Gå til innhold

Hva er "norsk kultur"?

Anbefalte innlegg

Heh, da er det kanskje lurt å få med seg hva jeg skriver. Kultur er ikke nasjonalt forankret. Nasjoner i prinsippet en oppfinnelse gjort på 1800-tallet for å narre folk til å tro at det eksisterer et samhold innenfor et geografisk område.

"Alle Nordmenn spiser kjøttkaker med brun sos"

"Jeg gjør det ikke, men jeg er nordmann."

"Alle ekte nordmenn spiser kjøttkaker med brun sus".

Alle som legger til grunne for at det eksisterer faktiske og reelle nasjonale særpreg, møter seg selv i døren (No true Scotsman, som eksempelet mitt viser). Problemet med påståtte nasjonale, kulturelle særpreg, er at det ofte feilaktig utelater mennesker fra denne gruppen. Den nasjonale boblen nasjonalister innehar, er svært enkel å oppdage, men ikke alltid like lett å overbevise om at den eksisterer. Med nasjonalister mener jeg her personer som tror at:

1) Norge har et kulturelt særpreg, og:

2) At en mener at en har noe automatisk til felles med de andre innenfor de nasjonale grensene.

Nasjonalisme utelater folk fra et kunstig fellesskap, konstruert av kunstige idéer om hva som utgjør kulturelle særpreg. Effektene av utestengelsen blir i høy grad realisert når mennesker blir ekskludert, basert på idéer om kulturelle særpreg basert på hudfarge, religion og etnisitet.

Du reduserer våre kulturelle verdier til hva vi gjør, jeg ekspanderer det til hva vi ikke gjør også:

Vi

- Har ikke barnebryllup

- Selger ikke barn som sexleketøy (les Afganistan) til krigsherrer.

- Omskjærer ikke jentebarn (jeg skulle ønske vi også kunne strekke oss til å forby det på guttebarn også)

- Beveger oss mer og mer mot et sekulært samfunn.

- Osv.

Egentlig så er det vestlige verdier/kultur det er snakk om, "Norske verdier/kultur" er bare en vennlig "krig" mot resten av vesten, ref. OL og lignende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skriver du bare vås.

All kultur er forestillinger, og ja, de er kulturelt betinget. Det er hele konseptet. Norsk kultur, som å spise brunost, kjøttkaker i brun sos osv. som allerede beskrevet, er eksempler på dette.

Heh, da er det kanskje lurt å få med seg hva jeg skriver. Kultur er ikke nasjonalt forankret. Nasjoner i prinsippet en oppfinnelse gjort på 1800-tallet for å narre folk til å tro at det eksisterer et samhold innenfor et geografisk område.

Fikk med meg hva du skrev helt fint, og det var akkurat det jeg kommenterte på. Jada, vi narrer oss til å tro at det finnes et samhold, og lover og tradisjoner. Vås.

"Alle Nordmenn spiser kjøttkaker med brun sos"

"Jeg gjør det ikke, men jeg er nordmann."

"Alle ekte nordmenn spiser kjøttkaker med brun sus".

Alle som legger til grunne for at det eksisterer faktiske og reelle nasjonale særpreg, møter seg selv i døren (No true Scotsman, som eksempelet mitt viser).

Det er kun du som snakker i absolutter, ingen andre. Det er ingen som sier alle nordmenn, kun du. Innlegget du i utgangspunktet svarte på, som jeg svarte deg på, var en understreking av nettopp dette.

Med nasjonalister mener jeg her personer som tror at:

2) At en mener at en har noe automatisk til felles med de andre innenfor de nasjonale grensene.

Det er ingen som mener 2, og derfor eksisterer det ingen nasjonalister, etter din definisjon.

Du snakker bare vås og pølsevev her. At noe er har satt kulturelt preg i historien til et land, betyr ikke at fenomenet er noe alle i landet bedriver, og det er ingen som har en slik latterlig tanke. Så du argumenterer kun mot deg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet tydeligvis ikke hva norsk kultur er for noe. F.eks. friluftsliv og hytteturer er en del av norsk kultur.

Og svensk kultur, og dansk kultur, og finsk kultur, og tysk kultur, og fransk kultur, og spansk kultur, og britisk kultur, og østerriksk kultur, og sveitsisk kultur, og italiensk kultur.....  Den eneste forskjellen er at hyttene og landskapet ser annerledes ut.  Hvem som ikke vet hva er dermed et åpent spørsmål.

