Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Refinansiering av billån - mulig?

TMB

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har for tiden billån i Gjensidige.

Jeg har gjennom Eiendomsfinans (tredjepart som forhandler frem bedre vilkår med ulike banker) fått tilbud om lavere rente i Sparebank 1.

Nevnte dette for rådgiveren min i DNB, og han sa at dette ikke var mulig, og at Sparebank 1 må ha misforstått. Han sa det kun er mulig å ta opp billån ved første gangs kjøp av bilen.

Jeg har allerede fått tilsendt lånepapirer for signering av Sparebank 1, og i disse er det formulert som at Sparebank 1 "kjøper" bilen av Gjensidige på en måte. Jeg kan om nødvendig legge ut en sladdet versjon her.

Jeg ble plutselig usikker. Er det DNB som ikke har fått med seg noen nye regler fra nyttår, kanskje? Eller er det Sparebank 1 som "lurer" seg rundt reglene?

Tenkte å sjekke opp dette litt før jeg signerer ny avtale.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen er ikke leaset?

Det er bare mulig å pantsette bilen en gang (med førsteprioritet), men det skulle være en formalitet å flytte over pantet når lånet innfris i DNB.

Eneste scenario jeg kan se for meg, dersom du juridisk sett er eier av bilen, som gjør det komplisert å bytte låneavtale med annen bank, er dersom det er avtalt fastrente, hvor avtalt sats er høyere enn dagens rentenivå. Det er fortsatt lovlig å bytte bank da, men det kan medføre så store kostnader å innfri fastrentelånet at det kanskje likevel ikke er lønnsomt. Er du eier av bilen, og ønsker å flytte over billånet, så er jeg helt sikker på at ny bank hjelper til med papirarbeidet.

Det er uansett noen gebyrer ved flytting av billån, som tinglysningsgebyr og den nye bankens omkostninger, men disse har du sikkert tatt med i regnestykket. 

Lenke til kommentar

Bankene er lite villige til å overta billån, når det er sagt så er det vel ikke umulig.

Men dette pleier å være et problem for overtagende bank, ikke for den gamle banken.

TS: Det er mulig å refinansiere billån, men du kan ikke øke belåningen. Det er mulig din rådgiver misforstår hva du mener med "refinansiere", og tenker at du vil refinansiere andre lån med pant i bilen. Det er ikke mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...