Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

F1 Student Visa, USA, kan jeg jobbe?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du sier avisen er fra USA, snakker vi da om at den har kontorer i USA og det er disse som kommer til å lønne deg? Om du jobber online eller ikke er mest sannsynlig irrelevant, det eneste staten bryr seg om er om jobben krever at du har amerikansk jobbtillatelse og/eller om du får betalt.

Jeg vil anbefale å diskutere dette med visumansvarlig på skolen din, de kan som regel det meste om sånt.

Hva du enn gjør, IKKE begynn å jobbe uten å avklare dette med skolen først, i verste fall kan de terminere F-1 visumet ditt.

Hvis det er en jobb skolen mener er godkjent (relevant til utdanning osv) så er det en del steg du må igjennom før du evt kan begynne å jobbe, blant annet å få et social security nummer, og et employment authorization document (i bunn og grunn et plastkort som viser at du har lov å jobbe)

Litt mer info her: https://www.hccmis.com/blog/study-abroad/4-ways-to-work-in-the-us-with-a-student-visa/

Selv jobbet jeg 1 år etter endt studie under optional practical training (OPT), så det er fullt mulig i noen tilfeller.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikkje har lov å arbeide så vil nok slikt arbeid være i strid med visumet.

(Ein anna ting er vell at muligheita for å oppdage at du har freelance oppdrag i ei norsk avis, og at dette arbeidet blei utført medan du var i USA og ikkje heime i ein ferie må vell i realiteten være svært liten?)

Lenke til kommentar

Ikke svar på TS sitt spørsmål eller relevant til det, men kan jeg få spørre: hvordan stiller dette seg med norske borgere som reiser på et lengre (månedere) turistvisumopphold i USA, og så har «hjemmekontor» der i mellomtiden? Det være seg mer tradisjonelle ansatte, eller til eksempelvis bloggere (som styrer sin egen hverdag)?

Jeg kjenner ikke til immigrasjons- og visumregler overhodet, men tanken slo meg da jeg leste tråden.

Lenke til kommentar

Ja du har lov å jobbe om du får godkjent det som en del av læreprogrammet til skolen i noen tilfeller...

Work performed at an off-campus location which is educationally affiliated with the school. The educational affiliation must be associated with the school's established curriculum or related to contractually funded research projects at the post-graduate level. In any event, the employment must be an integral part of the student's educational program.

https://www.internationalstudent.com/study_usa/way-of-life/working-in-the-usa/

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Norsk rett etablerer (utlendingsloven § 55) at den som akter å ta arbeid (mot eller uten vederlag) eller som vil drive ervervsvirksomhet i riket, må ha oppholdstillatelse som gir slik rett.

Etter norsk rett kan man til en viss grad utføre arbeid for den arbeidsgiver man har i hjemlandet mens man er i Norge - det faller utenfor lovens ordlyd om å "akte å ta arbeid" (som tar sikte på at et hovedformål med å oppholde seg i Norge må være å arbeide her).

Jeg vil anta at tilsvarende betraktninger gjelder i amerikansk immigrasjonsrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...