Gå til innhold

Hærverk, blasfemi, galskap eller genialt? Michael bygger om klassiske sportsbiler til eldrift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om noen ønsker å restaurere en gammel think eller en el peugot så må det vel være greit å putte inn nyere batterier.

 

Å restaurere gamle sportsbiler med å ta ut bensinmotor å erstatte med el motor og batteri er skjending. Skal noe restaureres må det settes i stand til slik den var. Gamle biler var lette og myke. Å putte inn hundrevis av kilo i batterier og forvente at hjuloppheng og bremser tåler dette er vel optimistisk.

 

Ikke helt riktig. Man må forholde seg til den sertifiserte maksvekten til originalen. Den blir ikke tyngre enn det.
Lenke til kommentar

I forbindelse med lanseringen av Tesla S etterlyste jeg en app med motorlyd (og naturligvis app for rekkefemmer, V6, V8 og RR Merling for spesielt interesserte). For å kjøre denne "fake" restaureringen av disse smykkene av noen biler til endes, kan man jo ganske enkelt putte inn noen høytalere her og der og en subvofer inn i en fake eksospottte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forbindelse med lanseringen av Tesla S etterlyste jeg en app med motorlyd (og naturligvis app for rekkefemmer, V6, V8 og RR Merling for spesielt interesserte). For å kjøre denne "fake" restaureringen av disse smykkene av noen biler til endes, kan man jo ganske enkelt putte inn noen høytalere her og der og en subvofer inn i en fake eksospottte...

 

Eller få installert ferdig løysing i Tyskland: https://www.sound-booster.com/de/index.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fantastisk arbeid. I stedet for at disse flotte bilene blir stående og ruste bort, får de nytt liv ute på veiene. Den gamle bensinmotoren er det svakeste punktet på disse bilene, og med moderne elmotor får de helt nytt liv. Helt perfekt å velge disse snertne sportsbilene med herlige kjøreegenskaper, de har det som trengs for å bli drevet av en kvikk og råsterk elmotor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det enda vært gamle dagligbiler, biler uten sjel. Elektrifisér gjerne gamle Volvoer, Opler, Peugeoter, BMW-sedaner, Audier, folkevogner og annet gammelt ræl uten egenverdi. Men gamle sportsbiler? Hva er poenget annet enn å provosere og skape publisitet?

 

Poenget er at de gode gamle sportsbilene er de eneste som egner seg for den kraften og råskapen som moderne elmotorer gir. De er de eneste som gir god nok kjøreopplevelse til å forsvare å bygge inn noe slikt. Videre er det nettopp disse perlene som fortjener mest å bli reddet fra skraphaugen. Og vi fortjener å få videreføre disse mesterverkene av gamle sportsbiler med dagens mesterverk av elektrisk fremdrift. Det er en vinn-vinn-situasjon for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å fylle opp gamle sportsbiler med flere hundre kilo tunge batterier er ingen god måte "å ta vare på bilene". Se f.eks på Tesla Roadster, som er en elbilversjon av Lotus Elise (samme selvbærende aluminiumsramme, men annet ytterskall). Lotus Elise veier ca 750 kg og regnes som en uhyre kvikk og velkjørende sportsbil. Tesla Roadster veier 1220 kg og er forsåvidt kvikk rett fram og på motorveier, men regnes som altfor tung og svampete til å være morsom på svingete sportsbilveier. Krenger i svinger gjør den også, mens Lotusen ligger som et flattbrød i svingene, eller som en gocart. Selv verdens raskeste sportsbil for tiden, Hennesey Venom GT er i bunn og grunn basert på Lotus Elise, såpass godt er utgangspunktet fra Lotus. En annen bil som også var en omkledd Lotus Elise var Opel Speedster.

Tesla Roadster (som Elon Musk nylig sendte i bane rundt sola) er bare tilsynelatende en sportsbil, den ser sånn ut og har bare to seter, men mange vanlige sedaner vil lett kjøre fra den på svingete sportsbilveier. Men Lotus Elise blir noe helt annet, den er det få biler som klarer å hamle opp med på sånne morsomme veier. Rett fram, ja, men ikke i svingpartiene. Sportbiler er ikke ment som rett-fram-dragstere, i hvert fall ikke europeiske sportsbiler, så å fylle de med flere hundre kilo batterier er ikke en måte å redde de på, det er en måte å ødelegge de.

En prøvekjøring av Tesla Roadster som avslører dens svakheter i forhold til originalen den er basert på:
https://www.autocar.co.uk/car-review/tesla/roadster-2008-2012/ride

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Om noen ønsker å restaurere en gammel think eller en el peugot så må det vel være greit å putte inn nyere batterier.

 

Å restaurere gamle sportsbiler med å ta ut bensinmotor å erstatte med el motor og batteri er skjending. Skal noe restaureres må det settes i stand til slik den var. Gamle biler var lette og myke. Å putte inn hundrevis av kilo i batterier og forvente at hjuloppheng og bremser tåler dette er vel optimistisk.

 

En MGA uten drivverk veier ca 600kg, dry weight ca 950kg. Cd omkring 0,55 men CdA ikke verre enn en Tesla Model 3 pga beskjedent frontareal. De lover rekkevidde 100 - 120km. Så en batteripakke på et par hundre kg samt drivverk på 150kg vil gi omtrent samme totalvekt som originalen.

 

Selv relativt attraktive modeller som MGA står som urestaurerte vrak i haugevis nå. Dens tid som ungdomsdrøm for de som aktivt restaurerer er forbi. (Jeg er etter hvert kommet i seniorgruppen her og det er stort sett sent 60-tall og 70-tall på meg.) De virkelig skjeldne og super attraktive bilene fra alle perioder fortsetter å være populære men GT6 og MGA er ikke blandt dem. Bedre at noen av dem blir til restomod prosjekter som dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...