Gå til innhold

Finland lager hyperloop-senter i tidligere Nokia-lokale. Norske eksperter presser politikerne om å følge etter (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Rambøll og Sintef inviterte til et industrirettet Hyperloop-seminar, før Miljøpartiet de grønne (MDG) samlet interessenter om det samme i Stortinget."

 

Det er godt MDG ikke er større enn de er!

Men selvsagt er 15 mil. en svært lite beløp av totalen på 7 mrd., så slipper vi med så lite penger burde det være OK.

Det skader ikke å finne ut at dette bare er tull, og vil neppe noen gang konkurrere ut fly.

På korte strekninger er det trolig jernbane og bil som kan levere den billigste transporten, men dersom pengebruken på Hyperloop ikke betales av skatten min er det OK om noen vil bruke av pengene sine.

Lenke til kommentar

Det skader ikke å finne ut at dette bare er tull, og vil neppe noen gang konkurrere ut fly.

 

Med mindre det kommer vanlige rutefly med elekrtisk- /hydrogen-drift, eller annen mindre miljøskadelige propulsjonsteknologi, så er ikke fly med i konkurransen en gang. Ikke i mine øyne hvert fall.

 

På korte strekninger er det trolig jernbane og bil som kan levere den billigste transporten, men dersom pengebruken på Hyperloop ikke betales av skatten min er det OK om noen vil bruke av pengene sine.

 

Hva er "korte strekninger"? jeg tar helst toget mellom Oslo og Trondheim. Det er ikke så mye tid å spare på å ta fly. Det er bare mye mer mas å ta fly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

... På korte strekninger er det trolig jernbane og bil som kan levere den billigste transporten ...

 

Definer 'billigst': Billettprisen? Hva koster din tid?

Det har vært slik i mange år at bilen har sponset tog, da de bilrelaterte avgiftene har vært i størrelsesorden 60 mrd./år.

Uten overføringer fra staten til drift av togene ville billettprisen vært så høy at togene ville tapt i konkurranse med fly og bil.

Hyperloop er et fantasifoster med store utfordringer, med tanke på billettpriser, sikkerhet og fleksibilitet.

Har Hyperloop en mulighet for å konkurrere er det i områder med mye folk, så hvorfor ikke vente å se om Kina, Japan, USA eller Tyskland finner økonomi i Hyperloop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...