Gå til innhold

Hvordan forholder du deg til Hverdagsrasistene?

Anbefalte innlegg

Hvordan skiller du hat fra en mening? Å si at man hater muslimer er hat, men også en mening.

Thailand er dumme" er rasisme.

Nei rasisme er som regel hat, men vi trenger tydeligivis moralpoliti for å bestemme hva som er rasisme, da det er veldig vanskelig for folk flest å finne ut selv. Er alle fra thailand dumme pga hudfargen sin, eller har personen som sier det møtt mange dumme folk fra thailand for så og stereotype dem?

Det ene er rasisme, det andre er fordommer.

Moralpolitiet var tenkt på lovverket. Ikke meninger fra privatpersoner. Det er jo akkurat det jeg sier at folk må få lov å ha meninger, uten et offentlig moralpoliti som bestemmer hva som er lov eller ikke.

Ja det burde være lov å si at alle fra thailand er idioter, og det burde være lov å reagere på det, for så at begge parter går videre i livene sine ute lage en jævla stor deal ut av det.

Å føle seg så krenket at man ikke vet hvor man skal gjøre av seg etter en slik meningsutveksling er hva jeg har problem med.

Du kan godt si at jeg er krenket over folk som er krenket, men da er vi på barnehagestadiet, og det hjelper ikke diskusjonen stort.

Det er rimelig stor forskjell på politiske meninger om mindre innvandring og rasisme. Listhaug har masse politiske meninger om innvandring som politiker. Folk som sier alle afrikanere er dumme og masse annet negativt og bør ikke få komme inn i landet er rasister. Joda det er deres rasistiske mening. Og av en eller annen grunn så har noen funnet ut at ytringsfrihet = du kan si hva du vil. Det er ikke sant. Vi har lover som forbyr hatefulle ytringer. Ytringsfrihet beskytter ikke hat, ingen lover gjør. Hat er galt og i mange tilfeller ulovlig. Tenk over det slik, kunne du sagt det i profesjonell sammenheng på jobb uten at det talte for saklig grunn til oppsigelse? Kunne du skrevet det i avisen uten å bli dømt for hatefulle ytringer?

Vi trenger ikke moralpoliti for noe som helst. Moralpoliti er ikke bra. Folk misbruker helt klart ordet rasisme og kaller folk som ikke er rasister rasister. Men det er en helt annen diskusjon og det er off-topic.

Det er ikke en fordom å mene alle i Thailand er dumme. Det er rasisme. Det å mene alle mørkhudede er muslimer er derimot en fordom. Jeg ville ikke akkurat kalt det er rasisme. Det er bare ignoranse, mangel på kunnskap og fordommer som er byggestener for hat og rasisme. Fordi fordommer er helt klart grunnlaget for rasisme. Det er hvertfall ikke basert på vitenskap og fakta!

Hvis du mener moralpolitiet er det offentlige så er det du som har problemene her. Du kan si privat at alle fra Thailand er idioter ja. Og så bør alle andre få tenke du er rasist og vurdere om de fortsatt vil være i en slik omgangskrets eller ikke. Men si at du jobber for et selskap og skal rekruttere ansatte. Da kommer en fyr fra Thailand. Du velger heller nordmannen. Alle andre i bedriften vet at du synes folk fra Thailand er idioter. si at du og fyren fra Thailand har felles bekjente. En venn av deg tok opp at du diskuterte med han og mente at alle fra Thailand er idioter. Da skal det ikke så veldig mye til hvis den fyren går til bedriften at du får sparken for det. Fordi det er faktisk ulovlig. Det har ikke med moralpoliti å gjøre. Det handler om et rettferdig samfunn. Der alle har like rettigheter som statsborgere av kongeriket Norge. Og der hat ikke har en plass og naturligvis slås ned på av loven.

Hvor sa TS at han er krenket? Han sier han er sint. At det K O K E R. Mener du helt ærlig at folk som reagerer med sinne på rasisme er lett-krenkelige? Det å reagere med sinne på hat er helt normalt.

Og det er faktisk slik at folk er forskjellige. Det er f.eks folk som sliter med angst, og mange mennesker kan også ikke forestille seg hvordan det er å slite med angst. Og så sier de ting som at folk som sier de har angst er bare svake menneske, det er ikke reelt osv.

Det er folk som snakker om hvor hardt og vanskelig de har det med jobb, og så kommer noen andre som si jobber flere timer og sier at det er ingenting, de har ikke rett til å si det er hardt og vanskelig, fordi de selv jobber mer. Men det er ikke slik verden fungerer.

Jeg hadde ikke blitt sint. Jeg hadde tenkt javel ja, og funnet noen andre å tilbringe tiden med istedenfor, men det betyr ikke at jeg ikke forstår at folk kan bli sinte for det samme. Det handler om forståelse og empati for andre mennesker, noe rasister da f.eks gjerne ikke har så mye av åpenbart.

Det er for meg utrolig at folk forsvarer rasisters rett til å være rasistiske og mene det er urimelig å reagere på rasisme med sinne. Og behandle det som om TS mener han er hevet over dem. Som om liksom rasistiske meninger var meninger på samme nivå med andre politiske meninger. Fordi det er ikke. Hat er hat.

+100 til Lunaris om jeg hadde mulighet. :p

Edit: Grunnet sideskift

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trump har jeg ikke nevnt med et ord og jeg har ennå til gode å møte på noen som har ment annet enn at han er dum som et brød og en narsissist av episk format.  Rasistsøppelet mener sikkert noe annet, men de har jeg til gode å diskutere politikk med.

Det er kanskje fordi du nekter å møte meningsmotstandere i samtale at du er proppfull av dine egne fordommer. Husk at du selv kan velge å bevege deg utenfor ditt eget ekkokammer.

Minner meg om Trump supporterene som sitter og snakker om de "liberale" sine ekkokammer i USA. De er selv i et like stort ekkokammer.

Jeg lurer på jeg hvis du tar det lille mindretallet i Norge som virkelig ikke liker utlendinger opp mot resten av befolkningen, hvem lever i ekkokammeret? De som snakker med 90-95% av befolkningen, eller de som snakker med de resterende 5%?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Så du mener altså at det er mitt problem at jeg oppfatter en presisering om at drapet må være på en annen rase som rasistisk? Litt av greia med sosiale antenner er å ikke bli misforstått, og da er det ikke mitt problem å måtte skille mellom de sosialt tilbakestående og de rasistiske.

Jeg leste ikke hva dere diskuterte tidligere, jeg kommenterte enkelt og greit kun påstanden din om at ingen blir krenket av at noen støtter rasistisk motiverte drap.

Selvfølgelig blir folk krenket. Om noen rett ut støtter drap generelt er vel en av de få gangene jeg synes det er lov å bli krenket. Ikke at det forandrer noe men; Man blir krenket også går livet videre.

Folk har all rett til å bli krenket av av noen støtter rasistisk motiverte drap. De har derimot ingen rett til å bli krenket av at noen spøker med rasistisk motiverte drap. Førstnevnte krever granskning, utfordring og debatt. Sistnevnte krever ingenting mer enn himling med øynene eller latter, alt etter hvor god spøken er.

Det har ingenting med krenkelse å gjøre. Det er ingen som blir krenket av at noen fremstår som de støtter rasistisk motiverte drap. Det er et anti-sosialt problem man utelukkende selv må jobbe med.

Det er ingen som har fremstått som om de støtter rasistisk motiverte drap, like lite som noen støtter drap generelt. Dette dreide seg om en spøk en person altså åpenbart ble støtt av. Så kan du sikkert mene det er veldig stor forskjell på støtt og krenket, men basert på hvordan vedkommende reagerte så ble det åpenbart tatt ille nok opp til at «krenket» slett ikke sikkert er noen overdrivelse.

Årsaken til at enkelte spøker om slike ting er mye direkte relatert til det faktum at de vet det for noen sarte sjeler er «fyfy» i dagens samfunn. I eksempelvis Sverige er takhøyden enda lavere enn i Norge, og der er det slik enkelte steder at man har vurdert å sette militæret inn i de verste sonene. Dette er altså resultatet av holdningene du, TS og flere andre her forfekter. Mye av årsaken til at det har gått så langt der er at problemene med manglende integrering er blitt feiet under teppet fordi folk har hatt slike holdninger, og jeg tør faktisk påstå at konsekvensen av det er et langt større problem enn om noen drar videre på en spøk om å kjøre ned folk, gjennom å inkludere mørkhudede.

Jeg mener ikke at det er noen stor forskjell mellom støtt og krenket, fordi jeg snakker ikke om noen av delene. Det er du som antar at du har en magisk fasit på når det er en vits, og når det er en upasselig ytring.

Om jeg sier at du "argumenterer som en neger" så kan dette også være en spøk, eller det kan være noe trakasserende mot deg og sorte mennesker. Du får gjette her også og se om det var en smakfull og sofistikert spøk, en rasistisk og nedlatende insinuering eller en svært dårlig spøk som faller i dårlig smak.

Lenke til kommentar

Minner meg om Trump supporterene som sitter og snakker om de "liberale" sine ekkokammer i USA. De er selv i et like stort ekkokammer.

Jeg lurer på jeg hvis du tar det lille mindretallet i Norge som virkelig ikke liker utlendinger opp mot resten av befolkningen, hvem lever i ekkokammeret? De som snakker med 90-95% av befolkningen, eller de som snakker med de resterende 5%?

Ekkokammer finner man vel over alt. Men når man åpent sier at man har til gode å interagere med mennesker som har et annet synspunkt enn seg selv, og attpåtil stigmatiserer disse menneskene som noe negativt, så er det et rødt flagg.

Endret av Løgn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke en fordom å mene alle i Thailand er dumme. Det er rasisme.

Og her er vi tilbake på det samme sporet. Du mener en ting, jeg mener en annen ting, og du går automatisk ut ifra at du har rett fordi du føler du har moralen på din side. Det er akkurat pga dette at man må ha et moralpoliti når man snakker om å straffe folk for rasistiske ytringer, ellers kan bare hvem som helst bestemme hva som er rasisme eller ikke.

Det handler om forståelse og empati for andre mennesker, noe rasister da f.eks gjerne ikke har så mye av åpenbart.

Det er for meg utrolig at folk forsvarer rasisters rett til å være rasistiske og mene det er urimelig å reagere på rasisme med sinne. Og behandle det som om TS mener han er hevet over dem. Som om liksom rasistiske meninger var meninger på samme nivå med andre politiske meninger. Fordi det er ikke. Hat er hat.

Skal man bekjempe hat med sinne og mer hat? Jeg tør vedde at du som snakker sånn om forståelse og empati, har null av dette for folk som er rasister. Kanskje man heller bør prøve å hjelpe folk med rasistiske holdninger isteden for å umenneskeliggjøre, kneble, og fryse dem ut av samfunnet slik dere ønsker.

Jeg setter ytringsfrihet høyest. Om ytringene er rasistiske eller fyllt av hat, så har vi mulighet til å bare ikke høre på dem, eller argumentere mot dem, værre er det ikke. Jeg setter grensa ved oppfordring til kriminelle handlinger som drap/vold osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Neppe.  Når noen sier "alle de helvetes svartingene skulle vært sendt tilbake til drittlanda sine" eller "det vi burde gjøre var å bygge en svær mur rundt Afrika og la alle svartingene dø av sult eller slakte hverandre, så er vi kvitt problemene" så er det liten tvil om hva slags mennesker de er.  Syns jeg da.  Du mener kanskje noe annet.

Trump har jeg ikke nevnt med et ord og jeg har ennå til gode å møte på noen som har ment annet enn at han er dum som et brød og en narsissist av episk format.  Rasistsøppelet mener sikkert noe annet, men de har jeg til gode å diskutere politikk med.

Og slike kommentarer hører du annenhver uke? Jeg tviler.

Og hvor finner du disse superrasistene egentlig?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er kanskje fordi du nekter å møte meningsmotstandere i samtale at du er proppfull av dine egne fordommer. Husk at du selv kan velge å bevege deg utenfor ditt eget ekkokammer.

Jeg har ikke, og har aldri hatt, noe ekkokammer.  Slikt er det stort sett dine meningsfeller som holder seg med.

Å diskutere Trump, innvandring og/eller Islam er vanligvis helt uproblematisk og noe jeg gjør jevnlig, men innimellom møter man altså på folk som ganske enkelt ikke klarer å forholde seg rasjonelle når slikt blir bragt på bane.  Når så uttrykk som "helvetes svartinger", "jævla niggere", "sandniggere" og denslags viser seg, så snur jeg bare og går.  Om du velger å definere det som å trekke seg tilbake til et ekkokammer - og det vil du sikkert - så får det bli opp til deg.  Selv har jeg andre og bedre ting å bruke tiden på enn å kaste den bort på forsøke å forholde meg til menneskelig søppel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

[...]

Hvis du f.eks jobber sammen med en håndfull vil du fort møte de hver lunchpause

Jeg jobber ikke på slike arbeidsplasser. Det har sikkert noe med at jeg har høy utdanning og folk med høy utdanning prater ikke slik.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neppe.  Når noen sier "alle de helvetes svartingene skulle vært sendt tilbake til drittlanda sine" eller "det vi burde gjøre var å bygge en svær mur rundt Afrika og la alle svartingene dø av sult eller slakte hverandre, så er vi kvitt problemene" så er det liten tvil om hva slags mennesker de er.  Syns jeg da.  Du mener kanskje noe annet.

Tvil i vei, det forandrer ingenting.  Jeg treffer dem på gata, i køen på super'n, på bussen, i jobbsammenheng, osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tvil i vei, det forandrer ingenting.  Jeg treffer dem på gata, i køen på super'n, på bussen, i jobbsammenheng, osv.

Nå tviler jeg enda mer. Du hevder du hører slike kommentarer hele tiden på gata, på butikken, på bussen. Dette er steder hvor folk prater lite politikk. Jeg har gått flere uker uten engang å høre politikk. Har kanskje hørt noen rasistiske utsagn et par ganger i mitt liv og kommentarer som "muslimer burde mures inne sånn at de kan drepe hverandre" har jeg aldri hørt. Tror egentlig ikke folk hadde turt. 

Men du opplever å høre det annenhver uke. Da foreslår jeg at du tar video de neste 10 gangene og slipper ut en video om 3 måneder.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke, og har aldri hatt, noe ekkokammer.  Slikt er det stort sett dine meningsfeller som holder seg med.

Sier alle som er i et ekkokammer. 

Da inkluderer det formodentlig også deg.

Sannsynligvis, de fleste lever i et ekkokammer. 

De som tror de ikke lever i et ekkokammer, er ofte de verste. De tror meningene sine er fakta.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å diskutere Trump, innvandring og/eller Islam er vanligvis helt uproblematisk og noe jeg gjør jevnlig, men innimellom møter man altså på folk som ganske enkelt ikke klarer å forholde seg rasjonelle når slikt blir bragt på bane.  Når så uttrykk som "helvetes svartinger", "jævla niggere", "sandniggere" og denslags viser seg, så snur jeg bare og går.  Om du velger å definere det som å trekke seg tilbake til et ekkokammer - og det vil du sikkert - så får det bli opp til deg.  Selv har jeg andre og bedre ting å bruke tiden på enn å kaste den bort på forsøke å forholde meg til menneskelig søppel.

Det jeg påpeker er at du selv sier du aldri har møtt noen som har annet å si om Trump enn at han er dum og narsissistisk. Og deretter antar du at de som har annet å si om Trump sannsynligvis er "rasistsøppel".

Nummer 1 viser at du er intellektuelt isolert.

Nummer 2 viser at du er fordomsfull.

Og oppsummert viser det at du er ignorant og alt for selvgod. Dette smaker litt Dunning-Kruger...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Sannsynligvis, de fleste lever i et ekkokammer.

Langt ifra.  De færreste av oss gjør det, mens den overveldende majoriteten opplever jevnlig meningsbrytninger og takler det helt utmerket.

Du hører slike kommentarer hele tiden.....

Men du opplever å høre det annenhver uke.

Bestem deg da.  Annenhver uke eller så er ikke det samme som hele tiden.

Ellers diskuterer folk politikk overalt, inkludert super'n og på bussen.  At du ikke oppfatter det, eller snakker med folk, er saken uvesentlig.  Og om en tilfeldig forumist tror eller tviler på det jeg sier kan knapt nok bekymre meg mindre.

Edit: siteringen gikk åpenbart  en smule skeis.

Endret av Belfaborac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

[...]

Jeg jobber ikke på slike arbeidsplasser. Det har sikkert noe med at jeg har høy utdanning og folk med høy utdanning prater ikke slik.

Bra for deg da.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

[...]

Men folk med høy utdanning liker og prøve og dytte folk inn i båser? Rasisme er ikke noe jeg sjelden opplever, som oftest i jobb sammenheng der jeg er i mest kontakt med mennesker. Som regel er det jeg som overhører da, ettersom jeg kan være noe stille og liker og lese bøker i pausene i stedet for og snakke om vær. Så kanskje de glemmer jeg er der.

Men ofte er det folk som skal "tøffe" seg tror jeg. Han ene satt og snakket stygt om han ene mørkhudede vi har (stort sett nordmenn og øst europere der jeg er) 

Så kommer den mørkhudede inn i rommet, og skulle snakke med den som snakket drit om han. Da var han plutselig veldig vennlig og ikke et tegn til rasistisk holdning. Tok han tilogmed i handa.

Så når han mørkhudede gikk ut igjen, hoppet han pent over på et annet samtale emne.

Mange hobby rasister tror jeg, men sikkert få virkelige rasister.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...