Gå til innhold

Advarsel: CDONs hårreisende kundebehandling og forsøk på å vri seg unna forbrukerkjøpsloven


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har siden 7. januar vært i kamp mot CDONs kundeservice, og føler at det er min borgerplikt å advare andre forbrukere mot denne nettbutikken. Under er en oppsummering av den behandlingen som jeg har fått av kundeservice siden klagen først ble sendt inn.

 

7. januar: Det hele startet med at et Gigabyte GTX 1070 mini skjermkort sluttet å fungere, og via diverste feilsøkning var det ingen tvil om at kortet var dødt. Jeg sendte derfor en forespørsel om reklamasjon.

 

10. januar: CDON, som på nettsidene skryter av at de svarer innen 24 timer, brukte 3 dager på å i det hele tatt svare på denne eposten. Jeg fikk da beskjed om at reklamasjonen var sendt videre til leverandøren, og jeg skulle få videre beskjed om "et par dager".

 

16. januar: Jeg fikk så en lang epost fra CDON der de forklarte hvordan jeg skulle få sendt inn produktet. Det stod blant annet at jeg måtte legge ved en medfølgende servicekvittering for at verkstedet skulle godkjenne reklamasjonen. I tillegg skrev CDON følgende:

 

"Vennligst kontakt oss da du har sendt det defekte produktet til verkstedet, slik att du kan få pengene tilbake.  Dessverre har ditt produkt gått ut fra vårt sortiment, og vi kan dermed ikke sende ut en ersattningsordre."

 

De hever med andre ord kjøpet, noe som blir viktig senere i dette marerittet.

 

22. januar: Jeg fikk da et brev fra CDON med en vanlig kjøpskvittering, noen tolldokumenter og en fraktseddel, men ingen servicekvittering. Jeg sendte da umiddelbart en ny mail til CDON om at jeg ikke hadde mottatt servicekvitteringen som de hadde sagt at jeg måtte legge ved.

 

24. januar: I en ny epost fra CDON skrev de at jeg ikke trengte å legge ved en servicekvittering, og at de hadde skrevet feil. Jeg fikk derfor endelig sendt inn skjermkortet, og skrev i en ny epost til CDON at de skulle overføre beløpet til mitt kontonr.

 

30. januar: I en ny mail fra CDON skriver de at jeg måtte ta kontakt med Collector for å få tilbakebetalt beløpet. Jeg tok så kontakt med Collector, men de hadde ikke mottatt noen info om denne tilbakebetalingen fra CDON, og kunne ikke hjelpe meg. Jeg sendte derfor en epost til CDON og skrev at Collector ikke hadde fått noe info om dette.

 

2. februar: CDON skrev at de nå hadde sendt informasjonen til Collector og at jeg da burde få pengene utbetalt innen 5 virkedager. Jeg fikk da det opprinnelige beløpet (3500kr) utbetalt samme dag. Jeg skrev da tilbake til CDON at jeg hadde fått beløpet, men at for å kjøpe et nytt skjermkort fra en annen forhandler måtte jeg ut med 4600kr, og at jeg derfor ønsker dekningskjøp. Videre henviste jeg til Forbrukerkjøpslovens paragraf om dekningskjøp ved heving av kjøp.

 

6. februar: I en ny mail fra CDON skriver de at jeg ikke kunne få dekningskjøp pga. at de allerede hadde betalt tilbake det opprinnelige beløpet. Jeg svaret tilbake at de burde lese lovverket i min forrige mail en gang til, og at jeg går videre med saken til Forbrukerrådet om de ikke vil opprettholde loven.

 

9. februar: CDON skriver nå at jeg i en mail 24. januar at jeg ønsket beløpet utbetalt til mitt kontonr, og at jeg da aktivt hadde krevt å få hevet kjøpet og at jeg derfor ikke hadde rett til dekningskjøp. jeg skrev da tilbake at det var de som hevet kjøpet i eposten som jeg fikk 16. januar. Jeg svarte da tilbake at saken nå sendes videre til forbrukerrådet.

 

Jeg håper at dere som har tatt seg tid til å lese hele dette innlegget forstår hvor latterlig CDONs kundeservice er. Det er helt utrolig at denne nettbutikken har lov til å eksistere når de rett og slett driter i alt av lovverk og prøver å vri seg unna både kundene og deres rettigheter. Jeg kommer til å holde denne tråden oppdater med den videre utviklingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært borti deres kundesenter tre ganger tidligere...og det er derfor jeg nå anser CDON for ikke å være pålitelig i garantisaker.

 

I det ene tilfellet, en sak svært lik denne, tok det svært lang tid, og det var alltid jeg som måtte ta kontakt for å få oppdateringer, med retur til utlandet (Sverige i min sak), mailer frem og tilbake og jeg vet ikke hva.

 

Jeg la også merke til at det var forskjellig person som besvarte min henvendelse hver gang. Ikke rart dem sa dem ikke kjente til alle detaljene i saken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns ikke det var så galt jeg.

 

Du klager på at de brukte tre arbeidsdager på å svare deg første gang (de lover 24 timer, men det anser jeg ikke som troverdig uansett.)

 

Så mye fram og tilbake, dette er rimelig vanlig. Du fikk bekreftelse på at du ville på pengene igjen allerede 16 januar. Men masse fram og tilbake etterpå.

 

Syns det er ok tid på mail. Kjedelig, men man handler ikke i en nettbutikk om service må gå raskt.

 

De tilbydde heving fra første stund, og førte over pengene rimelig raskt (om de har ført over da.)

 

Marerittet som du kaller det, må vel da være dekningskjøpet? Jeg kjenner ikke til noen nettbutikker som tilbyr dekningskjøp uten kamp. Må gjerne linke til noen om du finner de?

 

Du må sannsynligvis gjennom forbrukerrådet for å få dekningskjøp dekket.

 

Hvilken nettbutikk vil du handle i framover, som dekker forventningene og krava dine til, dekningskjøp og servicetid? (Jeg utelot her pris.)

Lenke til kommentar

Så det at de ikke holder det de lover er greit fordi du mener det ikke er troverdig? Litt merkelig holdning, men ok. Det at de tilbydde heving er greit nok, men når jeg må ut med over 1000kr ekstra for å få et tilsvarende produkt er det naturlig at jeg ønsker å bruke min rett til dekningskjøp. Når de så prøver å vri seg unna det med en ny grunn i hver epost er det ikke holdbart på noen som helst måte. Det at jeg må gå til Forbrukerrådet for slik at de kan tvinge CDON til å følge loven sier sitt. Jeg har de siste årene fått veldig god erfaring med Elkjøp/Lefdal, og kommer til å bruke de i større grad enn før.

 

Nå skal det også sies at innlegget mitt er en forenkling av den faktiske dialogen jeg har hatt med kundeservice, og jeg har flere ganger måttet purre via sosiale medier for å få svar på henvendelser. Så nei, jeg mener ikke at det bare er dekningskjøpet som er et mareritt. Alt med CDON er et mareritt for en forbruker som trenger kundeservice etter norsk lov.

Lenke til kommentar

Så det at de ikke holder det de lover er greit fordi du mener det ikke er troverdig? Litt merkelig holdning, men ok. Det at de tilbydde heving er greit nok, men når jeg må ut med over 1000kr ekstra for å få et tilsvarende produkt er det naturlig at jeg ønsker å bruke min rett til dekningskjøp. Når de så prøver å vri seg unna det med en ny grunn i hver epost er det ikke holdbart på noen som helst måte. Det at jeg må gå til Forbrukerrådet for slik at de kan tvinge CDON til å følge loven sier sitt. Jeg har de siste årene fått veldig god erfaring med Elkjøp/Lefdal, og kommer til å bruke de i større grad enn før.

 

Nå skal det også sies at innlegget mitt er en forenkling av den faktiske dialogen jeg har hatt med kundeservice, og jeg har flere ganger måttet purre via sosiale medier for å få svar på henvendelser. Så nei, jeg mener ikke at det bare er dekningskjøpet som er et mareritt. Alt med CDON er et mareritt for en forbruker som trenger kundeservice etter norsk lov.

 

Alle lover alt mulig, jeg har null tro på det. Blir heller positivt overrasket om noen faktisk holder det de lover. Dette er basert på erfaring, jeg har blitt "lurt" av selgere og reklame før. Og jeg vil garantert bli lurt en eller annen gang i fremtiden også. Dette unnskylder ikke cdon.com.

 

Mange har hatt elendige erfaringer med kundeservice hos Elkjøp (og Power.) Tviler på at du får dekningskjøp i noen av disse butikkene, uten at du må snakke med en avdelingsleder, eller butikksjef. Men ja, Elkjøp (dvs fysisk butikk, hvor du kan snakke med noen) er nok en av de få stedene hvor dette ville ordnet seg uten å måtte ty til forbrukerrådet og sosiale medier (men det finnes hauger som har gått ut i sosiale medier fordi de ikke har fått det de har hatt krav på hos Elkjøp og Power.)

 

For øvrig er jeg helt enig i at kundebehandlingen fra cdon.com er dårlig. Den er ekstra dårlig om du må på sosiale medier for å få hjelp. (Men den er som forventet.) :)

Lenke til kommentar

Fikk en ny epost i dag fra CDON. Uten å svare på min forrige mail der jeg viste til at de hadde hevet kjøpet. jeg fikk bare beskjed om at de desverre ikke kunne gi dekningskjøp pga. at pengene allerede var utbetalt. Jeg svarte tilbake at saken sendes til Forbrukerrådet.

 

Oppdater gjerne med hvordan det går, gøyalt når de "taper". Og lettere for andre å vite hva de skal gjøre i tilsvarende saker (de aller fleste, inkludert meg selv, gir seg, ikke verdt tida det tar (og det er det de gambler på.)

 

Går utifra at det er nøyaktig samme typenummer, eller nøyaktig samme spesifikasjoner som selges nå (ikke noen nyere mer oppgradert versjon, for da kan man kanskje slite?)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...