Redaksjonen. Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Ingeniørbedriften Munro & Associates har gjennomgått modellen.Slakter Tesla Model 3: Som en Kia fra 90-tallet Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Hastverk er lastverk 7 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Denne videoen er en vits og clickbait av dimensjoner. 5 Lenke til kommentar
0SFSVH4Q Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Hvor mye har de fått betalt fra big oil er vel interessant 9 Lenke til kommentar
Populært innlegg Vice Skrevet 9. februar 2018 Populært innlegg Del Skrevet 9. februar 2018 Med den forferdelige kvaliteten som Model S & X har, er det vel ingen veldig stor overraskelse at kvaliteten på et rushet produkt fra Tesla blir like dårlig eller dårligere? 18 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. februar 2018 Populært innlegg Del Skrevet 9. februar 2018 (endret) Videoen har noen gode poenger, og noen veldig dårlige poenger. I mitt syn:- Panelgapene er ikke akseptable. Dette er forhåpentligvis noe som blir bedre ettersom de får kjørt inn produksjonsutstyret. Vi så også slikt til å begynne med på Model S og Model X. (Det forekommer også fortsatt på enkelte biler.)- Den ekstra gummibiten er merkelig. Bare å reklamere. Dette er definitivt noe som vil bli utbedret på litt sikt.- Løftekraften på bagasjelokket kan virke som den er litt i overkant. Jeg vil si det er bedre med for mye enn for lite, men det kan kanskje være hensiktsmessig for Tesla å justere dette.- Dørhåndtakene er noe man venner seg til. Det er de færreste som har knekt håndleddet. Jeg tror de aller fleste vil syns det er en unik detalj som gir bilen særpreg.- Frunk-lokket åpner brannmenn på ca 3 sekunder med brekkjern, så det er irrelevant hvordan man ellers kan åpne det.- Hvor man kan kutte strømmen bak på bilen er klart beskrevet i first responders guide. Dette er reserveløsningen, i tilfelle fronten er fullstendig maltraktert eller brenner eller noe. Da må man uansett sette seg inn i hvor man kan kutte og hvor man ikke kan kutte, for å unngå gassylindere, airbags, høyspenningsledingene, osv.- At man ikke bør bruke de interne manuelle dørhåndtakene er litt sært. Jeg vil nesten anta at det var ikke tenkt sånn fra begynnelsen at dette skulle bety noe, men at de etterhvert fant ut at løsningen ikke var veldig gunstig for dørpakningene. Dette er nok noe man tenker over den første uken, og så tenker man aldri på det igjen.- At det ikke er manuelle åpnere bak er ganske ubetydelig. I de aller fleste tilfeller (>90%) vil man ha tid til å åpne bakdørene før strømmen går. Og om strømmen skulle gå, så kan dørene åpnes fra utsiden manuelt, og man har to andre dører pluss bagasjeluke man kan rømme ut gjennom. I tillegg er det slik at hovedårsaken for å komme seg raskt ut er bensinlekkasje, mens Model 3 benytter ikke bensin. Man kommer inn i veldig teoretiske situasjoner der mangel på manuelle åpnere bak har noen betydning. Endret 9. februar 2018 av Espen Hugaas Andersen 13 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Det er ikke så veldig rart at Tesla har noen utfordringer. Det er fremdeles en ganske ny bilprodusent blottet for erfaringer. Man må huske på at alle biler på 90-tallet var søppel sammenlignet med dagens biler. En Kia i dag er like søppel sammenlignet med en Mercedes, som en Kia på 90-tallet var sammenlignet med en Mercedes fra 90-tallet. Kia har ikke blitt en bra bil bare fordi de har fått litt bedre kontroll på panelglipper og byttet ut noe hardplast med myk plast. Det er en grunn til at en Kia er billig og en Mercedes er dyr. Tar man alle andre faktorer som påvirker om en bedrift eksisterer i fremtiden, så tipper jeg det vil ta Tesla et tiår eller to før de er på nivå med de etablerte premiummerkene. Og det er ikke noe negativt mot Tesla, men de skal tross alt klare å bli en seriøs bilprodusent først (ikke det småskala-greiene de driver med nå), få tilbakemeldinger, lære av feilene og utbedre feilene et par runder før ting begynner å sette seg. En bilmodell varer i 4-5 år, så får den en facelift med noen små forbedringer som varer i 4-5 år. Da er man oppe i nesten et tiår før man kan implementere første runde med forbedringer i et bildesign. Og hvis det er noen som reagerer på et par tiår: det har tatt Kia, som omtales som 90-tallets største søppel i artikkelen, 20 år å komme dit de er i dag. 4 Lenke til kommentar
