Gå til innhold

Vifta mi bråker!


icer

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten tass, en EKL PAPST CPU-Vifte m/kulelager Socket A som kjøler en AMD Athlon XP2100+, men så er det da dette med lyd :devil: , så jeg lurte på om det er noen som har et bedre forslag til vifte enn denne.

Jeg har ikke så god greie på desibel og sånt, så...

Har en 220V vifte med sylskarpe kanter som jeg lurte på å koble til bare for å prøve :scared: hehe, noen som har prøvd på dette? Må vel modde PSU da...

 

Takk på forhånd...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett innom der, men så var dette med lyd da...

Jeg vet ikke hvor mange desibel den viften jeg har nå er, og jeg finner den ikke på komplett.

Kunne vel ikke sagt hva som er stillt og hva som er for høyt vel?

Jeg vil ha den mest mulig stillegående, kan heller bygge en funnel over cpu'en og sette på en 80mm vifte med viftestyring som backup.

Lenke til kommentar

Jeg har lett litt, men finner ingen vifter til XP2100, jeg fant derimot desse, ver så snill å post viss dere har meninger eller andre alternativer. Jeg fant viftene hos 3dfxcool under CPU Kjøler-Socket dette er vel riktig siden XP cpu'ene socket A... Viftene er 80mm (er ikke dette litt stort?)

1. Vifte m/LED :cool: 29dB, 3610RPM http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet438.htm 249kr

2. Vifte 29dB, 3610RPM - http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet445.htm 185kr

3. Vifte m/LED :love: 30dB, 2600RPM - http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet633.htm 225kr

Men jeg syns viftene er litt dyre, eller er det bare meg?

 

btw: Kan noen fortelle meg hva CFM står for?

Lenke til kommentar
Hmmm.... 450kr var ikke akkurat det jeg ville bruke, og ikke på den styggingen der... Men er noen av de viftene jeg fant noe tess? :shrug:

Zalman er en veldig bra vifta, ikke fordi jeg har den selv men også fordi den er veldig stillegående og veldig bra til kjøling, du får også en viftekontroller med som justerer på rotasjon-hastigheten. Den er dyr men utrolig genial.

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort som du foreslår : kjøpt en av papstene med minst desibel og satt på en funell. Enten en funell fra 120mm eller en fra 80mm.

 

Jeg regner med det er 60mm du har nå. Disse går gjerne litt fort for å kompansere med 80mm sin effekt. Dvs, 60mm må gå mye fortere for å flytte like mye luft som en 80mm. Hvis du setter på en 80mm vifte og kjører den på 7V, kanskje 5V, vil du kanskje få like bra/dårlig resultat som før, men mindre støy. Disse små viftene (60mm og mindre) vil ofte gi veldig høyfrekvent støy, som kan oppfattes som irriterende noen ganger.

Lenke til kommentar

Som sagt har jeg en CPU vifte som jeg ikke er helt fornøyd med.

1  Stk  111347  EKL PAPST CPU-Vifte m/kulelager Socket A

opp til 1,4 GHz, samt XP2100+ (16)

Det er det som stod på ordrelista på komplett, lenge siden jeg bestilte.

Noen som vet hvilke spesifikasjoner denne viften har, husker ikke noe av det som stod på den bortsett fra dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...