Frobe Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 .... I hvert fall der det finnes godt med sykkelveier... Artig at du tar opp sykkelveier. Det er ikke mye vilje til å lage det, virker det som. Her i Stavanger ble jeg overrasket over hvor lite sykkelveier vi har: http://ccx.no/node/64 Det er dessverre veldig få sykkelveier i Norge. Det har nylig kommet sykkelfelt i noen byer, der har syklistene samme rettigheter og plikter som andre kjørende. Vi har mye gang- og sykkelvei som dukker opp og forsvinner igjen uten varsel langs veiene. Der har syklistene vikeplikt for alle fotgjengere og nesten alle bilister. I Norge og Island har syklister lov å sykle på fortauet så lenge man ikke hindrer fotgjengere, og ferdsel skal skje på fotgjengeres premisser slik at de kan føle seg trygge. 1 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 I fjor var det snakk om å fjerne 250 W's begrensning på motor. Og bare beholde grense for makshastighet. Håper dette snart kommer, for da kan vi få et vell av nye kjøretøy typer som kommer inn under definisjon "sykkel". Denne "podbiken" er jo genial, men tenk hvordan den ville være med sterkere motor. Man kunne koble på tilhenger til varer eller barn, Og den ville gå uanstrengt i selv de bratteste oppoverbakkene. Kanskje disse fantasiene om bilfrie sentrum ville fungere... litt bedre.. om man hadde tilgang på slike i ulike varianter... Tandemsykkel med 4 hjul og plexitak...2500 W motor... 25 mil rekkevidde...digert telt i henger bak... Som det fremkommer av artikkelen så er motorene betydelig kraftigere enn 250W. Som det står kan generatoren produsere 1500W og siden den er identisk med de to motorene vil det si at man har minst 3000W i tilgjengelig motorkraft om man fjerner lovpålagte sperrer. Så her er det bare å se frem til at nye EU-direktiv får fotfeste i landet. Jeg har forresten lest at mange både her og andre steder viser til at et nytt EU-direktiv allerede er på plass eller nært forestående. Dessverre har jeg tilgode å finne noen offisielle kilder som kan verifisere om dette stemmer eller ikke. Noen her som har en god lenke de kan dele? 2 Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Hvis det blir 30 mil rekkevidde på en slik så har vi jo også et reelt ladebehov. Blir disse kompatibel med utstyret man finner på ladestasjoner for bil? Mhp plugg og spenning og lademetode? Eller blir den blåst i filler hvis man plugger den inn på en superlader for Tesla.... 1 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Med tanke på at denne ikke har mekanisk drivline, vil ikke det med dagens regler for hjelpemotor gjøre at den får en absolutt toppfart på 25km/t med mindre man får hjelp fra tyngdekraften? 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 (endret) Har mer tro på dette som fremtidens transportmiddel enn 2 tonns teslaer Endret 8. februar 2018 av IntelAmdAti 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 (endret) Tja hva skal man si her da? Late to the ball eller askepott?Dette er jo ingen oppfinnelse, slike elsykler har eksistert i vel over ti års tid nå. Det er heller ikke unikt det som er gjort med motorene. Og heller ikke at el-sykkelen er "kledd inn". Nedover europa er både recumbent og velomobile virkelig stort. Og det er også mange varianter av elektriske velomobiler. Både med 3 og 4 hjul.Designet er nok ført i pennen av Per Hassel Sørensen men ellers er det absolutt null nytt her såvidt jeg kan se. Det har vært gjort før og det finnes også velomobiler til salgs over disk og på nett, både rene mekaniske og elektriske varianter.Føler at hver gang det skrives om en eller annen variant av el-sykkel som stammer fra Norge så er det snakk om oppfinnelser og en føler nesten at det forsøkes å skape en hype rundt produktet. Jeg har ennå ikke sett en norsk oppfinnelse når det kommer til el-sykler, det er legitimt å lage en egen tolkning av konseptet men vær edru nok til å unngå bruk av "oppfinner + oppfinnelse" for det blir bare dumt sålenge det faktisk ikke er en oppfinnelse. Forstå meg rett, designet til podbiken fra Hassel-Sørensen er rett bra. Og mtp pris så har han helt sikkert plukket bra komponenter. Man at Hassel Sørensen har funnet opp denne el-sykkelen det er jeg ikke enig i. Han har gjort sin versjon av et allerede eksisterende konsept. Og har skapt podbike, en elektrisk velomobile som kan brukes både sommer og vinter Kult design og morsomt. Endret 8. februar 2018 av bojangles 2 Lenke til kommentar
