Gå til innhold

«Strålingen er kronisk høy slik at leiligheten blir omtrent som en mikrobølgeovn»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er som vi alle vet et politisk problem, hvis eneste juridisk 'akseptable' nødutgang er å påberope seg eloverfølsomhet.

Denne saken er dog noe annerledes som disse invaderende AMS målerne. Det er i dette tilfellet snakk om et borettslag eller sameie, der beboerene kollektivt svarer for det jeg antar er fjernvarmeregningen. Har selv hatt anledning til å studere en slik 'kollektiv' energiregning bare øke år for år. Så jeg har forståelse for styrets ønske om å fordele regninga etter faktisk bruk.

Dette er følgelig ikke samme sak som AMS, da vi allerede med dumme strømmålere måtte betale for hver kilowattime med strøm vi forbrukte, på individuell basis. Bare at nå skal vi i tillegg betale avgift for når vi bruker strømmen.

I tilfellet fjernvarme, så forstår jeg ikke hvorfor utbyggere får slippe unna med å legge rørene i serie mellom leilighetene. Disse må i likhet med strøm og telekom legges i rørgater i veggen, punkt til punkt, med et rack av (dumme) vann-/energimåler nede i teknisk rom. Dagens løsning er billig for utbygger, men i ettertid en evig kilde til hodepine for borettslaget.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Dette er en offentlig tilgjengelig sak, og jeg kan derfor gjengi den uten brudd på taushetsplikt eller annet:

For tjuefem år siden, ved rundkjøringa ved Triaden shopping i Lørenskog, hadde Norfolier en fabrikk der de lagde plastposer. En av prosessene førte til et minimalt utslipp av ozon (O3). Gassen brytes raskt ned, men en av naboene en kilometer unna, hadde bestemt seg for at Norfolier ødela helsa hans, og var en generell trussel mot alt liv og velferd i Lørenskog. Alt av målinger og spredningsberegninger viste derimot at risikoen for at han skulle bli påvirket var minimal eller ikke eksisterende.

Jeg trenger vel ikke legge til at han var aktiv i lokalmiljøet, fremstod gjentatte ganger som et offer i lokalavisa, og skrev lange, usammenhengende klager til miljømyndighetene og lagde mye plunder og heft.

På den tiden var jeg saksbehandler i Miljødirektoratet, og hadde ansvaret for Norfoliers utslippstillatelse. En dag ringte denne naboen til meg og pratet en halv times tid om løst og fast uten egentlig å ha noe budskap. Han avsluttet med å sia at "Ja, ja, Tom, nå kjenner jeg stemmen din, og vet at det ikke er du som har lagt igjen hatmeldinger på telefonsvareren min".

Historien slutter ikke der. Rett etter at jeg hadde lagt på, kom sjefen min inn. Han og flere andre på avdelingen hadde også blitt utsatt for en voice check.
Lenke til kommentar

Det mest interressante i artikkelen (for meg) fant jeg i bunnen.

"Individuell måling av varmtvannsforbruk, vil bli langt vanligere i fremtiden, forteller han. I en rekke land er det lovpålagt gjennom EUs Energieffektiviseringsdirektiv.

– Dette er vedtatt også i Norge, men man diskuterer lokale tilpasninger og det er ikke bestemt når det vil tre i kraft."

Det har jeg ikke hørt noe om tidligere - og jeg ser ikke relevansen opp mot EØS så jeg skjønner ikke helt hvorfor det innføres uten politisk debatt og dekning i media. Dette kunne TU godt dekket litt mer. Innføring av vannmåler på alle varmtvannstanker høres da voldsomt ut med tanke på at strømmåling allerede er besluttet. Eller gjelder dette kun fjernvarme og fellesløsninger i borettslag?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Bra! :)

Det eneste som kan påpekes her er vel at å være "underlagt norsk personvernlovgivning" ikke er det samme som å ha god datasikkerhet...

Argumentet med at strålingen er ufarlig siden mobiltelefon stråler mer er så lite informert at det ikke ville ført til dom i en norsk rett.

Det ligger kanskje andre fornuftige årsaker bak dommen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg går på do, vasker tøy, kjører oppvaskmaskin etc. og er helt åpen om det. Det var en belastning å holde skjult, men nå som alle vet om det, er alt bedre. Jeg var skaphetero til jeg var 43, men så traff jeg kona mi, og åpenheten har bare vært fint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Beklager at jeg ødela hersketeknikkn din, og fikk deg til å fremstå som en arrogant drittsekk.

Det går helt fint, det er upvotes jeg legger merke til.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan du vasker hendene, men det er normalt å bruke varmtvann.

Når både vann og strøm måles av smartmålere har vi et personvern-problem, lik det eller la vær.

Så ti sekunders forbruk av varmtvann er nok til å konkludere med at beboeren var på do? Klarer man å regne seg fram til om det det var bimmelim eller bommelom også?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...