Gå til innhold

Hjelp! klarer ikke å formatere harddisken!!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger profesjonell hjelp tror jeg. Fattern har en bærbar pc ved navnet schneider hvor han har installert windows 98. Problemet er: jeg skulle formatere harddisken ved hjelp av oppstartsdisketten (format c:), den formaterte( viste prosenter), men ved reboot så var ingen ting slettet. Brukte fdisk og sletta primær partisjon, opprettet ny og formaterte, ingenting er fjernet.

Jeg antar at jeg har funnet problemets rot: "Egenskaper for min datamaskin",velger "ytelse":

der står det følgende:

filsystem: noen stasjoner er i ms-dos kompatibilitet

Virtuellt minne: ms-dos kompatibilitet

Diskkoprimering: ikke innstallert

I det hvite vinduet står det følgende:

"sideveksling i kompatibilitetsmodus reduserer systemytelsen."

"Stasjon A og C bruker et ms-dos kompatibelt filsystem"

Hva skal jeg gjøre??

Vet ikke hva slags harddisk som er i maskinen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er redd jeg ikke kan hjelpe deg så mye, men vil gjøre oppmerksom på noe jeg selv tidligere har oppdaget i forbindelse med reinstallasjon/reformattering av disker på bærbare PC'er:

Det er som oftest noe mikk med bærbare maskiner, og produsentene har i mange tilfelle lagt inn en del spesielle funksjoner for å få det hele til å gå ihop. På barbare Compaq'er viste det seg at det var noen skjulte partisjoner på disken som var nødvendige for visse grunnleggende funksjoner, og de forsvant ved ordinær reformattering. (Og nei, Compaq leverte ikke med noen gjennopprettings-CD....)

Lenke til kommentar

Quote:

heraldo skrev (2002-03-02 16:29):

Hei, jeg trenger profesjonell hjelp tror jeg. Fattern har en bærbar pc ved navnet schneider hvor han har installert windows 98. Problemet er: jeg skulle formatere harddisken ved hjelp av oppstartsdisketten (format c:), den formaterte( viste prosenter), men ved reboot så var ingen ting slettet. Brukte fdisk og sletta primær partisjon, opprettet ny og formaterte, ingenting er fjernet.

Jeg antar at jeg har funnet problemets rot: "Egenskaper for min datamaskin",velger "ytelse":

der står det følgende:

filsystem: noen stasjoner er i ms-dos kompatibilitet

Virtuellt minne: ms-dos kompatibilitet

Diskkoprimering: ikke innstallert

I det hvite vinduet står det følgende:

"sideveksling i kompatibilitetsmodus reduserer systemytelsen."

"Stasjon A og C bruker et ms-dos kompatibelt filsystem"

Hva skal jeg gjøre????

Vet ikke hva slags harddisk som er i maskinen..

Jeg ville ha prøvd med en annen oppstastsdisket.

For programmene format.exe og fdisk.exe og lignende programmer ligger på oppstartdisketten din.

Prøv å skaffe en annen oppstartsdiskett og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

det KAN være at disken er beskyttet av en eller annen enhet i pc-en, a la dette protectionkortet (leste om det på dinside.no , husker verken navn eller url)

Men... konsulter manualen og se om der er en slags harddiskbeskyttelse.

Evt. kan harddisken være skadet, Dette opplevde jeg nemlig på min 45giga IBM-disk (på desktop-pc'en). Mildt sagt irriterende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...