Gå til innhold

Snart kan du trolig «stemme ned» kommentarer på Facebook

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg likar betre systemet her på forumet, kanskje med unntak av at det burde gått an å "angre" eit trykk på upvote-knappen. Av og til so innser ein at ein ikkje var so samd i posten likavel, eller kanskje til og med posten blei endra til noko heilt anna.

Enig! Oppheve "Liker dette innlegget" savner jeg også! Har hendt jeg har trykket uten å mene det når jeg leser kommentarfelt under en artikkel, på mobilen...
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slettet. Jeg misforsto delvis, og kommentaren ble derfor halvveis stråmannargumentasjon. Jeg tror uansett ikke så mye på flokkstemming-teorien, og ikke i det hele tatt når stemningen er anonym som her.

Endret av kvakse
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes faktisk det er bedre uten tommel. Reddit er et helvete på jord, et ekkokammer av meninger og karma horing.

Viss man på død og liv må ytre at en liker et innlegg, så er det bedre å bare si seg enig. Er man uenig, så motsier man.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Eg likar betre systemet her på forumet, kanskje med unntak av at det burde gått an å "angre" eit trykk på upvote-knappen. Av og til so innser ein at ein ikkje var so samd i posten likavel, eller kanskje til og med posten blei endra til noko heilt anna.

Enig, særleg på mobil so er det for lett å kome borti knappen medan ein scroller eller prøver å blade til neste side.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes faktisk det er bedre uten tommel. Reddit er et helvete på jord, et ekkokammer av meninger og karma horing.

Viss man på død og liv må ytre at en liker et innlegg, så er det bedre å bare si seg enig. Er man uenig, så motsier man.

Uenig.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det burde absolutt være en "Downvote" knapp på alle sosiale medier. Men de bør ikke være synlig for alle hvor mange "downvotes" en post har fått. Det bør og være anonymt og stemme.

Da kan de som poster få en nogenlunde ærlig tilbakemelding på om det man poster er greit. Eller om folk syns du er en dust. Uten at flokkmentaliteten nødvendigvis tar over.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet til Facebook er ikke at man ikke kan downwote, men at at det er for lite relevant aktivitet der nå til at det i det hele tatt er vits i å downwote. De har tullet til med algoritmene sine så mange ganger at Facebook ikke lenger har noen verdi.

• få skriver statusoppdateringer
  • få kommenterer andres statusoppdateringer
  • få gir en liker til det de synes er interessant
  • siden det er lite aktivitet fra folk, så fylles feeden din opp med innhold fra bedrifter du følger
  • siden feeden din fylles til randen av bedrifter er det større sannsynlighet for at du trykker liker eller kommenterer noe av det og dermed blir din relevansscore tilknyttet den bedriften høyere

På denne måten er du brått inne i en ond sirkel hvor bedrifter/spam/reklame oversvømmer de få bildene noen du faktisk kjenner legger ut. Og selv om Facebook skulle starte å score dine venners innlegg høyere i feeden din, så skjer det ikke så mye spennende i deres liv til at de deler relevante ting hver dag. Stort sett flommes det over av feriebilder rundt fellesferiene (vinterferie, påske, sommer, jul og enkelte høytider), også er det stille som i graven resten av året. Ergo må Facebook fylle på fra sider du følger og holdes nede i den onde sirkelen.

Hva er da poenget med downwote? En bedrift som legger ut søppel er det bare å stoppe å følge. Trenger ikke en egen downwote-knapp for det. Eller er meningen at man skal downwote alle postene til bedriftene man følger slik at relevansscoren blir lavere?

Facebook sin downwote kunne vært relevant den gangen Facebook var en virtuell dagbok. Den tiden hvor alle skrev (på engelsk) at man drakk en espresso, var på vei til jobb etc. Du vet, de flaue greiene du får som "minner" i dag ...

Lenke til kommentar

Problemet med slike knapper er alle "nettsektene" dere ute. De flokker seg og downvoter som ville helvette på noe de STERKT misliker.

Dette er totalitære krefter som omtrent vil se sine motstandere døde eller blødende og lidende. I Norge finner dem i innvandringsdebatten, og religionsdebatter og ulvedebatten.

De er like gærne og forskrudde på begge sider i disse debattene. Det finnes ikke rom for debatt. Enten er du med oss eller mot oss.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis*

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...