Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Volvo v50, rar bankelyd


Anbefalte innlegg

Heisann. For to dager siden byttet min samboer dysa på pappas bil. Itillegg byttet han egr ventil. Han nwvnte noe om at han ikke fikk klemma som skal sitte på egrventilen ordentlig på.

Idag da pappa skulle ut i byen, fikk han bankelyd som han ikke helt vet hvor kommer fra. Da jeg kjørte den syntes jeg lyden kom fra panseret. Kan den egrventilen være årsaken? Falskluft tenker jeg? Hvis det ikke er 100% tett der.

Eller kan det være dysa? Vi snakket med verkstedet dør vi byttet. Og dikk beskjed om at vi ikke trengte å programmere eller kalibrere dysa. Legger ved hvilken motor det er og slike ting.

post-294815-193667_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idag da pappa skulle ut i byen, fikk han bankelyd som han ikke helt vet hvor kommer fra. Da jeg kjørte den syntes jeg lyden kom fra panseret. Kan den egrventilen være årsaken? Falskluft tenker jeg? Hvis det ikke er 100% tett der.

 

Hvis EGR ventilen står i lukket posisjon så kan det komme lyder derfra på lave omdreininger på motoren, ett tegn på for tidlig tenning.

 

Er det mer høye smell kan det være etter tenning av drivstoff i motoren og det er jo ikke helt bra det heller (potensielle store skader)

 

Du får sparke samboeren din ut igjen og skru sammen skikkelig. Er det fortsatt lyder der må det noe mer feilsøking til.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Det rare er at nå ikveld da han var kommet hjem, prøvde han bilen selv. Og da var det ikke noen bankelyder der. De bankelydene jeg hadde imorges var helt hinsides høye. Startet bilen selv tidligere idag for å se rundt EGR og den dysa vi byttet. Ingen tegn til fusk der. Lurer på om det kan være noe i forstillingen eller noe annet da. Men man klør seg grønn i hodet da lyden nå plutselig er borte.

 

Lyden, eller den bankingen var kun der når bilen var i bevegelse. Når bilen stoppet å rulle, stoppet også lyden.

Det hadde ingen ting å si om jeg tråkka inn koblingen. Bankingen var der fremdeles. Men som sagt, kun i bevegelse var lyden den. Merket at den også ristet en del på tomgang/bakking. Bankingen jikk hele tiden i takt, bank, bank,bank. Ved øking i fart økte også bankingen. Altså i hastighet.

 

Dette er frustrerende og meget lite forståelig .. :/

Tenker å få noen med VIDA til å komme å programmere / legge inn de nye tallene. Å se. Kanskje kan det være det som er greia, at den må prog. , eller kalibreres. Meget omdiskutert det der..

Lenke til kommentar

Når biler har gått mer enn 220000 kilometer "kan hva som helst" av dyre feil dukke opp når som helst.

 

Det er en kjent feil at kontrollenheten til ABS kan få problemer med kommunikasjonen med ECU på bl.a. V50.

 

Motorstyringen kan få "diverse feil", men jeg vet ikke om problemer med "EGR control" er en av dem. Det kan sikkert undersøkes nærmere, men siden den klemma ikke sitter riktig ville jeg skjekket og utbedret det først.

 

 

Var det merkeverksted som mente at det var unødvendig med programmering og kalibrering av dysa?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Ja det stemmer.

Men har fått tak i Vida Dice.

Så jeg skal gå igjennom en ny og bedre diagnose blant annet. Sjekke bilen alle veier. Sjekke styreenhetene og slikt. I tillegg til å programmere den dysa :)

Ja det er sant det du sier mtp km stand. Kostnader må man regne med. Men sjellig grunn er alltid godt å ha i grunn. Det er en grunn til at en drivknute må byttes en gang i mnd for å si det sånn, om du skjønner hva jeg mener. Haha

 

Så det blir interessant å kommunisere med bilen.

Kan slenge ut info her når jeg har kjørt Vida Dice på bilen.

Lenke til kommentar

Kjørt bilen på Vida nå.

Det eneste som kom opp var en veiledning på hva som må gjøres når egr ventil er byttet. Fulgte disse. Resten gjorde Vida. Nå rykker ikke bilen under kjøring. Ingen feilkoder heller. Det var kun gamle. Altså de jeg har nevnt tidligere men ikke fjernet. Dog fant jeg ikke noe om dysa. Man kunne bestille programvaren via Vida. Men ikke noe lignende som ved egr'n.

 

Fant i hvert fall ikke det. Så da regner jeg med at et verksted må gjøre dette ??- kalibrere eller programmere.

Vet noen hva dette kan koste ? Tenkte å få dem til å bytte sensoren på en av airbagene. Den begynte å lyse for vel et år siden. Var da også i kontakt med verksted.

 

All info, tips og triks motas med takk. Legger ved en fil her. Av et forum. Nå blir jeg igjen litt i tvil på om den egentlig må programmeres eller ikke, den dysen ...

post-294815-166493_thumb.png

Lenke til kommentar

Så ikke noe feilkode der. Det kom som feil på de fu ser på bildet jeg la med. Det fremkom feil på tre styreenheter. Gikk inn å åpnet den. Der kommer det frem at de feilene er alle på grunn av at det er tomt for eolysevæske. Dette kommer på onsdag. Da skal vi se !:D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...