Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerne is fra taket, treg ytterdør


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har et hus fra '64 med betongstein på taket fra samme år. Det er også fotograf isolert, og vi et nabolagets produsent av istapper.

 

Problemet er nå at ytterdøren er treg, og vi antar det skyldes vekten av isen på taket. I bunn av taket ligger det nå sikkert 15-20cm is, og over takrennene ligger det 40-50cm.

 

Jeg er usikker på hvordan jeg kan fjerne dette på en god måte. Hvis jeg hakker løs kommer jeg til å ødelegge takstein/takrenner, det vil også være risiko for at resten av snøen fra taket kommer rasende som kan være skummelt.

 

Noen som har tips? Leie en brenner?

Endret av Mixy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har ikke noen gode bilige forslag for å fjerne isen du har nå, men det er en ganske enkel måte å forhindre oppbygging til neste vinter, og det er å måke taket fritt for snø.

 

nå vet jeg ikke hvor du bor og hvor kaldt det er hos deg, men februar er godt i gang, så dersom du måker av snøen på toppen nå, så vil en fin dag med sol og varmegrader starte på tininga av isen.

 

bare husk at dersom du har mye tung snø på taket ditt, så må du bytte litt på sidene når du måker, dersom du tar alt på ene sia først, så får huset skeivt trykk og i værste fall så kan det klappe sammen. trykk på en side er mye værre enn et større samlet trykk over hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at det er til noe hjelp spørsmålet ditt, men det virker som du fyrer for kråka. Vil sterkt anbefale å etterisolere.

 

Ville ikke prøvd meg på mekanisk fjerning av isen i hvert fall, da ødelegger du nok fort både takstein og nedløp som du er inne på.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Burde vel være mulig å bruke veisalt til å tine isen på taket?

 

Kan nok godt hjelpe med smeltingen ja :) Vurderer også å kjøpe en frostvakt-varmekabel som jeg kan bruke til å få det unna. Den kan jo også bli brukt i takrenna til neste år.

 

 

Ikke at det er til noe hjelp spørsmålet ditt, men det virker som du fyrer for kråka. Vil sterkt anbefale å etterisolere.

 

Ville ikke prøvd meg på mekanisk fjerning av isen i hvert fall, da ødelegger du nok fort både takstein og nedløp som du er inne på.

 

Nei det er ikke noe til hjelp, og vi er smertelig klar over det. Fyrer hardt med ca 7kW døgnet rundt (på 55kvm grunnflate over 2 plan) når det er under -5 ute, og fremdeles ser vi 18 grader på termometeret inne hvis ikke vi kjører et skogbruk verdt av ved gjennom ovnen. Etterisolering står høyt på ønskelisten, men er det ikke penger så er det ikke penger :/ Mye av takflaten er også bak knevegg/bygget inn på en måte som gjør det vanskelig å etterisolere fra innsiden, taket er modent for utskifting uansett så det blir nok tatt samtidig (evt. litt Glava på loftet i mellomtiden for syns skyld.

Lenke til kommentar

det finnes noen enklere og billigere måter å etterisolere på, som da sef ikke blir like bra, men vil alikevel hjelpe. du kan kjøpe isolasjonsmatter og dekke til med på loftet/under taket.

 

jeg vet ikke helt hvor bra det blir, men jeg vet at de 2-3cm tykke isolasjonsrullene vi bruker på jobb ute på vinteren for å hindre frost i bakken fungerer veldig godt i forhold til prisen.

 

jeg har ikke noe pris på slikt i hodet akkurat nå, men jeg vet at en slik rull er 50meter lang og ca 1,5m brei, og er veldig enkel å tilpasse, alt du trenger er en kniv og eventuelt noe å feste de med.

 

det finnes mange andre slike typer isolasjon, som vintermatter (isolasjon i plast), isopor plater (alt fra 3-20cm tykkelse) osv.

 

ta kontakt med et anleggsfirma eller en leverandør av slike ting (som byggmaker eller karlsen og fritsøe) for priser dersom dette er av interesse

Lenke til kommentar

Takk for råd, det finnes mange løsninger :)

 

Sannheten er faktisk at jeg har Glava liggende klart på loftet, men sliter litt med å gjøre ting halvveis, og da drar ofte det ene med seg det andre. Dampsperren er i dårlig forfatning, og ekstra isolasjon vil øke problematikken rundt denne. Vi skal fjerne gammel isolasjon (det er svært ujevnt og tynt med gammel glassull), og samtidig legge opp til litt spotter i gang/bad når vi har tilgang fra oversiden. Da går både kostnad og innsats opp på et nivå som gjør at vi har skjøvet andre prosjekter foran.

 

Det er også som sagt veldig skrått tak, og det er kun et begrenset areal vi faktisk får etterisolert, ca halvparten. Selvsagt vil det hjelpe mye allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...