AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Hei. Jeg bor og studerer for tiden i USA, på F1 VISA. Jeg har ikke lov å arbeide i USA, men jeg lurer på om jeg har lov å jobbe online med oversetterarbeid i en norsk avis fra USA. Vil det være brudd med Visa-forpliktelsene til USA? Dette er Visaet jeg har Anonymous poster hash: 4ae5c...bb6 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Du sier avisen er fra USA, snakker vi da om at den har kontorer i USA og det er disse som kommer til å lønne deg? Om du jobber online eller ikke er mest sannsynlig irrelevant, det eneste staten bryr seg om er om jobben krever at du har amerikansk jobbtillatelse og/eller om du får betalt. Jeg vil anbefale å diskutere dette med visumansvarlig på skolen din, de kan som regel det meste om sånt. Hva du enn gjør, IKKE begynn å jobbe uten å avklare dette med skolen først, i verste fall kan de terminere F-1 visumet ditt. Hvis det er en jobb skolen mener er godkjent (relevant til utdanning osv) så er det en del steg du må igjennom før du evt kan begynne å jobbe, blant annet å få et social security nummer, og et employment authorization document (i bunn og grunn et plastkort som viser at du har lov å jobbe) Litt mer info her: https://www.hccmis.com/blog/study-abroad/4-ways-to-work-in-the-us-with-a-student-visa/ Selv jobbet jeg 1 år etter endt studie under optional practical training (OPT), så det er fullt mulig i noen tilfeller. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2018 Avisen er norsk og har kontorer i Norge. Det eneste som befinner seg i USA er meg. Anonymous poster hash: 4ae5c...bb6 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Så da lønnes du fra Norge, betaler evt norsk skatt, og lønna kommer til en norsk konto? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 For spørsmål om arbeidstillatelse er det relevante temaet hvor du har din bopel mens du utfører arbeidet. Oppholder du deg i USA (på mer enn transittbasis) må du ha en arbeidstillatelse. Hvor arbeidsgiver befinner seg er ikke relevant. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Så lenge du ikkje har lov å arbeide så vil nok slikt arbeid være i strid med visumet. (Ein anna ting er vell at muligheita for å oppdage at du har freelance oppdrag i ei norsk avis, og at dette arbeidet blei utført medan du var i USA og ikkje heime i ein ferie må vell i realiteten være svært liten?) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 (Plutselig sier du noe til en medstudent som sier noe til noen som har noe imot deg og har lyst til å sladre til immigrasjonsmyndighetene...) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Etter første år så kan du ta off- campus jobb under spesielle betingelser. Selv om det er lav risiko for å bli oppdager, ikke jobb ulovlig. Blir du oppdaget kan konsekvensene blinganske alvorlige. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2018 Takker for svar, da blir det ikke jobbing Anonymous poster hash: 4ae5c...bb6 Lenke til kommentar
Samara Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Ikke svar på TS sitt spørsmål eller relevant til det, men kan jeg få spørre: hvordan stiller dette seg med norske borgere som reiser på et lengre (månedere) turistvisumopphold i USA, og så har «hjemmekontor» der i mellomtiden? Det være seg mer tradisjonelle ansatte, eller til eksempelvis bloggere (som styrer sin egen hverdag)? Jeg kjenner ikke til immigrasjons- og visumregler overhodet, men tanken slo meg da jeg leste tråden. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 (endret) Ja du har lov å jobbe om du får godkjent det som en del av læreprogrammet til skolen i noen tilfeller... Work performed at an off-campus location which is educationally affiliated with the school. The educational affiliation must be associated with the school's established curriculum or related to contractually funded research projects at the post-graduate level. In any event, the employment must be an integral part of the student's educational program. https://www.internationalstudent.com/study_usa/way-of-life/working-in-the-usa/ Endret 8. februar 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Norsk rett etablerer (utlendingsloven § 55) at den som akter å ta arbeid (mot eller uten vederlag) eller som vil drive ervervsvirksomhet i riket, må ha oppholdstillatelse som gir slik rett. Etter norsk rett kan man til en viss grad utføre arbeid for den arbeidsgiver man har i hjemlandet mens man er i Norge - det faller utenfor lovens ordlyd om å "akte å ta arbeid" (som tar sikte på at et hovedformål med å oppholde seg i Norge må være å arbeide her). Jeg vil anta at tilsvarende betraktninger gjelder i amerikansk immigrasjonsrett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå