Odd R. Valmot Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 - Håper folk vil velge Podbike fremfor Teslaen sin.Per har funnet opp en elsykkel det ikke finnes maken til Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Den ser kjekk og komfortabel ut i dårlig vestlandsvær, men med 25 km/t begrensning på hjelpemotorene vil jeg nok bruke lengre tid til og fra jobb enn med en vanlig trøsykkel. Registrert som moped ville den vært kjekkere. 3 Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 I fjor var det snakk om å fjerne 250 W's begrensning på motor. Og bare beholde grense for makshastighet. Håper dette snart kommer, for da kan vi få et vell av nye kjøretøy typer som kommer inn under definisjon "sykkel". Denne "podbiken" er jo genial, men tenk hvordan den ville være med sterkere motor. Man kunne koble på tilhenger til varer eller barn, Og den ville gå uanstrengt i selv de bratteste oppoverbakkene. Kanskje disse fantasiene om bilfrie sentrum ville fungere... litt bedre.. om man hadde tilgang på slike i ulike varianter... Tandemsykkel med 4 hjul og plexitak...2500 W motor... 25 mil rekkevidde...digert telt i henger bak... 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Fantastisk sykkel! Jeg har gått og fundert over et slikt konsept i årevis og endelig er det en som lager noe nært det jeg har sett for meg. Legg til noen veltebøyler, airbag, kupevarme før start (f.eks forsynt via ladekabelen), isolasjon (bobleplast med reflekterende folie), og et ryggekamera med navigasjon så er det langt på vei en matpakkekjøring-erstatter. I hvert fall der det finnes godt med sykkelveier. Kanskje også et bagasjerom for to handleposer så kan man erstatte de turene også. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Den ser kjekk og komfortabel ut i dårlig vestlandsvær, men med 25 km/t begrensning på hjelpemotorene vil jeg nok bruke lengre tid til og fra jobb enn med en vanlig trøsykkel. Registrert som moped ville den vært kjekkere. La oss håpe den blir enkel å hacke. Også blir den sikkert mulig å syklere raskere med god gammeldags uassistert muskelkraft. Med den aerodynamikken tror jeg kanskje du blir positivt overrasket over hvor lett blir å trø i høye hastigheter. 1 Lenke til kommentar
Kristian Amlie Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Hei Frobe! Tiden du bruker til og fra jobb er jeg usikker på om vil bli bedre eller dårligere med Podbike. Du kan holde bra hastighet der forholdene tillater det og kjøre rolig andre steder. Det blir som med sykkelvogn noen steder (lav fart og hensyn til gående) mens på flater og sykkelvei kan du sette opp farten - aerodynamikken er på din side :-) Podbike vurderer moped (s-pedelec) på sikt - men det er endel forhold som taler i mot det. Det beste er å prøve og se - dette er helt nytt! Er du i nærheten av Førde, Bergen eller Stavanger? Da kan du prøve noen av de første. 5 Lenke til kommentar
Kristian Amlie Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 I fjor var det snakk om å fjerne 250 W's begrensning på motor. Og bare beholde grense for makshastighet. Håper dette snart kommer, for da kan vi få et vell av nye kjøretøy typer som kommer inn under definisjon "sykkel". Denne "podbiken" er jo genial, men tenk hvordan den ville være med sterkere motor. Man kunne koble på tilhenger til varer eller barn, Og den ville gå uanstrengt i selv de bratteste oppoverbakkene. Kanskje disse fantasiene om bilfrie sentrum ville fungere... litt bedre.. om man hadde tilgang på slike i ulike varianter... Tandemsykkel med 4 hjul og plexitak...2500 W motor... 25 mil rekkevidde...digert telt i henger bak... Man kan koble på henger til to barn til (totalt tre barn) eller henger som planlagt ekstrautstyr. Men vil ikke fungere selv i de bratteste oppoverbakker. Akkurat som elsykler i dag. Syklene du ønsker deg høres kule ut! Håper jeg får prøve når de kommer :-) Lenke til kommentar
pergh Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Liker denne her! Ser mange lar være å sykle fordi det er glatt, og fire hjul hjelper betraktelig. Overbygg er også bra, siden mange lar være sykkelen pga været. Litt kinkig at den vil kreve større parkeringsplass. Hva er målene på den? Uansett er det veldig fint å se et konsept som kan ta over for bil. Hvorfor skal man egentlig drasse meg seg et tonn eller to ekstra når man skal på butikken? Mvh Per Gunnar Hansø 4 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Siden det ser ut for at produsenten faktisk har nesa innom tråden (fantastiske greier i seg selv, og et eksempel til etterfølgelse) kan jeg kanskje spørre om det har blitt gjort hastighetstester med sykkelfantom i setet, eventuelt sammenlignet med andre velomobiler eller andre liggesykler? 5 Lenke til kommentar
Vidar Øierås Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Nye EU-regler opphevet 250 Watt grensen i juli 2017, og økte den til 1000 Watt. Årsaken er at elsykkel blir brukt til mer enn bare å trille fra a til b, men flere bruker den til tyngre oppgaver. Det er hastigheten som er viktig her, og det spiller ingen rolle om så motoren hadde vært kraftigere. Det har de forstått. I oppoverbakke er det ikke mye en 250W greier. Jeg har 750W ugiret navmotor foran på min sykkel. Helt uproblematisk å holde 25km/t i oppoverbakkene. Man kan ha el-sykkel som går fortere, men da må den registreres som moped. Tilhørende hjelm og klær er nok smart å bruke da. 3 Lenke til kommentar
RTA0VA7X Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Sir Clive Sinclair ringte - han vil ha hans C5 tilbake! 4 Lenke til kommentar
Kristian Amlie Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Liker denne her! Ser mange lar være å sykle fordi det er glatt, og fire hjul hjelper betraktelig. Overbygg er også bra, siden mange lar være sykkelen pga været. Litt kinkig at den vil kreve større parkeringsplass. Hva er målene på den? Uansett er det veldig fint å se et konsept som kan ta over for bil. Hvorfor skal man egentlig drasse meg seg et tonn eller to ekstra når man skal på butikken? Mvh Per Gunnar Hansø Du finner mange spesifikasjoner under nettsiden på FAQ - google Podbike. Den er 2300 mm lang og 799 mm bred. Målet er at den skal kunne settes på høykant der det passer. Da får du ca 1x1 m pr sykkel i p-areal. Eget p-hus er foreslått. Du kan handle opp til 25kg og ha det inni podbiken :-) Hilsen Podbike-entusiast 1 Lenke til kommentar
Kristian Amlie Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Siden det ser ut for at produsenten faktisk har nesa innom tråden (fantastiske greier i seg selv, og et eksempel til etterfølgelse) kan jeg kanskje spørre om det har blitt gjort hastighetstester med sykkelfantom i setet, eventuelt sammenlignet med andre velomobiler eller andre liggesykler? Hei, Carpe - Jada, her er en Podbike-entusiast, takk for skryt. Jeg sitter i et "Advisory board" for Podbike. Ja, vi har testet "Knoll" og "Tott" og også den nye "T0" med innledende hastighetstester på egnet sted. Jeg er ikke sikker på hva sykkelfantom er - men antar vi har det blant testerne. Sammenlikning vet jeg ikke - men antar at den er sammenliknet med en Alleweder velomobil i det minste. Følg med på Youtube og Vimeo - vi har endel videoer i produksjon som kommer ut der som viser hvordan det ser ut og oppleves. Ha en fin kveld. 3 Lenke til kommentar
Neibæk Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Forsåvidt en kul greie, men jeg foretrekker å kjøre til jobb i en stor komfortabel bensinbil med kraftig varmeapparat, spesielt på kalde vinterdager. Og det blir det ikke færre av nå som forskerne har varslet en ny mini-istid de neste 50 årene: https://www.nettavisen.no/nyheter/forskere-spar-en-liten-istid-fra-2020/3423413791.html Lenke til kommentar
HF- Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Flott konsept! Går ut fra at der er digre reflekser og lys bake? Ser for meg at en vil føle seg ganske utsatt i en slik. Er den stabil i svinger/ sidevind/ når en trailer susa forbi i hundre? 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Digger Podbike. Den burde kanskje egentlig het PodQuad. Jeg har laget min egen velomobil: 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Hei Frobe! Tiden du bruker til og fra jobb er jeg usikker på om vil bli bedre eller dårligere med Podbike. Du kan holde bra hastighet der forholdene tillater det og kjøre rolig andre steder. Det blir som med sykkelvogn noen steder (lav fart og hensyn til gående) mens på flater og sykkelvei kan du sette opp farten - aerodynamikken er på din side :-) Podbike vurderer moped (s-pedelec) på sikt - men det er endel forhold som taler i mot det. Det beste er å prøve og se - dette er helt nytt! Er du i nærheten av Førde, Bergen eller Stavanger? Da kan du prøve noen av de første. Jeg jobber på Forus, det er vel nært nok? Bussen er nærmest gratis med månedskortet jeg uansett er nødt til å ha, og sparer nesten ikke tid på å sykle, men bussen er sårbar for kø og forsinkelser som av og til gjør at jeg ikke rekker siste hurtigbåt hjem. Har en gammel liggesykkel fra før, men merker at den ikke er så aerodynamisk at den kompenserer for at beina ikke trør like hardt på pedalene i liggende posisjon. Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Syklet til jobb (13km hver retning) i en del år. Problemene jeg opplevde var: 1. Logistikktid. Dusjing og klesskift i begge ender tok lang tid, og forårsaket stress. 2. Tid til vedlikehold (spesiellt kjede, gear og bremser). 3. Må egentlig ha 2 sykler da man må påregne utilgjengelighet pga service/reperasjoner. 4. Egentlig er ingen sykler dimensjonert for en person på 130kg+ Er det slik å forstå at denne doningen løser alle ovenfornevnte utfordringer? (Som mangeårig motorsyklist kunne jeg godt tenke meg litt mere fart. Hva er det som hindrer denne å bli registrert som moped eller lettvekter? Som lettvekter ville den faktisk være konkuransedyktig på pris (så lenge det ikke er avgifter). Lenke til kommentar
Roffee Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 .... I hvert fall der det finnes godt med sykkelveier... Artig at du tar opp sykkelveier. Det er ikke mye vilje til å lage det, virker det som. Her i Stavanger ble jeg overrasket over hvor lite sykkelveier vi har: http://ccx.no/node/64 3 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 8. februar 2018 Del Skrevet 8. februar 2018 Funnet opp? Han har jo bare bygd en sykkel. Dette er jo ingen oppfinnelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå