Gå til innhold

Regnskapsspørsmål


Anbefalte innlegg

Hei, hvis jeg skal overføre egne midler og registrere dem som Innskutt Egenkapital i regnskapsprogram, hvilken post skal jeg overfra? Jeg tenkte "Andre omløpsmidler" men, er det riktig?

 

Altså fra Post 1590 "Andre omløpsmidler" til "Innskutt egenkapital" og så fra Innskutt egenkapital til Bedriftskonto?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du overføre midler til selskapet og øke egenkapitalen, eller skal du øke innskutt egenkapital fra selskapets egne midler?

 

Hvis du skal skyte inn midler debiterer du post 1920 bankkonto og krediterer post 2000 aksjekapital. Hvis du skal overføre fra annen egenkapital (utbyttegrunnlag) til aksjekapital debiterer du post 2050 og krediterer post 2000.

 

Pass på at du utarbeider selskapsdokumentasjon også. Kapitalforhøyelser skal foreslås av styret, vedtas av generalforsamling og registreres i foretaksregisteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du overføre midler til selskapet og øke egenkapitalen, eller skal du øke innskutt egenkapital fra selskapets egne midler?

 

Hvis du skal skyte inn midler debiterer du post 1920 bankkonto og krediterer post 2000 aksjekapital. Hvis du skal overføre fra annen egenkapital (utbyttegrunnlag) til aksjekapital debiterer du post 2050 og krediterer post 2000.

 

Pass på at du utarbeider selskapsdokumentasjon også. Kapitalforhøyelser skal foreslås av styret, vedtas av generalforsamling og registreres i foretaksregisteret.

 

Takk for grundig svar. Tanken er å overføre fra private midler (egen personlig formue) og over til "Annen innskutt egenkapital". Men denne posten vises ikke i selve bedriftskontoen, så da tenkte jeg å overføre enda en gang etter det fra Annen Innskutt egenkapital" til 1920.

Høres det OK ut?

Lenke til kommentar

Nei, det høres ikke umiddelbart OK ut. I regnskapet skal det være både passiva og aktiva, så når du skyter inn midler skal du både føre en økning av bankkonto, og en økning av egenkapitalen. Det vil si debet bankkonto (1920) og kredit egenkapital.

 

Men: Du bør dokumentere grunnlaget for innskuddet i aksjeselskapet ditt. Ikke på grunn av regnskapsregler, men på grunn av selskapsretten, og potensielt skatteretten. Å bare overføre penger og føre mot annen egenkapital er en dårlig ide. Det betyr at du bør øke aksjekapitalen når du skal skyte inn egenkapital. Alternativt kan du gjøre dette som aksjonærlån. Det skal skattemessig behandles som egenkapital, men jeg er litt usikker på hvordan det skal føres regnskapsmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det høres ikke umiddelbart OK ut. I regnskapet skal det være både passiva og aktiva, så når du skyter inn midler skal du både føre en økning av bankkonto, og en økning av egenkapitalen. Det vil si debet bankkonto (1920) og kredit egenkapital.

 

Men: Du bør dokumentere grunnlaget for innskuddet i aksjeselskapet ditt. Ikke på grunn av regnskapsregler, men på grunn av selskapsretten, og potensielt skatteretten. Å bare overføre penger og føre mot annen egenkapital er en dårlig ide. Det betyr at du bør øke aksjekapitalen når du skal skyte inn egenkapital. Alternativt kan du gjøre dette som aksjonærlån. Det skal skattemessig behandles som egenkapital, men jeg er litt usikker på hvordan det skal føres regnskapsmessig.

 

Det er disse tre poster som kan brukes som egenkapital:

 

Konto 2030 Annen innskutt egenkapital Konto 2050 Annen egenkapital Konto 8960

 

 

Overføringer annen egenkapital

 

 

 

Hvis jeg noterer en + på 2050 så kunne debit være registrert på lån fra ansatte eller gjeld til ansatte?

 

 

Lenke til kommentar

Det enkleste ville kanskje være å føre kredit på bankinnskudd og debet på konto 2280 ansvarlig lånekapital. Men jeg vet ikke om det er en hensiktsmessig måte å gjøre innskuddet på rent skattemessig. Formelt sett kreves nok også genralforsamlingsvedtak mv. for at lånet skal være gyldig.

 

Bankinnskudd må være debet, da den får midler. Kan det gå altså:

 

overfører 2000 kr fra egne private midler til bedriftskontoen ved:

 

Kredit: 1920

Debet: 2280

 

?

Lenke til kommentar

Du har helt rett i din første setning, jeg mente debet bankinnskudd og kredit konto 2280.

Hei, jeg har sjekket med Skatteetaten, og de råder å bruke egenkapitalen som post til debet, og så føre det som overkurs til aksjekapitalen i slutten av året. Men bør ikke dette skje i regnskapet over to trinn?

 

Altså første trinn:

 

Fra meg til akjsekapitalen:

 

Kredit : post ?

Debet: post 2030

 

Andre trinn:

 

Kredit : post 2030

Debet: 1920

 

Hvis dette er riktig, kan første post som er ukjent benyttes med Stille Interesseinnskudd?

Lenke til kommentar

For å gjøre egenkapitalinnskudd må du avholde generalforsamling og registrere kapitalforhøyelsen i foretaksregisteret. Det er veldig knotete for så små beløp som du snakker om her. Da er det bedre med ansvarlig lån. Men jeg er usikker på hvilke krav skatteetaten kommer til å stille for at du ikke skal bli utsatt for dobbeltbeskatning.

 

Hvis du vil gjøre kapitalinnskuddet riktig, så fører du først debet bankkonto og kredit annen egenkapital, når du innbetaler pengene. Så fører du debet annen egenkapital og kredit aksjekapital (og/eller overkurs, avhengig av hvordan du gjør emisjonen) når du registrerer kapitalforhøyelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du vil gjøre kapitalinnskuddet riktig, så fører du først debet bankkonto og kredit annen egenkapital, når du innbetaler pengene. Så fører du debet annen egenkapital og kredit aksjekapital (og/eller overkurs, avhengig av hvordan du gjør emisjonen) når du registrerer kapitalforhøyelsen.

 

Takk! Dette var klart nå. Det høres ut som kortsiktig lån fra ansatte er bedre da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...