Kristian Amlie Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Digger Podbike. Den burde kanskje egentlig het PodQuad. Jeg har laget min egen velomobil: https://youtu.be/V04fiQN9rfk https://youtu.be/OsYQUhE1tDI Stilig! 1 Lenke til kommentar
SteffanR Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Tja hva skal man si her da? Late to the ball eller askepott? Dette er jo ingen oppfinnelse, slike elsykler har eksistert i vel over ti års tid nå. Det er heller ikke unikt det som er gjort med motorene. Og heller ikke at el-sykkelen er "kledd inn". Nedover europa er både recumbent og velomobile virkelig stort. Og det er også mange varianter av elektriske velomobiler. Både med 3 og 4 hjul. Late to the ball? Hvor kan jeg kjøpe en? Lenke til kommentar
Kristian Amlie Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Hei Frobe! Tiden du bruker til og fra jobb er jeg usikker på om vil bli bedre eller dårligere med Podbike. Du kan holde bra hastighet der forholdene tillater det og kjøre rolig andre steder. Det blir som med sykkelvogn noen steder (lav fart og hensyn til gående) mens på flater og sykkelvei kan du sette opp farten - aerodynamikken er på din side :-) Podbike vurderer moped (s-pedelec) på sikt - men det er endel forhold som taler i mot det. Det beste er å prøve og se - dette er helt nytt! Er du i nærheten av Førde, Bergen eller Stavanger? Da kan du prøve noen av de første. Jeg jobber på Forus, det er vel nært nok? Bussen er nærmest gratis med månedskortet jeg uansett er nødt til å ha, og sparer nesten ikke tid på å sykle, men bussen er sårbar for kø og forsinkelser som av og til gjør at jeg ikke rekker siste hurtigbåt hjem. Har en gammel liggesykkel fra før, men merker at den ikke er så aerodynamisk at den kompenserer for at beina ikke trør like hardt på pedalene i liggende posisjon. Ha ha, ja det er nærme. Jeg skjønner det med månedskort. Men Podbike er GØY! Det er ikke så mange som har en liggesykkel fra før. Respekt. Vel, med utformingen til Podbike og elassistanse tro jeg det blir en annen og kjekker opplevelse for deg. Takk for kommentar og at du forklarer ditt reisebehov. Vi ønsker å passe inn i folks hverdag og transportmiks. Elsykkel, kollektiv og f.eks Nabobil er en kombinasjon flere bruker. Lenke til kommentar
Kristian Amlie Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Med tanke på at denne ikke har mekanisk drivline, vil ikke det med dagens regler for hjelpemotor gjøre at den får en absolutt toppfart på 25km/t med mindre man får hjelp fra tyngdekraften? Tyngdekraften, musklene (og rugbrød) og kanskje medvind? Musklene driver farten over 25 km/t Takk for et ofte stilt spørsmål :-) En av testene var å lage en vanlig tohjuling uten kjede med samme prisnipp for elektronisk kraftoverføring. Veldig artig! Lenke til kommentar
Kristian Amlie Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Syklet til jobb (13km hver retning) i en del år. Problemene jeg opplevde var: 1. Logistikktid. Dusjing og klesskift i begge ender tok lang tid, og forårsaket stress. 2. Tid til vedlikehold (spesiellt kjede, gear og bremser). 3. Må egentlig ha 2 sykler da man må påregne utilgjengelighet pga service/reperasjoner. 4. Egentlig er ingen sykler dimensjonert for en person på 130kg+ Er det slik å forstå at denne doningen løser alle ovenfornevnte utfordringer? (Som mangeårig motorsyklist kunne jeg godt tenke meg litt mere fart. Hva er det som hindrer denne å bli registrert som moped eller lettvekter? Som lettvekter ville den faktisk være konkuransedyktig på pris (så lenge det ikke er avgifter). 1-4 Ja, det burde gå bra. Fartsopplevelsen er bra :-) Moped eller lettvekter har andre krav, vi vurderer det på sikt. Lenke til kommentar
