Gå til innhold

Massiv interesse for elektriske Kona i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg hvilken Hyundai fabrikk disse skal produseres på, men bare på den ene fabrikken de har i Ulsan, peiser de ut 6000 biler om dagen. Det er et helt vanvittig tall spør du meg. Så du skal se at her leveres det rimlig kjapt.

 

Det er kanskje heller mottak i Norge som er flaskehalsen.

Finnes ikke en kai, som kan ta i mot en hel båtlass med biler i slengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvilken Hyundai fabrikk disse skal produseres på, men bare på den ene fabrikken de har i Ulsan, peiser de ut 6000 biler om dagen. Det er et helt vanvittig tall spør du meg. Så du skal se at her leveres det rimlig kjapt.

 

Det er kanskje heller mottak i Norge som er flaskehalsen.

Finnes ikke en kai, som kan ta i mot en hel båtlass med biler i slengen.

 

Er ikke sikker på fabrikken, men problemet har vært hvor mange el-biler de har produsert. Tallene har jevnt ligget på rundt 1200 Ioniq Electric i måneden, hvorav minst 1/4 har gått til hjemmemarkedet. Men de har økt produksjonen i det siste til nærmere 2000 per måned.

 

https://pushevs.com/2017/12/20/hyundai-ioniq-production-figures-november/

 

Håpet er derfor at de har satt av større produksjonskapasitet til Kona, og at det ikke går ut over produksjonen av nevnte Ioniq.

 

Men om man tar de tallene til grunn, så burde de fra april tul juni klare å produsere minst 6000 av Kona per måned, hvorav 1500 går til hjemmemarkedet.

 

Er kanskje optimistisk å tro at så mye som 2500 biler kommer til Norge og de resterende 2000 går til andre land.

 

Men tror det betyr at det fremdeles vil ta tid før alle i kø som vil ha biler får sine, om ikke de som sagt har satt av større kapasitet til denne modellen.

 

Med plassnr rundt 2200 +/- så er det dog enda håp om at jeg får min med første eller i verste fall andre runde med leveringer.

 

Dog stusset jeg på batterikapasiteten på den minste. Siste jeg leste var 42,5 som fremdeles er oppgitt på https://kona.no/faq/ selv om de skriver at dette kan endres. Men merkelig om de først skriver ca 40 kWh, så opplyser ca 43 kWh og så kommer tilbake med 39 kWh.

 

Edit: ser nå i artikkelen jeg linket til at de har et mål på 4000 Kona BEV's i måneden.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Det må jo nevnes at årsaken til at det er så lang leveringstid på flere biler, eks. Golf, ikke skyldes stor pågang, men lite produksjonsvolum. Tesla leverte bil på to måneder før jul, fra bestillingstidspunkt med egendefinerte farger og utstyr, til leveringsdato. 7 uker tok det hele, og da skulle bilen til og med fraktes til den andre siden av Atlanterhavet.

Lenke til kommentar

Hm, registrerte min interesse for lenge siden på nettsidene deres, men jeg har ikke fått noe informasjon eller køplass eller noe. Ligger den bare i deres systemer og venter, eller burde dette ha blitt delt med meg? Noen som har registrert og fått kønummer eller annen info?

 

Tenkte å kjøpe denne, men om det er 5000 opp til potensielt 15000 i kø kan ventetiden bli vell lang.

Lenke til kommentar

Hm, registrerte min interesse for lenge siden på nettsidene deres, men jeg har ikke fått noe informasjon eller køplass eller noe. Ligger den bare i deres systemer og venter, eller burde dette ha blitt delt med meg? Noen som har registrert og fått kønummer eller annen info?

 

Tenkte å kjøpe denne, men om det er 5000 opp til potensielt 15000 i kø kan ventetiden bli vell lang.

 

Har fått beskjed om at jeg er nummer 1000 og noen få i køen.

Lenke til kommentar

 

Hm, registrerte min interesse for lenge siden på nettsidene deres, men jeg har ikke fått noe informasjon eller køplass eller noe. Ligger den bare i deres systemer og venter, eller burde dette ha blitt delt med meg? Noen som har registrert og fått kønummer eller annen info?

 

Tenkte å kjøpe denne, men om det er 5000 opp til potensielt 15000 i kø kan ventetiden bli vell lang.

 

Har fått beskjed om at jeg er nummer 1000 og noen få i køen.

 

Farken, jeg registrerte meg 14. november i fjor etter at jeg etterspurte info om Kona hos Hyundai kundeservice og fikk link til kona.no fra dem.

 

Snakka med dem nå, og de finner ikke noen spor etter min registrering. Typisk min flaks at noe har gått til H...

Lenke til kommentar

Farken, jeg registrerte meg 14. november i fjor etter at jeg etterspurte info om Kona hos Hyundai kundeservice og fikk link til kona.no fra dem.

 

 

Snakka med dem nå, og de finner ikke noen spor etter min registrering. Typisk min flaks at noe har gått til H...

 

 

Sjekk mailen din du skal ha registrert deg med, du skal ha fått en e-post med ett "interesse/kø" nummer. Finner du den mailen så har du bevis der.

Lenke til kommentar

Jeg har kønummer

 

Er vel neppe noe å tjene på det? Det er jo en ganske liten Hyundai og ikke noe status symbol, selv om den går på strøm. Heller kjøpe en brukt ms enn betale overpris for denne. Den "ventelista" er jo bare interessenter som har lagt igjen mailadressen sin. Blir gøy å se prisene, specs og etter hvert tester.

Lenke til kommentar

 

 

Hm, registrerte min interesse for lenge siden på nettsidene deres, men jeg har ikke fått noe informasjon eller køplass eller noe. Ligger den bare i deres systemer og venter, eller burde dette ha blitt delt med meg? Noen som har registrert og fått kønummer eller annen info?

Tenkte å kjøpe denne, men om det er 5000 opp til potensielt 15000 i kø kan ventetiden bli vell lang.

 

Har fått beskjed om at jeg er nummer 1000 og noen få i køen.

Farken, jeg registrerte meg 14. november i fjor etter at jeg etterspurte info om Kona hos Hyundai kundeservice og fikk link til kona.no fra dem.

 

Snakka med dem nå, og de finner ikke noen spor etter min registrering. Typisk min flaks at noe har gått til H...

  

Ville tatt kontakt med kundeservice. Kan hende det er feil med epostadressen, og at du ikke har fatt mailen. I tilfelle har du kanskje kønummer likevel. Og de kan rette opp feilen slik at du får disse epostoppdateringene som vi andre får.

 

 

Jeg har kønummer

Er vel neppe noe å tjene på det? Det er jo en ganske liten Hyundai og ikke noe status symbol, selv om den går på strøm. Heller kjøpe en brukt ms enn betale overpris for denne. Den "ventelista" er jo bare interessenter som har lagt igjen mailadressen sin. Blir gøy å se prisene, specs og etter hvert tester.

Om han kan tjene noe på det, kommer mest an på produksjonen og leveringstid. Om mange må vente lenge, skal du ikke se bort fra at det er penger å tjene på det.

 

I motsetning til han som kommer med parasitt-kommentar, så fordømmer ikke jeg slik oppførsel, selv om jeg ikke liker det, jeg heller. Svaret fra oss må heller være å la være å kjøpe bilen til overpris, og la vedkommende brenne inne med den. Det er eneste fornuftige måten å bekjempe slikt.

 

Men ser at knapphet gjør at slikt vil lønne seg. Uansett gjør det slik at man kanskje selv velger å kjøpe bilen for så å selge med fortjeneste, for i steden å bruke gevinsten på oppgradert Ioniq når den er tilgjengelig.

 

EDIT: Deler av svaret mitt havnet i sitert teks. Ikke like lett med multisitat fra mobil. ;-) 

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...