veggen. Men når jeg kobler til på wifi nå f eks via mobilen, har jeg "ingen internettforbindelse". To andre nettverkskabler var koblet til ruteren i skapet som bare forsvinner inn i hull i veggen, ved siden av den ene kabelen som gikk til modemet. Aner ikke hva de brukes til, men kan de ha noe med saken å gjøre? De er jo ikke koblet til her i stuen. Edit: Plugget den ene som kommer fra veggen i modemet, nå funker wifi. Tjohei! Endret 12. februar 2018 av WPX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå