Gå til innhold

Hærverk, blasfemi, galskap eller genialt? Michael bygger om klassiske sportsbiler til eldrift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult dette, dessverre ikke mulig å gjøre lignende på en lett måte i Norge.

 

Det er også tilnærmet umulig å få gamle elbiler som har blybatterier konvertert til litium batterier pga. endring av batterikjemi. Mange av de gamle modellene kunne fått en ny vår med litiumbatterier som gir mer effekt, er lettere og har lengre levetid enn blybatteriene.

 

Hvis man vil lese mer kan man lese denne tråden på elbilforumet som tar for seg noen av utfordringene. Det hadde også vært interessant hvis TU kunne fulgt opp denne saken. Skrevet en artikkel om hva som kreves for konvertering fra fossil til eldrift, og også konvertering fra blybatteri til litiumbatteri basert på norske krav. Fått noen kommentarer fra statens vegvesen hadde vært nyttig. Dagens litiumbatterier skal vel være sikrere enn blybatteriene. Branner i elbil har i større grad vært knyttet til gamle elbiler med blybatterier enn dagens modeller med litiumteknologi.

 

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34252.0

Endret av JUL
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om noen ønsker å restaurere en gammel think eller en el peugot så må det vel være greit å putte inn nyere batterier.

 

Å restaurere gamle sportsbiler med å ta ut bensinmotor å erstatte med el motor og batteri er skjending. Skal noe restaureres må det settes i stand til slik den var. Gamle biler var lette og myke. Å putte inn hundrevis av kilo i batterier og forvente at hjuloppheng og bremser tåler dette er vel optimistisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde det enda vært gamle dagligbiler, biler uten sjel. Elektrifisér gjerne gamle Volvoer, Opler, Peugeoter, BMW-sedaner, Audier, folkevogner og annet gammelt ræl uten egenverdi. Men gamle sportsbiler? Hva er poenget annet enn å provosere og skape publisitet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tragisk at dette er så vanskelig å gjøre i Norge.

I flere europeisk land gjør de dette - har vi så strenge regler i forhold til f.eks England ?

De fleste EU land har egne regler rundt dette med enkeltgodkjenning av kjøretøy. Dvs kjøretøy som er endret i forhold til typegodkjenning. I de fleste EU land er det mulig å gjøre tidels store endringer på både bil og MC og likevel få bygget godkjent uten å måtte koste på særskilt vurdering fra nøytral tredjepart som f.eks TÜV.

 

I Norge så får man f.eks ikke godkjent MC ombygget til cafèracer, selv om subframen kun er kappet i lengde og dermed akkurat like sikker og trygg som original subframe. De som har forsøkt å gjøre slike bygg uten godkjenning risikerer å bli stoppet i kontroll og få kjøreforbud/miste skilt + bot.

 

Akkurat det samme problemet er det med elektrifisering av kjøretøy som er typegodkjent med fossilbrensel motor. I de fleste andre EU land vil du få enkeltgodkjenning på et slikt bygg sålenge feks ikke max vekt overstiges, eller om den overstiges så må det gjøres forbedringer på feks bremser eller redusert nyttelast. For noen år tilbake så kunne også nordmenn få skilter på biler ombygd fra forbrenningsmotor til elektrisk. Det har vært gjort et par fete hjemmelagde elbiler som ruller på norske skilt. Men nå er det helt slutt. 

 

I Norge så får du ikke engang godkjent en ombygning av en totakts moped til elektrisk moped, selv om du holder deg innenfor kravene til max effekt og toppfart. Feks mange scootere har jo 200 kilo + nyttelast, og her i landet så kan man ikke kjøre 2 up lovlig på moped. Det skulle dermed være null problem å få både elmotor, controller og batteripakke uten å overstige maks vekt på scooter ihht typegodkjenning. Men nei, det lar seg ikke gjøre. Du kan gjøre det i de fleste EU land men ikke i Norge.I andre EU land så må du oppgi batterikjemi, batterikapasitet, produsent av batteri, produsent av controller, modelnummer og effekt (kontinuerlig) og for motor max effekt samt merke og model. 

 

Og biler? Nei det kan man bare glemme, i flere andre EU land så er det firmaer som har konvertering av fossilbiler til elektriske biler som forretningside. Og de selger godkjente biler ferdig på skilter til kundene. Men altså ikke i Norge.

 

Må vi være best på altmulig i dette landet? Også på tolkning av regelverk?

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tragisk at dette er så vanskelig å gjøre i Norge.

I flere europeisk land gjør de dette - har vi så strenge regler i forhold til f.eks England ?

De fleste EU land har egne regler rundt dette med enkeltgodkjenning av kjøretøy. Dvs kjøretøy som er endret i forhold til typegodkjenning. I de fleste EU land er det mulig å gjøre tidels store endringer på både bil og MC og likevel få bygget godkjent uten å måtte koste på særskilt vurdering fra nøytral tredjepart som f.eks TÜV.

 

I Norge så får man f.eks ikke godkjent MC ombygget til cafèracer, selv om subframen kun er kappet i lengde og dermed akkurat like sikker og trygg som original subframe. De som har forsøkt å gjøre slike bygg uten godkjenning risikerer å bli stoppet i kontroll og få kjøreforbud/miste skilt + bot.

 

Akkurat det samme problemet er det med elektrifisering av kjøretøy som er typegodkjent med fossilbrensel motor. I de fleste andre EU land vil du få enkeltgodkjenning på et slikt bygg sålenge feks ikke max vekt overstiges, eller om den overstiges så må det gjøres forbedringer på feks bremser eller redusert nyttelast.

 

I Norge så får du ikke engang godkjent en ombygning av en totakts moped til elektrisk moped, selv om du holder deg innenfor kravene til max effekt og toppfart. Feks mange scootere har jo 200 kilo + nyttelast, og her i landet så kan man ikke kjøre 2 up lovlig på moped. Det skulle dermed være null problem å få både elmotor, controller og batteripakke uten å overstige maks vekt på scooter ihht typegodkjenning. Men nei, det lar seg ikke gjøre. Du kan gjøre det i de fleste EU land men ikke i Norge.I andre EU land så må du oppgi batterikjemi, batterikapasitet, produsent av batteri, produsent av controller, modelnummer og effekt (kontinuerlig) og for motor max effekt samt merke og model. 

 

Og biler? Nei det kan man bare glemme, i flere andre EU land så er det firmaer som har konvertering av fossilbiler til elektriske biler som forretningside. Og de selger godkjente biler ferdig på skilter til kundene. Men altså ikke i Norge.

 

Må vi være best på altmulig i dette landet? Også på tolkning av regelverk?

 

 

Kremt. Siden 2013 har det vært fullt mulig å bygge en bil eller en MC fra bunnen av i Norge og få det godkjent (amatørbygd kjøretøy). Søknad om slik oppbygging må dog godkjennes før bygging påbegynnes og byggeprosessen godkjennes deretter i faser.

Lenke til kommentar

Elbilen er en katastrofe for miljøet og er ekstremt farlig for mennesker. Skaler produksjonen og de negative effektene vil poppe opp som meitemarker i regnvær!

 

 

Ja du det var det mange som sa for over hundre år tilbake, når el-bilene var i flertall og noen gærninger presenterte bensinbiler. Rene dødsfeller med bomber på tanken, var mantraet fra forståsegpåerne dengang. 

 

Er el-bilen en katastrofe for miljøet? Batterikjemien er nok endret i løpet av de neste 5-10 årene. Kanskje før. Tesla skal være selvforsynt med kraft fra solceller og vindkraft når megafactory er i full produksjon av batterier. Akkurat nå så kan man nok si at det er endel skitten gruvedrift for å skaffe råstoff til batteriene, men det vil endre seg. Null lokalt utslipp og batterier som produseres på fabrikk med fornybar energi, og med en batterikjemi som gjør batteriene mer miljøvennlige. Det er jo heller ikke slik at batteriene fra elbiler vil havne på fyllinga. De vil først gjennbrukes i ymse settinger, som batteribank, spenningsutveksler eller rett og slett gjenvinnes. 

 

Skjønner ikke hva som gjør det til katastrofe for miljøet, og heller ikke hva som gjør elbiler livsfarlige. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Tragisk at dette er så vanskelig å gjøre i Norge.

I flere europeisk land gjør de dette - har vi så strenge regler i forhold til f.eks England ?

De fleste EU land har egne regler rundt dette med enkeltgodkjenning av kjøretøy. Dvs kjøretøy som er endret i forhold til typegodkjenning. I de fleste EU land er det mulig å gjøre tidels store endringer på både bil og MC og likevel få bygget godkjent uten å måtte koste på særskilt vurdering fra nøytral tredjepart som f.eks TÜV.

 

I Norge så får man f.eks ikke godkjent MC ombygget til cafèracer, selv om subframen kun er kappet i lengde og dermed akkurat like sikker og trygg som original subframe. De som har forsøkt å gjøre slike bygg uten godkjenning risikerer å bli stoppet i kontroll og få kjøreforbud/miste skilt + bot.

 

Akkurat det samme problemet er det med elektrifisering av kjøretøy som er typegodkjent med fossilbrensel motor. I de fleste andre EU land vil du få enkeltgodkjenning på et slikt bygg sålenge feks ikke max vekt overstiges, eller om den overstiges så må det gjøres forbedringer på feks bremser eller redusert nyttelast.

 

I Norge så får du ikke engang godkjent en ombygning av en totakts moped til elektrisk moped, selv om du holder deg innenfor kravene til max effekt og toppfart. Feks mange scootere har jo 200 kilo + nyttelast, og her i landet så kan man ikke kjøre 2 up lovlig på moped. Det skulle dermed være null problem å få både elmotor, controller og batteripakke uten å overstige maks vekt på scooter ihht typegodkjenning. Men nei, det lar seg ikke gjøre. Du kan gjøre det i de fleste EU land men ikke i Norge.I andre EU land så må du oppgi batterikjemi, batterikapasitet, produsent av batteri, produsent av controller, modelnummer og effekt (kontinuerlig) og for motor max effekt samt merke og model. 

 

Og biler? Nei det kan man bare glemme, i flere andre EU land så er det firmaer som har konvertering av fossilbiler til elektriske biler som forretningside. Og de selger godkjente biler ferdig på skilter til kundene. Men altså ikke i Norge.

 

Må vi være best på altmulig i dette landet? Også på tolkning av regelverk?

 

 

Kremt. Siden 2013 har det vært fullt mulig å bygge en bil eller en MC fra bunnen av i Norge og få det godkjent (amatørbygd kjøretøy). Søknad om slik oppbygging må dog godkjennes før bygging påbegynnes og byggeprosessen godkjennes deretter i faser.

 

 

 

Kjenner ikke til det med amatørbygd kjøretøy. Hvilke krav stilles? Må ting dokumenteres via TÛV? Hvor omfattende er dokumentasjonskrav, og ikke minst selve prosessen rundt søknad og godkjenning? Gjelder dette også elektriske kjøretøy? Eller ombygning til elektriske kjøretøy? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...