Odd R. Valmot Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 – Som en nyttig versjon av Pokemon Go.12 år etter at Stortinget bestilte den: Nå er den nasjonale billettappen klar Lenke til kommentar
likferd Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Akkurat det man trenger rundt togsporene er jo en haug mennesker som er ukjent i området med nesen i mobilskjermen som navigerer gjennom kunstig virkelighet. Er dette gjennomtenkt? 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Blir fort litt mange apper også. Har faktisk hatt et par bussjåfører i Oslo/Akershusområdet som ser skeptisk på meg hvor jeg må nærmest krangle meg på bussen når jeg viser frem mitt månedskort i NSB-appen. De mener jeg må bruker Ruter sin billett-app. Fordelen med dette er jo at man slipper apper fra lokale selskaper når man drar utenfor eget fylke. Hver gang jeg er i Buskerud å må forholde meg til Brakar-appen så får jeg litt frysninger for den appen er så dårlig og det er ofte helt bingo om jeg får lagt til betalingskort osv.. Forutsetter jo selvfølgelig at denne appen faktisk blir aktivt vedlikeholdt og oppdatert, ellers så er man fort like langt. 5 Lenke til kommentar
Svein Olav Blindheim Midtstigen Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Hei! Entur er et statlig prosjekt, og vårt oppdrag er å være en hub for kollektivdata. Vi har in-house kompetanse når det gjelder forvaltningen av dataene, og de som utvikler appen i front sitter også under det samme taket. Vi har derfor gode forutsetninger for å kunne lage en skikkelig bra reiseplanlegger til folket og appen skal vedlikeholdes, oppdateres og ikke minst bli bedre og bedre i tiden som kommer fremover. Vennlig hilsen Svein Olav Webredaktør, Entur. 2 Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Hei! Entur er et statlig prosjekt, og vårt oppdrag er å være en hub for kollektivdata. Vi har in-house kompetanse når det gjelder forvaltningen av dataene, og de som utvikler appen i front sitter også under det samme taket. Vi har derfor gode forutsetninger for å kunne lage en skikkelig bra reiseplanlegger til folket og appen skal vedlikeholdes, oppdateres og ikke minst bli bedre og bedre i tiden som kommer fremover. Vennlig hilsen Svein Olav Webredaktør, Entur. Helt topp. Men dere MÅ få på plass billettkjøp. Først da begynner dette å smake fugl. I dag er situasjonen håpløs med hvert selskap med hver sin betalingsapp. 6 Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 I dag er situasjonen håpløs med hvert selskap med hver sin betalingsapp. I tillegg er det for mye usikkerhet rundt billettkjøp. Hos noen selskaper kan en ikke betale med kontanter eller minibankkort uten påslag i prisen. Når en er på reisefot er møte med buss- eller trikkesjåfør noe av det mest frustrerende når betalingsmetode var feil valgt av meg. 3 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Fikk ikke med meg at den ikke inneholder billettkjøp, da er den jo dessverre temmelig dødfødt allerede der er jeg redd. 4 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Fint om det kan bli en samlet billett-app - men da må de forskjellige kollektivselskapene tvinges til å bli med. "Denne billetten fra kollektivselskap X selges foreløpig ikke av Entur" (konkret eksempel: Brakar i Drammen) 5 Lenke til kommentar
Svein Olav Blindheim Midtstigen Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Hei igjen! Vi vil også gjerne selge billetter, og har som ambisjon å kunne selge billetter til all kollektiv-transport i landet innen to år! Dette fordrer selvfølgelig at operatørene er villige til å la oss selge billettene deres. Vi har et godt samarbeid og fleste fylkeskommunene er positive til dette i dag, og vi regner med å kunne tilby salg til flere områder allerede i 2018. Smaker den fuglen eller? Vh Svein Olav Webredaktør, Entur 7 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Kollektivtransport har da aldri vært spesielt vanskelig? Jeg bruker en app som heter Google maps, den dekker fly, ferge, tog, trikk, t-bane, taxi, uber, sykkel og føtter over stort sett hele verden, Norge inkludert. 3 Lenke til kommentar
Svein Olav Blindheim Midtstigen Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Kollektivtransport har da aldri vært spesielt vanskelig? Jeg bruker en app som heter Google maps, den dekker fly, ferge, tog, trikk, t-bane, taxi, uber, sykkel og føtter over stort sett hele verden, Norge inkludert. Vel, reiser du i de større byene og områdene her i landet, gir Google deg gode svar. Men ute i landets kriker og kroker er ikke Google spesielt kjent, og klarer ikke generere reiseforslag. Det gjør derimot Entur-appen, for vi samler kollektiv-data fra alle 60 selskaper i landet det er nesten 60 000 stoppesteder, det! Svein Olav Webredaktør, Entur 3 Lenke til kommentar
steinark Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Denne kunne vi hatt i mange år, med dit.no hadde ikke den blitt presset ut i kulden. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Den ser hvor jeg er og hvilke bussruter som er i nærheten. Det er en god begynnelse, men jeg kommer ikke til å slette Kolumbus-appene ennå. 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 (endret) Vel, reiser du i de større byene og områdene her i landet, gir Google deg gode svar. Men ute i landets kriker og kroker er ikke Google spesielt kjent, og klarer ikke generere reiseforslag. Det gjør derimot Entur-appen, for vi samler kollektiv-data fra alle 60 selskaper i landet det er nesten 60 000 stoppesteder, det! Da regner jeg med at dere deler disse stoppestedene med Google slik at de blir tilgjengelig på den plattformen folk faktisk bruker. Endret 8. februar 2018 av Tastaturskriver 2 Lenke til kommentar
Svein Olav Blindheim Midtstigen Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Vel, reiser du i de større byene og områdene her i landet, gir Google deg gode svar. Men ute i landets kriker og kroker er ikke Google spesielt kjent, og klarer ikke generere reiseforslag. Det gjør derimot Entur-appen, for vi samler kollektiv-data fra alle 60 selskaper i landet det er nesten 60 000 stoppesteder, det!Da regner jeg med at dere deler disse stoppestedene med Google slik at de blir tilgjengelig på den plattformen folk faktisk bruker. Selvfølgelig. Alle data vi samler inn er åpne, og vi er allerede i dialog med Google slik at de også kan ta inn vårt datasett. Jeg har ikke videre detaljer der nå på stående fot. Svein O Webredaktør, Entur 1 Lenke til kommentar
Aurora Lane Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Dette har jeg savnet! Testet appen nå, og selvfølgelig vil det blir litt lugg i begynnelsen, men jeg ønsker allikavel å gi dere en klapp på skulderen for "godt jobba". Google fungerer ikke godt nok til dette. Lenke til kommentar
8WWCT3GT Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Hvorfor ikke bruke kartverket sitt wms kart istedenfor google sitt open street map? 2 Lenke til kommentar
Pappa_ Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Selvfølgelig. Alle data vi samler inn er åpne Det er jo hyggelig, men Skyss (i Bergen/Hordaland) sine data har de hegnet om som om de skulle gi dem et konkurransefortrinn. Har Skyss tilgjengelige data nå plutselig? Lenke til kommentar
Svein Olav Blindheim Midtstigen Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 (endret) Selvfølgelig. Alle data vi samler inn er åpneDet er jo hyggelig, men Skyss (i Bergen/Hordaland) sine data har de hegnet om som om de skulle gi dem et konkurransefortrinn. Har Skyss tilgjengelige data nå plutselig? Ja, Skyss må levere data om sine ruter til oss, tilsvarende de de bruker i sine egne tjenester. Her sakser jeg fra Håndbok N801 Forskrift om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportforskriften) legges til grunn for å sikre at nødvendige stoppesteds- og ruteplandata overføres fra pliktige parter. Kunngjøringsplikten følger av forskriftens § 28. (...) Kunngjøringsplikten gjelder for alle som er underlagt yrkestransportloven, det vil si all transport på veg og hurtigbåt/ferje. For togtrafikken og luftfart, vil overføring av data finne sted fra de av virksomhetene som administrerer rutetrafikken på vegne av staten. Hvem som er løyvehaver og leverandør av data varierer fra fylke til fylke. Det kan være fylkeskommunen selv, direkte eller via tilknyttede administrasjonsselskap, trafikkselskapene eller begge. I det videre brukes dataleverandører som samlebetegnelse for de som skal levere informasjon om stoppesteder og rutedata til det nasjonale selskapet. De data vi samler inn, deler vi også villig vekk til de som ønsker å bruke de til sine egne tjenester. Les mer om dette og få tilgang til API her: http://www.entur.org/hvem-er-vi-for/tjenesteutviklere/ Svein Olav Webredaktør, Entur (edit: rettet linker og formatering) Endret 9. februar 2018 av Svein Olav Blindheim Midtstigen 4 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Hei! Entur er et statlig prosjekt, og vårt oppdrag er å være en hub for kollektivdata. Vi har in-house kompetanse når det gjelder forvaltningen av dataene, og de som utvikler appen i front sitter også under det samme taket. Vi har derfor gode forutsetninger for å kunne lage en skikkelig bra reiseplanlegger til folket og appen skal vedlikeholdes, oppdateres og ikke minst bli bedre og bedre i tiden som kommer fremover. Vennlig hilsen Svein Olav Webredaktør, Entur. ...og med betaling på plass kan vi vel forvente at alle våre reiser lagres i 10 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå