Gå til innhold

Hvorfor brukes ordet rasisme bare én vei?

Anbefalte innlegg

så problemer må være landsdekkende før man gjør noe med dem?

Nei, regjeringen innførte nye boligtiltak med spesialregler for Oslo.

Men jeg ser ikke noe sted at du påpeker at dett er et problem i Oslo, snarere at det er et problem i samfunnet at rasisme mot hvite ikke klassifiseres som det etter din mening. Og at det ikke settes fokus på disse problemene i Oslo øst. Som tom har fått egen NRK serie som setter fokus på disse problemene og er på riksdekkende nyheter hele tiden.

Poenget er at om problemene er lokale så er det en helt annen måte å fikse dem på om det er riksdekkende (problem med samfunnet). Da vil det være innbyggere i Oslo, Oslo kommune, Oslo politi osv.

Så hvis problemer er lokale så kan man ikke ta det opp her på forumet med andre ord? Sorry, skjønner ikke hva du skal frem til. Selv om problemer er lokale så kan de finnes mange steder for det. Er ikke bare i Norge (bare Oslo etter din mening) dette gjelder. Men uansett om det var det så skjønner jeg ikke problemet med å ta det opp.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så problemer må være landsdekkende før man gjør noe med dem?

Nei, regjeringen innførte nye boligtiltak med spesialregler for Oslo.

Men jeg ser ikke noe sted at du påpeker at dett er et problem i Oslo, snarere at det er et problem i samfunnet at rasisme mot hvite ikke klassifiseres som det etter din mening. Og at det ikke settes fokus på disse problemene i Oslo øst. Som tom har fått egen NRK serie som setter fokus på disse problemene og er på riksdekkende nyheter hele tiden.

Poenget er at om problemene er lokale så er det en helt annen måte å fikse dem på om det er riksdekkende (problem med samfunnet). Da vil det være innbyggere i Oslo, Oslo kommune, Oslo politi osv.

Så hvis problemer er lokale så kan man ikke ta det opp her på forumet med andre ord? Sorry, skjønner ikke hva du skal frem til. Selv om problemer er lokale så kan de finnes mange steder for det. Er ikke bare i Norge (bare Oslo etter din mening) dette gjelder. Men uansett om det var det så skjønner jeg ikke problemet med å ta det opp.

Jeg er enig. Men det finnes sikkert mange som reagerer fordi de ser et forsøk på å rettferdiggjøre rasismen i innlegget ditt. Noe som kanskje kan diskuteres.  Men kanskje det også kan diskuteres om det ikke finnes forskjellige trinn rasisme hvorav noen er rettferdige også? Som jeg forsøkte å uttrykke finnes det mange arter av rasisme. Og det spørs om det er så mye bedre å utfryse, å utelukke folk pga deres sosiale herkomst, deres formue, deres "suksess", deres ytelse, deres legning, deres kjønn, deres tro ellre ikke-tro, deres utseende, deres alder,  utdanning, kvalifikasjon, nasjonalitet, familiære samband, deres språk, deres dialekt, deres formentlige intelligens, deres funksjonshemning enn å diskriminere folk pga hudfarge - ? Alt dette skjer jo til de grader og delvis til og med med sterk offentlig "tillatelse". Alltid dreier det seg jo bare om en ting: et forsøk på å rettferdiggjøre hvorfor en gruppe, en klasse i samfunnet skal ha krav på - mye - større rettigheter enn dem andre. That's all.

Lenke til kommentar

Alle kan erfare individuelle rasediskriminering uansett rasen og det kan være både pinlig og galt. Bare makthaverne kan utføre institusjonelle rasisme, på andre hånd , noe som påvirker de rasene med lite makt til mye større grad

Du kan godt klage på den rasistiske minoritet rase naboen din, men han kan ikke hindre deg når du kjøper hus eller søker jobb.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Problemet er at du ikke er klar over hva du da mener er et problem.

Hvis det er lokalt så er det hverken et problem i samfunnet, eller et systematisk problem. Måten man takler og løser de problemene er helt annerledes om det er lokalt. Min argumentasjon går på at du mente det var et problem i samfunnet, samme med resten her i tråden.

Men hvis du faktisk mener lokalt så vil jo diskusjonen være helt annerledes. Og hvis du mener lokalt forstår jeg deg virkelig ikke. Vi snakker altså nå om hverdagsrasisme. Det finnes det mange av blant nordmenn, men på et privat plan så gjør det ikke at disse folkene gjør noe videre fysisk eller kriminelt mot noen innvandrer. 

Så det største problemet i Oslo øst er jo da kriminaliteten som foregår. Det er det du og klager over. Usikker på om du da mener at hvis en gjeng angriper noen etnisk norske så skal de stilles for retten for hatkriminalitet? Problemet er at du må kunne bevise det uten tvil, det er ikke enkelt. Legemsbeskadelse og tyveri er derimot lett å felle noen for. Og som jeg har sagt før, ingen sted får mer oppmerksomhet enn kriminaliteten i Oslo øst. Så hvordan mener du det mangler oppmerksomhet rundt problemet? De aller fleste ikke-Oslo folk synes allerede det er altfor mye om Oslo på TV, men du vil altså ha mer? Altså vil du ha mer oppmerksomhet på nasjonalt plan over problemene der, eller er det på lokalt nivå du vil ha?

Og hvis på lokalt nivå, hvor vil du at denne informasjonen bør formidles. Jeg så du nevnte skoler. Så altså Oslo-skolen bør ta dette opp og lære elever at rasisme er diskriminering basert på hudfarge, uansett hvilken hudfarge som diskriminerer om hvem? Men igjen vi har en veldig nasjonalisert skole, med nasjonale læreplanmål som alle må følge og Oslo-skolen virker å ha som sitt største mål å ha høyest score i nasjonale prøver. Så i realiteten må en da endre nasjonale læreplansmål, som igjen gjør det til et nasjonalt tema. Om det allerede ikke er inne nå da? Den endres jo ofte. 

Hvis du vil frem til noe konkret kreves også en del presisering rundt tema.

Hvis målet bare sånn generelt er å uttrykke frustrasjon eller klage så er sånn sett alt greit som det er nå. 

Men det er vanskelig for andre å vite hvor det er problem, hva slags problem, hvor du vil øke informasjon rundt dette osv.

Lenke til kommentar

Rasisme er basert på uvitenhet, akkurat det samme som å innbille seg at dette er noe som skjer kun en vei, så dagens ord er uvitenhet.

Eneste medisinen som kan kurere slikt, er å få mer kunnskap inn mellom øra, samt som bonus kanskje følge litt bedre med hva som faktisk skjer i samfunnet og på resten av kloden innimellom.

Lenke til kommentar

Rasisme er basert på uvitenhet, akkurat det samme som å innbille seg at dette er noe som skjer kun en vei, så dagens ord er uvitenhet.

Eneste medisinen som kan kurere slikt, er å få mer kunnskap inn mellom øra, samt som bonus kanskje følge litt bedre med hva som faktisk skjer i samfunnet og på resten av kloden innimellom.

Fullstendig uenig. Rasisme er basert på en fordelingskamp mellom grupper av forskjellig rase.

Og den kampen blir desto hardere og grovere jo vanskeligere og jo ulikere livsvilkårene for en del av medlemmene i en eller begge av gruppe blir... 

Lenke til kommentar

Problemet er at du ikke er klar over hva du da mener er et problem.

Hvis det er lokalt så er det hverken et problem i samfunnet, eller et systematisk problem. Måten man takler og løser de problemene er helt annerledes om det er lokalt. Min argumentasjon går på at du mente det var et problem i samfunnet, samme med resten her i tråden.

Men hvis du faktisk mener lokalt så vil jo diskusjonen være helt annerledes. Og hvis du mener lokalt forstår jeg deg virkelig ikke. Vi snakker altså nå om hverdagsrasisme. Det finnes det mange av blant nordmenn, men på et privat plan så gjør det ikke at disse folkene gjør noe videre fysisk eller kriminelt mot noen innvandrer. 

Så det største problemet i Oslo øst er jo da kriminaliteten som foregår. Det er det du og klager over. Usikker på om du da mener at hvis en gjeng angriper noen etnisk norske så skal de stilles for retten for hatkriminalitet? Problemet er at du må kunne bevise det uten tvil, det er ikke enkelt. Legemsbeskadelse og tyveri er derimot lett å felle noen for. Og som jeg har sagt før, ingen sted får mer oppmerksomhet enn kriminaliteten i Oslo øst. Så hvordan mener du det mangler oppmerksomhet rundt problemet? De aller fleste ikke-Oslo folk synes allerede det er altfor mye om Oslo på TV, men du vil altså ha mer? Altså vil du ha mer oppmerksomhet på nasjonalt plan over problemene der, eller er det på lokalt nivå du vil ha?

Og hvis på lokalt nivå, hvor vil du at denne informasjonen bør formidles. Jeg så du nevnte skoler. Så altså Oslo-skolen bør ta dette opp og lære elever at rasisme er diskriminering basert på hudfarge, uansett hvilken hudfarge som diskriminerer om hvem? Men igjen vi har en veldig nasjonalisert skole, med nasjonale læreplanmål som alle må følge og Oslo-skolen virker å ha som sitt største mål å ha høyest score i nasjonale prøver. Så i realiteten må en da endre nasjonale læreplansmål, som igjen gjør det til et nasjonalt tema. Om det allerede ikke er inne nå da? Den endres jo ofte. 

Hvis du vil frem til noe konkret kreves også en del presisering rundt tema.

Hvis målet bare sånn generelt er å uttrykke frustrasjon eller klage så er sånn sett alt greit som det er nå. 

Men det er vanskelig for andre å vite hvor det er problem, hva slags problem, hvor du vil øke informasjon rundt dette osv.

Jeg tror han forsøker simpelthen å spørre om den "norsk rasisme" kan være så ille siden det også finnes motstykke. Eller enda direktere sagt: han forsøker å rettferdiggjøre "normal" dvs. nordisk rasisme.

Og jeg vet ikke om ikke han har rett med det også.

"Like barn leker best." Så enkelt er det kanskje. Hvite trives som vanlig best i selskap av hvite, og sorte best i selskap av sorte. Hvordan ville du følte deg på en fest, der du var den eneste hvite? Og hvordan ville du følt deg, om du som den eneste snakket norsk mens de andre snakket et eller annet huttaheiti som du ikke forsto? Og hvordan ville det vært om det var sånn ved enhver bidige fest, alltid?

Derfor er det absolutt ikke nødvendig å gyve løs på hverandre. Men det spørs jo om det er så lurt å importere millioner flyktninger fra alle herrens land til Norge eller Tyskland...

Samme om vi alle likeledes stammer fra Afrika om vi går langt nok tilbake i tiden... Og samme om vi i prinsipp har samme rettigheter..

Lenke til kommentar

Fullstendig uenig. Rasisme er basert på en fordelingskamp mellom grupper av forskjellig rase.

Og den kampen blir desto hardere og grovere jo vanskeligere og jo ulikere livsvilkårene for en del av medlemmene i en eller begge av gruppe blir... 

For noe vas, da burde du vel heller sloss mot den rike hvite overklassen i Holmenkollen og Montebello...

Lenke til kommentar

Jeg tror han forsøker simpelthen å spørre om den "norsk rasisme" kan være så ille siden det også finnes motstykke. Eller enda direktere sagt: han forsøker å rettferdiggjøre "normal" dvs. nordisk rasisme.

Og jeg vet ikke om ikke han har rett med det også.

"Like barn leker best." Så enkelt er det kanskje. Hvite trives som vanlig best i selskap av hvite, og sorte best i selskap av sorte. Hvordan ville du følte deg på en fest, der du var den eneste hvite? Og hvordan ville du følt deg, om du som den eneste snakket norsk mens de andre snakket et eller annet huttaheiti som du ikke forsto? Og hvordan ville det vært om det var sånn ved enhver bidige fest, alltid?

Derfor er det absolutt ikke nødvendig å gyve løs på hverandre. Men det spørs jo om det er så lurt å importere millioner flyktninger fra alle herrens land til Norge eller Tyskland...

Samme om vi alle likeledes stammer fra Afrika om vi går langt nok tilbake i tiden... Og samme om vi i prinsipp har samme rettigheter..

Jeg tror han vet hva han selv mener :)

Folk med lik kultur trives ofte best med andre med lignende kultur. Det har ingenting med hudfarge å gjøre. Da er du over på rasisme.

Og kultur er "måten man gjør ting på her". Kulturen er altså ikke basert på din hudfarge, men heller hva du gjør og oppfører deg. 

Og selv om lik kultur er noen du oftest liker, så betyr det ikke at folk bare liker andre med lik kultur. Se på nordmenn, se så utrolig mye vi reiser. Det å leve i boble kan umulig være så sunt. Hvor mange spiser bare norsk mat? Det ville vært kjedelig for de fleste.

Jeg har vært i mange situasjoner der jeg var eneste hvite. Det gikk helt fint, og det var ikke skummelt. Jeg var ikke redd for at jeg og min rase var døden nær. Og jeg kom ut av situasjonen helt uten å ta skade.

Ellers bra at du prøver å se ting litt mer i innvandreres perspektiv. Det er sånn du finner ut at folk er folk, og vi alle deler det at vi er mennesker. Og det er slik vi oppnår forståelse for andre mennesker og kulturer.

Lenke til kommentar

For oss etnisk norske unge menn som har vokst opp i Oslo øst er det ingen hemmelighet at gjenger bestående av multikulturelle unge menn, jakter i flokk på etniske norske menn som de kan rane eller banke opp.

Det er heller ikke noe nytt at etniske norske kvinner daglig blir trakkasert på det groveste av innvandrere, uten annen årsak enn at de er etnisk norske kvinner som av den grunn blir ansett som «skitne horer»

Dere skulle bare visst.

Vi som er født og oppvokst her vet allerede at det fungerer langt bedre enn hva dere fremmedfryktige prøver å tabloidisere dette til å bli. Drittsekker er drittsekker, jeg har for min del møtt flere etniske norske drittsekker en noen andre. Men tipper det er tilfeldig fordi som du vet er alle forskjellige helt uavhengig av utseende, det blir absurd å sette alle "utlendingene" jeg har møtt og kjent i en og samme bås. Noen av dem er rasister, de aller fleste ikke. Akkurat som oss etniske norske.

Dette handler om oppdragelse og at det blir satt rammer og samfunnet er avhengig av å inkludere for å kunne følge opp unge voksne videre. Feiler dette så går det som regel galt helt uavhengig av hvor personen opprinnelig kom ifra. Får innflyttere en sjanse så har det nemlig vist seg at de som regel griper den, det handler altså like mye om å gi sjansen som det gjør å forvente noe i retur.

Lenke til kommentar

For noe vas, da burde du vel heller sloss mot den rike hvite overklassen i Holmenkollen og Montebello...

Wow, Besse traff et ømt område :) Selv hvor mye du bagatelliserer andre sine holdning om rase, så vil det mentale fysiske bilde alltid være synlig. Det Besse sa har veldig mye sannhet i det. Moroklumpen (fo2re) har kanskje drukket for mye humanisme og jantelov :tease: 

Lenke til kommentar

Wow, Besse traff et ømt område :) Selv hvor mye du bagatelliserer andre sine holdning om rase, så vil det mentale fysiske bilde alltid være synlig. Det Besse sa har veldig mye sannhet i det. Moroklumpen (fo2re) har kanskje drukket for mye humanisme og jantelov :tease:

For det første så er det kun rasister som kalles mennesker med ulike hudfarge for rase, for det finnes ikke noe som heter rase når det kommer til mennesker, mulig dere har vært litt for mye på hundeutstillinger ?

Lenke til kommentar

Hvordan klarer enkelte av dere å tolke det jeg sier som at jeg prøver å rettferdiggjøre "normal" rasisme? At jeg mener at hvite også kan oppleve rasisme er rasistisk av meg å mene da eller???? Jeg er jo i mot alle former for rasisme.

Ser også at en her mener at det jeg sier kommer av uvitenhet. Det er jo stikk motsatt. Det er på grunn av min erfaring at jeg ikke er uvitende. De som mener at dette ikke er noe tema derimot, de er uvitende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes mange svarte som mener de selv ikke kan være rasister. Mye grunnet at de legger helt andre ting i utrykket enn hva de fleste andre gjør.

Så trådstarter har et poeng.

url=https://www.youtube.com/watch?v=bZ0QfLkjujY[/url]

https://www.elitedaily.com/life/culture/dear-white-people-why-black-people-cant-be-racist/1960206

https://www.vice.com/sv/article/kwzjvz/dear-white-people-please-stop-pretending-reverse-racism-is-real

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes mange svarte som mener de selv ikke kan være rasister. Mye grunnet at de legger helt andre ting i utrykket enn hva de fleste andre gjør.

Så trådstarter har et poeng.

url=https://www.youtube.com/watch?v=bZ0QfLkjujY[/url]

https://www.elitedaily.com/life/culture/dear-white-people-why-black-people-cant-be-racist/1960206

https://www.vice.com/sv/article/kwzjvz/dear-white-people-please-stop-pretending-reverse-racism-is-real

Hvordan kan undertrykte folk utføre rasisme, annet enn individuelle trakassering?
Lenke til kommentar

Når har jeg sagt de kan gjøre mer enn individuell trakassering? Individuell eller systemisk rasisme er fortsatt rasisme. Hvis ikke så kan jeg si at svarte mennesker er dumme uten at det er rasisme siden det er min individuelle mening.

Systemisk rasisme har man veldig lite av i vestlige land.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...