DukeRichelieu Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 Er det noen som har noen formening om forskjellen på å ligge fremst i feltet og lenger bak/bakerst i et felt med tanke på bruk av krefter? Det blir ofte sagt at det er tyngst å ligge fremst i felt og dra. Jeg antar at det kan være enklere å ligge bak på grunn av mindre luftmotstand og bedre gli i sporet? Samtidig kan det være negativt om man selv ikke får styre farten hvis farten er ujevn. Northug ble vel ofte kritisert for å ligge bakerst i feltet og 'spare krefter' mens konkurrentene 'gjorde jobben' og så rykket han til slutt. Noen som vet noe konkret om dette? Blir alltid omdiskutert av kommentatorene, men har aldri forstått det fullt ut, så jeg spør. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 Northug kontrollerte jo gjerne sin egen puls ved å dette bakover i feltet i oppoverbakker og så ta innpå igjen i lettere terreng. Så om det et et litt større felt og ingen vil/klarer å rykke får man igjen for det. 1 Lenke til kommentar
BMWCoupeFtw Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 Det er klart det er fordel å ligge bak. Se feks på sykling hvor de har hjelperyttere. Northug er en spurter. Det samme er klæbo. Sundby er seig utholdenhets maskin (var i hvert fall det ). Så han vil måtte gå hardt ut eller dra tidlig så spurterene ikke har mer krefter igjen eller tid nok til å spurte forbi. 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 (endret) Jeg skjønner at det er en fordel. Men det er ikke umiddelbart tydelig for min del hvor stor denne fordelen er. Alt annet likt (form, ski, fysikk, osv.) - hvor stor forskjell er det på å ligge fremst og bakerst? Marginalt? Betydelig? Er det i tillegg en psykologisk komponent inne i bildet? Endret 25. februar 2018 av DukeRichelieu Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 (endret) Definitivt en psykisk bit og, ja. Som syklist kjører man veldig fort over veldig lang tid. Man tar mye vind om man ligger foran. En grei måte å se det på i ski er farten de som ligger bak får i utforkjøringene. Det er ikke nødvendigvis så bra å ligge bakerst. Det er bra å ikke ligge først. Endret 25. februar 2018 av Sexylubb1 1 Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 Vind spiller en vesentlig større rolle i sykling enn i langrenn, da vindmotstand er lik kvadrat av farten mener jeg å huske. En viss rolle spiller det likevel, men på ski kan glid spille en enda større rolle, men det påvirkes veldig av været og føret. Niskanen hadde slitt en del mer med det løpsopplegget sitt dersom det hadde vært tett snøvær f.eks. Da må førstemann tråkke ned litt nysnø i sporet, som bremser mer enn for de som kommer bak. Men synes flere av løpene dette mesterskapet har vært preget av hardkjør fra front, så en taktikk ala Northug hadde ikke nødvendigvis funka så godt tror jeg. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 25. februar 2018 Del Skrevet 25. februar 2018 Og det skjønte nok Klæbo. Merkelig av media å stille spørsmål ved hans valg om å droppe løpet. Ble jo kjørt fra på 3-mila. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå