Belfaborac Skrevet 11. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2018 Alle som kritiserer deg er hemmelige nynazister. Hemmelige? Åpenlyse mener du vel? Og ikke glem rasister da, selv om det forsåvidt inngår automatisk. Best å ta det med likevel, ifall noen skulle overse det. 3 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Nei, friluftsliv og hytteturer er ikke særegent for Norge. For at du skal kunne kalle det for 'norsk kultur', fordrer det at alle innbyggerne i Norge, og bare 'nordmenn', driver med det. Det er jo bare tull. Det er ingenting ved en nasjonal kultur som krever enerett eller ekslusivitet for å gjelde som nasjonal kultur. Kultur er overlappenede på svært mange måter, men det gjør ikke Norsk kultur mindre Norsk. Norge har mye til felles med Europeisk kultur og er del av menneskelig kultur generelt sett. Nordisk kultur er enda mer spesifikt og mer særpregent enn Europeisk kultur, mens f.eks alpekultur er en annen likedan kultur. Angående Norsk kultur handler det mye om naturligheten i personalitet, noe kultur er med å forme. Derav, hvis du f.eks er sammen med en venn fra ørkenen i Nord-Afrika vil du fort merke at dere har svært forskjellige perspektiv og personlighet, noe som er grunnet forskjellige kulturer. Norsk kultur er jo litt stiv, i Norge kan man kanskje ta hverandre i hånden, men i andre land kysser de og tar på hverandre og klemmer og altslags. En del av Norsk kultur er personlig avstand. En annen del av Norsk kultur var å ønske å hjelpe andre og ha et godt forhold til naboen. Det er i ferd med å forsvinne sammen med mye annen Norsk kultur. Norsk kultur er idag iferd med å bli erstattet av en besettelse med penger. Å ønske å hjelpe andre har gått så langt at vi er villige til å ødelegge oss selv og vår egen kultur for å hjelpe andre (som vi selv sammen med USA og andre har satt i problemer). En del av Norsk kultur er å være naiv, og så har vi den klassiske janteloven som henger igjen i både Norsk og Nordisk kultur. Å spise røkt kjøtt er en del av Norsk kultur. Å være grei og vennlig mot andre er en del av Norsk kultur, som enda ikke har gitt slipp. Det er naturlig for nordmenn, men denne delen av kulturen står i fare for å bli erstattet av kaldhet og kynisme som man ser i mange andre land. Selv om det kanskje ikke er så vanlig å slå av en prat med tilfeldige andre mennesker som det er i andre land, så er vi jo ikke helt fremmed for dette i Norge. Det er også sikkert en del av "vær snill og grei mot andre" kulturen heller enn å være naturlige sosiale, for nordmenn er kanskje litt klønete sosiale i forhold til folk i mange andre land. Å flytte ut tidlig fra foreldre er en del av Norsk kultur, i motsetning til land i sør-Europa som vi ellers deler en hel del kultur med, hvor folk i disse landene gjerne har en tendens til å bo hos foreldrene til de er over 30 år gamle. Å dele med andre i fellesskapet er en del av Norsk kultur i motsetning til land hvor det handler om å grabbe til seg så mye som mulig selv og gi blaffen i andre. Å skryte av seg selv har aldri vært en særlig populær del av Norsk kultur i forhold til andre land hvor dette er ren sport. Gamle mennesker stuer vi helst bort på gamlehjem som en del av vår kultur, mens i andre kulturer er det normalt at de eldre bor hos barna når de er gamle og tar del i familien og blir tatt vare på av sine yngre familiemedlemmer. Norge har en kultur hvor løst forhold med alkohol er normalt. Det skal helst drikkes mye og fort, mens andre land har en helt annen alkoholkultur. I Norsk kultur spiser man gjerne godt, man spiser mye og man spiser fort, mens i andre kulturer kan de spise småpirk og bruke svært lang tid på dette. Å ha lange samtaler rundt bordet er ikke normen i Norsk kultur. Nordmenn flest tror gjerne det beste om andre, mens i andre kulturer antar man det verste. I Norsk kultur er det normalt å være ærlig å direkte, mens i andre land kan de være direkte falske og løgnaktige eller unngå å si ting direkte og gjerne si ting meget indirekte. Å si at vi ikke har Norsk kultur, er som å si at vi ikke har naturlig gress i Norge, bare fordi du bor i en asfaltert gate. Jeg har nevnt noen få eksempler på Norsk kultur, som jeg kunne komme på iløpet av 10 minutter mens jeg skrev dette innlegget. Norsk kultur er på godt og vondt MYE, MYE mer enn det jeg har nevnt. Vi har i aller høyeste grad en Norsk kultur. Å si noe annet er ren dumhet eller merkverdig ønsketenkning. Kultur er ikke engang nødvendigvis nasjonalt, det kan like gjerne være regionalt, og vi har mange regionale kulturer i Norge og Europa også, som både er innenfor nasjonale grenser og på tverst av nasjonale grenser. Jeg er Norsk, så jeg liker jo Norsk kultur og jeg føler meg hjemme med Norsk kultur. Nordisk kultur har svært mange fellestrekk, så det er enkelt for meg å tilpasse meg disse kulturene. Også Europa generelt deler mye kultur, så det er ikke spesielt vanskelig å tilpasse seg disse heller, selv om små forskjeller i kulturene totalt sett utgjør en enormt forskjell. Og da snakker vi bare Europa. Kulturer rundt omkring i verden er totalt forskjellige og mange har lite til felles og er svært vanskelig å tilpasse seg til. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 (endret) Du vet tydeligvis ikke hva norsk kultur er for noe. F.eks. friluftsliv og hytteturer er en del av norsk kultur. Og svensk kultur, og dansk kultur, og finsk kultur, og tysk kultur, og fransk kultur, og spansk kultur, og britisk kultur, og østerriksk kultur, og sveitsisk kultur, og italiensk kultur..... Den eneste forskjellen er at hyttene og landskapet ser annerledes ut. Hvem som ikke vet hva er dermed et åpent spørsmål. Nei, her tar du jammen feil. Ikke bare er "hyttekultur" svært forskjellige i disse landene selv om de for en utenforstående kan fremkomme som helt lik, men i mange av disse landene har de ingen hyttekultur. Tyskerne har f.eks en hagekultur. Landet er jo mye tettere befolket enn Norge, og da kjøper man seg gjerne en hage borte fra der man bor, og i den hagen har man en liten oppholdsplass under tak. Det er overhode ikke likt med Norsk hyttekultur. Spania har ingen hyttekultur såvidt meg kjent. I Spania og Frankrike er det mer normalt å besøke andre, eller eventuelt leie seg et hus en annen plass sammen med familie og eller venner/bekjente. Jeg gidder ikke å si mer om dette, annet enn at du tar fullstendig feil i det du sier. Det er kun jeg som snakker i absolutter? Absolutt ikke. Det jeg påpeker er hvordan nasjonalister snakker i absolutter. 'Nordmenn liker hytter og friluftsliv' er et eksempel på en absolutt. Jeg forsøker å påpeke hvor fjasete det er å si noe sånt, fordi ordbruken fremsetter en absolutt om at alle nordmenn liker hytter og friluftsliv. Det er det som er skummelt med utsagn basert på særpreg ved nasjonaliteter. De ekskluderer bevisst og ubevisst personer. Det er ingen absolutt, det er en sannhetet. Man må se ting relativt og gjør man det er nordmenn absolutt et folk som liker hytteliv og friluftsliv, kanskje mer enn noen andre folk i hele verden, og langt, langt mer enn gjennomsnittet. Det er heller ingenting skummelt ved dette. Sannheten kan fremstå skummelt for noen som ønsker å skape seg en falsk realitet, men sannheten er overhode ikke skummel, naturligvis ikke i dette tilfellet. Å kunne annerkjenne forskjeller på nasjonaliteter og kulturer er overhode ikke skummelt. Det som er skummelt er folk som ikke annerkjenner disse, forsøker å undergrave de eller later som de ikke eksisterer. Jeg kjenner flere som ikke stoler på andre. Jeg vet også om andre som liker å svindle og lure hverandre. De er også nordmenn. Hva med dem, er ikke de virkelig norske? De er unormale. Folk har problemer med begrepene normalt og unormalt idag eller, normale eller unormale. F.eks er homoseksualitet unormalt, mens heteroseksualitet er normalt. Folk vil absolutt ikke si dette og kritiserer folk som sier sannheten. Det var unormalt å være svært feit i Norge før, idag begynner det å bli normalt. Det er unormalt å ikke ha barn. Ting som ikke er normalt, er unormalt. Å kunne innrømme normalt og unormalt for seg selv og andre bør ikke være spesielt problematisk, selv om det begynner å bli normalt å ha vrangforestillinger i forhold utrykkene normalt og unormalt. Folk setter jo for faen maten i halsen bare man sier at homoseksualitet er unormalt f.eks. Men faktum er jo at homoseksualitet ER unormalt. At ting er unormalt betyr ikke nødvendigvis at det er problematisk eller negativt, selv om mange forbinder ordet unormalt med negativitet. Det er f.eks unormalt å være svært intelligent, det er unormalt å være rik, og det er unormalt å ha reist til mer enn 100 land. Disse tingene er ikke negative bare fordi de er unormale. Endret 11. februar 2018 av zeebra 2 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 For eksempel er munnharpe, haringfele og bunad norsk kultur. For ikke å snakke om norsk mat. 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 For eksempel er munnharpe, haringfele og bunad norsk kultur. For ikke å snakke om norsk mat. Munnharpen fra Asia du tenker på? Hardingfele er vel også bare en variant av fiolinen som tilfeldigvis er produsert i Norge. Bunaden er forsåvidt norsk den, men stammer i stor grad fra 1900-tallet. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 For eksempel er munnharpe, haringfele og bunad norsk kultur. For ikke å snakke om norsk mat.Hvordan kan du si at f.eks. hardingfele er norsk kultur, når det knapt finnes 'nordmenn som kan spille det? Det finnes en fantasi om at det er 'norsk kultur', ingenting annet. For nasjonalister virker det viktig å opprettholde slike fantasier. 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 (endret) Gjennom familiæritet. Selv hadde jeg en i klassen på skolen som spilte det, og på den måten har jeg vært med på musikaler. Det er noe som er kjent for veldig mange i Norge, enten gjennom dem selv, familie, venner eller naboer. En annen norsk ting, er å fortelle den ved din side på bussen at du skal av – uten å si et eneste ord. Endret 11. februar 2018 av cuadro 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Synes det går mye i No True Scotsman argumentering her. De fleste nordmenn kan ikke spille hardingfele, men EKTE nordmenn kan spille hardingfele. Dette er bare ren stereotypi. Jeg er ikke mindre nordmann fordi jeg ikke er redd for å sitte med fremmede på bussen, eller foretrekker pizza og film over smalahove og skitur på fjellet. Hadde jeg vært helt naiv og brutal her, så ville jeg påstått at man argumenterer at unorsk kultur bare er handlinger man ikke liker. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 (endret) Gjennom familiæritet. Selv hadde jeg en i klassen på skolen som spilte det, og på den måten har jeg vært med på musikaler. Det er noe som er kjent for veldig mange i Norge, enten gjennom dem selv, familie, venner eller naboer. En annen norsk ting, er å fortelle den ved din side på bussen at du skal av – uten å si et eneste ord. Jeg vet om 'utlendinger' også som spiller og kjenner svært godt til harddingfele. Det er et paradoks at de som mener at såkalte typiske trekk som harddingfele, bunad, hytter, friluftsliv, brunost og lignende, kanskje ofte er de som ikke gjør det. De som levde i bondesamfunnet på 1800-tallet, anså ikke seg selv som 'mer norske'. Det bildet ble konstruert av mennesker som ofte bodde i byer, og romantiserte et drømmebilde av nasjonen Norge som ikke eksisterer. Nasjonen Norge er et påfunn. Dermed er også egenskapene som blir tillagt Norge påfunn, hullete, utvannet, intetsigende og villedende. Det finnes mennesker utenfor Norge som kan hinte om å gå av busser uten å si et eneste ord. Trolig kan også en såkalte 'skotte' gå av bussen uten å si et ord. Da er påstanden din om at denne egenskapen er en norsk ting, feil. Forskjellen er at, i motsetning til 'skotten', mener at du gjennom denne egenskapen har noe til felles med andre som identifiserer seg som nordmenn. Endret 11. februar 2018 av Quote 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Hva har vi igjen av kultur som er "ekte" norsk i dag, om en ikke bor langt inni dalom et sted? Det hadde vært jævlig interessant å vite hvor ofte ny-nassene på forumet ikler seg lusekofte eller bunad, hvor ofte de nyter tonene fra hardingfele og strengeleik og hvor ofte de koser seg med gammalost og rakørret. Sabla lite er min antagelse. Det går vel oftere i høye lærstøvler, Horst Wessel-sangen og eisbein und sauerkraut vil jeg tro. Du vet tydeligvis ikke hva norsk kultur er for noe. F.eks. friluftsliv og hytteturer er en del av norsk kultur. Nei, friluftsliv og hytteturer er ikke særegent for Norge. For at du skal kunne kalle det for 'norsk kultur', fordrer det at alle innbyggerne i Norge, og bare 'nordmenn', driver med det. Med en slik definisjon finnes det vell ikke noen kultur overhodet? 2 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Med en slik definisjon finnes det vell ikke noen kultur overhodet? Jeg snakker ikke om kultur i og for seg selv. Det er selvsagt at kultur eksisterer. Jeg snakker om nasjonal kultur. Det er kultur som er påstått å være nasjonalt betinget. Som for eksempel 'friluftsliv er norsk'. Det finnes forestillinger, idéer, fantasier, illusjoner (kall det hva en vil), om at kultur er nasjonalt betinget. De nasjonale forestillingene har til hensikt å fremheve nasjonen, i dette tilfelle Norge, som kulturelt homogent. De har også til hensikt å fortelle medlemmene i nasjonen Norge at de har noe til felles ('vi' liker brunost, friluftsliv, hytter, gå-ut-av-bussen-uten-å-si-det-med-ord), uten at en aldri kommer til å verken møte, snakke eller se hverandre i hele livet sitt. Jeg benekter ikke at fantasiene eksisterer, men argumenterer for at fantasiene ikke er reelle. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Ei av de dyktigste jeg har møtt som kan spille hardingfele kommer fra Asia, så er det norsk kultur da ?Aldri skjønt hvorfor folk skal bruker timesvis på å diskutere noe som knapt eksisterer i en verden som er veldig liten i dagens elektronisk samfunn.Jeg har 2 stoler som er laget i Norge, resten er utlandet, ingenting av elektronikken er norsk, klærne er vel delvis barnearbeid fra andre siden av kloden, største delen av musikk, filmer og tv-serier jeg har sett er norsk, har faktisk mer svenske filmer, tv-serier og musikk, og ikke engang danseband er inkludert.Ikke liker jeg norsk husmannskost heller, så lite av maten som selges mye har norsk opprinnelse egentlig.Så en av få ting som nesten er unikt er norske helgefylla, selv om vi deler vel litt med andre land i Norden samt UK. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 (endret) Moderatormelding Splittet ut fra https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1802688 Vi har "mistet" mye mer norsk til USA enn noe annet land eller folkegruppe. Så når folk kommer med slike argumenter vet du at det er bare tull og de egentlig bare ikke vil ha muslimer, afrikanere og andre folk de ikke liker. Hva er norsk kultur. Norsk kultur er en sosial konstruksjon som ikke finnes, nordmenn spiser pizza så hvis nordmenn spiser pizza og kjøttkaker er nasjonalretten hvordan kan etniske nordmenn ha sin egen kultur? Ideen om at nordmenn har en egen kultur er tåpelig og imperialistisk. Når det er sagt så har vi mye å lære av andre kulturer, spesielt kulturer fra land vi ser asylsøkere komme i fra. Her til lands har vi ingen kultur eller verdier, så da burde vi ta i mot input utenfra. Det er også nazistisk å hevde at nordmenn har egen kultur, dette burde bekjempes med alle middler. Endret 11. februar 2018 av Krig og fred 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Jeg kjenner flere som ikke stoler på andre. Jeg vet også om andre som liker å svindle og lure hverandre. De er også nordmenn. Hva med dem, er ikke de virkelig norske?De er unormale. Jeg spurte ikke om de var normale eller unormale. Jeg spurte om de var virkelig var norske, når påstanden var at 'nordmenn lurer ikke hverandre'. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Aldri skjønt hvorfor folk skal bruker timesvis på å diskutere noe som knapt eksisterer i en verden som er veldig liten i dagens elektronisk samfunn. Er det en forskjell mellom nordmenn og folkene på Papua Ny-Guniea? 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Synes det går mye i No True Scotsman argumentering her. De fleste nordmenn kan ikke spille hardingfele, men EKTE nordmenn kan spille hardingfele. Det er sålangt ikke én eneste en som har argumentert slik. Det har vært ett innlegg som har kommentert at det avhenger av din (da Quote sin) definisjon av "ekte" nordmenn. Det finnes mennesker utenfor Norge som kan hinte om å gå av busser uten å si et eneste ord. Trolig kan også en såkalte 'skotte' gå av bussen uten å si et ord. Da er påstanden din om at denne egenskapen er en norsk ting, feil. Nei, dette følger ikke. Hadde påstanden min vært at dette er en norsk ting, og bare noe mennesker gjør i norge, så hadde det fulgt. Men det fremdeles kun du som behandler kultur på en slik absolutt måte her inne, og ingen andre. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Med en slik definisjon finnes det vell ikke noen kultur overhodet? Jeg snakker ikke om kultur i og for seg selv. Det er selvsagt at kultur eksisterer. Jeg snakker om nasjonal kultur. Det er kultur som er påstått å være nasjonalt betinget. Som for eksempel 'friluftsliv er norsk'. Jeg sa at friluftsliv er en del av norsk kultur, ikke at friluftsliv er norsk. Jeg pratet om kultur, ikke nasjonal kultur. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Synes det går mye i No True Scotsman argumentering her. De fleste nordmenn kan ikke spille hardingfele, men EKTE nordmenn kan spille hardingfele. Det er sålangt ikke én eneste en som har argumentert slik. Det har vært ett innlegg som har kommentert at det avhenger av din (da Quote sin) definisjon av "ekte" nordmenn. Så hvorfor driver vi å diskuterer instrumenter ingen kan lenger, eller stereotyper som få oppfyller? 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 (endret) Så hvorfor driver vi å diskuterer instrumenter ingen kan lenger, eller stereotyper som få oppfyller? Fordi Belfaborac skrev - Det hadde vært jævlig interessant å vite hvor ofte ny-nassene på forumet ikler seg lusekofte eller bunad, hvor ofte de nyter tonene fra hardingfele og strengeleik Om du lurer på hvem han mener er ny-nazister, så er det alle som kritiserer han. Endret 11. februar 2018 av Camlon 3 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. februar 2018 Del Skrevet 11. februar 2018 Det er sålangt ikke én eneste en som har argumentert slik. Det har vært ett innlegg som har kommentert at det avhenger av din (da Quote sin) definisjon av "ekte" nordmenn. Det er nok av "No True Scotsman"-argumentasjon her. Jeg siterer påstander: "I Norsk kultur spiser man gjerne godt" (hva med 'nordmenn' som ikke spiser godt?) "Norge har en kultur hvor løst forhold med alkohol er normalt." (hva med avholdsmenn?) "Å flytte ut tidlig fra foreldre er en del av Norsk kultur" (hva med folk som flytter ut av hjemmet?) "Du vet tydeligvis ikke hva norsk kultur er for noe. F.eks. friluftsliv og hytteturer er en del av norsk kultur." (Hva med 'nordmenn' som ikke liker det?) "arrangerte ekteskap er en del av indisk kultur" (hva med 'indere' som ikke gjør det?) " Norsk kultur, som å spise brunost, kjøttkaker i brun sos osv. som allerede beskrevet, er eksempler på dette (norsk kultur)" (Hva med 'nordmenn' som hater det?) "Vi(Nordmenn? Norge? - Har ikke barnebryllup - Selger ikke barn som sexleketøy (les Afganistan) til krigsherrer. - Omskjærer ikke jentebarn (jeg skulle ønske vi også kunne strekke oss til å forby det på guttebarn også) - Beveger oss mer og mer mot et sekulært samfunn." "En annen del av norsk kultur er at man stoler på hverandre og prøver ikke å lure hverandre." (Hva med 'nordmenn' som lurer hverandre?) "Norge har som en liten nasjon hatt sine særegne tradisjoner som å spise brunost eller pinnekjøtt, eller feste i helgene med alkohol." (Hva med 'nordmenn' som hater dette?) Påstandene er i prinsippet begynnelsen av første ledd i det famøse No True Scotsman-argumentet: Dette begynner virkelig å bli en sausete suppe basert på absolutter rundt hva 'norsk kultur' er. Kanskje vi står igjen med en eller to personer som faktisk er slik. Lars Monsen er kanskje den eneste 'ekte nordmannen' hvis vi ser på ovenstående kriterium for å være norsk? Det finnes mennesker utenfor Norge som kan hinte om å gå av busser uten å si et eneste ord. Trolig kan også en såkalte 'skotte' gå av bussen uten å si et ord. Da er påstanden din om at denne egenskapen er en norsk ting, feil. Nei, dette følger ikke. Hadde påstanden min vært at dette er en norsk ting, og bare noe mennesker gjør i norge, så hadde det fulgt. Men det fremdeles kun du som behandler kultur på en slik absolutt måte her inne, og ingen andre. Jo, det følger... Påstanden din om at det var en norsk ting, medfølger en indirekte påstand om at det er nordmenn som driver med det. Hvorfor i all verden kalle det for 'norsk kultur' da? Hvem er så nordmenn? Det må da være alle som identifiserer seg som nordmenn? Med det følger påstanden automatisk at det er et kulturelt særpreg innenfor Norge. Det er direkte feil. Det er med andre ord nasjonalistiske påstander som behandler kultur på en absolutt måte, og begrenser kulturen nasjonalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå