Gå til innhold

lei av å være ansatt og a4 liv


Anbefalte innlegg

Hei! er en gutt på 22 år, jeg jobber som rørlegger på 6 året. Jeg syntes yrket er helt greit, men begynner å bli lei. lei av å opp klokka 6 hver morgen, slite ut kroppen fysisk for en helt ok lønn. Å jobbe for at noen andre skal tjene mer penger. For i grove trekk er det jo det det innebærer å være ansatt?

 

Jeg kunne startet for meg selv,ja. Men begynner å bli i tvil om jeg faktisk vil fortsette i dette yrket for alltid. Men har samtidig ingenting annet å falle tilbake på. Samtidig vil jeg tjene mer penger, og få litt grei sparekonto, men får det jo kun til å gå opp i opp økonomisk, da jeg har kjøpt meg leilighet. MIndre penger til å finne på ting og leve livet.

 

Livet er jo kort, og vil leve mer. Jeg har vurdert å gå til anskaffelse av ekstra jobb for å tjene mer penger  bli *friere*, men er litt i tvil, for blir man egentlig friere? blir jo da å gå fra å jobbe 5 dager i uka til 6-7.

 

Det høres jo veldig slapt ut, men vil jobbe mindre,tjene mer og leve mer.

 

Noen som har vært i samme situasjon med usikkerhet om jobbønsker som vil komme med noen forslag om hva jeg bør gjøre for å finne ut hva jeg vil? takker for innspill;) Jonas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye jobber du nå? 40-times uke + evt. overtid? Skal du ha mye penger må du jobbe mye. De som lever fett jobber ofte deretter. Hva med å jobbe så mye du kan i et år, spare som en gal og reise til utlandet i 6-12 mnd? Da har du noe å planlegge og et mål i sikte. Er du heldig kan du ta deg permisjon fra jobb og leie ut leiligheten din når du er borte. Da finansierer den seg selv og du har en jobb å komme tilbake til :) 

 

Et annet alternativ er å ta mesterbrev. Da kan du jobbe med mer planlegging og mindre "på gulvet" 

Lenke til kommentar

Hvor mye jobber du nå? 40-times uke + evt. overtid? Skal du ha mye penger må du jobbe mye. De som lever fett jobber ofte deretter. Hva med å jobbe så mye du kan i et år, spare som en gal og reise til utlandet i 6-12 mnd? Da har du noe å planlegge og et mål i sikte. Er du heldig kan du ta deg permisjon fra jobb og leie ut leiligheten din når du er borte. Da finansierer den seg selv og du har en jobb å komme tilbake til :)

 

Et annet alternativ er å ta mesterbrev. Da kan du jobbe med mer planlegging og mindre "på gulvet" 

 

ja, jobber rundt 40 timer uka, og syns det er mer enn nok hvis man skal ha tid til å være sosial og fritidssaktiviteter. jobbet mye mer før, men opplevde bare og bli utbrent og dritlei. har tenkt på hva du sier med å reise og leie ut, det er ett alternativ, men utgiftene mine går så godt som i null hver mnd så må jobbe så sinnsykt mye skal jeg finansiere noe slikt.

Lenke til kommentar

 

Hvor mye jobber du nå? 40-times uke + evt. overtid? Skal du ha mye penger må du jobbe mye. De som lever fett jobber ofte deretter. Hva med å jobbe så mye du kan i et år, spare som en gal og reise til utlandet i 6-12 mnd? Da har du noe å planlegge og et mål i sikte. Er du heldig kan du ta deg permisjon fra jobb og leie ut leiligheten din når du er borte. Da finansierer den seg selv og du har en jobb å komme tilbake til :)

 

Et annet alternativ er å ta mesterbrev. Da kan du jobbe med mer planlegging og mindre "på gulvet" 

 

ja, jobber rundt 40 timer uka, og syns det er mer enn nok hvis man skal ha tid til å være sosial og fritidssaktiviteter. jobbet mye mer før, men opplevde bare og bli utbrent og dritlei. har tenkt på hva du sier med å reise og leie ut, det er ett alternativ, men utgiftene mine går så godt som i null hver mnd så må jobbe så sinnsykt mye skal jeg finansiere noe slikt.

 

 

Skal du spare til en slik tur må du klare deg med et absolutt minimum en god periode. Har du to soverom kan du leie ut det ene f.eks. 

 

Jeg synes det høres ut som du mangler noe "mening" med livet ditt og føler deg litt fanget. 

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mye jobber du nå? 40-times uke + evt. overtid? Skal du ha mye penger må du jobbe mye. De som lever fett jobber ofte deretter. Hva med å jobbe så mye du kan i et år, spare som en gal og reise til utlandet i 6-12 mnd? Da har du noe å planlegge og et mål i sikte. Er du heldig kan du ta deg permisjon fra jobb og leie ut leiligheten din når du er borte. Da finansierer den seg selv og du har en jobb å komme tilbake til :)

 

Et annet alternativ er å ta mesterbrev. Da kan du jobbe med mer planlegging og mindre "på gulvet" 

 

ja, jobber rundt 40 timer uka, og syns det er mer enn nok hvis man skal ha tid til å være sosial og fritidssaktiviteter. jobbet mye mer før, men opplevde bare og bli utbrent og dritlei. har tenkt på hva du sier med å reise og leie ut, det er ett alternativ, men utgiftene mine går så godt som i null hver mnd så må jobbe så sinnsykt mye skal jeg finansiere noe slikt.

 

 

Skal du spare til en slik tur må du klare deg med et absolutt minimum en god periode. Har du to soverom kan du leie ut det ene f.eks. 

 

Jeg synes det høres ut som du mangler noe "mening" med livet ditt og føler deg litt fanget. 

 

 

du har nok helt rett i det du sier.. tenker minst en gang om dagen " er det dette jeg skal gjøre hver dag resten av livet" og blir ofte forbanna på meg selv over at jeg ikke har puttet meg selv i en mer gunstigere situasjon med mer penger, livsnyting og opplevelser. 

Lenke til kommentar

du har nok helt rett i det du sier.. tenker minst en gang om dagen " er det dette jeg skal gjøre hver dag resten av livet" og blir ofte forbanna på meg selv over at jeg ikke har puttet meg selv i en mer gunstigere situasjon med mer penger, livsnyting og opplevelser. 

 

 

 

 

 

Men hvordan skulle du ha endret det? Mer penger = høyere lykke er dessverre ikke sånn ting fungerer. Du bør prøve å tenke på andre muligheter, du kommer ikke til å bli rik over natta. Du har ikke vurdert å studere noe annet? Mye en rørleggerutdannelse kan komme godt med til! Ingeniør, mesterbrev osv. osv. Hva med å jobbe i militæret? 

 

Se 

https://rornorge.no/kompetanse/utdanning/

http://okteknisk.no/veien-videre/

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Med mindre du har meir enn din tildelte andel av flaks, dyktigheit eller kontakter så er det ikkje så lett å tjene godt utan å også jobbe hardt.

 

For dei fleste så er det du kan endre på begrensa til arbeidsoppgåvene.

Dersom du vil ha endringar så kan du gå tilbake til skulebenken og bli feks ingeniør, då vil du etter nokre år med studier utan inntekt tjene nokre få kroner meir. Største forskjellen er at du då får sitte 40 timar i veka på eit kontor i staden for.

Dersom du trives betre med akademisk arbeid på kontoret, så bør du absolutt ta utdanning. Men om det er praktisk arbeid som du trives med, så er du alt på rett hylle.

 

Alt handlar om prioriteringar. Som rørleggar så har du eit brukbart arbeidsmarked. Så det du kan gjere om du vil ut å reise er å redusere forbruket ditt og heller spare til å reise. Om du vil så kan du seie opp jobben, reise verden rundt i månedsvis på oppsparte midlar, og so ta deg ny jobb når du returnerer til Norge, for å igjen spare opp til neste gong.

Lenke til kommentar

Du mangler en livsplan og visjon med pengene.

 

Penger er i de fleste tilfeller kun symbolikk. De skal tjene et formål. Du -kan- i teorien gå for uføretrygd og være "fri og frank" resten av livet. Men ville dét i se selv vært meningsfylt?

 

Så har man jo det faktum at i vårt samfunn, kan man få til ganske mye med penger  Hvis økonomi er problemet, så anbefaler jeg deg å leve så billig som mulig, spare så mye penger som mulig, kjøpe gamle leiligheter, pusse dem opp, og begynne å leie dem ut, sånn at du får passive inntekter. Så kan du ansette folk til å drifte hele greia til slutt, når du får mange nok, så kan du førtidspensjonere deg. Dette vil være mer meningsfylt enn å bare leve på uføretrygd.

 

Dette med mestringsfølelse er verdt mer enn noen pengesum, å føle at man har oppnådd noe i livet.

 

Det at du føler det som meningsløst, er kanskje også et resultat av manglende inspirasjon på arbeidsplassen, og ledelsen? Hvis du hadde fått litt ros, oppbacking og inspirasjon fra tid til annen, så hadde det kanskje ikke føltes så meningsløst? Jeg vet alt om det der. Min første karriére var som murer, og fikk sjefen fra helvete i min første arbeidsplass. Nå orker jeg ikke tanken på å holde i en murerskje igjen.

 

Det er jo all mulighet for deg å ta en annen utdannelse, omskolére deg. Du skriver du tjener ok med penger. Begynn å skriv ned litt om deg selv, jobb aktivt med din personlige utviklingsprosess for å kartlegge din personlighet, og finn dermed ut om kanskje det er andre yrker du passer bedre til å jobbe med. Siden du krever mer mening, kanskje å jobbe med mennesker hadde vært bedre? Psykologi eller slike ting? Skriv og tenk, skriv og tenk ^^ Hele tiden. Å kartlegge seg selv på denne måten er ofte veldig givende.

 

Å skrive budsjett for hele livet kan være veldig givende. La oss si at du tjener 20 000 etter skatt per måned nå. Du kommer vel til å øke litt i lønn også, men la oss glemme det for nå. Du er 22 år gammel. La oss være konservative og si du jobber til du er 60, hvor du da er i en posisjon hvor du leier ut 10 leiligheter og får inn 30 000 per måned etter skatt, alt er nedbetalt. Da skal du jobbe i 38 år til:

 

38 år x 12 mnd = 456 måneder. 20 000 x 456 = 9 120 000 kr. Så i prinsippet, er du alleréde mangemillionær. Nå gjelder det bare for deg å sette opp et livsbudsjett for hvordan du skal bruke alle disse pengene. Dét kan være en givende prosess. Det er svært få som blir steinrike, mangemillionærer og økonomisk uavhengige uten grundig planlegging. Du er i en unik posisjon til å få dette til nå.

 

Så vil jeg også skrive at du bør sette pris på posisjonen du er. Det er maaange som ønsker seg i dine sko, særlig i våre dager. Du har en psyke og en fysikk til å takle en slik jobb, og jeg vil nok si at du bør være veldig forsiktig med å kaste dette på bålet. "Dyrk" deg selv bedre, gjør deg selv happy, sett av penger (10-20 000) og bestill skikkelige ferier så du føler du får noe ut av all jobben. Dét var en av feilene jeg gjorde, jeg tok ikke vare på meg selv, dog fordi det har aldri vært kultur i min krets. Jobb til man stuper, så jobb enda mer.

Lenke til kommentar

Har du vurdert å skaffe deg en jobb med turnus? Jeg er bortreist på jobb halve året og jobber 12 timers dager. Tiden flyr den måneden jeg er på jobb, og etter det så har jeg en måned fri til å gjøre akkurat hva jeg vil. 
Jeg kunne aldri tenkt meg å gå til en vanlig jobb med 5 dager i uka. 

Lenke til kommentar

Du er reflektert til å være så ung. Vet ikke hva folk flest tenker, men jeg selv liker ikke å være ansatt eller jobbe/svare for noen andre. Elsker å jobbe, men ønsker å gjøre det på egne premisser.

 

I studietiden og ferier tok jeg på meg en del oppdrag som tømrer. Selv om jeg måtte levere et produkt til en kunde, var det veldig hyggelig å slippe å svare for noen andre.

 

Om du er dyktig i jobben din, så ville jeg vurdert mulighetene for å starte opp som rørlegger selv. På sikt kan du kanskje ansette flere. Se om du kan få spart litt mer kapital og invester penger i eiendom og aksjer. Tenker du litt langsiktig og ikke get-rich-quick, så kan du være i en mye bedre posisjon økonomisk om en 5-10 år.

 

Dersom du vil ha endringar så kan du gå tilbake til skulebenken og bli feks ingeniør, då vil du etter nokre år med studier utan inntekt tjene nokre få kroner meir. Største forskjellen er at du då får sitte 40 timar i veka på eit kontor i staden for.
Dersom du trives betre med akademisk arbeid på kontoret, så bør du absolutt ta utdanning. Men om det er praktisk arbeid som du trives med, så er du alt på rett hylle.

 

Jeg gjorde dette. Det er fordeler og bakdeler med begge yrker, men slik jeg har det nå synes jeg det blir veldig ensformig å sitte på samme kontor hver eneste dag uten den store variasjonen i arbeidsoppgaver.

 

Selv om jobben på en måte er bedre, så er jeg fortsatt en ansatt. :)

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Så å si alle jeg kjenner som driver egen bedrift sier det samme;

Ikke gjør det.

 

Du må jobbe mye mer for å ha noe igjen for det. Lite fritid og lite tid til familie.

Med mindre du har muligheten til å leie deg selv ut til eksisterende bedrifter?

da får du høyere inntekt og mer fritid på bekostning av jobbsikkerhet  og div rettigheter forbundet med å være fast ansatt (sykepenger, dagpenger osv)

Lenke til kommentar

Så å si alle jeg kjenner som driver egen bedrift sier det samme;

Ikke gjør det.

 

Du må jobbe mye mer for å ha noe igjen for det. Lite fritid og lite tid til familie.

Med mindre du har muligheten til å leie deg selv ut til eksisterende bedrifter?

da får du høyere inntekt og mer fritid på bekostning av jobbsikkerhet  og div rettigheter forbundet med å være fast ansatt (sykepenger, dagpenger osv)

 

Det har nok litt med personlighetstype å gjøre. 

 

Generelt er det nok slik at jobber man for seg selv, så må man jobbe mer enn om man kun var ansatt. I hvert fall i starten. Men leverer man håndverkstjenester trenger det ikke nødvendigvis være veldig mye mer.

 

Jeg kjenner én som jobber for seg selv og selv om han har hatt en del nedturer ville han aldri gått tilbake til å være en vanlig ansatt. 

Lenke til kommentar

Har du vurdert å skaffe deg en jobb med turnus? Jeg er bortreist på jobb halve året og jobber 12 timers dager. Tiden flyr den måneden jeg er på jobb, og etter det så har jeg en måned fri til å gjøre akkurat hva jeg vil. 

Jeg kunne aldri tenkt meg å gå til en vanlig jobb med 5 dager i uka. 

Hvilken type jobb er dette? Høres interessant ut. Er mye som er bra med å jobbe slik, har gjort det noe selv, 14-21 f.eks.

Jevnt over betraktelig bedre arbeidsmiljø også på sånne plasser enn når man jobber i byer med 7-3 hver dag.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-378349

 

Har du vurdert å skaffe deg en jobb med turnus? Jeg er bortreist på jobb halve året og jobber 12 timers dager. Tiden flyr den måneden jeg er på jobb, og etter det så har jeg en måned fri til å gjøre akkurat hva jeg vil. 

Jeg kunne aldri tenkt meg å gå til en vanlig jobb med 5 dager i uka. 

Hvilken type jobb er dette? Høres interessant ut. Er mye som er bra med å jobbe slik, har gjort det noe selv, 14-21 f.eks.

Jevnt over betraktelig bedre arbeidsmiljø også på sånne plasser enn når man jobber i byer med 7-3 hver dag.

 

 

Vedkommende jobber sikkert på en båt eller oljeplattform. 

Lenke til kommentar

Tenker som TS selv..

 

Dritt lei av å jobbe penger opp i raua på andre.

 

Jeg fikk en høyere stilling i bedriften jeg jobber og tjener helt greit, uten noen utdanning.

Jeg veit og får høre til stadighet at jeg er et arbeidsjern.

Sjefen kom bort til meg å kalte meg "army of one" :)

Sånne ting får meg til å fortsette å jobbe der jeg er selvfølgelig, men jeg blir aldri helt kvitt den gnagende følelsen av at jeg kunne gjort det bedre på egenhånd.

Jeg tok tak i min egen økonomi og tenkte at hvis jeg havnet på NAV en gang, så måtte jeg jo klare meg på 60% av lønn.

 

Jeg har spart 170K på et halvt år.

Har prøvd å investere litt i aksjer og kommer greit ut av det, men det blir ikke helt noe å bli økonomisk uavhengig av..

 

@Throwaway1 Du må gjerne sende meg et godt tips til investeringer på pm. ;) Lover å se på mulighetene.

 

Skriver mest her for å fortsette å følge tråden og se om noen skulle ha et godt tips. (Yeah right!)  Og for å ønske TS lykke til! Du er ikke alene om de tankene der.. :)

Lenke til kommentar

Trene: Ta steget og bli en ansvarlig utleier, folk trenger det. Da kan du bli økonomisk uavhengig.

Utleier av hva? 

Den juridiske biten av hva folk må stå til ansvar for ved skade på utleie-objekt er mildt sagt kronglete.

Jeg er enig med deg i at det trengs, men det trengs også bedre lovverk for utleier.

 

Sånn det ser ut nå, så er det best å drite i alt som har med politi/namsmann å gjøre (ved evt tvister) og heller ty til egne muskler og never. 

 

Er jo ikke den veien jeg ønsker å dra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...