Gå til innhold

Slakter Tesla Model 3: Som en Kia fra 90-tallet


Anbefalte innlegg

 

 

 

Varer kun 30 mil, den må du nesten utdype. 

Blir som å si at bensintanken din kun varer 50 mil også.

Hvis du setter svaret i relasjon til hva jeg svarte på så trengs det ingen utdypning

Batteriet varer i mange år, og i garanterte åtte år eller 150.000 km for min del.det er ca 200kg batteri. Hvor mange kg diesel har du brent av påden tiden?. Ikke resirkulerbar diesel...

 

Hva er bakgrunnen for at du sier batteriet er 200 kg? Batteriet i en Leaf er ca 280 kg, til sammenligning.

 

Lurer litt på hvorfor dette ble stillt til meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Bilen lar vente på seg.. Fra Bilnorge:

"Ytterligere forsinket Treer

Frem til nå har vi kunne lese «Levering av biler på det internasjonale markedet, 2. halvår 2018». Det gjelder Tesla Model 3, og sto på Teslas hjemmeside. Nå kan du lese omtrent den samme teksten, bare at det står «1. halvår 2019». "

 

Det står ikke 1 halvår 2019. Det står tidlig 2019, før sto det sent 2018. Ellers helt rett :)

 

Klag til Bilnorge

 

 

Det var ingen klage, bare en opplysning :) 

Lenke til kommentar

 

 

Jo, en kurs på 10A tåler ikke 10A trekk i mange timer. Linken har du fått.

 

Oppmøte er reisekostnade+ avanse, men du glemmer altså at mannen som møter opp skal ha betalt også. Der er det også timespris.

 

Jeg har nylig hatt elektriker for reperasjon av  varmekabler, så jeg vet hva det koster. Og det var ikke jeg som kom trekkende med prisen for bare delene for å illustrere at det ikke var så dyrt som jeg sa.

 

 

Jo det gjør den, hvilken link? Sammarbeidsdokumentet til DSB osv om elbillading? Det er altså ikke nevnt der. Igjen, se på karakteristikkene til sikringer. Det er selvforklarende. Personlig belaster jeg min 10A kurs maks ofte, uten problemer. 

 

Jeg sa jo timepris? Og såklart skal de ha avanse og reisekostnader. 

 

Vi får være uenig om pris da, du mener det koster minst 15 000 og jeg er uenig. Ikke verre enn det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jo, en kurs på 10A tåler ikke 10A trekk i mange timer. Linken har du fått.

 

Oppmøte er reisekostnade+ avanse, men du glemmer altså at mannen som møter opp skal ha betalt også. Der er det også timespris.

 

Jeg har nylig hatt elektriker for reperasjon av  varmekabler, så jeg vet hva det koster. Og det var ikke jeg som kom trekkende med prisen for bare delene for å illustrere at det ikke var så dyrt som jeg sa.

 

 

Jo det gjør den, hvilken link? Sammarbeidsdokumentet til DSB osv om elbillading? Det er altså ikke nevnt der. Igjen, se på karakteristikkene til sikringer. Det er selvforklarende. Personlig belaster jeg min 10A kurs maks ofte, uten problemer. 

 

Jeg sa jo timepris? Og såklart skal de ha avanse og reisekostnader. 

 

Vi får være uenig om pris da, du mener det koster minst 15 000 og jeg er uenig. Ikke verre enn det.

 

Jeg belaster og 10A kursene mine med 10A rett som det er... Hvis du hadde lest linken så hadde du sett at det ikke er noe problem. Fordi vi bruker dem ikke så lenge. Men å lade en elbil derimot.......

 

Du sa timespris ja.. Men ikke for tiden kjøringen tar.

 

http://www.elektris.no/prisliste/ Oppmøte og en times jobb kr 2350,-. 695 kr timen.. Det betyr altså at oppmøte koster 1655 kr.. Du satset på 500 kr

 

http://www.roaelektriske.no/vare-tjenester/elektroinstallasjon-bolig-og-bedrift-serviceoppdrag/ 1500 kr inkl første time. Bil 490 kr. 4,10 kr pr km + bompenger.

 

 Timesprisen er 740 kr, så da ender vi på over 1200 kr for å møte opp der også.....  Lurer fortsatt på hvordan du kunne komme med 500 kr med din påståtte bransjeerfaring

 

Og jeg ser fortsatt ikke noe som ligner på et bevis på at det koster så lite som du sier..

 

Jeg kan kjøpe bildeler på nett og skifte dem jeg også, men i en diskusjon om hva det koster å ha bilen på verksted, så er det et god dag mann økseskaft argument. Det har ingen ting med saken å gjøre

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar

 

 

Jeg belaster og 10A kursene mine med 10A rett som det er... Hvis du hadde lest linken så hadde du sett at det ikke er noe problem. Fordi vi bruker dem ikke så lenge. Men å lade en elbil derimot.......

 

Du sa timespris ja.. Men ikke for tiden kjøringen tar.

 

http://www.elektris.no/prisliste/ Oppmøte og en times jobb kr 2350,-. 695 kr timen.. Det betyr altså at oppmøte koster 1655 kr.. Du satset på 500 kr

 

http://www.roaelektriske.no/vare-tjenester/elektroinstallasjon-bolig-og-bedrift-serviceoppdrag/ 1500 kr inkl første time. Bil 490 kr. 4,10 kr pr km + bompenger.

 

 Timesprisen er 740 kr, så da ender vi på over 1200 kr for å møte opp der også.....  Lurer fortsatt på hvordan du kunne komme med 500 kr med din påståtte bransjeerfaring

 

Og jeg ser fortsatt ikke noe som ligner på et bevis på at det koster så lite som du sier..

 

Jeg kan kjøpe bildeler på nett og skifte dem jeg også, men i en diskusjon om hva det koster å ha bilen på verksted, så er det et god dag mann økseskaft argument. Det har ingen ting med saken å gjøre

 

 

Hva er forskjellen med en elbil mener du? Min 10A kurs går til en elbil. 

 

Jeg sa 500-1000 kroner mister... Så ikke så langt i fra når vi ser på den andre der. Lokale forhold har såklart noe å si. Men igjen, hvorfor har vi denne samtalen? 500-1000 kroner i forskjell, det er fortsatt langt i fra dine 15 000... 

Lenke til kommentar

 

Hvis noen kjører bilen på sjøen, så kan vel ikke bakdørene åpnes? Er ikke det problematisk?

Neida. Tesla løsningen er: Ikke kjør bilen på sjøen :)

 

 

 

De legger det til som MOTD i neste software-update..

 

Hva skjer forresten om du skal kjøre noe sted og bilen holder på å oppdatere? Må du vente til oppdateringen er ferdig før du får kjøre? 

Isåfall kommer jeg aldri til å eie noen Tesla, er det noe som er tåpelig er det dingser som virker når du slår de av, men som ikke fungerer neste gang du skal bruke de siden de må "oppdateres".

Lenke til kommentar

 

 

 

De legger det til som MOTD i neste software-update..

 

Hva skjer forresten om du skal kjøre noe sted og bilen holder på å oppdatere? Må du vente til oppdateringen er ferdig før du får kjøre? 

Isåfall kommer jeg aldri til å eie noen Tesla, er det noe som er tåpelig er det dingser som virker når du slår de av, men som ikke fungerer neste gang du skal bruke de siden de må "oppdateres".

 

 

Bilen kan ikke kjøres når den flashes, såklart. Sånn er det med alle ting i dag, og er helt normalt. Det er heller ikke sånn at bilen finner på å starte dette selv, det er ett bevist valg av sjåfør. Så en gjør det når en ikke skal ut å kjøre eller aldri om en ønsker det. 

 

Det er ikke slik at bilen ikke fungerer om du ikke oppdaterer. 

Lenke til kommentar

Hva skjer forresten om du skal kjøre noe sted og bilen holder på å oppdatere? Må du vente til oppdateringen er ferdig før du får kjøre? 

Isåfall kommer jeg aldri til å eie noen Tesla, er det noe som er tåpelig er det dingser som virker når du slår de av, men som ikke fungerer neste gang du skal bruke de siden de må "oppdateres".

Du får varsel om at det er en oppdatering tilgjengelig, og så kan du velge tidspunkt oppdateringen skal starte, eller velge start nå. Eller så kan du la varselet ligge der urørt og gjøre ingenting.

 

Når bilen oppdateres, så er den fort utilgjengelig i ~1 time.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Varer kun 30 mil, den må du nesten utdype. 

Blir som å si at bensintanken din kun varer 50 mil også.

Hvis du setter svaret i relasjon til hva jeg svarte på så trengs det ingen utdypning
Batteriet varer i mange år, og i garanterte åtte år eller 150.000 km for min del.det er ca 200kg batteri. Hvor mange kg diesel har du brent av påden tiden?. Ikke resirkulerbar diesel...

 

Hva er bakgrunnen for at du sier batteriet er 200 kg? Batteriet i en Leaf er ca 280 kg, til sammenligning.

 

Lurer litt på hvorfor dette ble stillt til meg

Det er i Leaf..og jeg sa ca i min..du vet hva ca er forkortelse for??
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Hva en betaler for elektrikere er ikke del av trådens tema, og diskusjonen stopper her(de siste innleggene om dette er også fjernet). Flere innlegg om dette vil bli fjernet uten varsel.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering taes via personlig melding.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvor mye har de fått betalt fra big oil er vel interessant

Blir glippene mellom panelene mindre av det?
Om det kun skorter litt på en justering av paneler under monteringen, så er det svært lite å snakke om. Særlig når vi vet at det leveres bedre .så dette er ikke et varig fenomen.

Den har i allefall ikke så dårlig kvalitet på drivverket, at det kakler, ryker ,kaster bort 2/3 av tilført energi, og lukter vondt, både under fylling og bruk, slik det er for fossilbiler.

 

Som vi ser av rapporten såer det ikke bare det det skortetr på akkurat...  Og hvordan ting fungerer har overhodet ingen ting med kvalitet å gjøre... Et batteri til en elbil kan koste flere hundre tusen (jeg har sjekket pris i Norge), og varer kun 30 mil. DET må være elendig kvalititet det.

 

Hvis vi skal bruke dine høyst særegne preferanser.. Prøv i det minste å sammenligne med en bil fra samme årtusen neste gang. Bilen min hverken kakler, ryker, kaster bort 75% av energien eller lukter vondt den.... MEn så er den fra dette årtusenet, det er ikke en Scania Vabis 110 fra 70 tallet...

 

Påstandene dine blir som å si at alle elbiler går like langt som en Buddy

Som oftest argumenteres det med egenskaper, ikke langt unna Buddy når dere prater, uten å ha erfart bruken av elbil.

Går ut ifra at kjenner til hvor stor utnyttelsesgrad motor o* drivverk i en fossilbil har?

 

Hvem vi? Jeg har aldri gjort det. Alikevel bruker du argumenter som tilhører en Merdcedes 220D 1971....

 

"Bensinmotoren har en virkningsgrad på ca 25 prosent, det vil si hvor stor del av den produserte energien som utnyttes. Til sammenligning har dieselmotoren en virkningsgrad som er vesentlig høyere, opp mot 38-42 prosent, ifølge Andreas Tallberg, Harald A. Møller, Volkswagen teknikk."

 

Det er 12 år siden han sa dette.... Og ja, etter å ha jobbet på bilverksted siden 1996 og med klarering for å skru på elbiler er nok erfaringen med begge deler fullt på høyde med, etter argumentene dine å dømme, din ihvertfall

VW, ja...hmmmmm

Lenke til kommentar

 

...Denne varmen gjør at motstanden i kretsen øker. I følge ohms lov vil da også strømmen øke.

Kunne du utdype hvordan du får til en slik konklusjon? Sikker på at du skjønner Ohms lov?

 

Ser at den kan misforståes, var litt dumt skrevet. Strømmen må økes for å opprettholde samme ladeeffekt.

 

 

 

...Denne varmen gjør at motstanden i kretsen øker. I følge ohms lov vil da også strømmen øke.

Kunne du utdype hvordan du får til en slik konklusjon? Sikker på at du skjønner Ohms lov?

Han forstår ikke ohms lov.

 

Det var altså det du hadde å bidtra med i denne diskusjonen.....  Som det tydelig burde fremgå av andre innlegg så kan jeg den veldig godt. Men har var det litt dumt skrevet.

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Hvor mye har de fått betalt fra big oil er vel interessant

Blir glippene mellom panelene mindre av det?
Om det kun skorter litt på en justering av paneler under monteringen, så er det svært lite å snakke om. Særlig når vi vet at det leveres bedre .så dette er ikke et varig fenomen.

Den har i allefall ikke så dårlig kvalitet på drivverket, at det kakler, ryker ,kaster bort 2/3 av tilført energi, og lukter vondt, både under fylling og bruk, slik det er for fossilbiler.

 

Som vi ser av rapporten såer det ikke bare det det skortetr på akkurat...  Og hvordan ting fungerer har overhodet ingen ting med kvalitet å gjøre... Et batteri til en elbil kan koste flere hundre tusen (jeg har sjekket pris i Norge), og varer kun 30 mil. DET må være elendig kvalititet det.

 

Hvis vi skal bruke dine høyst særegne preferanser.. Prøv i det minste å sammenligne med en bil fra samme årtusen neste gang. Bilen min hverken kakler, ryker, kaster bort 75% av energien eller lukter vondt den.... MEn så er den fra dette årtusenet, det er ikke en Scania Vabis 110 fra 70 tallet...

 

Påstandene dine blir som å si at alle elbiler går like langt som en Buddy

Som oftest argumenteres det med egenskaper, ikke langt unna Buddy når dere prater, uten å ha erfart bruken av elbil.

Går ut ifra at kjenner til hvor stor utnyttelsesgrad motor o* drivverk i en fossilbil har?

 

Hvem vi? Jeg har aldri gjort det. Alikevel bruker du argumenter som tilhører en Merdcedes 220D 1971....

 

"Bensinmotoren har en virkningsgrad på ca 25 prosent, det vil si hvor stor del av den produserte energien som utnyttes. Til sammenligning har dieselmotoren en virkningsgrad som er vesentlig høyere, opp mot 38-42 prosent, ifølge Andreas Tallberg, Harald A. Møller, Volkswagen teknikk."

 

Det er 12 år siden han sa dette.... Og ja, etter å ha jobbet på bilverksted siden 1996 og med klarering for å skru på elbiler er nok erfaringen med begge deler fullt på høyde med, etter argumentene dine å dømme, din ihvertfall

VW, ja...hmmmmm

 

Tror du at du har mere greie på virkningsgrad på motorene deres kanskje?

Lenke til kommentar

 

 

...Denne varmen gjør at motstanden i kretsen øker. I følge ohms lov vil da også strømmen øke.

Kunne du utdype hvordan du får til en slik konklusjon? Sikker på at du skjønner Ohms lov?

Ser at den kan misforståes, var litt dumt skrevet. Strømmen må økes for å opprettholde samme ladeeffekt.

 

 

...Denne varmen gjør at motstanden i kretsen øker. I følge ohms lov vil da også strømmen øke.

Kunne du utdype hvordan du får til en slik konklusjon? Sikker på at du skjønner Ohms lov?
Han forstår ikke ohms lov.

Det var altså det du hadde å bidtra med i denne diskusjonen..... Som det tydelig burde fremgå av andre innlegg så kan jeg den veldig godt. Men har var det litt dumt skrevet.

Men Strømmen økes ikke, da den er satt av en konstant. Feks 10A. Og motstanden øker ikke betydelig, slik at spenningsfall over kabel er lavt.

Lenke til kommentar

 

 

 

...Denne varmen gjør at motstanden i kretsen øker. I følge ohms lov vil da også strømmen øke.

Kunne du utdype hvordan du får til en slik konklusjon? Sikker på at du skjønner Ohms lov?
Ser at den kan misforståes, var litt dumt skrevet. Strømmen må økes for å opprettholde samme ladeeffekt.

 

 

...Denne varmen gjør at motstanden i kretsen øker. I følge ohms lov vil da også strømmen øke.

Kunne du utdype hvordan du får til en slik konklusjon? Sikker på at du skjønner Ohms lov?
Han forstår ikke ohms lov.
Det var altså det du hadde å bidtra med i denne diskusjonen..... Som det tydelig burde fremgå av andre innlegg så kan jeg den veldig godt. Men har var det litt dumt skrevet.

Men Strømmen økes ikke, da den er satt av en konstant. Feks 10A. Og motstanden øker ikke betydelig, slik at spenningsfall over kabel er lavt.

 

Øker motstanden synker strømmen, veldig enkelt forklart. Dette forstår nok alle.

Men hva er det egentlig som diskuteres her nå, og hva prøver man å komme frem til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...