Benny Flaggstang Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Med tanke på at denne ikke har mekanisk drivline, vil ikke det med dagens regler for hjelpemotor gjøre at den får en absolutt toppfart på 25km/t med mindre man får hjelp fra tyngdekraften? Tyngdekraften, musklene (og rugbrød) og kanskje medvind? Musklene driver farten over 25 km/t Takk for et ofte stilt spørsmål :-) En av testene var å lage en vanlig tohjuling uten kjede med samme prisnipp for elektronisk kraftoverføring. Veldig artig! Dette ser ut som et forsøk på et svar, men jeg ble ikke mye klokere. Kan man ved bruk av pedaler komme opp i større hastighet enn 25km/t? I så tilfelle, hvordan omgår man reglene for hjelpemotor? Så lenge motorene ikke yter noen større effekt enn man tråkker, tolker man det kanskje slik at det ikk er snakk om en hjelpemotor. Det er IKKE en naturlig forståelse av kjøretøyforskriften § 2-5 12. ledd, så det håper jeg de har klarert det med Statens Vegvesen (og relevante EU-myndigheter) på forhånd. Kanskje, men jeg spurte ikke fordi jeg lurte på om noen kunne spekulere for meg. Det klarer jeg selv. Jeg spurte fordi jeg lurte på om noen visste. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Har mer tro på dette som fremtidens transportmiddel enn 2 tonns teslaer Ja, særlig på ferietur med hele familien og bagasje?? Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Med tanke på at denne ikke har mekanisk drivline, vil ikke det med dagens regler for hjelpemotor gjøre at den får en absolutt toppfart på 25km/t med mindre man får hjelp fra tyngdekraften?Tyngdekraften, musklene (og rugbrød) og kanskje medvind? Musklene driver farten over 25 km/t Takk for et ofte stilt spørsmål :-) En av testene var å lage en vanlig tohjuling uten kjede med samme prisnipp for elektronisk kraftoverføring. Veldig artig! Dette ser ut som et forsøk på et svar, men jeg ble ikke mye klokere. Kan man ved bruk av pedaler komme opp i større hastighet enn 25km/t? I så tilfelle, hvordan omgår man reglene for hjelpemotor? Du ønsker altså å ha "pedal assist" i hastigheter langt større enn 25 km/t? Eller tenker på at du har et gasshåndtak du vrir på og som fortsetter å drive sykkelen også i hastigheter over 25km/t? Det er gjerne lagt inn begrensninger i firmware på controlleren som setter føringer. Enten kan du endre firmware eller så kan du gå inn programmere om parametrene. Om du ønsker mest mulig fart fra el-sykkel så bør du bygge din egen sykkel. Da setter du selv grensene. Max fart, bremser etc. Du kan ha toppfart over 100 km/t om du vil, og du kan sørge for at alle komponentene er av høy nok kvalitet til å tåle belastningene både sykkel, drivverk og bremser vil oppleve. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Hvis politikerne som jobber for "bilfrie" sentrum mener alvor så må de endre reglene for "registreringsfrie" kjøretøy. Og det raskt. Reglene i dag er på grensen til det komiske. Man har tatt utgangspunkt i en sykkel, som man så tillater en bitte liten (250 W's") hjelpe motor. Og for at det fremdeles skal ligne en sykkel så må motoren for all del ikke aktiveres med eksempelvis handgass....ååneeida...for da ligner det jo på en moped...og det er registreringspliktig. Så da har de laget et komisk system der man linker motoren til pedalene....Man tråkker og motor starter...stopper å trå og motor stopper...???? Hva er poenget?? Forslår følgene definisjon av registreringsfritt kjøretøy: - Sett en maxgrense for motorkraft. (Eksempelvis 2500W). - Sett en maxhastighet. (25 km/t). - Sett en sperre for akselerasjon (Den skal tross alt bevege seg blandt langsomme trafikanter) - Sett en max bredde/lengde/høyde - Hvordan motor aktiveres må være uinteressant. Fotgass, handgass, pedaler...whatever). - (Den trenger ikke ha pedaler i det hele tatt...Hvorfor i alle dager skal den det?) - Annet? Hvorfor trenger miljøvennlige alternativ ha slike begrensinger? Høres nesten ut som at du jobber innenfor olje Får man slike "kjøretøy" opp i 60 km/t og kanskje tilogmed 80, så kan de brukes på eksisterende veinett, uten at de er til hinder eller fare for andre Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 På grunn av sikkerhet.. Statistisk var ikke sykling akkurat trygt hverken før elsyklenes tid eller nå etter. Det vil neppe bedre seg om hastighetsbegrensningen oppheves og dermed grensen mellom elsykkel og elmotorsykkel viskes ut. Jeg synes det er helt logisk å ha en strengere hastighetsbegrensning på motordrevne tohjulinger på sykkelveger og enn på motordrevne tohjulinger på bilveger. 1 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 17. februar 2018 Del Skrevet 17. februar 2018 Med tanke på at denne ikke har mekanisk drivline, vil ikke det med dagens regler for hjelpemotor gjøre at den får en absolutt toppfart på 25km/t med mindre man får hjelp fra tyngdekraften?Tyngdekraften, musklene (og rugbrød) og kanskje medvind? Musklene driver farten over 25 km/t Takk for et ofte stilt spørsmål :-) En av testene var å lage en vanlig tohjuling uten kjede med samme prisnipp for elektronisk kraftoverføring. Veldig artig!Dette ser ut som et forsøk på et svar, men jeg ble ikke mye klokere. Kan man ved bruk av pedaler komme opp i større hastighet enn 25km/t? I så tilfelle, hvordan omgår man reglene for hjelpemotor? Du ønsker altså å ha "pedal assist" i hastigheter langt større enn 25 km/t? Eller tenker på at du har et gasshåndtak du vrir på og som fortsetter å drive sykkelen også i hastigheter over 25km/t? Det er gjerne lagt inn begrensninger i firmware på controlleren som setter føringer. Enten kan du endre firmware eller så kan du gå inn programmere om parametrene. Om du ønsker mest mulig fart fra el-sykkel så bør du bygge din egen sykkel. Da setter du selv grensene. Max fart, bremser etc. Du kan ha toppfart over 100 km/t om du vil, og du kan sørge for at alle komponentene er av høy nok kvalitet til å tåle belastningene både sykkel, drivverk og bremser vil oppleve. Ingen av delene. Jeg ønsket å få forklart hvordan denne sykkelen virket. En standard elsykkel, med kjede, får ikke assistanse fra motoren om den passerer 25km/t, men du kan fortsatt drive sykkelen i høyere hastighet ved god, gammeldags fysisk pedalkraft. Det har man ikke på denne sykkelen, siden det ikke er noen fysisk kraftoverføring fra pedal til jul. Pedalene driver kun en generator, som igjen lader et batteri, som til slutt driver to motorer på hjulene. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 18. februar 2018 Del Skrevet 18. februar 2018 (endret) Det har man ikke på denne sykkelen, siden det ikke er noen fysisk kraftoverføring fra pedal til jul. Pedalene driver kun en generator, som igjen lader et batteri, som til slutt driver to motorer på hjulene. Ja ok. Om vi ser for oss at også denne vil følge vårt regelverk og maxe ut på 25 km/t så kan jo fortsatt den som driver generatoren fortsette å bruke pedalene selv om sykkelen øker hastigheten til den passerer 25km/t. Om vi ser for oss en lang nedoverbakke så vil jo sykkelen automatisk få langt større fart enn 25 km/t bare ved å rulle nedover. Og det er i hht regelverk helt ok sålenge det ikke er motoren som bidrar til at farten øker når den er har passert 25km/t. sålangt er alt likt mellom denne elsykkel og andre elsykler. Siden pedalkraften ikke direkte går til fremdrift, men altså til å generere strøm til batteriet så har altså pedalene ikke en direkte påvirkningskraft på hastighet av sykkelen, pedalene har direkte påvirkning på rekkevidde på batteripakken. På flat mark vil vel jeg da anta at max hastighet vil være 25 km/t for å tekkes regelverket om max fart. Så selv om du på flat mark tråkker på pedalene helt vilt så øker ikke farten >25 km/t fordi pedalkraften er indirekte drift via batteri og regelverket må prioriteres. Men jo mer du tråkker jo mer rekkevidde får sykkelen. Endret 18. februar 2018 av bojangles Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Det har man ikke på denne sykkelen, siden det ikke er noen fysisk kraftoverføring fra pedal til jul. Pedalene driver kun en generator, som igjen lader et batteri, som til slutt driver to motorer på hjulene. Ja ok. Om vi ser for oss at også denne vil følge vårt regelverk og maxe ut på 25 km/t så kan jo fortsatt den som driver generatoren fortsette å bruke pedalene selv om sykkelen øker hastigheten til den passerer 25km/t. Om vi ser for oss en lang nedoverbakke så vil jo sykkelen automatisk få langt større fart enn 25 km/t bare ved å rulle nedover. Og det er i hht regelverk helt ok sålenge det ikke er motoren som bidrar til at farten øker når den er har passert 25km/t. sålangt er alt likt mellom denne elsykkel og andre elsykler. Siden pedalkraften ikke direkte går til fremdrift, men altså til å generere strøm til batteriet så har altså pedalene ikke en direkte påvirkningskraft på hastighet av sykkelen, pedalene har direkte påvirkning på rekkevidde på batteripakken. På flat mark vil vel jeg da anta at max hastighet vil være 25 km/t for å tekkes regelverket om max fart. Så selv om du på flat mark tråkker på pedalene helt vilt så øker ikke farten >25 km/t fordi pedalkraften er indirekte drift via batteri og regelverket må prioriteres. Men jo mer du tråkker jo mer rekkevidde får sykkelen. God dag, mann, økseskaft... Det er fascinerende hvor mange måter forskjellige forståsegpåere kan komme med så mange forskjellige tilsvar som på ingen måte relaterer seg til å besvare det spørsmålet som er stilt. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 23. februar 2018 Del Skrevet 23. februar 2018 Det har man ikke på denne sykkelen, siden det ikke er noen fysisk kraftoverføring fra pedal til jul. Pedalene driver kun en generator, som igjen lader et batteri, som til slutt driver to motorer på hjulene. Ja ok. Om vi ser for oss at også denne vil følge vårt regelverk og maxe ut på 25 km/t så kan jo fortsatt den som driver generatoren fortsette å bruke pedalene selv om sykkelen øker hastigheten til den passerer 25km/t. Om vi ser for oss en lang nedoverbakke så vil jo sykkelen automatisk få langt større fart enn 25 km/t bare ved å rulle nedover. Og det er i hht regelverk helt ok sålenge det ikke er motoren som bidrar til at farten øker når den er har passert 25km/t. sålangt er alt likt mellom denne elsykkel og andre elsykler. Siden pedalkraften ikke direkte går til fremdrift, men altså til å generere strøm til batteriet så har altså pedalene ikke en direkte påvirkningskraft på hastighet av sykkelen, pedalene har direkte påvirkning på rekkevidde på batteripakken. På flat mark vil vel jeg da anta at max hastighet vil være 25 km/t for å tekkes regelverket om max fart. Så selv om du på flat mark tråkker på pedalene helt vilt så øker ikke farten >25 km/t fordi pedalkraften er indirekte drift via batteri og regelverket må prioriteres. Men jo mer du tråkker jo mer rekkevidde får sykkelen. God dag, mann, økseskaft... Det er fascinerende hvor mange måter forskjellige forståsegpåere kan komme med så mange forskjellige tilsvar som på ingen måte relaterer seg til å besvare det spørsmålet som er stilt. Om dette er noe du stadig opplever så har det kanskje noe med måten du stiller spørsmålene på? 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 26. februar 2018 Del Skrevet 26. februar 2018 Spørsmålet han stiller er veldig rett frem og ukomplisert: Dagens regelverk tar utgangspunkt i mekanisk kraftoverføring fra pedal til hjul, med mulighet for tilføring av kraft fra en elektromotor frem til hastigheten kommer opp i 25km/t, hvor elektromotoren skal kutte krafttilførselen. Ingenting er i veien for å sykle fortere med ren pedalkraft. Siden denne sykkelen ikke har mekanisk kraftoverføring må man finne ut hvordan lovverket skal fungere for denne typen konstruksjon. Om lovverket skal tolkes bokstavelig kan man fort ende opp med at sykkelen ikke lovlig kan bevege seg fortere enn 25km/t (annet enn i nedoverbakker) siden elektromotoren i "vanlige" elsykler ikke har lov til å gi effekt ved høyere hastighet og man ikke har noen annen kraftoverføring til hjulene. Om man skulle komme med en fornuftig løsning ville man kunne si at motoren får levere like mye kraft som føttene gir til pedalene. Hva juristen kommer frem til er jo fort litt lotto... Dette er noe som konstruktør naturligvis må bringe på det rene før et eventuelt produkt kommer på markedet (ingen kjøper velomobil plombert på 25km/t). De svarene hr. Flaggstang fikk klarte stort sett ikke å forstå hva han spurte om, selv om han skrev på en måte som egentlig ikke burde være mulig å misforstå. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Spørsmålet han stiller er veldig rett frem og ukomplisert: Dagens regelverk tar utgangspunkt i mekanisk kraftoverføring fra pedal til hjul, med mulighet for tilføring av kraft fra en elektromotor frem til hastigheten kommer opp i 25km/t, hvor elektromotoren skal kutte krafttilførselen. Ingenting er i veien for å sykle fortere med ren pedalkraft. Siden denne sykkelen ikke har mekanisk kraftoverføring må man finne ut hvordan lovverket skal fungere for denne typen konstruksjon. Om lovverket skal tolkes bokstavelig kan man fort ende opp med at sykkelen ikke lovlig kan bevege seg fortere enn 25km/t (annet enn i nedoverbakker) siden elektromotoren i "vanlige" elsykler ikke har lov til å gi effekt ved høyere hastighet og man ikke har noen annen kraftoverføring til hjulene. Om man skulle komme med en fornuftig løsning ville man kunne si at motoren får levere like mye kraft som føttene gir til pedalene. Hva juristen kommer frem til er jo fort litt lotto... Dette er noe som konstruktør naturligvis må bringe på det rene før et eventuelt produkt kommer på markedet (ingen kjøper velomobil plombert på 25km/t). De svarene hr. Flaggstang fikk klarte stort sett ikke å forstå hva han spurte om, selv om han skrev på en måte som egentlig ikke burde være mulig å misforstå. Han fikk de beste svarene det var mulig å få, gitt at det ikke finnes en offentlig tilgjengelig fasit. En tolkning av lovverket, et forslag til hvordan produsenten kan ha tolket regelverket, og en henvisning til relevant tilsynsmyndighet som sitter med svaret er liksom alt man kan håpe på i den situasjonen... 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Siden det var en representant for produsenten innom tråden var det kanskje ikke så helt urimelig å forvente at de kunne ha et svar? Man burde jo tross alt ha avklart akkurat den detaljen der ganske tidlig i designprosessen så man ikke risikerte å blåse masse millioner på å utvikle et produkt som i praksis ville være ulovlig å bruke... 1 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 (endret) Spørsmålet han stiller er veldig rett frem og ukomplisert: Dagens regelverk tar utgangspunkt i mekanisk kraftoverføring fra pedal til hjul, med mulighet for tilføring av kraft fra en elektromotor frem til hastigheten kommer opp i 25km/t, hvor elektromotoren skal kutte krafttilførselen. Ingenting er i veien for å sykle fortere med ren pedalkraft. Siden denne sykkelen ikke har mekanisk kraftoverføring må man finne ut hvordan lovverket skal fungere for denne typen konstruksjon. Om lovverket skal tolkes bokstavelig kan man fort ende opp med at sykkelen ikke lovlig kan bevege seg fortere enn 25km/t (annet enn i nedoverbakker) siden elektromotoren i "vanlige" elsykler ikke har lov til å gi effekt ved høyere hastighet og man ikke har noen annen kraftoverføring til hjulene. Om man skulle komme med en fornuftig løsning ville man kunne si at motoren får levere like mye kraft som føttene gir til pedalene. Hva juristen kommer frem til er jo fort litt lotto... Dette er noe som konstruktør naturligvis må bringe på det rene før et eventuelt produkt kommer på markedet (ingen kjøper velomobil plombert på 25km/t). De svarene hr. Flaggstang fikk klarte stort sett ikke å forstå hva han spurte om, selv om han skrev på en måte som egentlig ikke burde være mulig å misforstå. Han fikk de beste svarene det var mulig å få, gitt at det ikke finnes en offentlig tilgjengelig fasit. En tolkning av lovverket, et forslag til hvordan produsenten kan ha tolket regelverket, og en henvisning til relevant tilsynsmyndighet som sitter med svaret er liksom alt man kan håpe på i den situasjonen... Leste du spørsmålet mitt før du begynte å synse? Spørsmålet jeg stilte krevde på ingen måte noen tolkning av lovverket, og siden sykkelen allerede er et ferdig produkt finnes det en tilgjengelig fasit. Spørsmålet var konkret om hvordan denne aktuelle sykkelen virker. Kan man sykle med den i hastigheter over 25km\t uten en nedoverbakke? Resten var kun en beskrivelse av hvorfor jeg lurte på dette. Som alt blir påpekt her har en representant for produsenten vært delaktig i debatten. Det er å forvente at produsenten av en slik sykkel har satt seg inn i det gjeldende regelverket og forholdt seg til det. Om de ikke har gjort det er det uansett ikke relevant for spørsmålet. De bør fremdeles være istand til å vite hvordan deres eget produkt virker. Likevel fikk jeg en veldig utsvevende respons, som ikke vær i nærheten av å besvare spørsmålet. Derfra fikk jeg mange tilfeller av at folk prøvde å forklare meg regelverket. Interessant nok, siden de gjerne svarte meg med nøyaktig det samme som jeg selv hadde beskrevet innledningsvis. Jeg forventet ikke at hvem som helst skal være istand til å besvare spørsmålet mitt, det gjør jeg fremdeles ikke. Det jeg fant påtagelig var at det var veldig mange som hadde så stor trang til å gi meg et svar, til tross for at svarene ga en sterk indikasjon på at ingen av dem gadd å ta seg bryet med å lese spørsmålet. Du føyer deg inn i den rekka. Endret 16. mars 2018 av Benny Flaggstang Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 ja, jeg leste spørsmålet ditt: "Med tanke på at denne ikke har mekanisk drivline, vil ikke det med dagens regler for hjelpemotor gjøre at den får en absolutt toppfart på 25km/t med mindre man får hjelp fra tyngdekraften?" Det er et spørsmål om regelverket. Det er nok ikke alle andre som er dumme og ikke kan lese, men heller én enkelt bruker (deg), som det går litt i surr for. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 ja, jeg leste spørsmålet ditt: "Med tanke på at denne ikke har mekanisk drivline, vil ikke det med dagens regler for hjelpemotor gjøre at den får en absolutt toppfart på 25km/t med mindre man får hjelp fra tyngdekraften?" Det er et spørsmål om regelverket. Det er nok ikke alle andre som er dumme og ikke kan lese, men heller én enkelt bruker (deg), som det går litt i surr for. Sorry ass, du er på jordet. Spørsmålet var ukomplisert, legitimt og svært relevant. At produsenten ikke klarer å hoste opp et svar er bekymringsfullt. Lenke til kommentar
Kristian Amlie Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Spørsmålet han stiller er veldig rett frem og ukomplisert: Dagens regelverk tar utgangspunkt i mekanisk kraftoverføring fra pedal til hjul, med mulighet for tilføring av kraft fra en elektromotor frem til hastigheten kommer opp i 25km/t, hvor elektromotoren skal kutte krafttilførselen. Ingenting er i veien for å sykle fortere med ren pedalkraft. Siden denne sykkelen ikke har mekanisk kraftoverføring må man finne ut hvordan lovverket skal fungere for denne typen konstruksjon. Om lovverket skal tolkes bokstavelig kan man fort ende opp med at sykkelen ikke lovlig kan bevege seg fortere enn 25km/t (annet enn i nedoverbakker) siden elektromotoren i "vanlige" elsykler ikke har lov til å gi effekt ved høyere hastighet og man ikke har noen annen kraftoverføring til hjulene. Om man skulle komme med en fornuftig løsning ville man kunne si at motoren får levere like mye kraft som føttene gir til pedalene. Hva juristen kommer frem til er jo fort litt lotto... Dette er noe som konstruktør naturligvis må bringe på det rene før et eventuelt produkt kommer på markedet (ingen kjøper velomobil plombert på 25km/t). De svarene hr. Flaggstang fikk klarte stort sett ikke å forstå hva han spurte om, selv om han skrev på en måte som egentlig ikke burde være mulig å misforstå. Han fikk de beste svarene det var mulig å få, gitt at det ikke finnes en offentlig tilgjengelig fasit. En tolkning av lovverket, et forslag til hvordan produsenten kan ha tolket regelverket, og en henvisning til relevant tilsynsmyndighet som sitter med svaret er liksom alt man kan håpe på i den situasjonen... Leste du spørsmålet mitt før du begynte å synse? Spørsmålet jeg stilte krevde på ingen måte noen tolkning av lovverket, og siden sykkelen allerede er et ferdig produkt finnes det en tilgjengelig fasit. Spørsmålet var konkret om hvordan denne aktuelle sykkelen virker. Kan man sykle med den i hastigheter over 25km\t uten en nedoverbakke? Resten var kun en beskrivelse av hvorfor jeg lurte på dette. Som alt blir påpekt her har en representant for produsenten vært delaktig i debatten. Det er å forvente at produsenten av en slik sykkel har satt seg inn i det gjeldende regelverket og forholdt seg til det. Om de ikke har gjort det er det uansett ikke relevant for spørsmålet. De bør fremdeles være istand til å vite hvordan deres eget produkt virker. Likevel fikk jeg en veldig utsvevende respons, som ikke vær i nærheten av å besvare spørsmålet. Derfra fikk jeg mange tilfeller av at folk prøvde å forklare meg regelverket. Interessant nok, siden de gjerne svarte meg med nøyaktig det samme som jeg selv hadde beskrevet innledningsvis. Jeg forventet ikke at hvem som helst skal være istand til å besvare spørsmålet mitt, det gjør jeg fremdeles ikke. Det jeg fant påtagelig var at det var veldig mange som hadde så stor trang til å gi meg et svar, til tross for at svarene ga en sterk indikasjon på at ingen av dem gadd å ta seg bryet med å lese spørsmålet. Du føyer deg inn i den rekka. Hei Benny, beklager litt fraværende. Jeg tenkte at FAQ og andre brukere hadde fått frem et svar på spørsmålet: Kan man sykle med den i hastigheter over 25km\t uten en nedoverbakke? Svaret er JA, slik man kan med alle andre elsykler. Dette er et vanlig spørsmål om elsykler forøvrig. Man får kun hjelp av elmotor opp til 25 km/t (+-10%) og så må man evt trø helt selv for hastigheter over dette. Siden det ikke er mekanisk kraftoverføring fra pedalene til fremdriften, men elektronisk i en Podbike, forstår jeg at dette ikke er helt rett frem å formidle. Er noen interessert i å få til sendt mer materiale om dette så kan dere gi en lyd til meg på kam alfakrøll podbike.com så sender jeg over. Jeg sitter i et rådgivende panel for Podbike. Se forøvrig vår FB side eller Vimeo for video av første eksemplar av testserien, T0, sykle rundt på verkstedet i Sandnes. Ha en fin dag. Kristian 1 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 ja, jeg leste spørsmålet ditt: "Med tanke på at denne ikke har mekanisk drivline, vil ikke det med dagens regler for hjelpemotor gjøre at den får en absolutt toppfart på 25km/t med mindre man får hjelp fra tyngdekraften?" Det er et spørsmål om regelverket. Det er nok ikke alle andre som er dumme og ikke kan lese, men heller én enkelt bruker (deg), som det går litt i surr for. Stiller jeg spørsmål om hvor brei sykkelen er, med tanke på å om jeg kan få den inn gjennom en standard dør, så er jeg ikke på jakt etter en diskusjon om hvor breie dører bør være, eller hva som er optimal bredde på en sykkel. Jeg lurer på hvor brei denne konkrete sykkelen er. Samme problemstilling har vi her. Selve spørsmålet er: "Vil ikke dagens regler for hjelpemotor gjøre at den får en absolutt toppfart på 25km/t?" Nei, det er ikke et spørsmål om regelverket, men hva toppfarten på denne konkrete sykkelen er. Det er et spørsmål om hvordan produsenten av sykkelen har tolket regelverket og hvordan det valget har påvirket sykkelens egenskaper. Det er noe produsenten bør vite. De bør kunne svare på spørsmålet. Om de velger å la være er så sin sak, men de bør vite det. Men, viktigere: Hvis du ikke er produsenten, eller ikke har noen annen kilde som gir innsikt i hva produsenten har tenkt, så er svaret ditt: «Jeg vet ikke.». Din trang til å tolke regelverket, eller å synse om hvordan du mener det burde vært, eller hvordan produsenten burde ha tolket det, er ikke et svar på spørsmålet om hvordan sykkelen faktisk fungerer. Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Hei Benny, beklager litt fraværende. Jeg tenkte at FAQ og andre brukere hadde fått frem et svar på spørsmålet: Kan man sykle med den i hastigheter over 25km\t uten en nedoverbakke? Svaret er JA, slik man kan med alle andre elsykler. Dette er et vanlig spørsmål om elsykler forøvrig. Man får kun hjelp av elmotor opp til 25 km/t (+-10%) og så må man evt trø helt selv for hastigheter over dette. Siden det ikke er mekanisk kraftoverføring fra pedalene til fremdriften, men elektronisk i en Podbike, forstår jeg at dette ikke er helt rett frem å formidle. Er noen interessert i å få til sendt mer materiale om dette så kan dere gi en lyd til meg på kam alfakrøll podbike.com så sender jeg over. Jeg sitter i et rådgivende panel for Podbike. Se forøvrig vår FB side eller Vimeo for video av første eksemplar av testserien, T0, sykle rundt på verkstedet i Sandnes. Ha en fin dag. Kristian Hei Tusen takk for svar. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dere teknisk har løst det med å få hastigheten over 25km/t i praksis, men utfra erfaringen jeg har hatt så langt med denne tråden tror jeg at jeg skal stille det spørsmålet i et annet fora. Ønsker bare å tydeliggjøre overfor deg at jeg ikke har hatt noe å utsette på at jeg ikke fikk svar. Jeg hadde i utgangspunktet ikke så altfor store forhåpninger. Min frustrasjon har heller vært over det motsatte; at jeg har fått veldig mange svar, hvor ingen var relevante. Selv ditt tidligere forsøk på svar var litt i vageste laget, da en solid frokost ikke nødvendigvis beskriver en sykkels egenskaper. Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 (endret) Hei Benny, beklager litt fraværende. Jeg tenkte at FAQ og andre brukere hadde fått frem et svar på spørsmålet: Kan man sykle med den i hastigheter over 25km\t uten en nedoverbakke? Svaret er JA, slik man kan med alle andre elsykler. Dette er et vanlig spørsmål om elsykler forøvrig. Man får kun hjelp av elmotor opp til 25 km/t (+-10%) og så må man evt trø helt selv for hastigheter over dette. Siden det ikke er mekanisk kraftoverføring fra pedalene til fremdriften, men elektronisk i en Podbike, forstår jeg at dette ikke er helt rett frem å formidle. Er noen interessert i å få til sendt mer materiale om dette så kan dere gi en lyd til meg på kam alfakrøll podbike.com så sender jeg over. Jeg sitter i et rådgivende panel for Podbike. Se forøvrig vår FB side eller Vimeo for video av første eksemplar av testserien, T0, sykle rundt på verkstedet i Sandnes. Ha en fin dag. Kristian Hei. Skriv gjerne noen ord her i forumet om hvordan dette løses i praksis, da jeg tror at det kan være intressant for mange. Edit: Mine 10 kroner legges på at kontrolleren ser på hvor mye effekt som kommer fra generatoren, og supplerer med opptil 250W fra batteriene så lenge hastigheten er under 25km/t Endret 5. april 2018 av Automatikeren Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 ja, jeg leste spørsmålet ditt: "Med tanke på at denne ikke har mekanisk drivline, vil ikke det med dagens regler for hjelpemotor gjøre at den får en absolutt toppfart på 25km/t med mindre man får hjelp fra tyngdekraften?" Det er et spørsmål om regelverket. Det er nok ikke alle andre som er dumme og ikke kan lese, men heller én enkelt bruker (deg), som det går litt i surr for. Sorry ass, du er på jordet. Spørsmålet var ukomplisert, legitimt og svært relevant. At produsenten ikke klarer å hoste opp et svar er bekymringsfullt. Det var et legitimt spørsmål til produsenten, men nå rettet han det til en forumtråd. Og han spurte om regelverket, da må han tåle å få svar om folks oppfatning av regelverket. Verre er det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå