Husam Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Hei. Situasjonen er et brudd på varmefolie i enden av et limt parkettgulv, der parketten i omtrent en tjuendedel av rommet må tas opp for å utbedre feilen. Parketten er umulig å ta opp uten å ødelegge den, og dette er en type parkett som ikke produseres lenger. Noen som har en genial idé til en måte å løse dette på annet enn å bytte hele gulvet eller å la det stå ureparert? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 (endret) Dersom det er brot i folien og feilen ligg nedi gulvet er det ikkje så greit å reparere. Eit alternativ er å skjære ut ein firkant i parketten der koplingane til folien ligg (gitt at du kjenner til desse punktene) og prøve å reparere koplingen, for deretter å legge nedi eit nytt stykke parkett. Det vil sjølvsagt bli synleg, men er eit alternativ til å dra opp heile greia. Litt som å ta opp ei flis på badet og legge ned ny. Er koplinga nær ein vegg, kanskje under eit møbel, så er det kanskje ei kurant løysing. Om du må ta opp heile golvet når du tar opp litt, så må heile golvet fort tas vekk, sjølv om du veit sånn ca. kvar feilen ligg. Feilen på folien er mest sannsynleg i koplingspunktet i eine enden. Brot midt på straumskinne skal godt gjerast, men sjølvsagt teoretisk sett mogleg. Då vil du kanskje merke at det er varme på delar av folien. Limt parkett vil du mest sannsynleg ikkje få opp igjen utan å øydelegge den. Avhengig av storleiken på rommet er det kanskje mogleg å vippe opp parketten der koplinga ligg og reparere, utan at den bryt saman. Endret 9. februar 2018 av Zeph 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Med mindre du er veldig knyttet til akkurat denne parketten - legg ny. Å legge parkett er utrolig kjapt, så jeg tipper det vil ta deg betraktelig lengre tid å få "punktreparasjon" pent enn å bytte gulvet. Å rive ut gammelt gulv og legge nytt går som regel på én lørdag med et par kompiser, med forbehold om at gulvet ikke er flere hundre kvadrat. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 9. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2018 Takk for gode svar. Vi har (med høy sannsynlighet) funnet punktet der feilen ligger ved feilsøking, og det ligger i et åpent område på den lyseste, synligste enden av stuegulvet ved store vinduer og en terrassedør, så punktreparasjon uten at det blir pent etterpå er i utgangspunktet uaktuelt. Rommet er ca. 50 kvadratmeter stort, og jeg må innrømme at det for øyeblikket sitter lengre inne å bruke uante mengder tid og penger på å bytte ut hele den fine parketten enn å la skaden stå ureparert. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Da får du vurdere hva som er viktigst, et varmegulv som fungerer med en litt annerledes firkant midt i gulvet eller et strøkent stuegulv der halve gulvet er kaldt. Jeg vet hva jeg hadde valgt, i hvertfall fram til jeg hadde giddet å bytte hele gulvet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Når folien er død har du jo sjansen til å legge teppe der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå