krisk17 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Skal sette opp server, Har 1stk PC2100 512 MB DDR ECC/REG Minne og 1 stk 256 DDR PC3200 Non-ECC Minne. Hva er da best? Kjøpe hvoedkort som støtter ECC Minne og sette inn begge brikken, hvis dette går?? Eller kjøpe "vanlig" hovedkort og sette i bare 256 brikka? Hatigheten på 256 (PC3200) brikka blir vel satt ned når den kjører sammen med PC2100 minne ? Noen som Evt har noen forslag til hovedkort? Endret 11. desember 2003 av krisk17 Lenke til kommentar
krisk17 Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 ingen som har forslag? vil dette hovedkortet ta både 1stk PC2100 512 DDR ECC/REG og 1 stk 256 DDR PC3200 Non-ECC ? : http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...2&view=detailed http://www.abit-usa.com/products/mb/techsp...ies=1&model=135 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Tror du kan glemme ECC-minne på det hovedkortet, gitt. Edit: Og det hovedkortet gir også dårlig ytelse i forhold til hva P4 nå er god for, tenker da på minnebåndbredde. Edit2: Se heller på dette hovedkortet. Her følger det meste av standarder med, og her får du ut maks av hva P4 kan gi av ytelse. Endret 11. desember 2003 av stigfjel Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Øhh, såvidt jeg vet så tar alle Pcer ECC minne men bare noen hovedkort som "Krever" ECC minne Hvis man bruker ECC minne så har man mulighet til store mengder RAM Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Øhh, såvidt jeg vet så tar alle Pcer ECC minne men bare noen hovedkort som "Krever" ECC minneHvis man bruker ECC minne så har man mulighet til store mengder RAM Ikke alltid. ECC forekommer for det meste som "Registred" minne, men standardminne som folk flest kjøper er "Unbuffered". Det vil si at man kan ikke fysisk sette unbuffered minne i en slot beregnet for registred. Edit: resten er jeg enig i. Endret 11. desember 2003 av stigfjel Lenke til kommentar
krisk17 Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 skal sette opp server og skal bruke en Celeron 2 Ghz som jeg fikk ganske billig. Og vil heller ikke legge mer enn Ca 600 i hovedkortet. Så blir mye tull med ECC ram og Non-ECC inne samtidig? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Glem ECC hvis du skal sette opp en enkel server. ECC er viktig hvis du skal sette opp en server til mange titalls tusen. Men celeron høres ganske lugubert ut... Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Det vil si at man kan ikke fysisk sette unbuffered minne i en slot beregnet for registred. Hva er det for noe tull? Selvsagt kan man det. Den eneste forskjellen mellom REG og ikke REG er at REG-brikker har en eller flere ekstre chipper på selve minnemodulen. Det er ikke noen fysiske forskjeller på en PC3200-modul og en PC3200 REG/ECC-modul. Poenget er at når man setter inn en PC3200-modul i et hovedkort som krever REG/ECC, så vil ikke systemet boote. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Jeg skal innrømme at jeg ikke vet så mye om DDR. Men det var faktisk tilfelle før at man ikke fysisk kunne sette "Unbuffered" minne i en slot beregnet for "Registred" og omvendt. Tenker da på SDRAM og DIMM EDO-RAM. Hvis noe annet er tilfelle idag skal jeg selvfølgelig ta det til etteretning. Endret 11. desember 2003 av stigfjel Lenke til kommentar
krisk17 Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg vil tro at man må ha et hovedkort som støtter ECC ram. Da skal det ikke være noe problem og blande ECC og Non-ECC, det eneste er at setter man i Non-ECC sammen med ECC vil ikke ECC funksjonen virke ?! men ser ut som man må opp i pris klassen for og få kort som støtter ECC, som MSI i875 serien etc.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Skal sette opp server, Har 1stk PC2100 512 MB DDR ECC/REG Minne og 1 stk 256 DDR PC3200 Non-ECC Minne. Ville faktisk droppet ECC-minnet ditt hvis du skal kjøpe nytt hk for P4 dersom du skal bruke minnet du har fra før videre. Endret 11. desember 2003 av stigfjel Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 (endret) Var litt forvirrende lesning denne tården her. Kort sagt, alle i875P kort kan kjøre ECC minne, ingen av dem kan kjøre ECC-REG, så 512 brikken kan du bare glemme. (Arrester skulle jeg ta feil). ECC funksjonen kan derimot slåes av (REG kan ikke) så ECC brikken din fungerer fint sammen med vanlige minne. Om du kjøper mer ECC eller non-ECC minne får du vurdere opp mot kostnad men ECC minne er ikke vanlig i noe annet en servere og litt tyngre arbeidsstasjoner (i praksis vil du neppe noengang merke forskjellen). Edit: Merk at i845/865 ikke støtter ECC men kan kjøre ECC-brikker - men ECC blir skrudd av. Med i875p kan du velge, uansett så kan du fint blande. Endret 12. desember 2003 av Dollar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå