Gå til innhold

direkte vannkjøling


Anbefalte innlegg

er dette mulig, rett og slett lage et hull i en vannblokk tette godt og sende vann rett på cpu. hadde vært gøy det da. tenkte litt på å kjøpe en duron 14oo for 300flis. den går det jo ann å drepe. leke dommer og bøddel(mohahahahahaha :devil: ) hadde jo vært et morsomt lite prosjekt for en vannkjølingsn00b som meg. eventuelt lagd en vannkjølingsblokk selv. det gjør jo ikkeno om en duron blir ofra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er vel fordi man får større kjøleareale ved å bruke kobber mellom...

 

men vann med høyere hastighet enn fluornerten funker bedre

regner med at kjøleevne vil avhenge ganske mye av flow-rate(vannmengde\minutter)og størelser på vannblokk osv. tror jeg skal klare og ofre 300spenn på det, går det ikke bra så går det ikke bra. så lenge den er tett så skader jeg ikke no anna en cpu da. og vil uansett bli bedre enn en boxed amd kjøler. hvis det blir no av, så skal jeg rappe et kamera og knipse noen bilder, men vi får se om det blir no av (trenger litt vannkjølingsutstyr(har radiator, og vannblokk slipper jeg å lage)). etter jul så blir det grafikkort, får se om det blir litt penger til overs ;)

 

ble litt rotete men

Lenke til kommentar

Kobber leder varme bedre enn vann mener jeg! Så når du har en kobberflate som er presset mot cpu vil varmeoverføringen bli veldig bra. Spesielt når du fyller mange av de micro-små ujevnhetene med en god kjølepasta. Når du så kjører vann gjennom denne blokken med vann, hvor det riktignok er et ganske stort kontakt areal mellom kobberet og vannet grunnet flere ganger osv, vil mye av varmen i blokken bli tatt opp i vannet. Jeg tror det blir mindre effektivt å la vannet gå rett på cpu siden det leder dårligere varme og har mindre areal å få varme overført til seg på.

 

Dette er riktig nok bare noe jeg tror, men så virker det litt logisk også, eller?

Lenke til kommentar
Kobber leder varme bedre enn vann mener jeg! Så når du har en kobberflate som er presset mot cpu vil varmeoverføringen bli veldig bra. Spesielt når du fyller mange av de micro-små ujevnhetene med en god kjølepasta. Når du så kjører vann gjennom denne blokken med vann, hvor det riktignok er et ganske stort kontakt areal mellom kobberet og vannet grunnet flere ganger osv, vil mye av varmen i blokken bli tatt opp i vannet. Jeg tror det blir mindre effektivt å la vannet gå rett på cpu siden det leder dårligere varme og har mindre areal å få varme overført til seg på.

 

Dette er riktig nok bare noe jeg tror, men så virker det litt logisk også, eller?

Jeg synes det IKKE høres logisk ut.. Først må varmen gå fra cpu igjennom kobberet, for SÅ å gå over til vannet, kontra at vannet går fra cpu og så direkte til vannet. Vann har vel ikke så altfor dårlig kontaktflate, det er trossalt flytende, vel?

Endret av menT4l
Lenke til kommentar

To forhold som vil nok gjere direkte vatnkjøling upraktisk i forhold til blokk.

 

areal mellom cpu og kjøleelement

 

Ei blokk kan utnytte heile coren til cpuen (og litt meir) mens direkte vannkjøling vil miste ein del grunna isolasjon tetningsmasse for at vantnet ikkje skal renne ut over cpu/hk

 

Dermed vil blokka ha større kontaktflate en direkte vatnkontakt

 

Og då kjem det andre forholdet inn:

kontaktflate mellom vatn og blokk.

Og som kjent baserer varmeoverføringa på to ting, overføringskapasitet til stoffet og kontaktflate mellom dei to elementa

 

Og større kontaktflate vil kunne kompanserre for mindre varme overføringskapasitet.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
To forhold som vil nok gjere direkte vatnkjøling upraktisk i forhold til blokk.

 

areal mellom cpu og kjøleelement

 

Ei blokk kan utnytte heile coren til cpuen (og litt meir) mens direkte vannkjøling vil miste ein del grunna isolasjon tetningsmasse for at vantnet ikkje skal renne ut over cpu/hk

 

Dermed vil blokka ha større kontaktflate en direkte vatnkontakt

 

Og då kjem det andre forholdet inn:

kontaktflate mellom vatn og blokk.

Og som kjent baserer varmeoverføringa på to ting, overføringskapasitet til stoffet og kontaktflate mellom dei to elementa

 

Og større kontaktflate vil kunne kompanserre for mindre varme overføringskapasitet.

 

mvh

JanEirik

tror alikevel at man kan klare å gjøre det effektivt.

du tar en kobberplate, ikke så tykk, og kutter et hull i midten som er bitte bitte bitte litt større enn cpu. legger kobberplata over cpu og tetter godt igjen med lim(ikke stømledende just in case). passer også på at kobberplata ikke kortslutter noe. deretter bygger du en vannblokk oppå det, f. eks. setter en brusboksdel oppå:

her

 

passer man også på at man har stor nok flow vil dette være det samme som å øke kontaktflate og at vann kommer direkte ned på core kan jo ikke være en negativ ting da

i tilleg slipper man å grise til cpu med ikke-strømmledende materie også

Endret av Sjurh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...