PolarD Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 En Kia har langt færre feil enn en Mercedes. 8 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Og en sparkesykkel har nok langt færre feil enn en Harley, men wtf har det med saken å gjøre? 9 Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Og en sparkesykkel har nok langt færre feil enn en Harley, men wtf har det med saken å gjøre? At en Kia er bedre en Mercedes, sparkesykkel bedre en Harley og Tesla slår dem alle... Lenke til kommentar
Populært innlegg keramikklampe Skrevet 9. februar 2018 Populært innlegg Del Skrevet 9. februar 2018 Det som "overrasker" meg er hvordan folk så tydelig er blendet av Tesla at en instinktivt fornekter negative syn mot produkter. Greit nok, Sandy oppfører seg på en måte som forsterker agendaen, men det endrer ikke på det faktum at både kvalitet og design har store mangler. I 2018 er det ikke godt nok å produsere biler med slike store avvik. Enkelt å greit. Ekstra spesielt er det å forsvare løsninger som har negativ virkning på sikkerhet... 12 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 En Kia har langt færre feil enn en Mercedes. Har.....hadde...har hatt. Jada, KIA i dag er noe annet enn KIA på 90-tallet, serru. Lenke til kommentar
Joachim Osmundsen Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Dette tegner for meg et bilde av at det er langt bedre å satse på ting som er videreutviklet, enn bygget fra scratch. Hele NH-90 greia er jo en skandale i seg selv - og burde i alle fall minne oss på å tenkte nøyere rundt hvem vi handler varer fra, og gjøre bedre bakgrunnsjekk av varene som kjøpes. Som nevnt tidligere er jo dette også noe vi kan stå ovenfor når det gjelder våre F-35. Skal ikke si at vi gjør et bomkjøp - men lurer på om det kanskje kunne vært mer lønnsomt og billigere å ikke kjøpe så mange av dem, og heller kjøpe f.eks. F-15, 16 eller 18. Da får du noe som har flydd i mange år, og er utprøvd. Alle disse modellene blir for øvrig oppgradert og videreutviklet hele tiden. Det er heller ikke mange av disse flyene som har blitt skutt ned i konflikter. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 (endret) Alle må jo begynne en plass når de ikke har erfaringen, Ford sine første biler på 1890 tallet hadde sikker store glipper rundt omkring de også. Så kan tenke meg at Tesla begynner å levere kvalitet om en 100 års tid eller så Endret 9. februar 2018 av Nautica 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Tesla lager en billig bil med kostbare batterier. Å forvente kjempekvalitet er urealistisk. En kia er vel bra nok for mange. Hele vitsen er jo å lage en bil mange har råd til. Da kan man ikke regne med å få kvaliteter til langt dyrere biler. Hadde bmw laget en 5 serie med 100 kwh batteri hadde jeg gladelig betalt 200 000 mere for å få et mere forseggjort interiør, bedre kjøreegenskaper og et bedre og stivere karroseri. Bilen er tilpasset en målgruppe ikke alle. Om det kommer vil tiden vise 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Tesla lager en billig bil med kostbare batterier. Å forvente kjempekvalitet er urealistisk. En kia er vel bra nok for mange. Hele vitsen er jo å lage en bil mange har råd til. Da kan man ikke regne med å få kvaliteter til langt dyrere biler. Hadde bmw laget en 5 serie med 100 kwh batteri hadde jeg gladelig betalt 200 000 mere for å få et mere forseggjort interiør, bedre kjøreegenskaper og et bedre og stivere karroseri. Bilen er tilpasset en målgruppe ikke alle. Om det kommer vil tiden vise At man bruker rimeligere komponenter for og holde nede kostnader er naturlig, men slurv har ingenting med en seriøs produksjon og gjøre. Spesielt nå i dataalderen hvor man kan auto-designe, 3D-tegninger, virtuelle splitt-tegninger, cnc-produsere testdeler, styrkeberegne-programmer, etc. etc. 6 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 I dag konstrueres alt i 3d og produseres deretter. Men det skjer ikke automatisk. Det sitter folk som skal finne løsninger på relativt trivielle problemer som enten har for liten erfaring eller tid til å fullføre alle detaljer før bilen skal i produksjon. Tesla er en relativt ny fabrikk med begrenset mengde mennesker som har vert gjennom denne prosessen. Produksjonen vil helt sikkert forbedres men litt småfeil er ikke unaturlig. Slurv i kvalitetskontroll må selvfølgelig rettes opp i men ingen aner hvike problemer de har stått ovenfor. Selv er jeg alltid skeptisk til helt nye modeller der førte serier ofte har problemer som senere blir rettet opp i. Husker godt ramaskriket da mercedes laget de første w124 seriene og det nesten ble forlanget at fabrikken skulle gjennopta produksjonen av w123 modellen. Taxi eiere klaget over at bilen var mere på verksted enn i trafikk. Senere ble det en rimelig bra bil og vesentlig bedre enn nyere modeller. 5 Lenke til kommentar
FB.934880505 Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Det er ikke så veldig rart at Tesla har noen utfordringer. Det er fremdeles en ganske ny bilprodusent blottet for erfaringer. Man må huske på at alle biler på 90-tallet var søppel sammenlignet med dagens biler. En Kia i dag er like søppel sammenlignet med en Mercedes, som en Kia på 90-tallet var sammenlignet med en Mercedes fra 90-tallet. Kia har ikke blitt en bra bil bare fordi de har fått litt bedre kontroll på panelglipper og byttet ut noe hardplast med myk plast. Det er en grunn til at en Kia er billig og en Mercedes er dyr. Tar man alle andre faktorer som påvirker om en bedrift eksisterer i fremtiden, så tipper jeg det vil ta Tesla et tiår eller to før de er på nivå med de etablerte premiummerkene. Og det er ikke noe negativt mot Tesla, men de skal tross alt klare å bli en seriøs bilprodusent først (ikke det småskala-greiene de driver med nå), få tilbakemeldinger, lære av feilene og utbedre feilene et par runder før ting begynner å sette seg. En bilmodell varer i 4-5 år, så får den en facelift med noen små forbedringer som varer i 4-5 år. Da er man oppe i nesten et tiår før man kan implementere første runde med forbedringer i et bildesign. Og hvis det er noen som reagerer på et par tiår: det har tatt Kia, som omtales som 90-tallets største søppel i artikkelen, 20 år å komme dit de er i dag. Jeg liker fakta jeg... I 2012 kom det ut en statistikk fra Bilprovningen i Sverige som tar EU kontroller. De la sammen resultater pr merke for 2002, 2004, 2007 og 2009 modeller. Mercedes har der langt mer feil enn Kia. Kia er på 13 plass mens Mercedes er på 25 plass. Du betaler mer for mer utstyr og komfort og en stjerne i fronten, du får ikke mindre feil på en bil med mer utstyr og teknologi. 8 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Nå har Tesla hentet folk fra mange anerkjente bilprodusenter, og det i alle ledd, så det er ikke akkurat nybegynnere som sitter i toppen her.Den bilprodusenten som kanskje er verdens kjedeligste vs størrelse er Toyota. Ikke bare selger de mest biler på kloden, de er kanskje også den mest diskre produsenten der ute. Lexus har slått både BMW, Audi og Mercedes på kvalitetstester år etter år. Faktisk så stod det en BMW 7 serie og en Mercedes S-Klasse i fabrikklokalene når pressen besøkte Lexus under den første lanseringen av LS modellen. Også norsk motorpresse var til stede, og dette ble selvsagt tatt opp. Svaret fra Lexus var at de hadde plukket begge bilene fra hverandre, satt de sammen igjen og alle de feilene og manglene de fant, det tok de lærdom fra når de utviklet sin første modell.Finishen på Lexus og ikke minst panelgapene (eller mangel på det) er blant de beste uansett bilmerke, og grunnen til at jeg nevnte Toyota, er at for noen år siden gjorde Toyota det samme med sine egne modeller, uten at de følte behov for å skyte en bil opp i bane av den grunn.Så hvis du er så heldig at du ser en Prius parkert ved siden av Tesla, kast et ekstra blikk på gapet mellom karosseriplatene, dører osv... 9 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Å huffda. Det gjorde nok vondt for alle i Teslamenigheten det..... Selg aksjene deres mens den enda har en verdi. Har sagt det før, jeg vet det. Men nå har fallet begynt. Men dere håper vel at Semien til Tesla skal forandre alt. Traileren med fantasirekkevidde og 10 tonn batterier til en pris Elon ikke vil gå ut med. Og som skal lades med en ultrahyperlader som trekker like mye som 1200 husstander, til en pris som ikke er i nærheten av realistisk. Jo, lykke til. Om 5 år er Tesla kun en batteriprodusent og underleverandør til resten av bilindustrien. 8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå