Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Varicocele grad 1?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var hos legen i går for en sjekk av noe jeg trodde var varicocele. Og legen trodde også det kunne være det, men sa at det var så lite. Dette betyr at sædkvaliteten min er helt normal, og man trenger ikke ta en sædkvalitetstest, ifølge legen. Jeg sa også at siden pungen ikke var så varm da legen kjente på den, så fikk hun kanskje ikke kjenne mine åreknuter på det største. Tror jeg sa tydelig i fra om dette på forhånd, men usikker på hvor klart jeg fikk det frem etterhvert. 

Men jeg leser at min type varicocele ligner mest på grad 1, dvs at man kan kjenne den i oppreist tilstand. På nett står det at denne behandles dersom man har lite "sperm count". Nå vet ikke jeg om jeg har lite av dette, siden jeg ikke har tatt noen test. Burde jeg ta det allerede nå? Jeg og dama har bare prøvd å få barn i 3-4 måneder. Eller kan jeg vente med en sædtest til det har gått lenger tid med prøvingen? Er det noen mulighet for at min varicocele kan utvikle seg så negativt hvis jeg ikke gjør noe med den nå at jeg kan bli ytterligere infertil? Har også lest at operasjon kan være risikofylt også. Så dette synes jeg er vanskelig. Jeg bør kanskje stole på at legen har rett?

Legen sa også at alkohol ikke var så mye å bekymre seg over for mannens del når det gjelder kvalitet på sædceller. Ei heller varme der nede som badstu, stillongs, tepper osv. Har dere noen formening om det? Hva med kaffe for kvinnen, er to kopper dagen ok i prøvingen og under graviditeten? Hva med hasjrøyking for mannens sæd en gang i blant?

Anonymous poster hash: b881d...9d6
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg var hos legen i går for en sjekk av noe jeg trodde var varicocele. Og legen trodde også det kunne være det, men sa at det var så lite. Dette betyr at sædkvaliteten min er helt normal, og man trenger ikke ta en sædkvalitetstest, ifølge legen. Jeg sa også at siden pungen ikke var så varm da legen kjente på den, så fikk hun kanskje ikke kjenne mine åreknuter på det største. Tror jeg sa tydelig i fra om dette på forhånd, men usikker på hvor klart jeg fikk det frem etterhvert. 

Men jeg leser at min type varicocele ligner mest på grad 1, dvs at man kan kjenne den i oppreist tilstand. På nett står det at denne behandles dersom man har lite "sperm count". Nå vet ikke jeg om jeg har lite av dette, siden jeg ikke har tatt noen test. Burde jeg ta det allerede nå? Jeg og dama har bare prøvd å få barn i 3-4 måneder. Eller kan jeg vente med en sædtest til det har gått lenger tid med prøvingen? Er det noen mulighet for at min varicocele kan utvikle seg så negativt hvis jeg ikke gjør noe med den nå at jeg kan bli ytterligere infertil? Har også lest at operasjon kan være risikofylt også. Så dette synes jeg er vanskelig. Jeg bør kanskje stole på at legen har rett?

Legen sa også at alkohol ikke var så mye å bekymre seg over for mannens del når det gjelder kvalitet på sædceller. Ei heller varme der nede som badstu, stillongs, tepper osv. Har dere noen formening om det? Hva med kaffe for kvinnen, er to kopper dagen ok i prøvingen og under graviditeten? Hva med hasjrøyking for mannens sæd en gang i blant?

Anonymous poster hash: b881d...9d6

Vanligvis er det lite aktuelt med en fertilitetsvurdering før etter et par har forsøkt å få barn i ett år. Etter ett år vil det være aktuelt å utrede både deg og kjæresten din for årsaker til infertilitet, og det vil da være aktuelt å utføre en sædanalyse fra deg.

Varikocele er i noen grad assosiert med infertilitet, men samtidig er det viktig å huske at varikocele er svært vanlig blant ellers friske menn (rammer rundt 15-20% av alle menn)! De aller aller fleste menn med varikocele er altså fertile!

På spørsmålet ditt om det å la varikocelet stå ubehandlet vil være negativt for fremtidig fertilitet, er det lite konkret kunnskap på, såvidt jeg kan se. Det finnes noe forskning på at behandling kan bedre fertiliet hos par der man ikke har funnet noen annen forklaring på fertilitetsproblemene annet enn at mannen hadde lav sædkvalitet OG samtidig varikocele. (Kilde). Man bør merke seg at resultatene her er noe usikre, og at behandlingen ikke gir oppsiktsvekkende resultater (man måtte i snitt operere 17 menn, før ett par oppnådde graviditet som følge av operasjonen, i følge denne kunnskapsoppsummeringen. Dermed hadde de aller fleste mennene her lite/ingen nytte av inngrepet, hva gjelder evnen til å få barn).

Noen andre generelle råd for å oppnå best mulig fertilitet:

- Ikke røyke og nyte minst mulig alkohol. Ingen øvrig stoff(mis)bruk. Anabole steroider vil også virke negativt på fertiliteten.

- Optimal BMI er 18,5 - 25. (BMI over og under dette, særlig hos kvinnen, er assosiert med infertilitet). Hos mannen vet man bare at høy BMI er negativt.

- Medikamenter av typen NSAIDs (Ibux, naproxen og mange flere) bør ikke brukes av kvinnen. Dersom kvinnen bruker dette i forbindelse med sykdom/smertetilstander bør vurdering av bruken gjøres med lege. Det enkleste medikamentelle rådet vil da trolig være å heller bruke paracetamol, men igjen - ta det med legen!

Hva gjelder badstu, stilongs o.l. finner jeg lite overbevisende forskning/kunnskap om dette. Kaffe kan muligens virke negativt for mannens fertilitet (kilde), men resultatene er usikre. Overvekt og røyking er nok langt viktigere enn kaffe. For hasjrøyking finner jeg litt sprikende resultater - noen studier mener å påvise negativ effekt på fertilitet, mens andre mener det ikke er noen sammenheng. Finner uansett ikke noe som tyder på at det skulle virke positivt på fertiliteten, så jeg ville hvertfall holdt meg unna for å være på den sikre siden.

Og en liten disclaimer til slutt: stol mer på legen enn på hva tilfeldige folk på internett påstår! :wee:

Endret av samsonicks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...