Lenke til kommentar

Nemlig. Det vi har, som nassene er så opptatt av å bevare, er i all hovedsak en fullstendig generisk amerikansk-vestlig sammensausing med langt mindre særpreg enn i noe annet europeisk land.

Å sloss iherdig for å bevare denne kulture er bare noe man sier for å dekke over sin rasisme. Det samme gjelder alle andre "argumenter" i mot innvandring. Alt er basert på rasisme. De prøver bare å unngå å bli stemplet.

Selvsagt.  Kulturen de vil bevare er selvsagt den rene, ariske kulturen og den rene, ariske rasen.  Ingen av delene har riktignok noen gang eksistert, men hvorfor la det stoppe en.....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk med meg hva du skrev helt fint, og det var akkurat det jeg kommenterte på. Jada, vi narrer oss til å tro at det finnes et samhold, og lover og tradisjoner. Vås.

Tydeligvis ikke, enda en gang.

Det er kun du som snakker i absolutter, ingen andre. Det er ingen som sier alle nordmenn, kun du. Innlegget du i utgangspunktet svarte på, som jeg svarte deg på, var en understreking av nettopp dette.

Det er kun jeg som snakker i absolutter? Absolutt ikke. Det jeg påpeker er hvordan nasjonalister snakker i absolutter.

'Nordmenn liker hytter og friluftsliv' er et eksempel på en absolutt. Jeg forsøker å påpeke hvor fjasete det er å si noe sånt, fordi ordbruken fremsetter en absolutt om at alle nordmenn liker hytter og friluftsliv. Det er det som er skummelt med utsagn basert på særpreg ved nasjonaliteter. De ekskluderer bevisst og ubevisst personer.

Med nasjonalister mener jeg her personer som tror at:

Det er ingen som mener 2, og derfor eksisterer det ingen nasjonalister, etter din definisjon.

Det er ingen som mener 2? Flere bruker det at en er født i Norge som god nok grunn til å ha noe til felles.

For eksempel: Jeg og du er født i Norge. Vi deler samme språk. Vi er derfor 'nordmenn', og derfor vil vi ifølge 2 ha noe til felles.

Hver gang nasjonalister snakker om 'vi', 'folket', snakker de på vegne av mennesker de ikke har noen forutsetninger for å kunne snakke for. Det ligger mye ekskludering skjult i språket.

Du snakker bare vås og pølsevev her. At noe er har satt kulturelt preg i historien til et land, betyr ikke at fenomenet er noe alle i landet bedriver, og det er ingen som har en slik latterlig tanke. Så du argumenterer kun mot deg selv.

Jeg har ikke sagt at dersom noe har et kulturelt preg, så er det noe alle i landet bedriver. Ærlig talt. Det er det ordbruken til nasjonalistene i praksis sier. Det er nok av nasjonalister som fremsetter en slik latterlig tanke, basert på absolutter som du kaller det selv. Det eneste jeg gjør, er å påpeke hvor fjasete utsagn som 'nordmenn liker friluftsliv' er.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du diskuterer ikke med eller mot "nasjonalister" her. Du diskuterer mot begrepet "norsk kultur", slik som her:

Nei, friluftsliv og hytteturer er ikke særegent for Norge. For at du skal kunne kalle det for 'norsk kultur', fordrer det at alle innbyggerne i Norge, og bare 'nordmenn', driver med det.

Jeg har ikke en så begrenset definisjon av kultur.

F.eks. arrangerte ekteskap er en del av indisk kultur, men de er ikke det eneste landet i verden med arrangerte ekteskap og ikke alle indiske ekteskap blir arrangert.

Altså, du forsøker å påstå at "norsk kultur" ikke er en ting, fordi dette noe som mange forbinder med norsk kultur ikke er noe alle nordmenn driver med, og heller ikke noe kun nordmenn driver med. Men det er kun du som forholder deg til slike absolutter, ingen andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet tydeligvis ikke hva norsk kultur er for noe. F.eks. friluftsliv og hytteturer er en del av norsk kultur.

Og svensk kultur, og dansk kultur, og finsk kultur, og tysk kultur, og fransk kultur, og spansk kultur, og britisk kultur, og østerriksk kultur, og sveitsisk kultur, og italiensk kultur.....  Den eneste forskjellen er at hyttene og landskapet ser annerledes ut.  Hvem som ikke vet hva er dermed et åpent spørsmål.

Og dette har du statistikk over, eller bare fant du på ting? Trenger jeg engang å spørre? Om du har noe statistikk kan du starte med å fortelle oss hvor mange Italienere har et feriehjem og sammenligne det med Norge.

Og selvfølgelig er ikke undergruppene av norsk kultur unikt, men det betyr ikke at det ikke er en del av norsk kultur. Norsk kultur er forresten mer enn friluftsliv og hytteliv. En annen del av norsk kultur er at man stoler på hverandre og prøver ikke å lure hverandre. Uten dette, hadde Norge vært et fattigere og mer utrygt land.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du diskuterer ikke med eller mot "nasjonalister" her. Du diskuterer mot begrepet "norsk kultur", slik som her:

Altså, du forsøker å påstå at "norsk kultur" ikke er en ting, fordi dette noe som mange forbinder med norsk kultur ikke er noe alle nordmenn driver med, og heller ikke noe kun nordmenn driver med. Men det er kun du som forholder deg til slike absolutter, ingen andre.

Jeg argumenterer i mot følgende utsagn:

Påstanden er at hytter og friluftsliv er del av norsk kultur, som jo er en absolutt. Tar en utsagnet og språkbruken bokstavelig, fordrer det at alle nordmenn driver med friluftsliv og hytter. Det er jo utvilsomt et fjasete utsagn, på samme måte som lignende absolutter:

'Nordmenn liker brunost'.

'Nordmenn liker kjøttkaker med brun sos'.

og som rasister gjerne bygger videre på, og kjemper for, med utgangspunkt i det nasjonale:

'Nordmenn er hvite i huden, høye og blåøyde'

'Nordmenn er smartere enn andre'.

Alle setningene ekskluderer, noen mer, og på verre måter enn andre. Jeg argumenterer for at det er ingenting som egentlig er 'norsk' kultur. Kultur er ikke nasjonalt betinget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og selvfølgelig er ikke undergruppene av norsk kultur unikt, men det betyr ikke at det ikke er en del av norsk kultur. Norsk kultur er forresten mer enn friluftsliv og hytteliv. En annen del av norsk kultur er at man stoler på hverandre og prøver ikke å lure hverandre. Uten dette, hadde Norge vært et fattigere og mer utrygt land.

Jeg kjenner flere som ikke stoler på andre. Jeg vet også om andre som liker å svindle og lure hverandre. De er også nordmenn. Hva med dem, er ikke de virkelig norske?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg argumenterer i mot følgende utsagn:[..]

Jeg er fullt klar over hva du argumenterer i mot. Det ser du i hva jeg skriver, om du tar deg tid til å lese.

Nei, at friluftsliv er en del av norsk kultur er ikke en absolutt i betydningen at alle nordmenn driver med frilutsliv.

Det er dette jeg og flere andre har sagt til deg flere ganger nå.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere som ikke stoler på andre. Jeg vet også om andre som liker å svindle og lure hverandre. De er også nordmenn. Hva med dem, er ikke de virkelig norske?

Jo. Ærlig talt, misforstår du med vilje? Ingen forsøker med begrepet "norsk kultur" å beskrive alle mennesker i Norge. Ingen forsøker med begrepet kultur å beskrive individer. Det er ingen sammenheng fra det som blir sagt, til spørsmålet ditt! Med norsk kultur forsøker man å beskrive noe som i stor grad stemmer for befolkningen som helhet, ikke individer. Det vil si at noe av norsk kultur er noe som er familært for den gjennomsnittelige norske person. Enten gjennom dem selv, naboer, venner eller familie.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg argumenterer i mot følgende utsagn:[..]

Jeg er fullt klar over hva du argumenterer i mot. Det ser du i hva jeg skriver, om du tar deg tid til å lese.

Nei, at friluftsliv er en del av norsk kultur er ikke en absolutt i betydningen at alle nordmenn driver med frilutsliv.

Det er dette jeg og flere andre har sagt til deg flere ganger nå.

Det er utvilsomt en absolutt. 'Norsk kultur' er noe 'nordmenn' driver med. So far so good. Det blir problematisk det sekundet Per, Pål eller Askeladden identifiserer seg som nordmenn (basert på et annet kriterie, f. eks. fødselssted), men som ikke driver med friluftsliv. Dermed blir det feil å hevde at friluftsliv er del av 'norsk kultur'. Kulturelle særpreg basert på nasjonalitet er i prinsippet en gedigen No True Scotsman-logisk feilslutning.

Lenke til kommentar

Dette blir et litt vanskelig spørsmål, fordi du har ikke definert hva det betyr å være virkelig norsk.

Om vi definerer å være virkelig norsk som å følge norsk kultur, så er det riktig at noen nordmenn er ikke virkelig norske. Jeg er et eksempel på en slik person, jeg har ikke norske meninger, spiser ikke som nordmenn, oppfører meg på en helt annet måte og har bodd i utlandet for lenge til å kunne passe inn i Norge.

Men det betyr ikke at jeg ikke ser de positive elementene av norsk kultur. Det er ikke uten grunn at Norge fungerer mye bedre enn f.eks. Afghanistan. Om folk fra Afghanistan flytter til Norge, så betyr ikke det at de slutter å følge afghanske kulturelle normer, spesielt om de bor i innvandrerområder.

Påstanden er at hytter og friluftsliv er del av norsk kultur, som jo er en absolutt. Tar en utsagnet og språkbruken bokstavelig, fordrer det at alle nordmenn driver med friluftsliv og hytter. Det er jo utvilsomt et fjasete utsagn, på samme måte som lignende absolutter:

Nei, norsk kultur betyr ikke, noe alle nordmenn gjør men som utlendinger ikke gjør. Friiluftsliv er en del av norsk kultur, men ikke alle nordmenn driver med friluftsliv.

Den virkelige definisjonen av kultur er

"the customary beliefs, social forms, and material traits of a racial, religious, or social group; also : the characteristic features of everyday existence (such as diversions or a way of life) shared by people in a place or time"

https://www.merriam-webster.com/dictionary/culture

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen så er det kun du som håndterer "norsk kultur" på en slik absolutt måte. Ingen andre. Da misforstår du hva andre mener med norsk kultur. Enten med vilje, eller fordi du ikke vet bedre.

Det er svært vanlig å forholde seg til nasjonale særtrekk på en slik måte. Jeg viser til professor Thomas Hylland Eriksen, som har forsket mye på bla. nasjonalisme, og henviser til kjente nasjonalismeforskere som Gellner og Anderson. Anbefaler forøvrig å lese kapittelet.

"The nation is, in other words, a historical and cultural fact; it is not a fact of nature.

[...]

Characterisations of "national character" - such as those discussed above - tend to be stereotypical, and can be grossly misleading. After all, there are enormous regional and individual variations in a large society such as a nation-state. When Norwegian intellectuals talk about "Norwegian culture", they frequently exclude themselves from its compass. A common expression in many quarters is this: "Bah! That's typically Norwegian!". Besides, the anthropological literature on ethnicity has shown that ideas of cultural traits distinguishing ethnic groups (or nations) from each other are often oversimplifying or simply mistaken. The "cultural traits" mentioned as unique by a group are often vaguely described or even shared with its neighbours (cf. Knudsen, 1989, for a similar point concerning the Mediterranean).

Så hvorfor skape slike karakteristikker?

Ideological constructions of national identity and uniqueness, misleading as they may be, are important for two main reasons. First, such designations fix a social identity and protect its boundaries. If Norwegians were convinced, for example, that they were the only herring-eating people in the world, this would confirm and strengthen their national identity. The very idea of cultural uniqueness serves to strengthen the boundaries against the external world. Secondly, cultural definitions of national identities may eventually become self-fulfilling prophecies. If one is consistently taught that one's culture is egalitarian, decentralist and concerned with formal justice, one will eventually define oneself as egalitarian,

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen så er det kun du som håndterer "norsk kultur" på en slik absolutt måte. Ingen andre. Da misforstår du hva andre mener med norsk kultur. Enten med vilje, eller fordi du ikke vet bedre.

Det er svært vanlig å forholde seg til nasjonale særtrekk på en slik måte.

Det er i alle fall ingen du diskuterer med nå som behandler "norsk kultur" eller "kultur" generelt på en slik måte, så poenget ditt om du har noet er stumt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Trenger jeg engang å spørre?

Nei det vil jeg si er helt unødvendig.  Du konstruerer uansett din helt egne versjon av det som blir sagt, etter først å ha kjørt det gjennom ditt høyreekstreme, rasistiske meningsfilter.  Langt enklere for alle parter om du bare fortsetter å finne opp nye stråmenn.

En annen del av norsk kultur er at man stoler på hverandre og prøver ikke å lure hverandre.

Ironi på aller høyeste plan, fra en person med gullmedalje i konstruksjon av stråmenn og meningsforvrengninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger jeg engang å spørre?

Nei det vil jeg si er helt unødvendig.  Du konstruerer uansett din helt egne versjon av det som blir sagt, etter først å ha kjørt det gjennom ditt høyreekstreme, rasistiske meningsfilter.  Langt enklere for alle parter om du bare fortsetter å finne opp nye stråmenn.

En annen del av norsk kultur er at man stoler på hverandre og prøver ikke å lure hverandre.

Ironi på aller høyeste plan, fra en person med gullmedalje i konstruksjon av stråmenn og meningsforvrengninger.

Stråmann? Du skrev det direkte

"Den eneste forskjellen er at hyttene og landskapet ser annerledes ut."

Jeg ba deg om å dokumentere det, men det klarte du selvfølgelig ikke fordi det var rent oppspinn. 

etter først å ha kjørt det gjennom ditt høyreekstreme, rasistiske meningsfilter.

Ja, vi har forstått det. Alle som kritiserer deg er hemmelige nynazister. Den egentlig grunnen til at du kaller meg rasist er fordi jeg og flere andre sa du lever i et ekkokammer og det provoserte deg.

Om jeg var 90% sikker da, så er jeg 100% sikker etter dette innlegget.

Det hadde vært jævlig interessant å vite hvor ofte ny-nassene på forumet ikler seg lusekofte eller bunad,

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Norsk kultur er som annen vestlig kultur, basert på vestlige tradisjon som vi har beholdt gjennom generasjoner. Norge har som en liten nasjon hatt sine særegne tradisjoner som å spise brunost eller pinnekjøtt, eller feste i helgene med alkohol. Men det har også andre vestlige nasjoner hatt opp gjennom årene. Altså festing og spesielle matretter. Problemet kommer når man er så desperat på multikulturisme at man vidåpner grensene og plutselig har man ikke en egen kultur lenger, man har bare problemer og friksjoner i samfunnet. 

Nemlig. Det vi har, som nassene er så opptatt av å bevare, er i all hovedsak en fullstendig generisk amerikansk-vestlig sammensausing med langt mindre særpreg enn i noe annet europeisk land.

Å sloss iherdig for å bevare denne kulture er bare noe man sier for å dekke over sin rasisme. Det samme gjelder alle andre "argumenter" i mot innvandring. Alt er basert på rasisme. De prøver bare å unngå å bli stemplet.

Er det også rasistisk når vi vestlige reiser til Afrika, Asia og andre steder i verden og håper at de bevarer sin egen kultur, at de ikke åpner grensene sine for mennesker fra andre kulturer, at de bevarer sitt eget folk, kultur og språk? Jeg vil påstå at det ikke er rasistisk, og jeg ønsker på samme måte at andre mennesker fra andre deler av verden kan komme å besøke Norge som turister og oppleve det norske folk, norsk natur og norsk mat. Men jeg forventer at de så reiser tilbake dit de kom fra og ikke bosetter seg her.

Lenke til kommentar

Kultur er et folks vaner. Når noe blir en del av et folks vaner, så kan det kalles kultur.

Norsk kultur har alltid forandret seg, men nå forandrer kulturen seg fortere enn noensinne. Samfunnet blir mer multikulturelt og globalisert. Likevel synes jeg Norge har en kultur som skiller seg klart ut fra andre lands eller nasjoners kulturer og gjør at vårt land fremstår med egenart og særpreg. Folkets interesse for vintersport og friluftsliv kan være et eksempel, den måten ambisjoner og selvhevdelse underkommuniseres på, et annet. Kultur er så mangt. Vi har også vårt eget språk og vår egen historie og mytologi, noe som kan bidra til å skape kultur og fellesskap.

Å kalle nasjonalister for rasister er naturligvis bare tull. Det er sunt og naturlig å være glad i sitt eget land. Folk som forakter sitt eget lands kultur vil sannsynligvis ikke finne seg noe bedre til rette i fremmede stater. Men å forakte andre folks kulturer, fordi de ikke er norske, blir like dumt. Like dumt som å snu ryggen til den kulturen man uansett er et produkt av. Jeg har ikke mye til over for den selvpiskingen mange vestlige multikulturelle sosialister holder på med. Jeg synes det er en mye bedre holdning å være stolt av sitt land og sin kultur, og så heller erkjenne at det kanskje finnes ting i fortiden som man bør gjøre bot for. Men nå var jo ikke Norge et av de store kolonilandene, da.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...