Don_Quijote Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 (endret) Hei Jeg driver å skal bygge meg en pc etter noen år med mye pendling og laptop. Har tenkt at det skal gå an å streame og game. Jeg tenker at det kan komme til å foregå litt redigering av video og bilder også. Budsjettet mitt er i utgangspunktet maks 20 000, men om det er veldig gode grunner for å gå over så kan det være aktuelt. Fikk et forslag av en kamerat: https://www.komplett.no/wishlist/shared/a51216d2-071f-4757-bbae-630b36793014Men tenkte å høre her først. Hva tenker dere? Endret 7. februar 2018 av Don_Quijote Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 (endret) hadde gitt 12 000 kr for den maks, er så utdatert gå for ryzen eller z370 istedenfor. Brukt hvis nødvendig. Asus Dual GeForce GTX 1070 OC grafikkort (8 GB) EVGA SuperNOVA 850W G3 Power Supply Hovedkort Asus prime z370-p selges Men prisene er litt stive her også hvis disse er nye. Gigabyte Z370N WIFI + Intel Core i3-8100 (Coffee Lake) - Kjøpt i desember 2017.Er ganske bra kjøp, men litt svak cpu og itx. Hadde sjekket om du finner noe bedre kjøp brukt med rambrikker. Endret 7. februar 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Fikk et forslag av en kamerat: https://www.komplett.no/wishlist/shared/a51216d2-071f-4757-bbae-630b36793014 Men tenkte å høre her først. Hva tenker dere? Ville ikke kjøpt de delene der. Til ditt bruk så burde du ha minimum en i7 7700K, men den nyere 8700K er å anbefale. Det skjermkortet der er heller ikke av de mest stillegående heller, om du bryr deg om støy. Hva med kabinett og andre ting? Lenke til kommentar
Instict Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Er litt usikker på hvorfor du er anbefalt en i7-6700k i stedet for en i7-8700k når prisen er nesten identisk. Da 6700k'en er gammel. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Her er en liste over komponenter : https://www.komplett.no/wishlist/shared/d8d3fa6e-b632-4bb9-8ab8-32d5e83995c1 Kan anbefale deg å sette inn extra vifter i front for bedre airflow. Corsair ML120 PRO, 120mm vifte kan jeg anbefale, men du må ha viftestyring på dem da de bråker på max rpm. 2 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 (endret) Ikke kjøp 6700K eller 7700K til streaming, du bør gå for Ryzen 1600X eller bedre. Gjerne en siste generasjon i5 eller i7 (8x00). Du trenger 6-kjerne cpu.Jeg ser ikke poenget med Intel Optane 600p disken, det blir bare et handicap for maskinen. Bruk heller den tusenlappen på bedre grafikkort eller cpu :-) Gå også for 2x16Gb ram og bruk de to tusenlappene på bedre skjermkort istedenfor så blir det en mye bedre spillpc. Oppsummert: Fjern Intel Optane 600pFjern halvparten av rammen, gå for 2x8GbBytt CPU til en sekskjerne intel eller RyzenKjøp 1080 eller 1080ti skjermkort. Endret 7. februar 2018 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 (endret) Jeg ser ikke poenget med Intel Optane 600p disken, det blir bare et handicap for maskinen. Intel 600p er ikke Optane. Han skrev at han skal drive med litt videoredigering også, og da kan han ha nytte av noe raskere. Det må da bli Intel Optane 900p, men ja den koster mye penger. Forøvrig se lista jeg satt opp til han over. Endret 7. februar 2018 av Betroz Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Jeg ser ikke poenget med Intel Optane 600p disken, det blir bare et handicap for maskinen. Intel 600p er ikke Optane. Han skrev at han skal drive med litt videoredigering også, og da kan han ha nytte av noe raskere. Det må da bli Intel Optane 900p, men ja den koster mye penger. Forøvrig se lista jeg satt opp til han over. Skjønner, men hva med 2 stk ssd-disker i raid? Listen din så veldig bra ut! Ville det vært gunstig å oppgradert den til 3200Mhz ram med den cpuen? Eller vil det koste mer enn det smaker? Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Her er en liste over komponenter : https://www.komplett.no/wishlist/shared/d8d3fa6e-b632-4bb9-8ab8-32d5e83995c1 Kan anbefale deg å sette inn extra vifter i front for bedre airflow. Corsair ML120 PRO, 120mm vifte kan jeg anbefale, men du må ha viftestyring på dem da de bråker på max rpm. Akkurat det jeg ville valgt til det budsjettet Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 (endret) Skjønner, men hva med 2 stk ssd-disker i raid? Ville det vært gunstig å oppgradert den til 3200Mhz ram med den cpuen? Eller vil det koste mer enn det smaker? 2 stk SATA SSD'er i RAID 0 vil forbedre den sekvensielle ytelsen, og hvis hans bruksområde drar nytte av den ytelsen, så kan det være en idê ja. Spill drar ikke nytte av det, iallefall i de fleste tilfeller. Igjen, om man virkelig trenger rå ytelse så er Intel Optane 900p veien å gå. 3200 Mhz RAM er på ingen måte bortkastet. Både spill og programmer som er CPU og minne intensive kan dra nytte av det. RAM er såpass dyrt i dag at å anbefale 4000+ Mhz brikker blir teit da. Endret 7. februar 2018 av Betroz Lenke til kommentar
Don_Quijote Skrevet 7. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2018 (endret) Takk for svar folkens! Jeg står nå med følgende ting på handlelista: [Kabinett] Fractal Design Define C Temp G [Hovedkort] ASUS ROG Strix Z370-E Gaming [Minne] Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB [CPU] Intel Core i7-8700K Prosessor [GPU] MSI GeForce GTX 1070 Ti GAMING 8G [HDD] Crucial MX500 1TB 2.5" SSD [Vifte] Noctua NH-U12S CPU Kjøler Utifra det jeg forstått er områder jeg bør vurdere oppgradering harddisk til Intel Optane, en ekstra minnebrikke og ekstra kjøling. Ved hvilket bruk ville det eventuelt være verdt å oppgradre HDD? Og er det andre innspill på PCen slik den står nå? Endret 7. februar 2018 av Don_Quijote Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Takk for svar folkens! Jeg står nå med følgende: [Kabinett] Fractal Design Define C Temp G Fractal Design Define C Temp G Har du det kabinettet fra før, eller misforstår jeg deg nå...? Lenke til kommentar
Don_Quijote Skrevet 7. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2018 Av en eller annen grunn forsvant nesten hele innlegget når jeg postet. Har ingenting fra før nei:) Lenke til kommentar
Instict Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Når det kommer til å oppgradere HDD, så er det en fordel å legge til en slik også. Bilder og video tar jo stor plass, og blir vel fort unødvendig dyrt å kjøpe SSD til lagring? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Utifra det jeg forstått er områder jeg bør vurdere oppgradering harddisk til Intel Optane, en ekstra minnebrikke og ekstra kjøling. Ved hvilket bruk ville det eventuelt være verdt å oppgradre HDD? Og er det andre innspill på PCen slik den står nå? Noe du bør være klar over er at maskinen vektlegger rask cpu for raskere rendring/redigering av video og for at cpu skal potensielt vare litt lengre. Et 1080Ti kort er ca 30% raskere enn 1070Ti og har miniumfps i området gjennomsnittsfps til 1070Ti. Dette kan det være greit å vite om på forhånd, i tilfelle du blir skuffet om naboen kjøper en 30% raskere spill-pc til samme pris. 10x0-serien til Nvidia ble lansert i 2016 og 20x0-serien vil sannsynligvis lanseres i 2018. Svak konkurranse fra Vega-kortene til AMD tror jeg er årsaken til at disse kortene enda ikke er blitt lansert. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 7. februar 2018 Del Skrevet 7. februar 2018 Utifra det jeg forstått er områder jeg bør vurdere oppgradering harddisk til Intel Optane, en ekstra minnebrikke og ekstra kjøling. Ved hvilket bruk ville det eventuelt være verdt å oppgradre HDD? Og er det andre innspill på PCen slik den står nå? Noe du bør være klar over er at maskinen vektlegger rask cpu for raskere rendring/redigering av video og for at cpu skal potensielt vare litt lengre. Et 1080Ti kort er ca 30% raskere enn 1070Ti og har miniumfps i området gjennomsnittsfps til 1070Ti. Dette kan det være greit å vite om på forhånd, i tilfelle du blir skuffet om naboen kjøper en 30% raskere spill-pc til samme pris. 10x0-serien til Nvidia ble lansert i 2016 og 20x0-serien vil sannsynligvis lanseres i 2018. Svak konkurranse fra Vega-kortene til AMD tror jeg er årsaken til at disse kortene enda ikke er blitt lansert. 1080Ti er også 30% dyrere, får det man betaler for. Fine med en god base er at du kan kjøpe en ny gpu senere engang ved behov og putte inn så har du en "ny" pc igjen. I følge Nvidias lanserings mønster. 900 serien Mai 2014, 1000 serien Mai 2016. Neste serie er i mai tenker jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå