Gå til innhold

Nynorskbrukere har krav om å få informasjon på sin målform. Hva med bokmålsbrukere?

Valkyria

Anbefalte innlegg

Da jeg gikk på skolen fikk jeg vite at Nynorsk er viktig å kunne, fordi f eks dersom man jobber i det offentlige så har folk krav på å få brev og viktig informasjon på sin målform.

Idiotien bak denne regelen kan vi lage en egen tråd om, men siden jeg bor i Bergen så har det blitt politisk avgjort at i Hordaland bruker vi Nynorsk som hovedmål, på tross av at en gigantisk majoritet av beboerne her bruker bokmål. Det kan vi også lage en tråd om. 

Jeg har begynt å ta noen fagbrev som 27 åring og da blir all informasjon som blir tilsendt meg sendt på Nynorsk. Jeg behersker Nynorsk bra, men det irriterer meg mer enn det burde at de tvinger Nynorsk inn i alle offentlige brev og skriv, samt kaster vekk enormt mye penger for å omdøpe skilt og institusjoner for å tilfredstille noens agenda. 

Har jeg som bokmålbruker de samme kravene som nynorskbrukere, å få all informasjon fra fylkeskommunen tilsendt på Bokmål? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg gikk på skolen fikk jeg vite at Nynorsk er viktig å kunne, fordi f eks dersom man jobber i det offentlige så har folk krav på å få brev og viktig informasjon på sin målform.

Idiotien bak denne regelen kan vi lage en egen tråd om, men siden jeg bor i Bergen så har det blitt politisk avgjort at i Hordaland bruker vi Nynorsk som hovedmål, på tross av at en gigantisk majoritet av beboerne her bruker bokmål. Det kan vi også lage en tråd om. 

Jeg har begynt å ta noen fagbrev som 27 åring og da blir all informasjon som blir tilsendt meg sendt på Nynorsk. Jeg behersker Nynorsk bra, men det irriterer meg mer enn det burde at de tvinger Nynorsk inn i alle offentlige brev og skriv, samt kaster vekk enormt mye penger for å omdøpe skilt og institusjoner for å tilfredstille noens agenda. 

Har jeg som bokmålbruker de samme kravene som nynorskbrukere, å få all informasjon fra fylkeskommunen tilsendt på Bokmål? 

Det har du...

Greia er vel at Nynorsk er fylkeskommunens hovedmål hvor du bor, men ved forespørsel er de pliktig å sende deg alt på Bokmål :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Du har samme "krav" som nynorskbrukere, eller snarere, samme mangel på krav. Fylkeskommunens målform bestemmes av flertallet av representantene på fylkestinget. (Ikke flertallet av innbyggerne.) Hver kommune og fylkeskommune står fritt til å vedta en foretrukken målform, eller å være nøytrale. Bergen har valgt å være nøytrale, men fylkeskommunen i Hordaland har valgt nynorsk.

Som person har du krav på at staten (men ikke kommunen eller fylket, tror jeg) svarer deg på den målformen du selv foretrekker i korrespondanse med deg individuelt. Skriver du til dem på bokmål, skal du svares på bokmål, og du skal ha krav på offentlige formularer på denne målformen.

I korrespondanse, annonsering og med flere som ikke tilhører en geografisk avgrenset målform skal statlige organer være nøytrale, og skal veksle mellom målformene, slik at ingen av dem brukes mindre enn 25%.

Så du som bokmålsmenneske i et nynorskfylke har samme krav som et nynorskmenneske i et bokmålsfylke: Ingen av dere har krav ut over det som er nevnt over. (Med forbehold om at jeg leser loven riktig.)

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...