trikola Skrevet 22. februar 2018 Del Skrevet 22. februar 2018 Enig. Om forårsakeren skulle betale for slitasjen skulle personbilene kunne kjøre nærmest gratis. Men nå er det jo privatbilistene som skal flås. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 (endret) At nybilprisene stiger like mye er irrelevant. Hvis vrakpanten er 10k, selges det ikke "vrak" til 10k som ruller rundt noen år for lenge mens de holdes sammen av gaffateip og aralditt. Da skrotes de vrakene i stedet. Nei, hvis vrakpanten øker til 10k, så selges ikke de "vrakene" som tidligere var verdt "vrakpant+0-7k" for 10k, ei heller skrotes de, da stiger i all hovedsak prisen for akkurat de samme vrakene til 11-20k i stedet. Prisen på de dårligste bruktbilene, de som holdes sammen av gaffateip og aralditt, og er EU-godkjent for alt mellom 0-24mnd frem i tid, og som ikke kommer til å klare neste kontroll, vil til enhver tid ligge rett over vrakpanten, og å tro at kvaliteten på de bilene som ligger i "grenseland" vil øke nevneverdig fordi et vrak blir mer verdt, er ganske naivt. Endret 23. februar 2018 av Inge Rognmo 2 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Enig. Om forårsakeren skulle betale for slitasjen skulle personbilene kunne kjøre nærmest gratis. Men nå er det jo privatbilistene som skal flås. Det stemmer at ren veislitasje (bortsett fra piggdekk) øker voldsomt med bilenes vekt. Lastebiler og busser, og særlig de tyngste trailerne, sliter kolossalt på veiene. Men forholdet er ikke det samme for eksos, utslipp av klimagasser, støy, enormt ressursforbruk og veldige naturinngrep pga. veibygging, at store og verdifulle arealer (særlig i byene) går bort til veier og parkering osv. Tunge kjøretøy krever fortsatt mer ressurser og belaster helse og miljø mer enn lette, men forholdet er langt mer moderat. Ifølge Nordisk beregningsmetode for veitrafikkstøy støyer f.eks. en tung bil gjennomsnittlig like mye som 7 lette (selv om en trailer gjerne støyer betydelig mer enn en buss). I runde tall tar en lastebil (ikke trailer) eller solobuss rundt tre ganger så mye plass på veiene eller ved parkering som en personbil - en trailer eller leddbuss noe mer. Pål Jensen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå