SarahG Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Apple møter mannsterke i retten for å stoppe et uavhengig verksted, mens Miljøpartiet De Grønne kaller reparatørene helter. Stadig flere krever lovendring for å gjøre det enklere å fikse forbrukerelektronikk.Kampen om retten til å reparere (Ekstra) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Apple skal ha kontroll på og penger fra hele verdikjeden. De ønsker også å kvalitetssikre stedene som utfører reparasjon for å ivareta merkevaren samtidig som de vil øke nysalget og gjensalg av refurbish-telefoner. Apple er primært business, ikke miljøvern og gjenbruk, selv om reparasjon er en del av verdikjeden. 1 Lenke til kommentar
A09JPXJU Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Viktig debatt, og det står ikke mye bedre til med reparasjoner av Apple Mac. 27.000 skulle Eplehuset ha for å reparere min splitter nye MacBook Pro etter at jeg hadde helt en kopp kaffe over tastaturet. 2 timer lagtidssteking av den kasseringsklare maskinen på 40 grader varmluft fikset det hele, og maskinen har fungert problemfritt siden. Ikke spesielt miljø eller kundevennlig, men bidrar jo godt til ekstra omsetning. 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Selv på biler kan man bruke uavhengige verksted uten å miste garantien. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Syntes godt at 3. parts verksteder skal kunne fikse enheter, men de burde være sertifisert til å kunne jobbe med det, samt forsikret. Dersom de er litt uforsiktige og ødelegger en komponent, så er jo enheten ødelagt. Sånn er det hos bilmekanikere, sertifisert og forsikret Men at vi skal kunne pirke inne vet jeg ikke, Burde ikke miste garantien pga. vi pirker inni den, men dersom en skader noe og da tar den med og klager, nei da burde ikke garantien dekke det Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 "Apple takket nei til å kommentere denne saken." De folka som jobber i Apple Norge har i hovedsak som oppgave å ta telefonen når moderselskapet ringer og gjøre det de blir fortalt. Apple Norge har vel aldri gjort noe som helst på egen hånd (kanskje med unntak av disse særnorske konfirmasjonsreklame de fikk lov til å lage i gamle dager). Å snakke med media er åpenbart ikke på listen over ting de får lov til. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Syntes godt at 3. parts verksteder skal kunne fikse enheter, men de burde være sertifisert til å kunne jobbe med det, samt forsikret. Dersom de er litt uforsiktige og ødelegger en komponent, så er jo enheten ødelagt. Sånn er det hos bilmekanikere, sertifisert og forsikret Men at vi skal kunne pirke inne vet jeg ikke, Burde ikke miste garantien pga. vi pirker inni den, men dersom en skader noe og da tar den med og klager, nei da burde ikke garantien dekke det Hvorfor mener du verkstedene bør være sertifisert? Sertifisering i forbindelse med bilverksteder, elektriske installasjoner, bad etc handler om sikkerhet. Det samme ser jeg ikke for telefoner. Slutter telefonen å fungere innenfor reklamasjonstida på arbeidet så blir det selvsagt en reklamasjonssak mellom kunde og reparatør. Når det er snakk om svært kostbare arbeider som biler og baderom så vil feil medføre risiko for både liv, helse og store verdier (hundretusner ++). Det er ikke sikkert de minste aktørene har økonomi til å erstatte tap direkte. Derfor er forsikring så viktig at det er påbudt i disse bransjene. Det samme kan jeg ikke se for telefoner. Erstatninger av telefoner kan i verste fall komme opp i beskjedne 10 000 kr. Det bør et hvert selskap som driver reparasjoner kunne takle uten å ty til forsikringsbransjen. Det siste avsnittet ditt er slik reklamasjon fungerer i dag. PS. Merk deg forskjellen på reklamasjon (lovfestet) og garanti (frivillig tillegg til reklamasjon). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå