Gå til innhold

Slakter Tesla Model 3: Som en Kia fra 90-tallet


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Man skal i alle fall ha god tid når man har en slik bil.Fyllte opp tanken i dag på en stasjon som har 6 tesla ladestasjoner.

Alle var okkupert og 4 teslaer stod i kø for lading. Snakk om tidsfordriv.

Dette er ikke "hverdagen" for de aller fleste, de fyller hjemme. I tillegg kan en bruke en 50kW stasjon osv. Muligheten er mange, men noen venter for å spare noen kroner eller pga de rett og slett må. Men for de aller fleste tar lading mindre tid enn å fylle fossilt drivstoff, meg selv inkludert.
Sikkert helt tilfeldig at det sto så mange i kø.......... :D

 

Men det vil være hverdagen for de aller fleste hvis alle skal kjøre elbil. For de aller fleste har ikke lademulighet hjemme. De få som har kjøpt elbil har vanligvis den muligheten, men det ekskluderer veldig mange fra å kjøpe elbil. Og å få lademulighet hjemme som er lovlig for over 8A krever en installasjon som koster det samme som 1000-1500 liter drivstoff, dvs ca to års forbruk

Din første påstand er at dette ikke er mulig for de fleste, det stemmer ikke.

 

Ja, en må gjøre endring på kursen men det trenger ikke koste så mye. 8A er det dog ikke noe unntak for, så vet ikke helt hvor du har det fra.

 

Men at de aller fleste må gjøre endringer på eksisterende kurser, eller legge ut nye er helt sant. Ingen tvil om det.

 

Og ja, det er noen plasser som har veldig mye kø på ladestasjonene, ingen tvil om det. Men de aller fleste har godt med plass. Som i mitt område, på vestlandet. Fortum sine, er dog somregel godt opptatt da de bygger så lite på hver plass, beklageligvis.

Jeg hadde ikke sagt det hvis det ikke stemte. De fleste bor i blokk uten lademulighet.

 

Jeg har ikke sagt noe om noe unntak for 8A, men det er det du får ladet med en vanlig stikkontakt. Legg gjerne ut en link til noen som setter opp en ladestasjon billigere enn det jeg sier.... For skal man lade mer lovlig er det ikke bare kursen man må endre

 

http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf

Du må gjerne vise til at flesteparten av den norske befolkning bor i blokk, og at de ikke har lademulighet.

 

Og jo, en må kun endre på kursen. En må ha jordfeilbryter type b og dedikert kurs. Alt over 10A må enten kobles til ladeboks eller ibdustrikontankt. Så det er altså 10A på schuko, men en må fortsatt oppfylle andre krav til kursen om dette er ett fast ladepunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hvor mye har de fått betalt fra big oil er vel interessant

Blir glippene mellom panelene mindre av det?

Om det kun skorter litt på en justering av paneler under monteringen, så er det svært lite å snakke om. Særlig når vi vet at det leveres bedre .så dette er ikke et varig fenomen.

Den har i allefall ikke så dårlig kvalitet på drivverket, at det kakler, ryker ,kaster bort 2/3 av tilført energi, og lukter vondt, både under fylling og bruk, slik det er for fossilbiler.

 

Takk for at du minte meg på denne !

 

Tesla-eiere beskriver det som begynnende «klunkelyder». Flere biler skal ha totalhavarert på veien. «Potensielt farlig», beskriver en som nylig opplevde motorhavari.

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-med-store-motorproblemer-i-norge/a/23340013/

Endret av fo2re
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Man skal i alle fall ha god tid når man har en slik bil.Fyllte opp tanken i dag på en stasjon som har 6 tesla ladestasjoner.

Alle var okkupert og 4 teslaer stod i kø for lading. Snakk om tidsfordriv.

Dette er ikke "hverdagen" for de aller fleste, de fyller hjemme. I tillegg kan en bruke en 50kW stasjon osv. Muligheten er mange, men noen venter for å spare noen kroner eller pga de rett og slett må. Men for de aller fleste tar lading mindre tid enn å fylle fossilt drivstoff, meg selv inkludert.
Sikkert helt tilfeldig at det sto så mange i kø.......... :D

 

Men det vil være hverdagen for de aller fleste hvis alle skal kjøre elbil. For de aller fleste har ikke lademulighet hjemme. De få som har kjøpt elbil har vanligvis den muligheten, men det ekskluderer veldig mange fra å kjøpe elbil. Og å få lademulighet hjemme som er lovlig for over 8A krever en installasjon som koster det samme som 1000-1500 liter drivstoff, dvs ca to års forbruk

Din første påstand er at dette ikke er mulig for de fleste, det stemmer ikke.

 

Ja, en må gjøre endring på kursen men det trenger ikke koste så mye. 8A er det dog ikke noe unntak for, så vet ikke helt hvor du har det fra.

 

Men at de aller fleste må gjøre endringer på eksisterende kurser, eller legge ut nye er helt sant. Ingen tvil om det.

 

Og ja, det er noen plasser som har veldig mye kø på ladestasjonene, ingen tvil om det. Men de aller fleste har godt med plass. Som i mitt område, på vestlandet. Fortum sine, er dog somregel godt opptatt da de bygger så lite på hver plass, beklageligvis.

Jeg hadde ikke sagt det hvis det ikke stemte. De fleste bor i blokk uten lademulighet.

 

Jeg har ikke sagt noe om noe unntak for 8A, men det er det du får ladet med en vanlig stikkontakt. Legg gjerne ut en link til noen som setter opp en ladestasjon billigere enn det jeg sier.... For skal man lade mer lovlig er det ikke bare kursen man må endre

 

http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf

Du må gjerne vise til at flesteparten av den norske befolkning bor i blokk, og at de ikke har lademulighet.

 

Og jo, en må kun endre på kursen. En må ha jordfeilbryter type b og dedikert kurs. Alt over 10A må enten kobles til ladeboks eller ibdustrikontankt. Så det er altså 10A på schuko, men en må fortsatt oppfylle andre krav til kursen om dette er ett fast ladepunkt.

 

Det sto ikke noe som helst om kun Norge i det innlegget jeg svarte på.. Det sto heller ikke noe om Norge i mitt innlegg. Så ikke engang start med det der.

 

Man må også ha overspenningsvern...  Men poenget er altså at du får ikke ladet 10A på en 10A kurs. Du får maks 8A over tid. Motstanden øker med varmen, (EDIT: og siden noen er ute etter billige poenger her, så må det visst tillegges at jeg da seff snakker om det som tilføres batteriet Strømmen øker seff med motstanden)

Endret av 2600RS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kildekritikken er til å grine av..

 

Men spøk til side. Gått litt fort i svingen på å montere den gummipakningen der xD

Det er jo ikke bare pakningen. Delene passer jo ikke sammen

Hvis du leser Redditinnlegget så er glippen fordi en gummipakning under ikke er satt skikkelig i sporet sitt. Eieren dytter den på plass og panseret sitter som det skal. Derav spøken om kildekritikk. Delene passer, men det er pga. En pakning som tar imot panseret under. Les tråden så ser du hvorfor den blir skjev. Blir også vist et bilde etter at det fikses her: https://lh3.googleusercontent.com/99HtbCvsrf8ivfDHIFW2yI2Edntoc1TpH-BQKAIEeI1zLLOs8UB1pWAGAYhy4zrBWppWJr0COnjttilInXYbong_VO9x1LyfUdly0gbuiZPRjVSGzMp4rXdxxivBRxmC05aWtQSGWu0=s1125-no

 

mao. Bildet som er vist øverst her er tatt helt ut av sin kontekst.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge moderatorene er innlegget ditt et soleklart regelbrudd, så det avstår jeg fra å kommentere

Det er ikke noe galt med å ikke være teknisk anlagt.

 

Og om det jeg skrev var litt for kryptisk - en lader kan sees på som en regulert strømforsyning som trekker et visst antall ampere, uansett, så fremt spenningen er over en viss terskel. Om det skulle være varmgang ved lading på 10A vil spenningen ved laderen falle, inntil den faller under terskelen, og strømtrekket vil da svært raskt falle til 0A.

Lenke til kommentar

 

I følge moderatorene er innlegget ditt et soleklart regelbrudd, så det avstår jeg fra å kommentere

Det er ikke noe galt med å ikke være teknisk anlagt.

 

Og om det jeg skrev var litt for kryptisk - en lader kan sees på som en regulert strømforsyning som trekker et visst antall ampere, uansett, så fremt spenningen er over en viss terskel. Om det skulle være varmgang ved lading på 10A vil spenningen ved laderen falle, inntil den faller under terskelen, og strømtrekket vil da svært raskt falle til 0A.

 

Nei, det er tydelig det. Men det er galt å si at TU ikke er for meg..

 

Ikke at jeg bryr meg. Men siden vi da er på TU så trodde jeg faktisk ikke at jeg trengte å forklare hva som skjer når motstanden øker i en kurs som er sikret med en 10A og denne kursen allerede belastes med 10A...

 

Men der tok jeg altså feil... En kurs på 10A som belastes med 10 A i mange timer vil utvikle varme.Denne varmen gjør at motstanden i kretsen øker. I følge ohms lov vil da også strømmen øke. Da kommer vi over 10A, og resultatet blir at sikringen ryker og vi får ingen lading.

 

DERFOR får man ikke ladet med mer enn 8A på en 10A kurs.

 

Håper dette ikke ble for teknisk.................

 

Og innlegget ditt var overhodet ikke kryptisk. Man kan kalle det mye, men ikke kryptisk. Jeg vet hvordan en lader fungerer

Endret av 2600RS
Lenke til kommentar

Redd for at du tar feil her. Så lenge spenning er konstant vil strømmen avta med økende motstand. Ohms lov sier at u= r*i

Det betyr at i er spenning delt på motstand. Det som gjør at lading kan bli mindre er at strømmen synker. Da vil effekt som er strøm ganger spenning synke.

 

Det som også skjer er at sikring ikke tåler 10a kontinuerlig og da må strøm begrenses.

Lenke til kommentar

Redd for at du tar feil her. Så lenge spenning er konstant vil strømmen avta med økende motstand. Ohms lov sier at u= r*i

Det betyr at i er spenning delt på motstand. Det som gjør at lading kan bli mindre er at strømmen synker. Da vil effekt som er strøm ganger spenning synke.

La meg forsøke å forklare det på en annen måte igjen. Laderen regulerer strømmen, slik at denne er akkurat som innstilt. Om det blir varmgang, så vil motstanden til laderen falle, slik at totalmotstanden i kretsen holdes på nøyaktig samme verdi.

 

Men det stemmer at laderen får mindre effekt, ettersom kretsen blir varmere. Det blir en spenningsdeling med laderens motstand og motstanden i ledningsnettet. Ettersom motstanden i ledningsnettet øker ligger mindre og mindre av spenningen over laderen. Altså det kan hende laderen begynner med å se 225V x 10A = 2,25 kW, og så ettersom det blir varmgang kan dette falle til f.eks 215V x 10A = 2,15 kW.

 

Det som også skjer er at sikring ikke tåler 10a kontinuerlig og da må strøm begrenses.

Om en 10A sikring ikke tåler 10A, så er den defekt. Den *skal* tåle 10A konstant, og vil typisk løse ut først ved 12-15A over 1 time. (Eller enda høyere strøm over mindre tid.) Hvor mye som kreves for at sikringen løses ut er beskrevet av I2-verdien.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men der tok jeg altså feil... En kurs på 10A som belastes med 10 A i mange timer vil utvikle varme.Denne varmen gjør at motstanden i kretsen øker. I følge ohms lov vil da også strømmen øke. Da kommer vi over 10A, og resultatet blir at sikringen ryker og vi får ingen lading.

 

DERFOR får man ikke ladet med mer enn 8A på en 10A kurs.

Du må bruke en annen ohms lov enn den jeg kjenner til. (Visste egentlig ikke at han hadde flere.)

 

Med økt motstand *faller* strømmen. Et par eksempler:

 

230V / 23 ohm = 10A

230V / 25 ohm = 9,2A

 

Men dette har ingen betydning så lenge laderen regulerer strømmen til å bli akkurat 10A. Uansett hvordan motstanden i nettet endrer seg, og uansett hvilke spenningsvariasjoner man har på nettspenningen, så vil laderen regulere sin interne motstand for å holde strømtrekket på nøyaktig 10A, innenfor det spenningsområdet den er designet for.

Lenke til kommentar

Ohms lov gjelder uansett. Om motstand i krets øker og strøm skal holdes konstant må spenning økes. Faller spenning over en krets synker strøm

 

Tror vi snakker om en lader her. Ohms lov gjelder men det er to kretser. Kretsen som lader batteri må kunne regulere spenning for å kontrollere lading. Kretsen som leverer strøm til laderen er vekselstrøm. At moderne sikringer tåler mye mere enn påstemplet verdi har jeg ikke merket.

Lenke til kommentar

Ohms lov gjelder uansett. Om motstand i krets øker og strøm skal holdes konstant må spenning økes. Faller spenning over en krets synker strøm

Enig i det. Men om motstanden faller ett sted i kretsen og motstanden øker ett annet sted i kretsen, slik at totalmotstanden er lik, så holdes også strømmen lik med samme spenning.

 

Tror vi snakker om en lader her. Ohms lov gjelder men det er to kretser. Kretsen som lader batteri må kunne regulere spenning for å kontrollere lading. Kretsen som leverer strøm til laderen er vekselstrøm.

Ja. Jeg sier laderen regulerer sin indre motstand, men dette er egentlig ikke helt riktig. Det laderen regulerer er spenningen på utgangen. Ved å tilføre en spenning til batteriet som er høyere enn batterispenningen, så tilføres effekt. Jo mer man øker spenningen over batterispenningen, jo mer effekt tilføres, og jo lavere blir motstanden til laderen, sett fra nettets side. Spenningen reguleres akkurat så mye over batterispenningen at strømtrekket fra nettet blir akkurat som innstilt.

 

At moderne sikringer tåler mye mere enn påstemplet verdi har jeg ikke merket.

Hva du har merket vet jeg ikke, men det er sånn det fungerer. Og ikke bare når det gjelder moderne sikringer, det gjelder skrusikringer også.

 

En enkel måte å prøve ut dette er f.eks å ha en elbillader med justerbar strøm, og så sette ladingen til noen ampere over sikringens verdi. Det fungerer som regel bra, i en stund. (Dette kan så klart ikke anbefales, og er vel ikke direkte lov. Om det skulle begynne å brenne, så er det nok ikke populært at du har skrudd opp strømmen over sikringens verdi med viten og vilje.)

Lenke til kommentar

 

 

 

Det sto ikke noe som helst om kun Norge i det innlegget jeg svarte på.. Det sto heller ikke noe om Norge i mitt innlegg. Så ikke engang start med det der.

 

Man må også ha overspenningsvern...  Men poenget er altså at du får ikke ladet 10A på en 10A kurs. Du får maks 8A over tid. Motstanden øker med varmen, (EDIT: og siden noen er ute etter billige poenger her, så må det visst tillegges at jeg da seff snakker om det som tilføres batteriet Strømmen øker seff med motstanden)

 

 

Ja, det var en antakelse fra min side. Beklager det, men du må gjerne vise til at dette gjelder for hele verden da. 

 

Nei, det er ett generelt krav for installasjonen, ikke kursen til bilen. Nei, du får legge opp en 10A kurs til ett schuko stikk. Det anbefales dog alltid å ikke laste kurser mer enn 80%. Men dette er kun en anbefaling. Forøvrig ser jeg ikke poenget med å diskutere dette, man må gjøre endringer på kursen men den trenger ikke være astronomisk dyr. Min kurs har 2000 kroner verdt av deler, da la jeg opp en helt ny kurs. 

Lenke til kommentar

 

Men der tok jeg altså feil... En kurs på 10A som belastes med 10 A i mange timer vil utvikle varme.Denne varmen gjør at motstanden i kretsen øker. I følge ohms lov vil da også strømmen øke. Da kommer vi over 10A, og resultatet blir at sikringen ryker og vi får ingen lading.

 

DERFOR får man ikke ladet med mer enn 8A på en 10A kurs.

Du må bruke en annen ohms lov enn den jeg kjenner til. (Visste egentlig ikke at han hadde flere.)

 

Med økt motstand *faller* strømmen. Et par eksempler:

 

230V / 23 ohm = 10A

230V / 25 ohm = 9,2A

 

Men dette har ingen betydning så lenge laderen regulerer strømmen til å bli akkurat 10A. Uansett hvordan motstanden i nettet endrer seg, og uansett hvilke spenningsvariasjoner man har på nettspenningen, så vil laderen regulere sin interne motstand for å holde strømtrekket på nøyaktig 10A, innenfor det spenningsområdet den er designet for.

 

:D..Laderen regulerer ikke noe som helst på kretsen før laderen, det er uteffekten den regulerer... Så med mindre du kobler laderen rett på sikringsskapet så har det altså ingen betydning.

 

Å blande inn påstander om en annen ohms lov forteller nok mest om at du ikke har forstått det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det sto ikke noe som helst om kun Norge i det innlegget jeg svarte på.. Det sto heller ikke noe om Norge i mitt innlegg. Så ikke engang start med det der.

 

Man må også ha overspenningsvern...  Men poenget er altså at du får ikke ladet 10A på en 10A kurs. Du får maks 8A over tid. Motstanden øker med varmen, (EDIT: og siden noen er ute etter billige poenger her, så må det visst tillegges at jeg da seff snakker om det som tilføres batteriet Strømmen øker seff med motstanden)

 

 

Ja, det var en antakelse fra min side. Beklager det, men du må gjerne vise til at dette gjelder for hele verden da. 

 

Nei, det er ett generelt krav for installasjonen, ikke kursen til bilen. Nei, du får legge opp en 10A kurs til ett schuko stikk. Det anbefales dog alltid å ikke laste kurser mer enn 80%. Men dette er kun en anbefaling. Forøvrig ser jeg ikke poenget med å diskutere dette, man må gjøre endringer på kursen men den trenger ikke være astronomisk dyr. Min kurs har 2000 kroner verdt av deler, da la jeg opp en helt ny kurs. 

 

Hvor mye er 80% av 10A da?

 

Elektrikeren tok altså ikke betalt for installasjonen hos deg.........  Apropos poeng

Lenke til kommentar

Hvor mye er 80% av 10A da?

 

 

Elektrikeren tok altså ikke betalt for installasjonen hos deg.........  Apropos poeng

 

 

Ja, det er en anbefaling. Ikke en begrensning. Begrensningen er 10A ved schuko. Bytt til industri og en kan ha mer, men igjen så anbefales det ikke å belaste mer en 80%.

 

Nei, for det var meg. Hadde vell blitt dobbelt +/- med arbeid og kjøring. Hadde jeg oppgradert en kurs hadde det blitt enda mindre arbeid. Så altså kun ett par måneder med drivstoff, for ikke å snakke om andre besparelser. 

Lenke til kommentar

Interessant dette, håper det kommer en konklusjon til slutt.

 

Prøver å dele det opp for å forstå det bedre selv.

 

3 situasjoner (meget forenkket):

 

1.kursen er kald:

Sikring leverer 250V 10A.

0V 10A over kabler i huset.

50V 10A over lader.

200V 10A over batteri. (Lader med 10A 2000W).

 

2.kursen er blitt varm:

Sikring leverer 250V 10A.

50V 10A over kabler i huset.

0V 10A over lader.

200V 10A over batteri. (Lader med 10A 2000W).

 

3.kursen er meget varm:

Sikring leverer 250V 10A.

100V 10A over kabler i huset.

0V 10A over lader.

150V 10A over batteri. (Lader med 10A 1500W).

 

I alle tilfeller lades det med 10A, men ladeeffekten endres pga spenning som når lader.

 

Det virker som U0RPREN6 og 2600RS har bedre forståelse rundt faget enn Salvesen og Espen Hugaas Andersen på grunnlag av min forklaring over.

 

 

Avgjørelsen ligger vel i om en 10A sikring/kurs tåler 10A over en lengre periode?

Lenke til kommentar

 

I alle tilfeller lades det med 10A, men ladeeffekten endres pga spenning som når lader.

 

Det virker som U0RPREN6 og 2600RS har bedre forståelse rundt faget enn Salvesen og Espen Hugaas Andersen på grunnlag av min forklaring over.

 

 

Avgjørelsen ligger vel i om en 10A sikring/kurs tåler 10A over en lengre periode?

 

Som sagt, det er ikke anbefalt å belaste kurser mer enn 80% som ett generelt grunnlag. 

 

En sikring tåler langt mer enn merkestrøm, også over tid. Dette kan en en se ut i fra karakteristikken til sikringen. 

Lenke til kommentar

Som sagt. Det begrenser seg selv.  Og industrikontakt er altså ikke noe de fleste har det heller..

 

Poenget er at det er liten vits i å argumentere hva du betalte for delene.. Mn det er nok en stund siden du har brukt en elektriker, for den summen du prater om dekker ikke oppmøte engang

Lenke til kommentar

Interessant dette, håper det kommer en konklusjon til slutt.

 

Prøver å dele det opp for å forstå det bedre selv.

 

3 situasjoner (meget forenkket):

 

1.kursen er kald:

Sikring leverer 250V 10A.

0V 10A over kabler i huset.

50V 10A over lader.

200V 10A over batteri. (Lader med 10A 2000W).

 

2.kursen er blitt varm:

Sikring leverer 250V 10A.

50V 10A over kabler i huset.

0V 10A over lader.

200V 10A over batteri. (Lader med 10A 2000W).

 

3.kursen er meget varm:

Sikring leverer 250V 10A.

100V 10A over kabler i huset.

0V 10A over lader.

150V 10A over batteri. (Lader med 10A 1500W).

 

I alle tilfeller lades det med 10A, men ladeeffekten endres pga spenning som når lader.

Det blir litt tullete å si at noe ligger over batteriet. Husk at batteriet lades med 300-400V DC. Utviklingen vil være mer slik:

 

1.kursen er kald:

Sikring leverer 230V 10A.

5V 10A over kabler i huset.

225V 10A over lader. (Lader med 2,25 kW, batteriet mottar 350V 5,14A 1,8 kW.)

 

2.kursen er blitt varm:

Sikring leverer 230V 10A.

10V 10A over kabler i huset.

220V 10A over lader. (Lader med 2,2W, batteriet mottar 360V 4,89A, 1,76kW.)

 

3.kursen er meget varm:

Sikring leverer 230V 10A.

30V 10A over kabler i huset.

200V 10A over lader. (Lader med 2 kW, batteriet mottar 365V 4,38A 1,6kW.)

 

Blir det særlig varmere enn at det ligger 30V over kablingen, så har det trolig allerede tatt fyr. Laderen vil også som regel detektere at spenningsfallet er unormalt og avslutte lading.

 

Avgjørelsen ligger vel i om en 10A sikring/kurs tåler 10A over en lengre periode?

Det gjør den. Per definisjon. Om en 10A sikring kun tålte 8A så hadde det vært en 8A sikring.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...