Gå til innhold

Store endringer de siste ti årene: Så mye tryggere er det å kjøre ny bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"At nyere biler er trygge biler er i seg selv ingen nyhet, men det er mange som ikke er klare over hvor stor forskjellen på nye og gamle biler er. 

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at Norge er av de aller, aller dårligste landene i Europa på å fornye bilparken.

Det er bare Estland og Slovakia som er dårligere."

 

Dette skyldes selvfølgelig ene og alene svært høye bilavgifter. Vrakpant har ikke noe med dette å gjøre, da nypris stiger tilsvarende eventuell økning i vrakpant.

Elbiler er avgiftsfrie, men er like dyre som fornuftige familiebiler, uten å være "allround"-biler som er brukbare for folk flest, og er for dyre for de med lav inntekt.

Så dødsfall i bil er et klasseproblem. De med lavest lønn og utdannelse er utsatt på alle områder: Kjører gamle biler, røyker, kjører mer uten sikkerhetsbelte, etc, etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Velkommen til retard landet Norge hvor nye biler drepes av avgifter som gjør at yngre folk ikke kan kjøpe nye og trygge biler, noen velger så klart gamle biler av egen vilje, men vil tro at majoriteten ville valgt enn ny trygg bil uansett hvilket drivstoff man ville gått for om det ikke hadde vært for den nazi staten vi har idag som skal suge mest mulig ut av folk over en skarve bil.

Norges motto må være, har du lite ifra før så skal du ihvertfall ikke får noe mer, det er garantert.

Lenke til kommentar

I gjennomsnitt vil en økning i vekten på 100 kilo for en personbil bety at risikoen for å bli drept eller hardt skadd i kollisjon med et annet lett kjøretøy reduseres med 7,5 prosent.

 

Rapporten understreker dog at vektøkningen ikke bare er positiv. Tilsvarende vektøkning fører nemlig til at risikoen for at motparten skal bli drept eller hardt skadd i den samme ulykken øker med 6,6 prosent.

Et skritt fram og ett tilbake altså. Sikkerhetskappløpet med vekt som virkemiddel har også en rekke negative konsekvenser, blant annet for miljø. For å redusere risikoen for personskader og dødsfall må man heller forsøke å harmonisere vekta til bilparken. At vi har så mange kjøretøy med vidt ulik vekt gir rett og slett mye høyere risiko totalt sett enn om alle kjøretøyene hadde liten vektforskjell. I stedet for en ensidig vektavgift kan vi ha en tosidig som legger opp til null avgift i den vanligste vektklassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

den statistikken at Norge har eldste biler i Europa rett og slett stemmer ikke. Gjennomsnittlig bil solgt Tsjekkia og Slovakia har 9 år (husk at det som selges er ikke det eldste). I Polen er dette 12 år. Tviler på at SBB har gode nok data har.

Lenke til kommentar

den statistikken at Norge har eldste biler i Europa rett og slett stemmer ikke. Gjennomsnittlig bil solgt Tsjekkia og Slovakia har 9 år (husk at det som selges er ikke det eldste). I Polen er dette 12 år. Tviler på at SBB har gode nok data har.

 

Det står jo vitterlig i artikkelen at Estland og Slovakia er dårligere, men antar du sitter på bedre info enn SSB, står også at Norges bilpark er 10,5 år gammel gjennomsnittlig og det kan jeg strengt tatt tro på, det kjører mye gammalt ræl rundt på veiene.

Selv sitter jeg jo med en snart 14år gammel Saab, bil i Norge er ALTFOR dyrt, prisene burde vært minst halvert, kanskje så mye som 75% avslag også, men ikke i nazi Norge, Norge, den siste politistat hvor storebror stjeler alt du har om du i det hele tatt har noe.

Jeg har ikke noe problemer med å betale skatt, men det for da være grenser på at vi må betale skatt på skatten og avgift på avgiftene, vi betaler vel nærmere 80% skatt og avgifter med alt sammenslått, det er forjævlig.

Bensin og diesel er jo nesten bare avgifter og ironisk nok så er vi ett oljeproduserende land og vi må nesten opp i 15-16kr litern for begge deler, vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Endret av meg0709
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bilparken i Sverige har også en snittalder på 10 år, selv om de har vesentlig billigere biler på grunn av nesten ingen bilavgifter utenom moms.

Derfor kjøper jeg ikke unnskyldningen om at avgiftene har all skyld for at bilparken i Norge er mindre enn et år eldre en svenskenes.

Øking av vrakpanten vil bare gjøre de billigste bilene dyrere, og gi minimal endring i snittalderen.

Gjør man det dyrere å bruke gamle forurensende biler så vil nok det hjelpe på hvor raskt de blir byttet ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Velkommen til retard landet Norge hvor nye biler drepes av avgifter som gjør at yngre folk ikke kan kjøpe nye og trygge biler, noen velger så klart gamle biler av egen vilje, men vil tro at majoriteten ville valgt enn ny trygg bil uansett hvilket drivstoff man ville gått for om det ikke hadde vært for den nazi staten vi har idag som skal suge mest mulig ut av folk over en skarve bil.

Norges motto må være, har du lite ifra før så skal du ihvertfall ikke får noe mer, det er garantert.

Du finner brukte elbiler ned i godt under 100 000 kr (iMiev, iOn, C-zero, Smart, Buddy, Transit og Leaf) så man skal ha veldig dårlig råd for å ikke ha råd til å kjøpe elbil. Særlig om man ser pris i sammenheng med vedlikeholdsutgifter og drivstoffutgifter. Elbil eller ikke er altså ikke så klasse-relatert, men mer relatert til kjørebehov og personlig preferanse. I en tid hvor bilparken gradvis vil bli mer og mer elektrifisert og bruktprisene på fossilbiler stuper så vil mange kunne ha begge deler. Fossilbil når man skal på hytta, bilferie eller trenger hengerfeste, elbil til daglig småkjøring. Har man ikke råd til elbil er jeg fristet til å sette det på spissen og si at sykkel, nye sko og buss er de eneste alternativene.

 

Ellers så synes jeg det er helt ok at elbiler har en mvafritak slik at folk i stor grad velger det når de først skal fornye bilene sine. Når over 40% av bilkjøperne valgte ladbart i 2017 ser vi at det fungerer utmerket. Mvafritaket kan selvsagt ikke vare evig, men bør skaleres opp i små trinn i takt med at elbiler ikke trenger avgiftsfritakene. CO2-avgift og NOx-avgift osv er selvsagt ikke relevant for elbiler. Årsavgiften vil sikkert bli lik med fossilbiler snart. Vektavgiften har jeg kommentert lengre opp her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

De har også prøvd i mange år å gjøre biler dyrere, men folk betaler å kjører de fortsatt, så nei, ditt argument har falt i grus for lenge siden.

 

Buss er jo heller ikke billig Simen1, her så går buss rutene på anbud men vi må fortsatt betale for billettene, igjen så er ironien til å både le og gråte av, de får betalt av kommunen til å kjøre, men vi må fortsatt betale penger for å kjøre med bussen, oh lord.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående snittalderen så regnes den ut fra antall registrerte biler, ikke fra årlig kjørelengde. Det er veldig sannsynlig at nyere biler brukes vesenlig mer enn gamle biler. Jeg vet om flere som har en gammel bil som bil nr 2. F.eks en som har en Pajero som kun brukes til og fra hytta, en annen som har en varebil som kun brukes når han skal frakte større ting og en tredje som har en gammel volvo som kun brukes når han trenger hengerfestet.

 

Når SVV høster inn statistikk fra skiltleserne sine så antar jeg at de kan koble dette til kjøretøyregisteret og dermed hente ut snittalder på hvor mye bilene kjøres. Det vil jeg anslå ligger rundt 8 år selv om snittalderen på registrerte biler ligger på 10,5 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"At nyere biler er trygge biler er i seg selv ingen nyhet, men det er mange som ikke er klare over hvor stor forskjellen på nye og gamle biler er. 

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at Norge er av de aller, aller dårligste landene i Europa på å fornye bilparken.

Det er bare Estland og Slovakia som er dårligere."

 

Dette skyldes selvfølgelig ene og alene svært høye bilavgifter. Vrakpant har ikke noe med dette å gjøre, da nypris stiger tilsvarende eventuell økning i vrakpant.

 

At nybilprisene stiger like mye er irrelevant. Hvis vrakpanten er 10k, selges det ikke "vrak" til 10k som ruller rundt noen år for lenge mens de holdes sammen av gaffateip og aralditt. Da skrotes de vrakene i stedet. Samtidig blir terskelen lavere for å bytte bil, hvis man har kjøpt en gammel bil til 20k som begynner å få problemer, har flere råd til å bytte den ut med en "ny" bil til 20k når vrakpanten gir deg halvparten av kjøpesummen. Med en vrakpant på 3 000kr, må du ut med 17 000kr selv. Det er en svært merkbar forskjell.

 

Veldig mange gamle biler med diverse slitte deler og mangler selges for mellom vrakpantprisen og 30k. Formodentlig selges de dårligste billigst. Det er de det er viktigst å få av veiene.

Lenke til kommentar

 

I gjennomsnitt vil en økning i vekten på 100 kilo for en personbil bety at risikoen for å bli drept eller hardt skadd i kollisjon med et annet lett kjøretøy reduseres med 7,5 prosent.

 

Rapporten understreker dog at vektøkningen ikke bare er positiv. Tilsvarende vektøkning fører nemlig til at risikoen for at motparten skal bli drept eller hardt skadd i den samme ulykken øker med 6,6 prosent.

Et skritt fram og ett tilbake altså. Sikkerhetskappløpet med vekt som virkemiddel har også en rekke negative konsekvenser, blant annet for miljø. For å redusere risikoen for personskader og dødsfall må man heller forsøke å harmonisere vekta til bilparken. At vi har så mange kjøretøy med vidt ulik vekt gir rett og slett mye høyere risiko totalt sett enn om alle kjøretøyene hadde liten vektforskjell. I stedet for en ensidig vektavgift kan vi ha en tosidig som legger opp til null avgift i den vanligste vektklassen.

 

 

Så lenge det også kjører tunge kjøretøy som buss og lastebil på veiene, vil det nok alltid lønne seg å kjøre en bil med forholdsvis høy vekt.

Men ellers fornuftig ift harmonisering av vekt, og å fjerne vektkomponenten for "normale" biler.

Lenke til kommentar

Hvor riktig er det egentlig at Norge har så veldig gammel bilpark, og at høye avgifter er hovedårsaken?

 

1. Norge har flere biler per person enn land med lavere avgifter, som Sverige og UK.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_vehicles_per_capita

2. Oslo har yngre bilpark enn UK, som har den yngste bilparken i statistikken for Europa.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28

3. I følge denne statistikken så ligger Norge omtrent på EU gjennomsnittet. At det kun er to land i Europa med eldre bilpark er kanskje ikke helt korrekt:

http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/en/statistics/international_statistics/average_age_of_passenger_cars_in_some_european_countries

4. Alderen på bilparken i Europa stiger klart raskere enn i Norge:

http://www.acea.be/statistics/tag/category/average-vehicle-age

 

Det kan virke som flere biler pr. person er en minst like viktig forklaring på forskjellen i alderen på bilparken som avgiftene.

Endret av spiff42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge det også kjører tunge kjøretøy som buss og lastebil på veiene, vil det nok alltid lønne seg å kjøre en bil med forholdsvis høy vekt.

Men ellers fornuftig ift harmonisering av vekt, og å fjerne vektkomponenten for "normale" biler.

Vektforskjellen mellom bil og buss/lastebil er så stor at det spiller ingen rolle om bilen veier 1 eller 2 tonn. Det er hastighetene alene som avgjør utfallet. Samme med moped/motorsykkel vs bil. Egentlig burde de tre vektklassene hatt hver sine filer eller veier, men det er selvsagt urealistisk. Siden ~80% av kjøretøyene på vei er biler er det vektforskjellene mellom biler som avgjør mye av utfallet i ~80% av kollisjoner (i tillegg til hastigheter, setebelte etc).

 

Sagt på en annen måte, hvis alle personbiler veide akkurat 2 tonn ville det ikke redusert skadene nevneverdig sammenlignet med hvis alle personbilene veide akkurat 1 tonn.

 

Edit: En annen ting relatert til bilstørrelse er hvor mye plass de tar på veien. Altså bilens lengde + 2-3 sekunders sikkerhetsavstand. I alt utenom nesten stillestående kø er sikkerhetsavstanden så mye større enn bilens lengde at det praktisk talt ikke spiller noen rolle om bilen er 4 eller 5 meter lang. Av dette utgjør kollisjonssonene foran og bak til sammen ca 2 meter. Dvs at om kupeen inneholder 2 eller 7 seter ikke utgjør noen praktisk forskjell i kødannelse eller antall biler det er plass til på veien. Vektmessig utgjør de 5 setene i forskjell bare et par hundre kg i bildesignet. Det er ikke alltid man har bruk for de ekstra setene, men flere seter enn 2 gjør veldig stor forskjell for potensialet til å ta med flere passasjerer. Derfor mener jeg de fleste biler bør ha minst 4 seter. Det er selvsagt veldig personavhengig men samkjøringspotensialet er et viktig element i å redusere køer og veibygging. Vi har for tiden alt for dårlige samkjøringsmuligheter, men det er jeg ganske sikker på vil forbedre seg det nærmeste tiåret.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Velkommen til retard landet Norge hvor nye biler drepes av avgifter som gjør at yngre folk ikke kan kjøpe nye og trygge biler, noen velger så klart gamle biler av egen vilje, men vil tro at majoriteten ville valgt enn ny trygg bil uansett hvilket drivstoff man ville gått for om det ikke hadde vært for den nazi staten vi har idag som skal suge mest mulig ut av folk over en skarve bil.

Norges motto må være, har du lite ifra før så skal du ihvertfall ikke får noe mer, det er garantert.

 

Du ser helt feil på dette. Norge har i noen år nå hatt verdens tryggeste trafikk. Det er flere grunner til det, men langt fra ubetydelig at avgiftene gjør at vi kjøper litt større og bedre biler. Det lønner seg bare ikke med de minste bilene. Nordmenn har trygge biler, og vi velger kvalitet som vi tar vare på. I resten av europa kjøper en generelt småbiler av elendig kvalitet og de kjøres til dødes uten å følge godt opp med service.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norges bilpark har vært ca 10 år gammel ganske lenge nå, og det er lite som kommer til å endre det fremover. Og vrakpant fungerer kun når den blir brukt som et midlertidig middel feks der vrakpanten heves til 40 000 kr uten forvarsel og uten økning i avgifter på nye biler, der den forblir hevet i ca ett år før den senkes igjen. Da vil man kunne blitt kvitt svært mye gammelt holk som går på veiene nå. Tyskland gjorde dette for noen år siden og det hadde god effekt. En fast vrakpant på det nivået Norge har nå er så lite effektiv at mange vrak bare ender opp i skog og utmark fordi folk ikke gidder å kvitte seg med dem. Å fjerne registreringsavgiften på nye biler vil også gjøre at flere bytter ut gamle biler med nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som kanskje kontra-intuitivt vil øke elbilsalget er avgiftsøkninger på elbiler. La meg forklare. Hvis det forhåndsannonseres at mva skal innføres gradvis på elbiler fra f.eks 2020 så vil folk skynde seg å skaffe en før 2020. F.eks slik: 2% mva i 2020, 4% i 2021, osv. Da tror jeg folk vil skynde seg å kjøpe elbil på høsten i stedet for å utsette kjøpet f.eks et halvår eller tre fordi de ikke forventer at det vil koste dem penger å vente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som kanskje kontra-intuitivt vil øke elbilsalget er avgiftsøkninger på elbiler. La meg forklare. Hvis det forhåndsannonseres at mva skal innføres gradvis på elbiler fra f.eks 2020 så vil folk skynde seg å skaffe en før 2020. F.eks slik: 2% mva i 2020, 4% i 2021, osv. Da tror jeg folk vil skynde seg å kjøpe elbil på høsten i stedet for å utsette kjøpet f.eks et halvår eller tre fordi de ikke forventer at det vil koste dem penger å vente.

 

Ja for de som har penger eller har tilgang på penger i form av lån så vil nok det være en pisk som kan virke. For de som er i en økonomisk situasjon der de ikke har nok penger eller tilgang på lån til å finansiere ny el-bil vil det ikke spille noen rolle.

 

Noe av forklaringen på gammel bilpark har kanskje med noe så "unorskt" å gjøre som klasse? En familie med dårlig råd eller presset økonomi kan ikke kjøpe seg en ny og trafikksikker bil. De blir nødt å fortsatt kjøre sin 10-12 år gamle bil mens de krysser fingrene for at bilen fortsetter å virke. Alt som kan repareres med gaffa og aralditt vil bli reparert med gaffa og aralditt. For de har ikke penger til kostbare verkstedbesøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...