Gå til innhold

Hva er "norsk kultur"?

Anbefalte innlegg

Hvis man lurer på hva norsk kultur er kan jeg forslå at du bør reise og oppleve en annen kultur. Ser du ikke distinkte forskjelliger fra England og Norge eller USA og Norge, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Du skal ha ganske snevert syn om du tror at kulturen våres er borte fordi vi har apet litt etter USA. Det er ikke noe spesielt ved at vi har adoptert tradisjoner og andre ting. Bare tenk på hvor mye rart vi har fått fra kristendommen... Selv språket vi bruker her på forumet har en kraftig innflytelse fra Danmark.

Snever? Det er vel i all grad nasjonalister som har en snever kulturforståelse, som begrenser kulturen etter nasjonale grenser. Ved begynnelsen av 1900-tallet, ville det ikke vært mulig for en person som reiste fra Bergen til Stockholm å bestemme hvor de norske dialektene begynte, og hvor de Svenske dialektene begynte. Problemet med nasjonalistiske, kulturelle forskjeller er at de er selvoppfyllende. Dersom du stadig hører at nordmenn liker hytte og friluftsliv, ja - så vil en identifisere seg selv etter det og styrke fantasien.

Nasjonalidentitet er en fantasi som i stor grad ble oppfunnet etter den franske revolusjon, og spredte seg for alvor for Norge som nasjon sin del mot slutten av 1800-tallet, med trolig nok en økning etter unionsoppløsningen med Sverige. I dag er det enklere å finne ut hvor den statlige grensen mellom Norge og Sverige går, fordi de nasjonale fantasiene er dessverre er selvoppfyllende. Norge er ikke en historisk nasjon.

Hvis en tar eksempelet ditt med England, så skal du være flink for å kunne oppdage når du er i Skottland. Grensen mellom Nord-Irland og Irland er heller ikke så enkel å oppdage. Argumentene du nevner, med innflytelse av andre kulturer fra andre steder beviser i prinsippet at kulturer ikke er nasjonalt betinget.

Jeg argumenterer ikke for at det ikke eksisterer kulturer innenfor det geografiske området. Jeg argumenterer for at disse kulturene ikke er eksklusive for det geografiske området.

Jeg snakket aldri om nasjonalister, jeg ville få frem at det finnes særegenheter som skiller kulturer/folk. Ved grensene vil det naturlig nok være mer diffuse forskjeller. Du må ikke glemme at samfunnet og staten har en interesse å samle folket, selvfølgelig vil de spille ekstra på det vi anser som typisk for oss for å danne et tettere bånd. Du vil alltid se forskjellene langs grensene fordi staten ivaretar språket, og de kulturelle særegenhetene. Jeg tror en stat vil være nokså dysfunksjonelt dersom du tar vekk "identiteten" som knytter dem sammen. Og hvordan kunne vi samle Norge til et rike dersom vil ikke følte en tilhørighet? Det vil alltid finnes egne kulturer innad grupper uansett hvordan man enn snur og vender på det. At en gruppe mennesker danner en kultur og en identitet er ikke en fantasi. I likhet med livsløgnen er den faktisk en naturlig del av mennesket. Mennesker har et behov for tilhørighet, og derfor vil det alltid være, oss og dem. Det kan være alt fra land, fotballag til noe så enkelt som A og B klassen.

Enig, det er en realitet. Fantasien er at denne realiteten samsvarer eksakt med politiske skapte grenser på et kart, da disse ikke er blitt fastlagt på grunnlag av kulturområder i utgangspunktet. I så fall ville hele Skandinavia sannsynligvis vært ett land, Alsace ville vært en del av Tyskland, Galicia en del av Portugal, osv. Jeg tenker selvfølgelig ikke at det nødvendigvis bør være sånn, og det kan være mange andre, gode grunner til å føle en tilhørighet til en stat utover at alle der har samme språk og kultur. Sveits f.eks. er et godt eksempel på en stat uten en felles kulturell eller språklig identitet som allikevel fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderatormelding

Splittet ut fra

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1802688

Vi har "mistet" mye mer norsk til USA enn noe annet land eller folkegruppe. Så når folk kommer med slike argumenter vet du at det er bare tull og de egentlig bare ikke vil ha muslimer, afrikanere og andre folk de ikke liker.

Hva har vi igjen av kultur som er "ekte" norsk i dag, om en ikke bor langt inni dalom et sted?

Det hadde vært jævlig interessant å vite hvor ofte ny-nassene på forumet ikler seg lusekofte eller bunad, hvor ofte de nyter tonene fra hardingfele og strengeleik og hvor ofte de koser seg med gammalost og rakørret.  Sabla lite er min antagelse.  Det går vel oftere i høye lærstøvler, Horst Wessel-sangen og eisbein und sauerkraut vil jeg tro.

Eller "Internasjonalen".

Lenke til kommentar

Norsk kultur er en sosial konstruksjon som ikke finnes, nordmenn spiser pizza så hvis nordmenn spiser pizza og kjøttkaker er nasjonalretten hvordan kan etniske nordmenn ha sin egen kultur? Ideen om at nordmenn har en egen kultur er tåpelig og imperialistisk.

Når det er sagt så har vi mye å lære av andre kulturer, spesielt kulturer fra land vi ser asylsøkere komme i fra. Her til lands har vi ingen kultur eller verdier, så da burde vi ta i mot input utenfra. Det er også nazistisk å hevde at nordmenn har egen kultur, dette burde bekjempes med alle middler.

Absurd. Rett og slett absurd.

Det absurde er at åpenbar satire ikke oppfattes fordi hjernegymnastikken til de man etterligner er så absurd at selv de mest absurde poster virker troverdig.

Ok!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...