storken Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Nye EU-regler opphevet 250 Watt grensen i juli 2017, og økte den til 1000 Watt. Årsaken er at elsykkel blir brukt til mer enn bare å trille fra a til b, men flere bruker den til tyngre oppgaver. Det er hastigheten som er viktig her, og det spiller ingen rolle om så motoren hadde vært kraftigere. Det har de forstått. I oppoverbakke er det ikke mye en 250W greier. Jeg har 750W ugiret navmotor foran på min sykkel. Helt uproblematisk å holde 25km/t i oppoverbakkene. Man kan ha el-sykkel som går fortere, men da må den registreres som moped. Tilhørende hjelm og klær er nok smart å bruke da. Den påstanden er nok feil. Reglene er fortsatt begrenset til motor med 250 W kontinuerlig effektrating. En elsykkel med krankmotor yter gjerne en spisseffekt på 750 W eller mer, over lengre tid, selv om motorens rating er 250 W. Så godt som alle litt dyrere elsykler strekker denne stikken så langt det praktisk er mulig. ... Som det fremkommer av artikkelen så er motorene betydelig kraftigere enn 250W. Som det står kan generatoren produsere 1500W og siden den er identisk med de to motorene vil det si at man har minst 3000W i tilgjengelig motorkraft om man fjerner lovpålagte sperrer. Så her er det bare å se frem til at nye EU-direktiv får fotfeste i landet. Jeg har forresten lest at mange både her og andre steder viser til at et nytt EU-direktiv allerede er på plass eller nært forestående. Dessverre har jeg tilgode å finne noen offisielle kilder som kan verifisere om dette stemmer eller ikke. Noen her som har en god lenke de kan dele? Her er en lenke som underbygger at det ikke er kommet noe nytt regelverk. Lenke 1, spam-mail-wall. Lenke 2, direkte (muligens ikke aktiv). Det råder mye forvirring i begrepsbruken. "E-bike" betyr en elektrisk sykkel med håndgass som kan brukes med eller uten at brukeren trår. "E-bike" må typegodkjennes og slik jeg forstår må alle (selv de som går i 25km/h) registreres som moped her i norge. "Pedelec" betyr en elektrisk sykkel der brukeren må trå for å få hjelp. Håndgass er ikke lov. "Pedelecs" er fritatt fra typegodkjenning slik sykler er. GPSD, General Product Safety Directive kommer inn i bildet, men dette er ikke tid og sted. 2 Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Med tanke på at denne ikke har mekanisk drivline, vil ikke det med dagens regler for hjelpemotor gjøre at den får en absolutt toppfart på 25km/t med mindre man får hjelp fra tyngdekraften? Tyngdekraften, musklene (og rugbrød) og kanskje medvind? Musklene driver farten over 25 km/t Takk for et ofte stilt spørsmål :-) En av testene var å lage en vanlig tohjuling uten kjede med samme prisnipp for elektronisk kraftoverføring. Veldig artig! Dette ser ut som et forsøk på et svar, men jeg ble ikke mye klokere. Kan man ved bruk av pedaler komme opp i større hastighet enn 25km/t? I så tilfelle, hvordan omgår man reglene for hjelpemotor? 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Man burde kunne komme på rett side av regelverket ved å lese hvor mye effekt føttene putter inn i generatoren og så levere like mye til motorene. Strengt tatt burde dette gi bedre effektivitet enn en en mekanisk sykkel siden man ikke regner med tapene i kjedeoverføringen. Det ville naturlig nok kreve litt batteri, men jeg tror de fleste ville tatt den med et smil. Om jeg har tro på at regelverket ville akseptert det? Se de er noe helt annet. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Med tanke på at denne ikke har mekanisk drivline, vil ikke det med dagens regler for hjelpemotor gjøre at den får en absolutt toppfart på 25km/t med mindre man får hjelp fra tyngdekraften? Tyngdekraften, musklene (og rugbrød) og kanskje medvind? Musklene driver farten over 25 km/t Takk for et ofte stilt spørsmål :-) En av testene var å lage en vanlig tohjuling uten kjede med samme prisnipp for elektronisk kraftoverføring. Veldig artig! Dette ser ut som et forsøk på et svar, men jeg ble ikke mye klokere. Kan man ved bruk av pedaler komme opp i større hastighet enn 25km/t? I så tilfelle, hvordan omgår man reglene for hjelpemotor? Så lenge motorene ikke yter noen større effekt enn man tråkker, tolker man det kanskje slik at det ikk er snakk om en hjelpemotor. Det er IKKE en naturlig forståelse av kjøretøyforskriften § 2-5 12. ledd, så det håper jeg de har klarert det med Statens Vegvesen (og relevante EU-myndigheter) på forhånd. Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Jeg liker el sykkel med rotasjonssensor i kranken, Motor i bakhjulet. Da kan jeg ta av kjedet på sykkelen, tråkke såviiidt rundt og styre hastigheten med de fire effekttrinnene jeg har til rådighet på kjørecomputeren. Når det blir tillatt med 1000 W's motor slipper jeg gå i oppoverbakkene..... Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 På "vanlig" elsykkel er det to metoder å "trigge" motoren. Enten rotasjonssensor (som er min favoritt....fordi det ikke kreves belastning på pedalene for at motor starter), eller momentstyring. Momentstyring krever at man tilfører en viss kraft på pedaler for å få respons fra motor. De som vil bli litt svett og få litt trening under sykkeltur velger momentstyring. På en avansert sykkel som podbike burde det være mulighet for å velge mellom enten rotasjonssensor eller grad av moment for motortrigging? Slik at både de spreke og de bedagelige kan ha glede av sykkelen. Hva trigger motoren på podbiken. ? Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 På "vanlig" elsykkel er det to metoder å "trigge" motoren. Enten rotasjonssensor (som er min favoritt....fordi det ikke kreves belastning på pedalene for at motor starter), eller momentstyring. Momentstyring krever at man tilfører en viss kraft på pedaler for å få respons fra motor. De som vil bli litt svett og få litt trening under sykkeltur velger momentstyring. På en avansert sykkel som podbike burde det være mulighet for å velge mellom enten rotasjonssensor eller grad av moment for motortrigging? Slik at både de spreke og de bedagelige kan ha glede av sykkelen. Hva trigger motoren på podbiken. ? På elsykkel min er det regulerbar kraft via knapp, i seks trinn. Bare å velge etter hvor lat man er den dagen ?? 1 Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 På "vanlig" elsykkel er det to metoder å "trigge" motoren. Enten rotasjonssensor (som er min favoritt....fordi det ikke kreves belastning på pedalene for at motor starter), eller momentstyring. Momentstyring krever at man tilfører en viss kraft på pedaler for å få respons fra motor. De som vil bli litt svett og få litt trening under sykkeltur velger momentstyring. På en avansert sykkel som podbike burde det være mulighet for å velge mellom enten rotasjonssensor eller grad av moment for motortrigging? Slik at både de spreke og de bedagelige kan ha glede av sykkelen. Hva trigger motoren på podbiken. ? På elsykkel min er det regulerbar kraft via knapp, i seks trinn. Bare å velge etter hvor lat man er den dagen ?? Men for å få brukt den "regulerbare kraften" må motoren vekkes til live.. Og det gjøres enten med å rotere pedaler eller påføre moment på pedalene. Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Hvis politikerne som jobber for "bilfrie" sentrum mener alvor så må de endre reglene for "registreringsfrie" kjøretøy. Og det raskt. Reglene i dag er på grensen til det komiske. Man har tatt utgangspunkt i en sykkel, som man så tillater en bitte liten (250 W's") hjelpe motor. Og for at det fremdeles skal ligne en sykkel så må motoren for all del ikke aktiveres med eksempelvis handgass....ååneeida...for da ligner det jo på en moped...og det er registreringspliktig. Så da har de laget et komisk system der man linker motoren til pedalene....Man tråkker og motor starter...stopper å trå og motor stopper...???? Hva er poenget?? Forslår følgene definisjon av registreringsfritt kjøretøy: - Sett en maxgrense for motorkraft. (Eksempelvis 2500W). - Sett en maxhastighet. (25 km/t). - Sett en sperre for akselerasjon (Den skal tross alt bevege seg blandt langsomme trafikanter) - Sett en max bredde/lengde/høyde - Hvordan motor aktiveres må være uinteressant. Fotgass, handgass, pedaler...whatever). - (Den trenger ikke ha pedaler i det hele tatt...Hvorfor i alle dager skal den det?) - Annet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå