Gå til innhold

Ny rekord: Activision tjente 32 milliarder kroner på mikrotransaksjoner i fjor


Anbefalte innlegg

Altså nå må du bare gi deg her. Alle offisielle tall sier noe helt annet og du kommer med vås når du får tallene om at. 1 milliard dollar var tjent inn lenge før pc versjonen, PS4 og Xbox one versjonen kom ut. Du kommer med rauaraddel uten noen kilder som vanlig i hver greie som gjelder microtransactioner. Ja de tjener med med micro transaksjoner men det er ikke en nødvendighet for å gå i pluss. Noen spill sikter nok for høyt og dermed går alt til helvete men sånn er det innen alt.

 

1 milliard dollar i salg, ikke inntekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du virker så skråsikker på at du vet hvor mye de har tjent, så burde det ikke være noe problem for deg å dele dette regnestykket og kilder på denne informasjonen med oss andre her som ikke vet. :)

 

Uansett om deres egen inntekt skulle være kun $15 så vil de, med over 11 millioner solgte kopier, fremdeles ha tjent inn kostnadene ved spillet på bare 24 timer. Digital distribusjon tjener de forøvrig vesentlig mer på per solgte spill. Og flertallet av solgte kopier er digitale, i alle fall på PC (75% ifølge google https://www.neogaf.com/threads/75-of-gta-v-sales-on-pc-were-via-digital-download.1048034/ , konsoll litt mer uklart, men betydelig andel digitalt https://www.tweaktown.com/news/60672/gta-top-earning-digital-console-game-2017/index.html)

Lenke til kommentar

Det solgte 11.21 millioner eksemplarer første dag.

11.21 x 15 = 168.150.000

Om spillet kostet 278 millioner dollar, så blir det:

278 - 168 = 110.

Så de ville fortsatt mangle 110 millioner.

 

Spillet kom ikke ut på pc, men kun konsoller, så det kan man ikke ta med i regnestykket.

 

Hva gjelder 15 dollar per spill så er det oppgitt gjennomsnittlig inntekt fra forskjellige firma. Dette har gått ned fra 27 i 2010.

 

Om vi ser på linken din, så har de tjent litt over 500 millioner etter 4 år...

Så de hadde da tjent 521 - 278 = 243 millioner.

Dette uten å ta med kostnader de brukte på det i etterkant.

Tallet er også hvor mye de har tjent på spillet, med alt, ikke kun i salg.

Lenke til kommentar

 

Bare å se produksjonskostnadene for moderne spill...

Gta v kostet 278 milloner dollar.

 

Den gjennomsnittlige produksjonsprisen for et ps2 spill var 880.000 dollar.

 

De tok og tar fortsatt 5-600 kroner per spill.

 

Det har også blitt langt større konkurranse innen spillverdenen.

 

Ta Activision blizzard.

Som vi kan se fra teksten over så får de inn over 4. milliarder for mikrotransaksjoner.

Men selskapet tjente kun 7,7 milliarder.

Da hadde de altså mindre inntekter fra spillsalg enn de hadde fra mikrotransaksjoner.

Så uten mikrotransaksjoner ville de måtte solgt spill dyrere for å tjene inn samme sum.

 

Selv om prisen er tilsvarende, så er det vel vesentlig større kundegruppe nå enn for 10-15 år siden?

 

 

Nå er vel egentlig ikke prisen tilsvarende, selv om tallene er de samme. Da inflasjonen har gjort at de er billigere. 500,- i 2001 = 679,- etter dagens verdi i følge en infasjonskalkulator. Game Boy spill som jeg kjøpte si 1990 kostet vel 400,- så vidt jeg husker, det er det samme som litt over 700,- i dag.

Lenke til kommentar

Det solgte 11.21 millioner eksemplarer første dag.

11.21 x 15 = 168.150.000

Om spillet kostet 278 millioner dollar, så blir det:

278 - 168 = 110.

Så de ville fortsatt mangle 110 millioner.

 

Spillet kom ikke ut på pc, men kun konsoller, så det kan man ikke ta med i regnestykket.

 

Hva gjelder 15 dollar per spill så er det oppgitt gjennomsnittlig inntekt fra forskjellige firma. Dette har gått ned fra 27 i 2010.

 

Om vi ser på linken din, så har de tjent litt over 500 millioner etter 4 år...

Så de hadde da tjent 521 - 278 = 243 millioner.

Dette uten å ta med kostnader de brukte på det i etterkant.

Tallet er også hvor mye de har tjent på spillet, med alt, ikke kun i salg.

 

Spillet kostet ikke 278 millioner. Nesten halvparten var markedsføring. Så kostnadene for det er nok innbakt i det som går bort før du trekker fra de 15 dollarene du mener å vite at det koster ut fra eget hode, uten en eneste kilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten at jeg er enig i alt det andre så må man jo ta høyde for markedføringen før man snakker om at man har tjent penger. 

 

Greit nok at spillet ikke kostet 278 mill å lage, men man starter fortsatt ikke å tjene penger før 278 mill er nådd.

Endret av barezell
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det solgte 11.21 millioner eksemplarer første dag.

11.21 x 15 = 168.150.000

Om spillet kostet 278 millioner dollar, så blir det:

278 - 168 = 110.

Så de ville fortsatt mangle 110 millioner.

 

Spillet kom ikke ut på pc, men kun konsoller, så det kan man ikke ta med i regnestykket.

 

Hva gjelder 15 dollar per spill så er det oppgitt gjennomsnittlig inntekt fra forskjellige firma. Dette har gått ned fra 27 i 2010.

 

Om vi ser på linken din, så har de tjent litt over 500 millioner etter 4 år...

Så de hadde da tjent 521 - 278 = 243 millioner.

Dette uten å ta med kostnader de brukte på det i etterkant.

Tallet er også hvor mye de har tjent på spillet, med alt, ikke kun i salg.

Igjen, jeg spør etter kilder på tallene dine. Du kan ikke hele tiden forvente at alle andre skal gidde å google opp alt for deg.

 

Tror forøvrig du leser den siden feil. De over 500 millionene er for kun 2017.

 

For de $15 du sier er det de tjener på spillet, hva har du da trukket fra? Hvis du følger den standard delingen jeg fant så er en stor andel av det du da har trukket fra kostnader som er relatert til markedsføring og distributører. Så hvordan kan du da telle disse kostnadene dobbelt, både i fratrekket fra $60 og i de samlede $278 millioner.

 

De totale, samlede inntektene Take Two/Rognstad har hatt med GTA 5 er forøvrig en og en halv milliard dollar. Men uansett om inntektene var kun 243 millioner, og vi i tillegg sier 50% var microtransaksjoner, så vi tar bort det, da har de allikevel tjent 120 millioner dollar bare på salg av spillet. Tjent! Altså er det fullt mulig å tjene penger på spill med dagens priser, og det er hele poenget. Ingen selskaper har forøvrig noe krav på å tjene penger, så at du prøver å fremstille det som at det er for lite, derfor må de ha microtransaksjoner kan jeg bare ikke forstå, med mindre du har investert aksjer selv eller noe slikt.

 

 

Uten at jeg er enig i alt det andre så må man jo ta høyde for markedføringen før man snakker om at man har tjent penger. 

 

Greit nok at spillet ikke kostet 278 mill å lage, men man starter fortsatt ikke å tjene penger før 278 mill er nådd.

Poenget, som Eddie_Peddie også svarte på er at man ikke kan trekke kostnader for markedsføringen både her, og samtidig trekke for det i prisen per spill solgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kilder på tallene mine? Jeg brukte kildene du selv oppga.

 

Markedsføring og distribusjons kostnadene som går vekk fra fysiske kopier er selvsagt noe annet enn reklamen de kommer med før spillet lanseres...

Du betaler ikke for en trailer på YouTube...

 

Selvfølgelig skal de tjene penger på spillet. Hvorfor lage det om de ikke tjente noe?

 

Etter å ha lest nøye gjennom artiklene du linket til fant jeg dette:

"with total revenues of $1.4 billion since its release in 2013--78% of which was earned by add-on content"

 

Det betyr altså at selve spillet har tjent 22% av 1,4 milliarder.

Det er 308 millioner...

Trekker man da fra 278 millioner ender man på 40 millioner.

Hvilket er et godt stykke unna dine 120.

 

Nå er dette basert på tallene fra juli 2017.

Altså etter at de måtte videreutvikle spillet for å få det over på ps4, xbox one, og pc.

Så vi vet ikke hvor mye penger de brukte på det...

Lenke til kommentar

Det suksessfulle spill også skal betale er for de mislykkede spillene, det virker ingen av dere høyde for.

 

De fleste spillselskaper har kansellerte prosjekter eller feilede prosjekter. Og som overalt ellers i næringslivet må suksessene finansiere feil og ny-investeringer.

 

Når du får rørleggeren på besøk er du med å finansiere hans sykedager, pappaperm og lediggang gjennom den "høye" timeprisen. Sånn er det også i spillindustrien. Utviklerne som har jobbet med kansellerte prosjekter har tatt ut lønn.

 

Og uten å prøve nye prosjekter og ta risiko ville bransjen stagnert. Dette finansieres av de suksessfulle spillene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som vi vet har gta v solgt over 80 millioner eksemplarer i mars 2017.

Som vi vet tjente de 308 millioner på eksemplarene i juni 2017.

308 / 80 = 3.85.

De tjener altså under 4 dollar per eksemplar.

 

Om vi også tenker oss at de ikke hadde mikrotransaksjoner. Så hadde de fått inn 308 millioner.

Trekker vi pengene de brukte på dette spillet sitter vi igjen med 40 millioner.

Spillet kostet 278 millioner med markedsføring.

137 millioner uten reklame...

De ville altså ikke ha tjent nok til å lage et nytt spill.

De måtte da selge 107.8 millioner eksemplarer for å få råd til å lage et nytt...

(om det skulle ha like mye markedsføring måtte de solgt 144,4 millioner eksemplarer, hvilket 2 spill har gjort, noensinne. Tetris og minecraft)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...