Galandrik Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Hei! Jeg eksprementerer meg frem med fsb klokking, men dersom jeg øker fsb noe vesentlig over 146 blir maskina ustabil, og ved fsb på 150+ makter ikke os (WinXp) å starte opp før systemet restarter. Jeg har et AOpen AK77-333 kh, med nyeste oppdaterte bios XP 2400+ , CoolerMaster Xdream CPU fan 2 * 256 DDR2100 (henholdsvis: Kingston og Micron) Asus V8420 GeForce4 Ti 4200 128MB Kabinettet er tilstrekkelig kjølt ned (en som trekker inn foran og 2 stk som pumper luft ut bak)Temperaturen ved fsb = 146+ er på hk ca 35C og på prosessor ca 40C. Jeg har ikke tatt sjansen på å låse opp cpu, men prosessoren burde vel allikevel klare å komme på høyde med en XP2800 (?) Hva er flaskehalsen i systemet mitt? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Du har ikke AGP/PCI lock. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Du har ikke AGP/PCI lock. Enig! Det er det som mangler på det chipsettet. Men støtter det ikke 333MHz FSB da? Hvis det gjør det så kan du prøve å gå rett til 166MHz FSB. Men du må nok sette den multiplier for å få prosessoren stabil på den nye FSB'en. (Eller øke spenninga noe voldsomt og dermed øke kjølinga ennå mer ekstremt.) Lenke til kommentar
Galandrik Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Nei, hk'et støtter kun 266 fsb, men 333MHz minne. Har agp/pci lock så mye å si? Eventuelt, hvilket kort er det som fører til ustabiliteten? Grafikkkort, modem (pci), lydkort, nettverkskort? Lenke til kommentar
Bach Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 På et hovedkort uten PCI-lock settes PCI- og AGP-frekvensen som et produkt av FSB. (Klumpete forklart...) Om kortet er laga for en FSB på 133 er forholdet 4:2:1 PCI=133MHz /4=33,25MHz AGP=133MHz /4 * 2=66,5MHz Om FSB økes til 146: PCI=36,5 Over dette kan NorthBridge "gå varm". Tror ikke det er mulig å ødelegge tilleggskort på denne måten. Det værste som kan skje er at infoen på harddisken blir garblet. Enkelte hovedkort bytta automatisk PCI-divider på en gitt frekvens. På ABIT KX7 kan 5:2:1 settes manuelt. Da er PCI- og AGP-frekvens der de skal være ved 166MHz FSB. Pina KX7'n min rimelig mye og fikk aldri skumlere reaksjoner enn ustabilitet. Men dette var på voltnivåer ikke så brutalt utafor spec. "Svaret" på hvorfor det blir ustabilt. 2CV i 100km/t på svingete vestlandsveier; Det går rett og slett for fort. Er mulig å pine ut noen flere stabile stabile hertz med voltmod og monsterkjøling, men ikke mange. Skal prosessoren klokkes er nok det beste å sette en høyere multi. I BIOS på AK77 går vel ikke manuell multi høyere enn 12 eller noe. (?) Finnes flere guider på nettet. Testa en metode som brukte tynne kramper ned i prosessorsokkelhulla. Fungerte bra, men det blir et jækla slit for å skifte til en annen multi. Men det som er bra med denne metoden er at man slipper å modde selve prosessoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå