CaZpeR Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/7v0ubg/worst_misalignment_on_our_car_hope_they_fix_it/ Kvalitetskontrollen er til å grine av.. https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/7v0ubg/_/dtoytf4 Kildekritikken er til å grine av.. Men spøk til side. Gått litt fort i svingen på å montere den gummipakningen der xD Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Det er en fin teori, men de scorer altså så og si helt sist. Forøvrig ganske fordomsfullt også, men det er nå så.Alt er enkelt i din verden...Husk også prisforskjellen på disse. Hva tror du en fossil Kia av minste sort med svakeste motor egentlig koster, uten dette landets vanvittige avgifter på fossile biler? Biler generelt er BILLIGE helt til avgifter og slikt legges til. Man må evne å se markedet utenfor Norge og situasjonen der. I andre land ser man omtrent ikke elektriske biler, de er alt, alt for dyre og med begrenset bruksområde. Enkelt? Jeg refererer til tall og fakta, ikke teorier. Klart det er differanser og nyanser, men tallene sier fortsatt det samme. De havner på bunn. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Når jeg tenker meg om har vi en kia som leiebil her i Italia nå, helt ny(gått 300km). Skal sjekke hvor "bra" den egentlig er i morgen ift det som tas opp her. En econobox av rimeligste sort? Leiebiler, spesielt i Sør-Europa, er som oftest kjipe greier. Nei, det er en sportage eller hva de heter. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Hvor mye har de fått betalt fra big oil er vel interessantBlir glippene mellom panelene mindre av det?Om det kun skorter litt på en justering av paneler under monteringen, så er det svært lite å snakke om. Særlig når vi vet at det leveres bedre .så dette er ikke et varig fenomen.Den har i allefall ikke så dårlig kvalitet på drivverket, at det kakler, ryker ,kaster bort 2/3 av tilført energi, og lukter vondt, både under fylling og bruk, slik det er for fossilbiler. Som vi ser av rapporten såer det ikke bare det det skortetr på akkurat... Og hvordan ting fungerer har overhodet ingen ting med kvalitet å gjøre... Et batteri til en elbil kan koste flere hundre tusen (jeg har sjekket pris i Norge), og varer kun 30 mil. DET må være elendig kvalititet det. Hvis vi skal bruke dine høyst særegne preferanser.. Prøv i det minste å sammenligne med en bil fra samme årtusen neste gang. Bilen min hverken kakler, ryker, kaster bort 75% av energien eller lukter vondt den.... MEn så er den fra dette årtusenet, det er ikke en Scania Vabis 110 fra 70 tallet... Påstandene dine blir som å si at alle elbiler går like langt som en Buddy Som oftest argumenteres det med egenskaper, ikke langt unna Buddy når dere prater, uten å ha erfart bruken av elbil. Går ut ifra at kjenner til hvor stor utnyttelsesgrad motor o* drivverk i en fossilbil har? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Samme forskjell som på kvalitet med Tesla med tanke på at det ser og virker som en bil av høy kvalitet, og at den faktisk er bygget veldig bra og har få feil. Hadde det bare vært sant så. Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Hvor mye har de fått betalt fra big oil er vel interessantBlir glippene mellom panelene mindre av det? Om det kun skorter litt på en justering av paneler under monteringen, så er det svært lite å snakke om. Særlig når vi vet at det leveres bedre .så dette er ikke et varig fenomen. Den har i allefall ikke så dårlig kvalitet på drivverket, at det kakler, ryker ,kaster bort 2/3 av tilført energi, og lukter vondt, både under fylling og bruk, slik det er for fossilbiler. Hvis vi skal bruke dine høyst særegne preferanser.. Prøv i det minste å sammenligne med en bil fra samme årtusen neste gang. Bilen min hverken kakler, ryker, kaster bort 75% av energien eller lukter vondt den.... MEn så er den fra dette årtusenet, det er ikke en Scania Vabis 110 fra 70 tallet Tror ikke scania brukte vabis på 70 tallet. Motorene den gangen hadde sfc på under 200g/kwh. Så virkningsgrad var på samme nivå som i dag. Det er forresten få som oppgir virkningsgrader på nye diesel motorer. Få lager motorer med under 190g/kwh. Stemmer, VAbis var med til 68. "Bensinmotoren har en virkningsgrad på ca 25 prosent, det vil si hvor stor del av den produserte energien som utnyttes. Til sammenligning har dieselmotoren en virkningsgrad som er vesentlig høyere, opp mot 38-42 prosent, ifølge Andreas Tallberg, Harald A. Møller, Volkswagen teknikk." Dette var i 2006. Som vi ser er det langt unna påstanden om to tredjedeler Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Hvor mye har de fått betalt fra big oil er vel interessantBlir glippene mellom panelene mindre av det?Om det kun skorter litt på en justering av paneler under monteringen, så er det svært lite å snakke om. Særlig når vi vet at det leveres bedre .så dette er ikke et varig fenomen.Den har i allefall ikke så dårlig kvalitet på drivverket, at det kakler, ryker ,kaster bort 2/3 av tilført energi, og lukter vondt, både under fylling og bruk, slik det er for fossilbiler. Som vi ser av rapporten såer det ikke bare det det skortetr på akkurat... Og hvordan ting fungerer har overhodet ingen ting med kvalitet å gjøre... Et batteri til en elbil kan koste flere hundre tusen (jeg har sjekket pris i Norge), og varer kun 30 mil. DET må være elendig kvalititet det. Hvis vi skal bruke dine høyst særegne preferanser.. Prøv i det minste å sammenligne med en bil fra samme årtusen neste gang. Bilen min hverken kakler, ryker, kaster bort 75% av energien eller lukter vondt den.... MEn så er den fra dette årtusenet, det er ikke en Scania Vabis 110 fra 70 tallet... Påstandene dine blir som å si at alle elbiler går like langt som en Buddy Som oftest argumenteres det med egenskaper, ikke langt unna Buddy når dere prater, uten å ha erfart bruken av elbil. Går ut ifra at kjenner til hvor stor utnyttelsesgrad motor o* drivverk i en fossilbil har? Hvem vi? Jeg har aldri gjort det. Alikevel bruker du argumenter som tilhører en Merdcedes 220D 1971.... "Bensinmotoren har en virkningsgrad på ca 25 prosent, det vil si hvor stor del av den produserte energien som utnyttes. Til sammenligning har dieselmotoren en virkningsgrad som er vesentlig høyere, opp mot 38-42 prosent, ifølge Andreas Tallberg, Harald A. Møller, Volkswagen teknikk." Det er 12 år siden han sa dette.... Og ja, etter å ha jobbet på bilverksted siden 1996 og med klarering for å skru på elbiler er nok erfaringen med begge deler fullt på høyde med, etter argumentene dine å dømme, din ihvertfall 1 Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/7v0ubg/worst_misalignment_on_our_car_hope_they_fix_it/ Kvalitetskontrollen er til å grine av.. https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/7v0ubg/_/dtoytf4 Kildekritikken er til å grine av.. Men spøk til side. Gått litt fort i svingen på å montere den gummipakningen der xD Det er jo ikke bare pakningen. Delene passer jo ikke sammen 1 Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Varer kun 30 mil, den må du nesten utdype. Blir som å si at bensintanken din kun varer 50 mil også. Hvis du setter svaret i relasjon til hva jeg svarte på så trengs det ingen utdypning Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Hvor mye har de fått betalt fra big oil er vel interessantBlir glippene mellom panelene mindre av det?Om det kun skorter litt på en justering av paneler under monteringen, så er det svært lite å snakke om. Særlig når vi vet at det leveres bedre .så dette er ikke et varig fenomen.Den har i allefall ikke så dårlig kvalitet på drivverket, at det kakler, ryker ,kaster bort 2/3 av tilført energi, og lukter vondt, både under fylling og bruk, slik det er for fossilbiler. Som vi ser av rapporten såer det ikke bare det det skortetr på akkurat... Og hvordan ting fungerer har overhodet ingen ting med kvalitet å gjøre... Et batteri til en elbil kan koste flere hundre tusen (jeg har sjekket pris i Norge), og varer kun 30 mil. DET må være elendig kvalititet det. Hvis vi skal bruke dine høyst særegne preferanser.. Prøv i det minste å sammenligne med en bil fra samme årtusen neste gang. Bilen min hverken kakler, ryker, kaster bort 75% av energien eller lukter vondt den.... MEn så er den fra dette årtusenet, det er ikke en Scania Vabis 110 fra 70 tallet... Påstandene dine blir som å si at alle elbiler går like langt som en Buddy Først av alt, så må du lære deg den enkle forskjellen på batteriets varighet, og varigheten på energien so mer lagret der. Forsvinner dieseltanken din når den er tom?? Dernest, så er batteriprisene på vei ned, og vil være langt billigere, lenge før altså batteriet er kaputt. Energien som blir brukt, koster ca en tidel av prisen, så når den tid kommer, har det betalt seg godt og vel... om hele, og ikke kun enkelte celler må byttes. Og det koster ikke flere hundre tusen. Prisen er pr kWh er gjennomsnittlig 230$/kWh. Med 100kWh batteri ,blir det 230.000. Det er en del penger, men langt i fra «flere hundre tusen. http://www.side3.no/motor/tidligere-teslasjefer-bygger-egen-gigafactory---vil-halvere-batteriprisen-i-elbiler/3423320312.html Før det igjen så tror jeg du bør sette svarene i relasjon til det jeg svarte på, nemlig ditt innlegg som blandet kvalitet med konstruksjon. Og kom med argumenter som passer på en sugediesel fra 70 tallet. Da gjorde jeg det samme med elbilbatteriet Da skulle det være oppklart 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Man skal i alle fall ha god tid når man har en slik bil.Fyllte opp tanken i dag på en stasjon som har 6 tesla ladestasjoner. Alle var okkupert og 4 teslaer stod i kø for lading. Snakk om tidsfordriv. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Man skal i alle fall ha god tid når man har en slik bil.Fyllte opp tanken i dag på en stasjon som har 6 tesla ladestasjoner. Alle var okkupert og 4 teslaer stod i kø for lading. Snakk om tidsfordriv. Dette er ikke "hverdagen" for de aller fleste, de fyller hjemme. I tillegg kan en bruke en 50kW stasjon osv. Muligheten er mange, men noen venter for å spare noen kroner eller pga de rett og slett må. Men for de aller fleste tar lading mindre tid enn å fylle fossilt drivstoff, meg selv inkludert. Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 (endret) Man skal i alle fall ha god tid når man har en slik bil.Fyllte opp tanken i dag på en stasjon som har 6 tesla ladestasjoner. Alle var okkupert og 4 teslaer stod i kø for lading. Snakk om tidsfordriv. Dette er ikke "hverdagen" for de aller fleste, de fyller hjemme. I tillegg kan en bruke en 50kW stasjon osv. Muligheten er mange, men noen venter for å spare noen kroner eller pga de rett og slett må. Men for de aller fleste tar lading mindre tid enn å fylle fossilt drivstoff, meg selv inkludert. Sikkert helt tilfeldig at det sto så mange i kø.......... Men det vil være hverdagen for de aller fleste hvis alle skal kjøre elbil. For de aller fleste har ikke lademulighet hjemme. De få som har kjøpt elbil har vanligvis den muligheten, men det ekskluderer veldig mange fra å kjøpe elbil. Og å få lademulighet hjemme som er lovlig for over 8A krever en installasjon som koster det samme som 1000-1500 liter drivstoff, dvs ca to års forbruk Endret 12. februar 2018 av 2600RS 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Man skal i alle fall ha god tid når man har en slik bil.Fyllte opp tanken i dag på en stasjon som har 6 tesla ladestasjoner. Alle var okkupert og 4 teslaer stod i kø for lading. Snakk om tidsfordriv. Åsane? Det er trolig den superladestasjonen i Europa der kapasiteten er mest sprengt. Det er masse folk som kjører dit fra Bergen for å lade pga gratis strøm, noe som er helt tullete. Man tjener kanskje 50 kr/time. Men nå er den heldigvis ganske unødvendig. Man kan bare lade i Voss i stedet. Eller Nordheimsund, Aksdal eller Lavik, utifra hvilken retning man skal. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Man skal i alle fall ha god tid når man har en slik bil.Fyllte opp tanken i dag på en stasjon som har 6 tesla ladestasjoner. Alle var okkupert og 4 teslaer stod i kø for lading. Snakk om tidsfordriv. Dette er ikke "hverdagen" for de aller fleste, de fyller hjemme. I tillegg kan en bruke en 50kW stasjon osv. Muligheten er mange, men noen venter for å spare noen kroner eller pga de rett og slett må. Men for de aller fleste tar lading mindre tid enn å fylle fossilt drivstoff, meg selv inkludert. Sikkert helt tilfeldig at det sto så mange i kø.......... Men det vil være hverdagen for de aller fleste hvis alle skal kjøre elbil. For de aller fleste har ikke lademulighet hjemme. De få som har kjøpt elbil har vanligvis den muligheten, men det ekskluderer veldig mange fra å kjøpe elbil. Og å få lademulighet hjemme som er lovlig for over 8A krever en installasjon som koster det samme som 1000-1500 liter drivstoff, dvs ca to års forbruk Din første påstand er at dette ikke er mulig for de fleste, det stemmer ikke. Ja, en må gjøre endring på kursen men det trenger ikke koste så mye. 8A er det dog ikke noe unntak for, så vet ikke helt hvor du har det fra. Men at de aller fleste må gjøre endringer på eksisterende kurser, eller legge ut nye er helt sant. Ingen tvil om det. Og ja, det er noen plasser som har veldig mye kø på ladestasjonene, ingen tvil om det. Men de aller fleste har godt med plass. Som i mitt område, på vestlandet. Fortum sine, er dog somregel godt opptatt da de bygger så lite på hver plass, beklageligvis. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Man skal i alle fall ha god tid når man har en slik bil.Fyllte opp tanken i dag på en stasjon som har 6 tesla ladestasjoner. Alle var okkupert og 4 teslaer stod i kø for lading. Snakk om tidsfordriv. Åsane? Det er trolig den superladestasjonen i Europa der kapasiteten er mest sprengt. Det er masse folk som kjører dit fra Bergen for å lade pga gratis strøm, noe som er helt tullete. Man tjener kanskje 50 kr/time.Men nå er den heldigvis ganske unødvendig. Man kan bare lade i Voss i stedet. Eller Nordheimsund, Aksdal eller Lavik, utifra hvilken retning man skal. Det var i åsane ja. Selvfølgelig kan man kjøre til voss eller norheimsund. Det tar bare et par timer tur retur. Pluss at batteriet har mistet litt av kapasiteten når du er tilbake til bergen etter 100 km. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Det var i åsane ja. Selvfølgelig kan man kjøre til voss eller norheimsund. Det tar bare et par timer tur retur. Pluss at batteriet har mistet litt av kapasiteten når du er tilbake til bergen etter 100 km.Superladerne er bare for langturene. 90+% av tiden lader man hjemme. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Man skal i alle fall ha god tid når man har en slik bil.Fyllte opp tanken i dag på en stasjon som har 6 tesla ladestasjoner. Alle var okkupert og 4 teslaer stod i kø for lading. Snakk om tidsfordriv. Åsane? Det er trolig den superladestasjonen i Europa der kapasiteten er mest sprengt. Det er masse folk som kjører dit fra Bergen for å lade pga gratis strøm, noe som er helt tullete. Man tjener kanskje 50 kr/time.Men nå er den heldigvis ganske unødvendig. Man kan bare lade i Voss i stedet. Eller Nordheimsund, Aksdal eller Lavik, utifra hvilken retning man skal. Det var i åsane ja. Selvfølgelig kan man kjøre til voss eller norheimsund. Det tar bare et par timer tur retur. Pluss at batteriet har mistet litt av kapasiteten når du er tilbake til bergen etter 100 km. Du forklarer jo hele problemstillingen selv, disse laderne er ikke laget for lading i hverdagen. Men folk bruker de slik, og defor er det kø/dårlig kapasitet. Disse laderne er laget for folk som er på lengre turer, og trenger å lade på veien. Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Man skal i alle fall ha god tid når man har en slik bil.Fyllte opp tanken i dag på en stasjon som har 6 tesla ladestasjoner. Alle var okkupert og 4 teslaer stod i kø for lading. Snakk om tidsfordriv. Dette er ikke "hverdagen" for de aller fleste, de fyller hjemme. I tillegg kan en bruke en 50kW stasjon osv. Muligheten er mange, men noen venter for å spare noen kroner eller pga de rett og slett må. Men for de aller fleste tar lading mindre tid enn å fylle fossilt drivstoff, meg selv inkludert. Sikkert helt tilfeldig at det sto så mange i kø.......... Men det vil være hverdagen for de aller fleste hvis alle skal kjøre elbil. For de aller fleste har ikke lademulighet hjemme. De få som har kjøpt elbil har vanligvis den muligheten, men det ekskluderer veldig mange fra å kjøpe elbil. Og å få lademulighet hjemme som er lovlig for over 8A krever en installasjon som koster det samme som 1000-1500 liter drivstoff, dvs ca to års forbruk Din første påstand er at dette ikke er mulig for de fleste, det stemmer ikke. Ja, en må gjøre endring på kursen men det trenger ikke koste så mye. 8A er det dog ikke noe unntak for, så vet ikke helt hvor du har det fra. Men at de aller fleste må gjøre endringer på eksisterende kurser, eller legge ut nye er helt sant. Ingen tvil om det. Og ja, det er noen plasser som har veldig mye kø på ladestasjonene, ingen tvil om det. Men de aller fleste har godt med plass. Som i mitt område, på vestlandet. Fortum sine, er dog somregel godt opptatt da de bygger så lite på hver plass, beklageligvis. Jeg hadde ikke sagt det hvis det ikke stemte. De fleste bor i blokk uten lademulighet. Jeg har ikke sagt noe om noe unntak for 8A, men det er det du får ladet med en vanlig stikkontakt. Legg gjerne ut en link til noen som setter opp en ladestasjon billigere enn det jeg sier.... For skal man lade mer lovlig er det ikke bare kursen man må endre http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Du forklarer jo hele problemstillingen selv, disse laderne er ikke laget for lading i hverdagen. Men folk bruker de slik, og defor er det kø/dårlig kapasitet. Disse laderne er laget for folk som er på lengre turer, og trenger å lade på veien.Jepp. Kan nevnes at Tesla er i startfasen av å rulle ut såkalte "urban superchargers". Det vil nok bli vanligere ettersom gratis ubegrenset superlading fases ut. https://electrek.co/2018/02/02/tesla-new-urban-supercharger-station-chicago-suburb/ Det er rett og slett en nødvendighet at de som må hurtiglade i hverdagen betaler for det de lader. Ellers vil man få store problemer med kapasitet, nesten uansett hva man gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå