Gå til innhold

Slakter Tesla Model 3: Som en Kia fra 90-tallet


Anbefalte innlegg

 

 

Hvor mye har de fått betalt fra big oil er vel interessant

Blir glippene mellom panelene mindre av det?

Om det kun skorter litt på en justering av paneler under monteringen, så er det svært lite å snakke om. Særlig når vi vet at det leveres bedre .så dette er ikke et varig fenomen.

Den har i allefall ikke så dårlig kvalitet på drivverket, at det kakler, ryker ,kaster bort 2/3 av tilført energi, og lukter vondt, både under fylling og bruk, slik det er for fossilbiler.

 

Som vi ser av rapporten såer det ikke bare det det skortetr på akkurat...  Og hvordan ting fungerer har overhodet ingen ting med kvalitet å gjøre... Et batteri til en elbil kan koste flere hundre tusen (jeg har sjekket pris i Norge), og varer kun 30 mil. DET må være elendig kvalititet det.

 

Hvis vi skal bruke dine høyst særegne preferanser.. Prøv i det minste å sammenligne med en bil fra samme årtusen neste gang. Bilen min hverken kakler, ryker, kaster bort 75% av energien eller lukter vondt den.... MEn så er den fra dette årtusenet, det er ikke en Scania Vabis 110 fra 70 tallet...

 

Påstandene dine blir som å si at alle elbiler går like langt som en Buddy

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Kia/Hyundai og Toyota har bedre og finere modeller på hjemmemarkedet enn det de selger i Europa. I Europa så lever de av å selge rimelige biler til en bra pris, men som fortsatt er veldig gode. En dyr tysk bil vil jo ha mer avansert motor, bedre interiør og all slags, men de er ikke bedre laget på fabrikken. Spesielt Toyota er flinke på det.

 

Kia på 90-tallet var dårlig, fordi Korea på 90-tallet var mye fattigere enn nå. Biler følger levestandard.

 

 

Men Tesla er amerikansk bil, så da forventer du jo litt mer av kvaliteten.

 

Men som sagt over virker Tesla mer som et teknologiselskap enn bilselskap. Så får vi se hvordan det går mot de faktiske bilselskapene da. Jeg tror at hvis de eksisterende produsentene blir omtrent like flinke på ny teknologi, så vil det ikke være så mye ved bilen som gir grunn til å velge Tesla. Amerikanske biler selger jo ikke akkurat generelt bra i Europa.... Selv etter å ha tatt med seg hele Tysklands bilindustri, så har Tyskland helt klart overtatt USA, det sier jo ganske mye i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor mye har de fått betalt fra big oil er vel interessant

 

Blir glippene mellom panelene mindre av det?

Om det kun skorter litt på en justering av paneler under monteringen, så er det svært lite å snakke om. Særlig når vi vet at det leveres bedre .så dette er ikke et varig fenomen.

Den har i allefall ikke så dårlig kvalitet på drivverket, at det kakler, ryker ,kaster bort 2/3 av tilført energi, og lukter vondt, både under fylling og bruk, slik det er for fossilbiler.

 

Hvis vi skal bruke dine høyst særegne preferanser.. Prøv i det minste å sammenligne med en bil fra samme årtusen neste gang. Bilen min hverken kakler, ryker, kaster bort 75% av energien eller lukter vondt den.... MEn så er den fra dette årtusenet, det er ikke en Scania Vabis 110 fra 70 tallet

Tror ikke scania brukte vabis på 70 tallet. Motorene den gangen hadde sfc på under 200g/kwh. Så virkningsgrad var på samme nivå som i dag. Det er forresten få som oppgir virkningsgrader på nye diesel motorer. Få lager motorer med under 190g/kwh.

Lenke til kommentar

Men Tesla er amerikansk bil, så da forventer du jo litt mer av kvaliteten.

Eh, nei, hvorfor det?

Og som det snakkes om Kia og Hyundai her som eksempel. Flere av disse bilene som selges som Kia og Hyundai i Europa er laget og designet i Europa for det markedet. Andre modeller igjen kommer fra Korea. Kia og Hyundai i dag holder stort sett høy kvalitet og har lite feil. Lange garantier har de også. Kia har 7 år / 150 tusen km fabrikkgaranti mot produksjonsfeil. Hyundai har 5 år og ubegrenset km på bilen, samt 8 år og 200 tusen km på batteriet på elektriske kjøretøy

Lenke til kommentar

 

Men Tesla er amerikansk bil, så da forventer du jo litt mer av kvaliteten.

Eh, nei, hvorfor det?

Og som det snakkes om Kia og Hyundai her som eksempel. Flere av disse bilene som selges som Kia og Hyundai i Europa er laget og designet i Europa for det markedet. Andre modeller igjen kommer fra Korea. Kia og Hyundai i dag holder stort sett høy kvalitet og har lite feil. Lange garantier har de også. Kia har 7 år / 150 tusen km fabrikkgaranti mot produksjonsfeil. Hyundai har 5 år og ubegrenset km på bilen, samt 8 år og 200 tusen km på batteriet på elektriske kjøretøy

 

 

Tja:

 

https://www.dinside.no/motor/dette-er-bilene-vi-anser-har-best-kvalitet/68530918

 

Kundene gjenspeiler ikke dine meninger. 

Lenke til kommentar

Her tror jeg du kommer mer over på status og gamle fordommer mot enkelte merker.

Folk som kjøper Audi, MB, BMW osv er som regel mer interessert i biler og har større grunn til å skryte og snakke om bilen sin.

Kia og Hyundai er mer sånn: En bil, bare en bil. Den flytter deg fra A til B uten noe mer om og men og uten følelser og skryt. Det er ingenting entusiastisk med de, og folk føler ikke for å skryte av bilen når de har en Kia. Dette er folk som bare vil ha en bil og nytteverdien den gir. Statistisk sett har dyre biler langt flere feil enn billige, og det er jo litt logisk. Folk som kjøper dyre biler har gjerne et markeringsbehov (personlig erfaring) og snakker og skryter om denne bilen sin hele tiden, og vil derfor rangere den som topp. Billige biler har ikke denne kundegruppen, siden det bare er en bil. For å si det sånn: Kundegruppen på en Range Rover SV autobiography supercharged V8 og kundegruppen på en Kia Rio er radikalt forskjellige på så mange måter. Det ene er et statussymbol og brukes for å markere penger og eierens ego. Den andre brukes for å flytte personer fra A til B. Biler er så mangt i dag, mye mer enn du tror. Eieres opplevelse av bilene er ofte ikke noen god måte å finne ut av hvordan bilen egentlig er. Eiere av en amerikansk bil på fem bokstaver for eksempel, de har en kronisk trang til å fremheve bilens uovertruffenhet og kamuflere dens dårlige kvalitet og driftssikkerhet. Bilene går stadig i stykker men eierne dekker over og rater den som 10 av 10.

Lenke til kommentar

Her tror jeg du kommer mer over på status og gamle fordommer mot enkelte merker.

Folk som kjøper Audi, MB, BMW osv er som regel mer interessert i biler og har større grunn til å skryte og snakke om bilen sin.

Kia og Hyundai er mer sånn: En bil, bare en bil. Den flytter deg fra A til B uten noe mer om og men og uten følelser og skryt. Det er ingenting entusiastisk med de, og folk føler ikke for å skryte av bilen når de har en Kia. Dette er folk som bare vil ha en bil og nytteverdien den gir. Statistisk sett har dyre biler langt flere feil enn billige, og det er jo litt logisk. Folk som kjøper dyre biler har gjerne et markeringsbehov (personlig erfaring) og snakker og skryter om denne bilen sin hele tiden, og vil derfor rangere den som topp. Billige biler har ikke denne kundegruppen, siden det bare er en bil. For å si det sånn: Kundegruppen på en Range Rover SV autobiography supercharged V8 og kundegruppen på en Kia Rio er radikalt forskjellige på så mange måter. Det ene er et statussymbol og brukes for å markere penger og eierens ego. Den andre brukes for å flytte personer fra A til B. Biler er så mangt i dag, mye mer enn du tror. Eieres opplevelse av bilene er ofte ikke noen god måte å finne ut av hvordan bilen egentlig er. Eiere av en amerikansk bil på fem bokstaver for eksempel, de har en kronisk trang til å fremheve bilens uovertruffenhet og kamuflere dens dårlige kvalitet og driftssikkerhet. Bilene går stadig i stykker men eierne dekker over og rater den som 10 av 10.

 

Det er en fin teori, men de scorer altså så og si helt sist. Forøvrig ganske fordomsfullt også, men det er nå så. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor mye har de fått betalt fra big oil er vel interessant

Blir glippene mellom panelene mindre av det?
Om det kun skorter litt på en justering av paneler under monteringen, så er det svært lite å snakke om. Særlig når vi vet at det leveres bedre .så dette er ikke et varig fenomen.

Den har i allefall ikke så dårlig kvalitet på drivverket, at det kakler, ryker ,kaster bort 2/3 av tilført energi, og lukter vondt, både under fylling og bruk, slik det er for fossilbiler.

 

Som vi ser av rapporten såer det ikke bare det det skortetr på akkurat...  Og hvordan ting fungerer har overhodet ingen ting med kvalitet å gjøre... Et batteri til en elbil kan koste flere hundre tusen (jeg har sjekket pris i Norge), og varer kun 30 mil. DET må være elendig kvalititet det.

 

Hvis vi skal bruke dine høyst særegne preferanser.. Prøv i det minste å sammenligne med en bil fra samme årtusen neste gang. Bilen min hverken kakler, ryker, kaster bort 75% av energien eller lukter vondt den.... MEn så er den fra dette årtusenet, det er ikke en Scania Vabis 110 fra 70 tallet...

 

Påstandene dine blir som å si at alle elbiler går like langt som en Buddy

Først av alt, så må du lære deg den enkle forskjellen på batteriets varighet, og varigheten på energien so mer lagret der. Forsvinner dieseltanken din når den er tom??

 

Dernest, så er batteriprisene på vei ned, og vil være langt billigere, lenge før altså batteriet er kaputt. Energien som blir brukt, koster ca en tidel av prisen, så når den tid kommer, har det betalt seg godt og vel... om hele, og ikke kun enkelte celler må byttes. Og det koster ikke flere hundre tusen.

Prisen er pr kWh er gjennomsnittlig 230$/kWh. Med 100kWh batteri ,blir det 230.000. Det er en del penger, men langt i fra «flere hundre tusen.

 

http://www.side3.no/motor/tidligere-teslasjefer-bygger-egen-gigafactory---vil-halvere-batteriprisen-i-elbiler/3423320312.html

Lenke til kommentar

Hørte nettop om en som måtte bytte et dødt leaf batteri. Det kostet 90 000. Tror batteriprisen din er optimistisk. Uansett så må det være mulig å forsikre disse gullklumpene. Det skjer jo tross alt uhyre sjelden.

[/quote

 

Med garantitid på 8 år, og når det batteriet ble bytter, spiller jo en viss rolle. 24kWh til 90.000, så får vi vel anta at Nissans verkstedpriser ligger med, samt at dersom dette ble dekket av forsikring/ garanti, så skrives verkstedjobben med gaffel, sånn etter erfaring med det.

Lenke til kommentar

Det er en fin teori, men de scorer altså så og si helt sist. Forøvrig ganske fordomsfullt også, men det er nå så. 

Alt er enkelt i din verden...

Husk også prisforskjellen på disse. Hva tror du en fossil Kia av minste sort med svakeste motor egentlig koster, uten dette landets vanvittige avgifter på fossile biler? Biler generelt er BILLIGE helt til avgifter og slikt legges til. Man må evne å se markedet utenfor Norge og situasjonen der. I andre land ser man omtrent ikke elektriske biler, de er alt, alt for dyre og med begrenset bruksområde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er en fin teori, men de scorer altså så og si helt sist. Forøvrig ganske fordomsfullt også, men det er nå så. 

Alt er enkelt i din verden...

Husk også prisforskjellen på disse. Hva tror du en fossil Kia av minste sort med svakeste motor egentlig koster, uten dette landets vanvittige avgifter på fossile biler? Biler generelt er BILLIGE helt til avgifter og slikt legges til. Man må evne å se markedet utenfor Norge og situasjonen der. I andre land ser man omtrent ikke elektriske biler, de er alt, alt for dyre og med begrenset bruksområde.

Ja, pga lange serier, og ca 100 år med inntjening ,så har prisene blitt lave. Så får vi se hvor elbiler og batterier er..om ca 100 år ?

Lenke til kommentar

 

Men Tesla er amerikansk bil, så da forventer du jo litt mer av kvaliteten.

Eh, nei, hvorfor det?

Og som det snakkes om Kia og Hyundai her som eksempel. Flere av disse bilene som selges som Kia og Hyundai i Europa er laget og designet i Europa for det markedet. Andre modeller igjen kommer fra Korea. Kia og Hyundai i dag holder stort sett høy kvalitet og har lite feil. Lange garantier har de også. Kia har 7 år / 150 tusen km fabrikkgaranti mot produksjonsfeil. Hyundai har 5 år og ubegrenset km på bilen, samt 8 år og 200 tusen km på batteriet på elektriske kjøretøy

 

Tenkte ikke at amerikanske biler er så gode, men i konteksten av at KIA var dårlig på kvalitet når Korea var mye fattigere enn i dag, men etter de ble i-land så begynte de og å lage biler med skikkelig kvalitet. Så da burde en kunne forvente at USA skulle ha hatt veldig bra kvalitet.

Lenke til kommentar

 

Tja:

 

https://www.dinside.no/motor/dette-er-bilene-vi-anser-har-best-kvalitet/68530918

 

Kundene gjenspeiler ikke dine meninger. 

 

Det er jo faktisk en ubrukelig undersøkelse. Hva er god kvalitet?

 

Hvis du ser over her har vi en som mener Mercedes er en høyer kvalitets bil, fordi den har bedre motor, interiør osv. Og helt klart, en KIA til 1/5 av prisen til en Mercedes kan ikke måle seg. De selger ikke noe veldig dyre KIAer her til lands. Så det er et rimelig merke, et billigmerke. Tror du det er tilfeldig at Volvo pluss tyskerne topper listen? I Norge?

 

Den undersøkelsen handler ingenting om hva folk synes om byggekvalitet og feil ved bilen, det er ikke det som er etterspurt. Og i artikkelen så linkes det til en TEST ikke en undersøkelse som viser helt klart at KIA er et merke med lite feil.

 

KIA er kvalitet på måte at den er flink til å ta deg fra A til B dag etter dag i år etter år uten feil. Ikke at den skal føles som en høy kvalitets bil.

 

 

Samme forskjell som på kvalitet med Tesla med tanke på at det ser og virker som en bil av høy kvalitet, og at den faktisk er bygget veldig bra og har få feil. 

 

Og det er nå faktisk slik at dess finere og mer avansert du lager bilen, så skal det mye å holde den like bra som en bil som er enklere bygget. Det er som med tyske tanks mot soviet tanks. Tyskerne hadde sånn sett avanserte og gode tanks, men Soviet sine var enklere, hadde mindre feil og lettere å fikse. Du kan ikke bare måle "kvalitet" til en bil, og hvertfall ikke basert på folks følelser. Du må hvertfall spesifisere, og det er så åpenbart at du vil få veldig forskjellig resultat avhengig av hval and i Europa du spør. mens bilene er det samme. Så at du mener dette skal være representativt har jeg svært vanskelig med å se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt er enkelt i din verden...

Husk også prisforskjellen på disse. Hva tror du en fossil Kia av minste sort med svakeste motor egentlig koster, uten dette landets vanvittige avgifter på fossile biler? Biler generelt er BILLIGE helt til avgifter og slikt legges til. Man må evne å se markedet utenfor Norge og situasjonen der. I andre land ser man omtrent ikke elektriske biler, de er alt, alt for dyre og med begrenset bruksområde.

 

https://www.hyundaiusa.com/sonata/index.aspx

 

Ca samme priser i Korea som i USA, de starter på rundt 150.000-160.000 kroner for en Hyundai Sonata.

 

Skatter og avgifter i Norge er rundt 100%-120%.

 

En Tesla i Norge koster kun 15% mer enn i USA, med avgifter ville den jo vært nesten dobbel pris av det den går for nå.

 

Hvis du tar vekk Teslas fordeler og sammenligner den med en likt priset bil så tror jeg ikke mange hadde valgt Teslaen pga noen form for kvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...