Gå til innhold

Slakter Tesla Model 3: Som en Kia fra 90-tallet


Anbefalte innlegg

 

Interessant dette, håper det kommer en konklusjon til slutt.

 

Prøver å dele det opp for å forstå det bedre selv.

 

3 situasjoner (meget forenkket):

 

1.kursen er kald:

Sikring leverer 250V 10A.

0V 10A over kabler i huset.

50V 10A over lader.

200V 10A over batteri. (Lader med 10A 2000W).

 

2.kursen er blitt varm:

Sikring leverer 250V 10A.

50V 10A over kabler i huset.

0V 10A over lader.

200V 10A over batteri. (Lader med 10A 2000W).

 

3.kursen er meget varm:

Sikring leverer 250V 10A.

100V 10A over kabler i huset.

0V 10A over lader.

150V 10A over batteri. (Lader med 10A 1500W).

 

I alle tilfeller lades det med 10A, men ladeeffekten endres pga spenning som når lader.

Det blir litt tullete å si at noe ligger over batteriet. Husk at batteriet lades med 300-400V DC. Utviklingen vil være mer slik:

 

1.kursen er kald:

Sikring leverer 230V 10A.

5V 10A over kabler i huset.

225V 10A over lader. (Lader med 2,25 kW, batteriet mottar 350V 5,14A 1,8 kW.)

 

2.kursen er blitt varm:

Sikring leverer 230V 10A.

10V 10A over kabler i huset.

220V 10A over lader. (Lader med 2,2W, batteriet mottar 360V 4,89A, 1,76kW.)

 

3.kursen er meget varm:

Sikring leverer 230V 10A.

30V 10A over kabler i huset.

200V 10A over lader. (Lader med 2 kW, batteriet mottar 365V 4,38A 1,6kW.)

 

Blir det særlig varmere enn at det ligger 30V over kablingen, så har det trolig allerede tatt fyr. Laderen vil også som regel detektere at spenningsfallet er unormalt og avslutte lading.

 

Avgjørelsen ligger vel i om en 10A sikring/kurs tåler 10A over en lengre periode?

Det gjør den. Per definisjon. Om en 10A sikring kun tålte 8A så hadde det vært en 8A sikring.

 

Det ser ikke ut til at du får med deg at det vil utvikles varme i kablene i huset når du belaster kursen maks over lenger tid. Og laderen regulerer selvfølgelig ikke nettspenningen. Den dektekterer ikke noe som hlst på hverken strøm eller spenning inn, den regulerer kun det som går ut.

 

I motsatt fall ville jo "resten av huset" og nettet forøvrig ha sluttet å virke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt. Det begrenser seg selv.  Og industrikontakt er altså ikke noe de fleste har det heller..

 

Poenget er at det er liten vits i å argumentere hva du betalte for delene.. Mn det er nok en stund siden du har brukt en elektriker, for den summen du prater om dekker ikke oppmøte engang

 

Nei, det begrenser ikke seg selv. Kursen vill ikke trippe om en trekker 100%. Industrikontakt er ganske lett å skifte over til, de koster rundt 50 kroner. Og en må allerede gjøre endring på kursen, så det koster ikke særlig mer i arbeid når de først er der. 

 

Ja, jeg bruker ikke elektriker siden jeg er utdannet innenfor faget selv og jeg vet hva det koster... Man betaler timepris, og for kjøringen. Så oppmøte koster typisk 500-1000 kroner. Så betaler en for tid. Den store kostnaden ligger i tidsbruk, kan en modifisere en kurs, sparer en mye tid. 

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut til at du får med deg at det vil utvikles varme i kablene i huset når du belaster kursen maks over lenger tid. Og laderen regulerer selvfølgelig ikke nettspenningen. Den dektekterer ikke noe som hlst på hverken strøm eller spenning inn, den regulerer kun det som går ut.

 

I motsatt fall ville jo "resten av huset" og nettet forøvrig ha sluttet å virke

Så klart regulerer den ikke spenningen i huset. Det den regulerer er strømmen inn til laderen.

 

Spenningen som ligger over laderen vil falle, ettersom det blir varmgang i kablingen i huset. Som sagt tidligere så vil motstanden i kablingen og motstanden i laderen medføre en spenningsdeling. Noe av spenningen vil ligge over kablingen og det aller meste vil ligge over laderen.

Lenke til kommentar

 

Det ser ikke ut til at du får med deg at det vil utvikles varme i kablene i huset når du belaster kursen maks over lenger tid. Og laderen regulerer selvfølgelig ikke nettspenningen. Den dektekterer ikke noe som hlst på hverken strøm eller spenning inn, den regulerer kun det som går ut.

 

I motsatt fall ville jo "resten av huset" og nettet forøvrig ha sluttet å virke

Så klart regulerer den ikke spenningen i huset. Det den regulerer er strømmen inn til laderen.

 

Spenningen som ligger over laderen vil falle, ettersom det blir varmgang i kablingen i huset. Som sagt tidligere så vil motstanden i kablingen og motstanden i laderen medføre en spenningsdeling. Noe av spenningen vil ligge over kablingen og det aller meste vil ligge over laderen.

 

 

 

Det ser ikke ut til at du får med deg at det vil utvikles varme i kablene i huset når du belaster kursen maks over lenger tid. Og laderen regulerer selvfølgelig ikke nettspenningen. Den dektekterer ikke noe som hlst på hverken strøm eller spenning inn, den regulerer kun det som går ut.

 

I motsatt fall ville jo "resten av huset" og nettet forøvrig ha sluttet å virke

Så klart regulerer den ikke spenningen i huset. Det den regulerer er strømmen inn til laderen.

 

Spenningen som ligger over laderen vil falle, ettersom det blir varmgang i kablingen i huset. Som sagt tidligere så vil motstanden i kablingen og motstanden i laderen medføre en spenningsdeling. Noe av spenningen vil ligge over kablingen og det aller meste vil ligge over ladere

 

Nå snakker du jo i mot ditt forrige innlegg. Der skrev du 200V over lader....

Lenke til kommentar

 

Som sagt. Det begrenser seg selv.  Og industrikontakt er altså ikke noe de fleste har det heller..

 

Poenget er at det er liten vits i å argumentere hva du betalte for delene.. Mn det er nok en stund siden du har brukt en elektriker, for den summen du prater om dekker ikke oppmøte engang

 

Nei, det begrenser ikke seg selv. Kursen vill ikke trippe om en trekker 100%. Industrikontakt er ganske lett å skifte over til, de koster rundt 50 kroner. Og en må allerede gjøre endring på kursen, så det koster ikke særlig mer i arbeid når de først er der. 

 

Ja, jeg bruker ikke elektriker siden jeg er utdannet innenfor faget selv og jeg vet hva det koster... Man betaler timepris, og for kjøringen. Så oppmøte koster typisk 500-1000 kroner. Så betaler en for tid. Den store kostnaden ligger i tidsbruk, kan en modifisere en kurs, sparer en mye tid.

Så varmgangen i kursen  har ingen innvirkning den da?

 

At du ikke bruker elektriker er jo nettopp et godt argument for at det koster mye mer enn du sier. MEn det er ikke noe godt argument for å si at det ikke koster så mye. For man har ikke lov til å gjøre slike ting selv.

 

 500 kr for oppmøte er 15 år siden.. Minst.

 

Det dekker jo knapt lønna for kjøringen

Lenke til kommentar

 

Nå snakker du jo i mot ditt forrige innlegg. Der skrev du 200V over lader....

Ja, 200V over lader og 30V over kablingen. Til sammen 230V, som da er spenningen på hovedinntaket.

 

Da har jo sikringen slått ut for lengst. 300watt er en grei varmeovn det

Lenke til kommentar

Da har jo sikringen slått ut for lengst. 300watt er en grei varmeovn det

Om denne varmeutviklingen er i sikringskapet, så er det stor sannsynlighet for det, ja. Om varmeutviklingen derimot er i en koblingsboks, kontakten eller kanskje ett langt strekk med underdimensjonert ledning, så vil ikke sikringen slå ut.

 

Jeg ser at om jeg starter lading på elbilen som står hjemme fra appen, så begynner spenningen på 224-225V, og når strømtrekket økes til 15A, så faller spenningen til 218-220V. Spenningsfallet som er i sikringskapet er ganske ubetydelig. Mesteparten ligger i 2,5 mm^2 ledningen som går til industrikontakten, overgangen mellom ledning og industrikontakt, overgang mellom industrikontakt og ladekabel, og ladekabelen. Det er mange små tap som til sammen blir til ~75W.

 

En 10A sikring i seg selv, om det ikke er noen feil ved den eller installasjonen, vil først slå ut når man har belastet den med 12-20A i en time. Belaster man den med 10A vil det bli litt lunk i den, men den vil ikke slå ut.

Lenke til kommentar

 

Da har jo sikringen slått ut for lengst. 300watt er en grei varmeovn det

Om denne varmeutviklingen er i sikringskapet, så er det stor sannsynlighet for det, ja. Om varmeutviklingen derimot er i en koblingsboks, kontakten eller kanskje ett langt strekk med underdimensjonert ledning, så vil ikke sikringen slå ut.

 

Jeg ser at om jeg starter lading på elbilen som står hjemme fra appen, så begynner spenningen på 224-225V, og når strømtrekket økes til 15A, så faller spenningen til 218-220V. Spenningsfallet som er i sikringskapet er ganske ubetydelig. Mesteparten ligger i 2,5 mm^2 ledningen som går til industrikontakten, overgangen mellom ledning og industrikontakt, overgang mellom industrikontakt og ladekabel, og ladekabelen. Det er mange små tap som til sammen blir til ~75W.

 

En 10A sikring i seg selv, om det ikke er noen feil ved den eller installasjonen, vil først slå ut når man har belastet den med 12-20A i en time. Belaster man den med 10A vil det bli litt lunk i den, men den vil ikke slå ut.

 

:D Jeg tenker vi sier at det holder at denne varmeutviklingen er i kabelen jeg....  Og det sier du jo selv i neste avsnitt.

 

"Mesteparten ligger i 2,5 mm^2 ledningen som går til industrikontakten, overgangen mellom ledning og industrikontakt, overgang mellom industrikontakt og ladekabel, og ladekabelen."

'

Og hvem lader en elbil fra en 10A kurs i bare en time.?  Les linken jeg la ut til Salvesen tidligere i tråden.

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar

Og hvem lader en elbil fra en 10A kurs i bare en time.?  Les linkenm jeg la ut til Salvesen tidligere i tråden.

Det går helt fint å lade en elbil på 10A på en 10A kurs i dagesvis, om man har stort nok batteri til det. Akkurat som det går helt fint for meg å lade elbilen min med 100 kWh batteri i 30 timer i strekk på 15A på en 15A kurs. Det er ikke ofte jeg har gjort det, da. Kanskje to ganger. 10-20 timer i strekk er derimot vanlig.

 

Om jeg derimot øker laderens strømtrekk til 20A, så vil trolig sikringen gå innen en time. Jeg vet ikke helt hva I2 er for sikringene hjemme, men jeg antar det er under 1,5.

Lenke til kommentar

Bilen lar vente på seg.. Fra Bilnorge:

"Ytterligere forsinket Treer
Frem til nå har vi kunne lese «Levering av biler på det internasjonale markedet, 2. halvår 2018». Det gjelder Tesla Model 3, og sto på Teslas hjemmeside. Nå kan du lese omtrent den samme teksten, bare at det står «1. halvår 2019». "

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hvem lader en elbil fra en 10A kurs i bare en time.?  Les linkenm jeg la ut til Salvesen tidligere i tråden.

Det går helt fint å lade en elbil på 10A på en 10A kurs i dagesvis, om man har stort nok batteri til det. Akkurat som det går helt fint for meg å lade elbilen min med 100 kWh batteri i 30 timer i strekk på 15A på en 15A kurs. Det er ikke ofte jeg har gjort det, da. Kanskje to ganger. 10-20 timer i strekk er derimot vanlig.

 

Om jeg derimot øker laderens strømtrekk til 20A, så vil trolig sikringen gå innen en time. Jeg vet ikke helt hva I2 er for sikringene hjemme, men jeg antar det er under 1,5.

 

 

 

Og hvem lader en elbil fra en 10A kurs i bare en time.?  Les linkenm jeg la ut til Salvesen tidligere i tråden.

Det går helt fint å lade en elbil på 10A på en 10A kurs i dagesvis, om man har stort nok batteri til det. Akkurat som det går helt fint for meg å lade elbilen min med 100 kWh batteri i 30 timer i strekk på 15A på en 15A kurs. Det er ikke ofte jeg har gjort det, da. Kanskje to ganger. 10-20 timer i strekk er derimot vanlig.

 

Om jeg derimot øker laderens strømtrekk til 20A, så vil trolig sikringen gå innen en time. Jeg vet ikke helt hva I2 er for sikringene hjemme, men jeg antar det er under 1,5.

 

I dagesvis går nok bra, for da er jo batteriet fulladet.. Men her var poenget faktisk at man ikke lader med 10A hele tiden Du får ikke 1.15 kwh på batteriet av å lade i 5 timer. 

Forklaringen har vi nok godt igjennom mange nok ganger nå

 

Leste du ikke linken?

Lenke til kommentar

I dagesvis går nok bra, for da er jo batteriet fulladet.. Men her var poenget faktisk at man ikke lader med 10A hele tiden Du får ikke 1.15 kwh på batteriet av å lade i 5 timer. 

Forklaringen har vi nok godt igjennom mange nok ganger nå

Du har rett i at man ikke får 1,15 kWh på batteriet. Man får sånn ca 220V x 10A x 5h x 0,85 = 9,35 kWh. Ca 1,65 kWh blir tapt i laderen, som varme. Bilen vil motta ca 11 kWh.

 

Leste du ikke linken?

Jeg klarer ikke å finne noe som er relevant for det du argumenterer for.
Lenke til kommentar

 

Så varmgangen i kursen  har ingen innvirkning den da?

 

At du ikke bruker elektriker er jo nettopp et godt argument for at det koster mye mer enn du sier. MEn det er ikke noe godt argument for å si at det ikke koster så mye. For man har ikke lov til å gjøre slike ting selv.

 

 500 kr for oppmøte er 15 år siden.. Minst.

 

Det dekker jo knapt lønna for kjøringen

 

 

Den skal tåle temperatur forskjeller ja, en kurs tripper ikke ved 10A selv om den er merket 10A. Det er noe som heter karakteristikker, det er kanskje noe du bør se på. Men igjen, som en generell anbefaling fra DSB, 80%. 

 

Nå var ikke det argumentet mitt heller, jeg la frem priser. Jeg baserer mine synspunkt på prising, som jeg kjenner fra min bransje. Hvor mye bransjeerfaring har du på området? Etter hva jeg forstår jobber du på bilverksted. Oppmøte, det er reisekostnader. Og det er typisk 500-1000 kroner, avhengig av plassering, så klart. Det er akkurat det som dekkes, timepris for tiden det tar å kjøre i tillegg til andre utgifter. 

 

Poenget er uansett det samme, det trenger ikke koste 15 000 for å skaffe seg en brukbar kurs. Hvor mye, er selvfølgelig variabelt. 

 

Jeg ser ikke poenget i å diskutere dette mer forøvrig. 

Lenke til kommentar

Bilen lar vente på seg.. Fra Bilnorge:

"Ytterligere forsinket Treer

Frem til nå har vi kunne lese «Levering av biler på det internasjonale markedet, 2. halvår 2018». Det gjelder Tesla Model 3, og sto på Teslas hjemmeside. Nå kan du lese omtrent den samme teksten, bare at det står «1. halvår 2019». "

 

Det står ikke 1 halvår 2019. Det står tidlig 2019, før sto det sent 2018. Ellers helt rett :) 

Lenke til kommentar

 

Bilen lar vente på seg.. Fra Bilnorge:

"Ytterligere forsinket Treer

Frem til nå har vi kunne lese «Levering av biler på det internasjonale markedet, 2. halvår 2018». Det gjelder Tesla Model 3, og sto på Teslas hjemmeside. Nå kan du lese omtrent den samme teksten, bare at det står «1. halvår 2019». "

 

Det står ikke 1 halvår 2019. Det står tidlig 2019, før sto det sent 2018. Ellers helt rett :)

 

Klag til Bilnorge

Lenke til kommentar

 

 

Så varmgangen i kursen  har ingen innvirkning den da?

 

At du ikke bruker elektriker er jo nettopp et godt argument for at det koster mye mer enn du sier. MEn det er ikke noe godt argument for å si at det ikke koster så mye. For man har ikke lov til å gjøre slike ting selv.

 

 500 kr for oppmøte er 15 år siden.. Minst.

 

Det dekker jo knapt lønna for kjøringen

 

 

Den skal tåle temperatur forskjeller ja, en kurs tripper ikke ved 10A selv om den er merket 10A. Det er noe som heter karakteristikker, det er kanskje noe du bør se på. Men igjen, som en generell anbefaling fra DSB, 80%. 

 

Nå var ikke det argumentet mitt heller, jeg la frem priser. Jeg baserer mine synspunkt på prising, som jeg kjenner fra min bransje. Hvor mye bransjeerfaring har du på området? Etter hva jeg forstår jobber du på bilverksted. Oppmøte, det er reisekostnader. Og det er typisk 500-1000 kroner, avhengig av plassering, så klart. Det er akkurat det som dekkes, timepris for tiden det tar å kjøre i tillegg til andre utgifter. 

 

Poenget er uansett det samme, det trenger ikke koste 15 000 for å skaffe seg en brukbar kurs. Hvor mye, er selvfølgelig variabelt. 

 

Jeg ser ikke poenget i å diskutere dette mer forøvrig. 

 

Jo, en kurs på 10A tåler ikke 10A trekk i mange timer. Linken har du fått.

 

Oppmøte er reisekostnade+ avanse, men du glemmer altså at mannen som møter opp skal ha betalt også. Der er det også timespris.

 

Jeg har nylig hatt elektriker for reperasjon av  varmekabler, så jeg vet hva det koster. Og det var ikke jeg som kom trekkende med prisen for bare delene for å illustrere at det ikke var så dyrt som jeg sa.

Lenke til kommentar

 

Varer kun 30 mil, den må du nesten utdype. 

Blir som å si at bensintanken din kun varer 50 mil også.

Hvis du setter svaret i relasjon til hva jeg svarte på så trengs det ingen utdypning

Batteriet varer i mange år, og i garanterte åtte år eller 150.000 km for min del.det er ca 200kg batteri. Hvor mange kg diesel har du brent av påden tiden?. Ikke resirkulerbar diesel...

Lenke til kommentar

 

 

Varer kun 30 mil, den må du nesten utdype. 

Blir som å si at bensintanken din kun varer 50 mil også.

Hvis du setter svaret i relasjon til hva jeg svarte på så trengs det ingen utdypning

Batteriet varer i mange år, og i garanterte åtte år eller 150.000 km for min del.det er ca 200kg batteri. Hvor mange kg diesel har du brent av påden tiden?. Ikke resirkulerbar diesel...

 

I alle dager.. Hva er poenget med det regnestykket der egentlig? 

Lenke til kommentar

 

 

Varer kun 30 mil, den må du nesten utdype. 

Blir som å si at bensintanken din kun varer 50 mil også.

Hvis du setter svaret i relasjon til hva jeg svarte på så trengs det ingen utdypning

Batteriet varer i mange år, og i garanterte åtte år eller 150.000 km for min del.det er ca 200kg batteri. Hvor mange kg diesel har du brent av påden tiden?. Ikke resirkulerbar diesel...

 

Hva er bakgrunnen for at du sier batteriet er 200 kg? Batteriet i en Leaf er ca 280 kg, til sammenligning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...