MikeA Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg har nå lenge vært ute etter en liten boks, ala de Shutle greiene, men finner ikke noen som er helt lydløse. Jeg har ingen planer om å ta maskinen med til sengs, men i teorien bør den være så stille at den kan settes på hodeputen uten at støyen er plagsom når man skal sove. :-) Systemkrav: CPU: den aller minst kraftige som er mulig å få tak i (Pentium II er faktisk mer enn nok for mitt behov). Minne: Tja, 128MB - 256MB kunne vært fint. Har heller ikke noen strenge krav til dette. Skjermkort: Av typen som kastes etter deg. Maskinen skal kun være oppkoblet til skjerm og tastatur under installasjonen. Disk: 20GB eller mer, hadde vært fint. Men har ikke noe problem med å gå ned på kravene her, om det finnes disker med lavere kapasitet som er mer egnet i en "lydløs" maskin. Hastigheten på disken betyr mindre enn støynivået. Nettverk: Må ha 2 stk 100Mb/s tilkoblinger. OS: Linux Størrelse: Jo mindre, jo bedre. Pris: under 10.000,- Er dette mulig? Eller er kravet til lydløshet uvirkelige? Lenke til kommentar
knut Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Det beste ville nok vært en via epia pakke. Det vil si hovedkort, prosessor, skjermkort og et nettverkskort integrert. De fleste har et PCI spor slik at du kan putte inn et nettverkskort til. mini-itx Disse prosessorene trenger i mange tilfeller ingen vifte. Det neste er et kabinett, da kan du velge det du synes ser best ut Det finnes strømforsyninger uten vifte men koster deretter: silentmaxx psu. Av harddisker så er det samsung som regnes som de mest stillegående, og for å få dem enda mer stillegående kan du kjøpe noe her: støydempede harddiskrammer. Lenke til kommentar
*Thug* Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Mener å ha hørt at Via sine prosessorer utvikler så lite varme at du strengt tatt ikke behøver vifte på dem! men sjekk opp dette, (hvis det er aktuelt seff.) er nemlig ikke helt sikker. Lykke til! Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 CPU: den aller minst kraftige som er mulig å få tak i (Pentium II er faktisk mer enn nok for mitt behov). Gå for et vifteløst oppsett fra VIA, med hovedkort og integrert prosessor. Har bygget en maskin til båtbruk, og er meget fornøyd med den. Skjermkort: Av typen som kastes etter deg. Maskinen skal kun være oppkoblet til skjerm og tastatur under installasjonen. Skjermkort er integrert på HK. Disk: 20GB eller mer, hadde vært fint. Men har ikke noe problem med å gå ned på kravene her, om det finnes disker med lavere kapasitet som er mer egnet i en "lydløs" maskin. Hastigheten på disken betyr mindre enn støynivået. Hvis du virkelig vil ha det lydløst går du får en 2.5" disk beregnet for bærbare. Sleng på en overgang til 3.5" så er du i mål. Ulempen er at de er dyrere enn vanlige disker. En kjempefordel er at de tar mindre plass enn en diskett... Nettverk: Må ha 2 stk 100Mb/s tilkoblinger. HK har en kontroller, sett inn i en til i PCI-sportet. Størrelse: Jo mindre, jo bedre. Dette blir LITE! Hvis du virkelig vil ha det lite og lekkert bygger du kasse selv, for inspirasjon se: www.mini-itx.com Pris: under 10.000,- Her får du også kjøpt små kabinetter tilpasset mini-itx. For 10 000 får du også råd til en LCD-skjerm Er dette mulig? Eller er kravet til lydløshet uvirkelige? Defintivt mulig. Det største "problemet" er nok strømforsyning. Jeg brukte en slik: http://www.mini-box.com/pw-70a.htm. Den plugges rett i hovedkortet, går på 12v og er selvfølgelig vifteløs. Lykke til Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Sjekk ut beQuiet. Denne fyren har en tøff løsning på problemer med bråkete disker. Blir noe dyrt om du skal ha mye plass, dog. Lenke til kommentar
MikeA Skrevet 15. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2003 Takker for masse informative tilbakemeldinger. Jeg har sett meg litt omkring på Komplett's sider, og ut i fra de tipsene jeg har fått her, vurderer jeg nå: Hitachi Travelstar 20GB 4200RPM (kr 900,-) KA Adapter For 2,5" HDD til 3,5"HD (kr 131,-) VIA EPIA CL6000E, m/Via Eden CPU 600MHz (kr 1.573,-) Crucial PC2100 DDR-DIMM 256MB CL2.5 (kr 377,-) Det jeg er litt usikker på, er strømforsyningen. Ett av tipsene pekte meg til http://www.mini-box.com/pw-70a.htm, men jeg er litt usikker på hvordan den fungerer. Er den ett slags mellomledd for å kunne bruke en "vanlig" 12V strømadapter? Eller hvordan er denne tenkt koblet til strømnettet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå