Gå til innhold

Slakter Tesla Model 3: Som en Kia fra 90-tallet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke så veldig rart at Tesla har noen utfordringer. Det er fremdeles en ganske ny bilprodusent blottet for erfaringer.

 

Man må huske på at alle biler på 90-tallet var søppel sammenlignet med dagens biler. En Kia i dag er like søppel sammenlignet med en Mercedes, som en Kia på 90-tallet var sammenlignet med en Mercedes fra 90-tallet. Kia har ikke blitt en bra bil bare fordi de har fått litt bedre kontroll på panelglipper og byttet ut noe hardplast med myk plast. Det er en grunn til at en Kia er billig og en Mercedes er dyr.

 

Tar man alle andre faktorer som påvirker om en bedrift eksisterer i fremtiden, så tipper jeg det vil ta Tesla et tiår eller to før de er på nivå med de etablerte premiummerkene. Og det er ikke noe negativt mot Tesla, men de skal tross alt klare å bli en seriøs bilprodusent først (ikke det småskala-greiene de driver med nå), få tilbakemeldinger, lære av feilene og utbedre feilene et par runder før ting begynner å sette seg. En bilmodell varer i 4-5 år, så får den en facelift med noen små forbedringer som varer i 4-5 år. Da er man oppe i nesten et tiår før man kan implementere første runde med forbedringer i et bildesign.

 

Og hvis det er noen som reagerer på et par tiår: det har tatt Kia, som omtales som 90-tallets største søppel i artikkelen, 20 år å komme dit de er i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette tegner for meg et bilde av at det er langt bedre å satse på ting som er videreutviklet, enn bygget fra scratch. Hele NH-90 greia er jo en skandale i seg selv - og burde i alle fall minne oss på å tenkte nøyere rundt hvem vi handler varer fra, og gjøre bedre bakgrunnsjekk av varene som kjøpes.

 

Som nevnt tidligere er jo dette også noe vi kan stå ovenfor når det gjelder våre F-35. Skal ikke si at vi gjør et bomkjøp - men lurer på om det kanskje kunne vært mer lønnsomt og billigere å ikke kjøpe så mange av dem, og heller kjøpe f.eks. F-15, 16 eller 18. Da får du noe som har flydd i mange år, og er utprøvd. Alle disse modellene blir for øvrig oppgradert og videreutviklet hele tiden. Det er heller ikke mange av disse flyene som har blitt skutt ned i konflikter.

Lenke til kommentar

Alle må jo begynne en plass når de ikke har erfaringen, Ford sine første biler på 1890 tallet hadde sikker store glipper rundt omkring de også. Så kan tenke meg at Tesla begynner å levere kvalitet om en 100 års tid eller så :p

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla lager en billig bil med kostbare batterier. Å forvente kjempekvalitet er urealistisk. En kia er vel bra nok for mange. Hele vitsen er jo å lage en bil mange har råd til. Da kan man ikke regne med å få kvaliteter til langt dyrere biler. Hadde bmw laget en 5 serie med 100 kwh batteri hadde jeg gladelig betalt 200 000 mere for å få et mere forseggjort interiør, bedre kjøreegenskaper og et bedre og stivere karroseri. Bilen er tilpasset en målgruppe ikke alle. Om det kommer vil tiden vise

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla lager en billig bil med kostbare batterier. Å forvente kjempekvalitet er urealistisk. En kia er vel bra nok for mange. Hele vitsen er jo å lage en bil mange har råd til. Da kan man ikke regne med å få kvaliteter til langt dyrere biler. Hadde bmw laget en 5 serie med 100 kwh batteri hadde jeg gladelig betalt 200 000 mere for å få et mere forseggjort interiør, bedre kjøreegenskaper og et bedre og stivere karroseri. Bilen er tilpasset en målgruppe ikke alle. Om det kommer vil tiden vise

At man bruker rimeligere komponenter for og holde nede kostnader er naturlig, men slurv har ingenting med en seriøs produksjon og gjøre. Spesielt nå i dataalderen hvor man kan auto-designe, 3D-tegninger, virtuelle splitt-tegninger, cnc-produsere testdeler, styrkeberegne-programmer, etc. etc.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

I dag konstrueres alt i 3d og produseres deretter. Men det skjer ikke automatisk. Det sitter folk som skal finne løsninger på relativt trivielle problemer som enten har for liten erfaring eller tid til å fullføre alle detaljer før bilen skal i produksjon. Tesla er en relativt ny fabrikk med begrenset mengde mennesker som har vert gjennom denne prosessen. Produksjonen vil helt sikkert forbedres men litt småfeil er ikke unaturlig. Slurv i kvalitetskontroll må selvfølgelig rettes opp i men ingen aner hvike problemer de har stått ovenfor. Selv er jeg alltid skeptisk til helt nye modeller der førte serier ofte har problemer som senere blir rettet opp i. Husker godt ramaskriket da mercedes laget de første w124 seriene og det nesten ble forlanget at fabrikken skulle gjennopta produksjonen av w123 modellen. Taxi eiere klaget over at bilen var mere på verksted enn i trafikk. Senere ble det en rimelig bra bil og vesentlig bedre enn nyere modeller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig rart at Tesla har noen utfordringer. Det er fremdeles en ganske ny bilprodusent blottet for erfaringer.

 

Man må huske på at alle biler på 90-tallet var søppel sammenlignet med dagens biler. En Kia i dag er like søppel sammenlignet med en Mercedes, som en Kia på 90-tallet var sammenlignet med en Mercedes fra 90-tallet. Kia har ikke blitt en bra bil bare fordi de har fått litt bedre kontroll på panelglipper og byttet ut noe hardplast med myk plast. Det er en grunn til at en Kia er billig og en Mercedes er dyr.

 

Tar man alle andre faktorer som påvirker om en bedrift eksisterer i fremtiden, så tipper jeg det vil ta Tesla et tiår eller to før de er på nivå med de etablerte premiummerkene. Og det er ikke noe negativt mot Tesla, men de skal tross alt klare å bli en seriøs bilprodusent først (ikke det småskala-greiene de driver med nå), få tilbakemeldinger, lære av feilene og utbedre feilene et par runder før ting begynner å sette seg. En bilmodell varer i 4-5 år, så får den en facelift med noen små forbedringer som varer i 4-5 år. Da er man oppe i nesten et tiår før man kan implementere første runde med forbedringer i et bildesign.

 

Og hvis det er noen som reagerer på et par tiår: det har tatt Kia, som omtales som 90-tallets største søppel i artikkelen, 20 år å komme dit de er i dag.

 

Jeg liker fakta jeg...

I 2012 kom det ut en statistikk fra Bilprovningen i Sverige som tar EU kontroller.

De la sammen resultater pr merke for 2002, 2004, 2007 og 2009 modeller.

Mercedes har der langt mer feil enn Kia. Kia er på 13 plass mens Mercedes er på 25 plass. Du betaler mer for mer utstyr og komfort og en stjerne i fronten, du får ikke mindre feil på en bil med mer utstyr og teknologi.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nå har Tesla hentet folk fra mange anerkjente bilprodusenter, og det i alle ledd, så det er ikke akkurat nybegynnere som sitter i toppen her.

Den bilprodusenten som kanskje er verdens kjedeligste vs størrelse er Toyota. Ikke bare selger de mest biler på kloden, de er kanskje også den mest diskre produsenten der ute. Lexus har slått både BMW, Audi og Mercedes på kvalitetstester år etter år. Faktisk så stod det en BMW 7 serie og en Mercedes S-Klasse i fabrikklokalene når pressen besøkte Lexus under den første lanseringen av LS modellen. Også norsk motorpresse var til stede, og dette ble selvsagt tatt opp. Svaret fra Lexus var at de hadde plukket begge bilene fra hverandre, satt de sammen igjen og alle de feilene og manglene de fant, det tok de lærdom fra når de utviklet sin første modell.

Finishen på Lexus og ikke minst panelgapene (eller mangel på det) er blant de beste uansett bilmerke, og grunnen til at jeg nevnte Toyota, er at for noen år siden gjorde Toyota det samme med sine egne modeller, uten at de følte behov for å skyte en bil opp i bane av den grunn.

Så hvis du er så heldig at du ser en Prius parkert ved siden av Tesla, kast et ekstra blikk på gapet mellom karosseriplatene, dører osv...

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Å huffda. Det gjorde nok vondt for alle i Teslamenigheten det.....

 

Selg aksjene deres mens den enda har en verdi. Har sagt det før, jeg vet det. Men nå har fallet begynt.

 

Men dere håper vel at Semien til Tesla skal forandre alt. Traileren med fantasirekkevidde og 10 tonn batterier til en pris Elon ikke vil gå ut med. Og som skal lades med en ultrahyperlader som trekker like mye som 1200 husstander, til en pris som ikke er i nærheten av realistisk. Jo, lykke til.

 

Om 5 år er Tesla kun en batteriprodusent og underleverandør til resten av bilindustrien.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...