Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldet krav?

WPX

Anbefalte innlegg

Hei! Ny oppdatering, se vedlagt. 

Firmaet ignorerer altså tidligere påstander om at kravet er foreldet. Bare lurer på hva som skjer videre om dette går til namsmannen? Kan namsmannen kontaktes slik at vi får uttalt oss i saken? Eller venter vi på evt brev fra namsmannen og så svarer vi med våre innvendiger til kravet? 

post-305665-0-90750300-1551724486_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Namsmannen tar kontakt med deg når de har sendt kravet til tvangsfullbyrdelse. Da informerer du namsmannen om at kravet bestrides som foreldet. Da vil namsmannen sende saken til forliksrådet. I forliksrådet presenterer du din sak, og gjør det klart at du ikke aksepterer at forliksrådet avsier dom. Så må kreditor stevne deg (eller den saken gjelder) for tingretten. Før det får de forhåpentligvis OK råd av en advokat, og de dropper kravet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Namsmannen tar kontakt med deg når de har sendt kravet til tvangsfullbyrdelse. Da informerer du namsmannen om at kravet bestrides som foreldet. Da vil namsmannen sende saken til forliksrådet. I forliksrådet presenterer du din sak, og gjør det klart at du ikke aksepterer at forliksrådet avsier dom. Så må kreditor stevne deg (eller den saken gjelder) for tingretten. Før det får de forhåpentligvis OK råd av en advokat, og de dropper kravet.

Takk for raskt svar!

Bør ikke akseptere dom fra forliksrådet på generel basis? De kan ikke avsi dom i mitt favør? 

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Bør ikke akseptere dom fra forliksrådet på generel basis? De kan ikke avsi dom i mitt favør?

Jo, men det er ren lotto hva de finner. Foreldelse er teknisk jus, og da finner forliksrådet gjerne et tøvete grunnlag for en "rimelig" løsning. Og da må du saksøke for å slippe å betale.

Du kan godt tilby et forlik for å bli kvitt saken. Men jeg ville ikke akseptert domsmyndighet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

For ordens skyld: Man kan bare nekte domsmyndighet i forliksrådet om tvistesummen er over 125 000 kroner. Det vil si, strengt tatt kan forliksrådet i saker om mer enn 125 000 kroner bare avsi dom om "begge partene samtykker". Men det tryggeste er å aktivt nekte.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at forliksrådet får domsmyndighet hvis kravet gjelder beløp under 125k. Det vil si at hvis klager reduserer kravet sitt senest i forhandlingsmøtet kan forliksrådet avsi dom hvis klager krever det.

Du må også gi en begrunnelse for innsigelsen din. Forliksrådet kan avsi dom hvis klager krever det uavhengig av beløpsstørrelse hvis innklagedes innsigelser er åpenbart uholdbare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen.

Firmaet har sendt nytt brev og varsel om utleggsforretning for andre gang. Vet ikke helt hva som er tanken bak å sende dette flere ganger, men ellers ikke noe nytt i saken.

Bare lurer på en ting - hun det gjelder er eldre og noe rotete. Det viser seg nå at vi sliter med å finne både det opprinnelige anbudet og regningen som kom i fjor som startet alt dette, jf. mitt første innlegg i denne tråden. Vil dette få betydning? Hun har ikke betalt noe siden betalingen da arbeidet pågikk og utleggsforretning er ikke tatt før nå, gitt at de går videre med dette.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei igjen - ny oppdatering. Se bort ifra innlegget over, da vi til slutt fant det opprinnelige anbudet. 

Siden sist har saken vært igjennom Namsmannen hvor vi svarte at vi var uenige i kravet som firmaet hadde framsatt. Jeg antar at saken videre ville endt i forliksrådet, men før det skjedde troppet sjefen for firmaet opp personlig på døren til damen det gjelder og sa han skulle ha pengene sine. Hun er over 80 år gammel og oppfattet besøket som ubehagelig og sa at hun skulle betale det han ønsket. På bakgrunn av dette trakk firmaet kravet hos Namsmannen. Senere ringte jeg denne sjefen og sa at han ikke kunne få pengene sine ved å utpresse en gammel dame. Kravet er like mye foreldet som før og for det andre urimelig høyt ift. anbudet. Han tok dette dårlig og kalte meg diverse skjellsord før han la på. To uker senere kom han igjen på døren hennes og hun ringte meg før hun åpnet. Jeg spurte hva han holdt på med, men han ville ikke snakke med meg og la på og gikk. 

Det samme firmaet som ordnet gartnerarbeidet i hagen for denne damen holder for tiden på med asfaltering av nabolaget hun bor i. I dag skulle hun på butikken, men da stod en av bilene fra firmaet foran henne slik at hun ikke kom seg ut av innkjørselen. Ut av bilen kom en mann (ikke sjefen som tidligere kom på døren hennes, men en annen ansatt) som sa at hun ikke fikk flytte bilen før hun hadde betalt det hun skyldte firmaet. Betalte hun ikke, opplyste mannen om at de ville "rive opp alt arbeidet de hadde gjort i hagen". Hun fikk ikke noe navn på vedkommende som sa dette. Etter hvert flyttet vedkommende bilen bort på andre siden av gaten og sa at "jeg står her til du har betalt". Hun oppfattet dette som svært ubehagelig og som en trussel. 

Forslag til hva som kan være best å gjøre videre? Hun opplever dette som trakassering og er begynt å bli redd for å være alene hjemme, samt gå ut av huset. Er politianmeldelse en grei løsning? 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 25.11.2019 den 10.29):

Ja, personlig oppsøk på dør gjentatte ganger er en straffbar overtredelse av inkassoloven § 8 og kan straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder etter inkassoloven § 32. Hun bør også vurdere besøks-/kontaktforbud. 

Er besøksforbud i Norge "som på film" eller dvs som i statene, at det settes en radius? Og kan man få besøksforbud mot et helt firma? Isåfall kan det vel føre til at de må gå fra jobben med å asfaltere nabolaget, det høres jo ut som et flott speilris til firmaet.

Lenke til kommentar

Det kan være begge deler - man kan forbys å oppholde seg på et bestemt sted (dvs. i praksis en radius eller et nabolag) eller å kontakte en bestemt person. 

Besøksforbud må nedlegges mot konkrete fysiske personer, men besøksforbud anses brutt hvis disse personene instruerer andre om å ta kontakt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...