Gå til innhold

Bevis for superionisk vann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NY Times hevder "Long theorized to be found in the mantles of Uranus

and Neptune, the confirmation of the existence of superionic

ice could lead to the development of new materials." - uten at de utdyper det.

VG hevder "Teknikken kan kanskje brukes til å lagre hydrogen for brenselceller i elbiler." - uten at de utdyper det.

Jeg kan ikke skjønne at dette er noe annet enn clickbait. Flott å teste teorier om hvordan ting fungerer inne i Uranus og Neptun, men noen praktisk verdi på jorda kan jeg over hodet ikke se ettersom det kreves så ekstreme trykk at det ikke lar seg opprettholde eller langt mindre bruke i praktiske anvendelser som for eksempel lagringstanker for hydrogen.

Lenke til kommentar

NY Times hevder "Long theorized to be found in the mantles of Uranus

and Neptune, the confirmation of the existence of superionic

ice could lead to the development of new materials." - uten at de utdyper det.

VG hevder "Teknikken kan kanskje brukes til å lagre hydrogen for brenselceller i elbiler." - uten at de utdyper det.

Jeg kan ikke skjønne at dette er noe annet enn clickbait. Flott å teste teorier om hvordan ting fungerer inne i Uranus og Neptun, men noen praktisk verdi på jorda kan jeg over hodet ikke se ettersom det kreves så ekstreme trykk at det ikke lar seg opprettholde eller langt mindre bruke i praktiske anvendelser som for eksempel lagringstanker for hydrogen.

Det er vel litt som metallisk hydrogen-fenomenet. Man forsøker å skape litt oppstyr rundt en nyvinning og samtidig ser forskere på hva det nye materialet kan brukes til.

Det betyr jo ikke nødvendigvis at det må bli akkurat sånn og sånn. Men når det faktisk har blitt funnet og vi vet at den teknologiske forståelsen øker hele tiden...da kan vi også forvente at dette kan brukes til noe etterhvert. Selve premisset for forholdet mellom menneske og moderne vitenskap altså.

Lenke til kommentar

Vi vet også en hel masse om nøytronstjerners oppbygning, men jeg har null tro på at den kunnskapen kan brukes til å bygge nye materialer her på jorda. Vi får aldri til å rekonstruere de forholdene i praktiske produkter her på jorda. Samme med superionisk vann. Det er en prestasjon at vi har klart å simulere de forholdene i noen nanosekunder i laboratorier til milliarder av kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...