Gunman1986 Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Hei, Lurer på om noen vet hva som er viktigst for brukeropplevelse angående disse tekniske spesifikasjonene. Hvis noen av spørsmålene er retarded så gjerne forklar meg hvorfor Skjerm Oppløsning eller PPI Density CPU Antall core eller GHZ som jeg forstår det tillater antall core flere programmer samtidig men GHZ avgjør hvor rask programmene opererer? GPU Bra GPU er bare viktig hvis en spiller 3D spill? Camera Megapixler eller ISO? Hva er ISO i kamera sammenheng? for eksempel hva betyr "ISO 78 1/356s"? Har lenge trodd at megapixler var viktig for kameraer, men ser mange smart telefoner går tilbake til det som virker å være standard 12MP eller ikke har sett noen forbedring på MP i over 3 generasjoner. Whats the deal? Eller features mer viktig som for eksempel "Geo-tagging, simultaneous 4K video and 8MP image recording, touch focus, face/smile detection, HDR (photo/panorama)"? Er OS II beste score for sammenligne hva som er best mobil telefon? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Bruker generelt skjeldent mobilkamera pga har dedikert kamera til formålet som gir mye bedre kvalitet. Etter noen ferieturer har jeg dog sett nytteverdien i at GPS posisjoner legges inn i bilder, så man kan finne igjen stedene man har vært på diverse karttjenester. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 For brukeropplevelsen er vel skjermstørrelse og fart de viktigste faktorene. En større skjerm på mobilen gjør at den kan vise mer, det er en grunn til at de fleste toppmodeller i dag har skjermer på 5.5" eller mer. GPU-styrke er ganske irrellevant i praksis, ettersom ingen moderne high-end SoCs kan kjøre GPU-en på "spesifisert" hastighet stort lenger enn et par minutter. Basemark OS 2 ser ut til å teste CPU, GPU, og lagring, for så å gi en sammenlagt score basert på dette. Anta at en mobil med høy poengsum er raskere i bruk enn en med lavere poengsum, selv om det nok er et overdrevent fokus på CPU-ytelse. De aller fleste Android-telefoner i dag har åtte kjerner, men jeg tviler personlig sterkt på at disse telefonene oppleves som raskere enn de fleste firekjernede "fordi de har flere kjerner". Flere kjerner hjelper stort sett på effektiviteten når man har store oppgaver som skal gjøres over lengre tid (mange sekunder eller minutter med belastning), når du åpner opp for eksempel vg.no på mobiltelefonen styres hastigheten på åpningen av siden av hvor rask en eller to kjerner kan tolke og tegne nettsiden samt hvor fort telefonen får lastet ned siden. Om planen din er å mine bitcoins på telefonen er det selvfølgelig best å ha så mange kjerner som overhodet mulig, men det er svært få som gjør det. ISO påvirker stort sett hvor følsom sensoren er for lys, høyere verdier er mer følsomt. I praksis betyr dette at om du skal ta bilder på kvelden må du ha høyere ISO enn på dagen. Den viktigste faktoren for bildekvalitet fra mobiler er helt klart programvare, Google kamera-app de lanserte med Pixel har nå blitt tilpasset for å kunne kjøre på flere mobiltelefoner og svært mange av de med "middelmådige" resultater før ender opp med å ta bedre bilder. I praksis: se på bilder fra tester, hvis du ikke ser forskjell på en PC-skjerm ser du definitivt ikke forskjell på en mobilskjerm. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå